Dag Ton,
hier nog twee linkjes voor vrij simpele lichtsluisen:
deze en
deze.
Houd er rekening mee dat lichtsluisen gevoelig zijn voor zogenaamd 'strooilicht' van andere lichtbronnen, wat storing zou kunnen veroorzaken. Test het dus eerst goed uit.
Verder denk ik dat je het beste twee lichtsluizen kunt opstellen:
één
voor de overgang (A) en één
na de overgang (
.
Het maakcontact van (A) schakelt de overgang
in als de trein
aankomt en
het verbreekcontact van (
schakelt de overgang weer
uit als de trein voorbij
is.
Zodoende heb je geen tijdvertraging nodig, maar wordt de tijd dat de overgang gesloten blijft, bepaald door de lengte en de snelheid van de trein. Zelfs als de trein stil staat op de overgang zal deze continue gesloten blijven.
Ik zou de lichtsluizen beide diagonaal t.o.v. de rails opstellen, zodoende is er minder kans op een foutieve melding i.v.m. koppelingen tussen de wagons.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten,
Erik