Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ecos en marklin digitaal (oud)

Gestart door dieseld vrijdag 05 maart 2010, 21:03:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos en marklin digitaal (oud)
Het schijnt zo te zijn dat je eenschakelwip moet gebruiken om beide systemen van elkaar te scheiden. Zeker als je locs met geluidfuncties hebt is dit een ramp, de loc stopt en alles moet eerst weer opstarten voordat de loc verder rijdt. Is daar een oplossing voor of moet ik dan alle "oude" digitale spullen verkopen en de nieuwe esu boosters aanschaffen?

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Hallo Jaap,

ja het komt meer dan eens voor dat een loc op de sleperwip blijft hangen, je kan ze gebruiken op een spoor waar treinen met een hoge snelheid voorbij komen, dan is het haperen minimaal.

Zelf maak ik gebruik van een Esu boost, en gebruik de oude 6015 booster alleen nog om wisseldecoders aan te sturen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Goed idee Walter, dan moet ik alleen nog een aantal boosters, trafos, keyboards e.d. verkopen. Het grootste bezwaar van de oude configuratie is dat vooral geluidsloc's (en die zijn toch wel erg leuk) na zo'n wip gaan stilstaan en opnieuw weer opstarten.

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Hallo

Als je marklin 6021 configuraties gebruikt, dan is het helemal niet nodig sleperwippen te gebruiken!
Waarom gebruik je dat dan?

Dit is alleen nodig bij marklin CS1, CS2 configuraties, omdat de boosters van dit syseem geen echte "slave" boosters zijn, de 6015 booster is wel een zogenaamde "slave" booster.

MVG Teunis
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Teunis, Het probleem ontstaat nu omdat ik een ecos wil gaan gebruiken.

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Hallo Jaap'

Ja dan heb je zeker een probleem. Zeker in combinatie met oud marklin en de nieuwe ecos.

Probeer eens tussen de marklin voeding en de ecos voeding overgang een stukje rails te maken iets langer dan je langste sleper en zet daar eens een wisselspanning op (van de normale trafo). Zonder sleper wippen natuurlijk.

Hoor graag van je het resultaat.

MVG Teunis
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Hallo Teun, allen,

ook bij een analoge spanning is een sleperwip voorgeschreven, maar het lijkt haast wel of je naar een keerlusschakeling toewil?

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Eerlijk gezegd volg ik het advies van Walter maar op want het risico om m'n nieuwe (kleuren) ecos op te blazen is me te groot.Zal dan nog wel esu boosters moeten aanschaffen en de bestaande Maerklin configuratie maar afbreken.

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
verkoop je het oude spul weer door toch? Je wilt niet je luxe ecos opblazen, brrr rare gedachte :o
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Citaat van: wissels op zaterdag 06 maart 2010, 15:44:05
Hallo Teun, allen,

ook bij een analoge spanning is een sleperwip voorgeschreven, maar het lijkt haast wel of je naar een keerlusschakeling toewil?

met vriendelijke groet,

Walter

Walter

Tja, misschien hebben we iets nieuws bedacht. Je zou het eens uit kunnen werken.
Maar je hebt gelijk ook bij een wisselstroom met een ecos signaal of een marklin signaaal heb je een sleperwip nodig.

Maar hoe zit dat met een gelijkspanning??

Groet Teunis
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Citaat van: teunistreinen op zaterdag 06 maart 2010, 19:32:41Maar hoe zit dat met een gelijkspanning??
Precies het zelfde. Enige verschil bij wisselspanning wisselt de polariteit (50 Hz) en bij gelijkspanning is deze continu positief of negatief.

Mvg,
Peter
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Edward,

Nu gebruik ik 4 boosters voor baanstroom en de 6021 voor wisels en seinen. Als ik overga naar Esu moet ik eigenlijk (ivm geen sleperwip) nog 2 esu boosters (groter vermogen) erbij zetten en heb dan een goede oplossing met vele extra functies die niet nu in de 6021 zitten. Jouw alternatief (ben ik nog hard over aan het nadenken ) is om de ecos de 6021 aan te laten sturen. Oplossing is een stuk goedkoper maar dan mis ik wel de extra functies (je kunt je afvragen hoe erg dat is), maar het is me nog niet geheel duidelijk hoe ik dan de ecos met de 6021 verbindt (waar de interface ed al mee verbonden zijn).
DE oplossing met een stukje rails ertussen zie ik even niet zitten omdat ik dan weer bij de "verborgen" sporen moet gaan knutselen (uren werk om dan de bovenplaat te lichten).

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Hallo

Wat ik mij werkelijk afvraag is hoe een trein rijdend via de ecos wat deze doet als de trein overgaat van het ecos deel naar hjet oude marklin digitale deel. Stopt de trein dan plots of rijdt deze als een trein verder?
Hoe weten de beide verschillende systemen welke trein er aan komt?
Dit kan allen maar werken als een van beide systemen het andere systeem volgt, dus als "slave" is geschakeld.
Met 2 centrales kan het nooit werken, denk ik?

Of snap ik iets niet?

Groet Teunis
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Teunis,

Het is het beste uit te leggen als je de systeemarchitectuur van het Marklin CS erbij pakt. Je ziet dan dat de 6021 via terminal 60125 aan het CS verbonden wordt.
Wat mij eigenlijk niet aanstaat zijn de toegepaste sleper wippen, probeer zelf maar eens om met een geluidsloc daar over heen te rijden, alles start dan opnieuw.

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Citaat van: dieseld op maandag 08 maart 2010, 12:51:39Wat mij eigenlijk niet aanstaat zijn de toegepaste sleper wippen, probeer zelf maar eens om met een geluidsloc daar over heen te rijden, alles start dan opnieuw.


Dit is niet op te lossen. De lok verliest even de baanspanning en de sound zal opnieuw starten.

Het enige alternatief is een systeem zonder sleperwippen.

Gr, Ben.
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Daar was ik ook wel bang voor, vandaar dat ik dan toch maar esu boosters moet aanschaffen. Nog wel even uitzoeken of en dan hoe ik wissels ed kan aansturen via een deel van het oude systeem. Hopelijk wil Walter me nog eens uitleggen hoe ik dat moet aansluiten aan de ecos.
Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

online
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Hallo Jaap,

de 6015 booster kan je rechtstreeks aan de Ecos hangen, als het goed is, is hierbij bij de Ecos een speciale kabel hiervoor bijgeleverd met booster stekker aan de ene kant en groene stekker aan de andere kant. Als je de kabel zelf moet maken staat het schema in de gebruiksaanwijzing van de Ecos.

De bruine massa draad van de booster naar de wisseldecoder toe mag je verbinden met de centrale massa cq. massa van de rails.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Ik heb geprobeerd om een 6017 aan te sluiten aan de ecos maar dat gaat niet goed. Conform instructies van esu moet er eerst een stekker verwijderd worden en dan de bewerkte kabel in het ecos blok schroeven. De zwarte kant van de boosterkabel moet dan 'Data" zijn enz. Helaas schakelt de ecos dan alles uit. Zonderdatakabel werkt alles wel naar behoren, wat kan er fout zijn?

Jaap
Re:Ecos en marklin digitaal (oud)
Gevonden! 6015 in plaats van 6017 op exact dezelfde wijze aangesloten en HIJ DOET HET!!!!!

Jaap