Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast

Gestart door philippe_007 dinsdag 02 maart 2010, 23:48:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Hey,

ben eindelijk begonnen met de bouw van mijn Z-baantje voor in de vitrinekast. (Ho-baan is momenteel wat in de frigo beland wegens tijdsgebrek).

Daar de max plaat dat in de vitrinekast kan 95x32cm is, heb ik met de Mä sporen niet veel mogelijkheden. Ben op zoek gegaan naar andere merken dat Z-sporen verkopen, maar heb bijten Micro-tracks (dat enkel R2 en R3 hebben) niets gevonden.

De bedoeling is zoveel mogelijk technieken ivm decor-bouw onder de knie te krijgen, het sporenplan is dan ook een simpel ovaal met een rangeerspoortje. (Wil mij niet verdiepen in de electronica van gelijkstroom daar ik op wissemstroom rij op HO)

Ik wil meer werk maken van het bouwen van de berg(en) en waterval/rivier/meer. Nadien komen de gebouwen/bruggen... (moet ik nog eens naar beginnen zoeken).

Ik heb van de onderbouw reeds foto's gemaakt (zal deze morgen plaatsten op't forum). Voor het maken van de berg maak ik gebruik van materiaal van ER-decor. Daar zal ik morgen of overmorgen eens mee experimenteren.

wordt dus vervolgd....
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Philippe,

ik heb lang geleden zoiets gemaakt met alleen maar M materiaal. De afmetingen zijn 84x38 cm. Er staan foto's in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13046.msg270380#msg270380

Walter
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Zoals Beloofd heb ik enkele foto's gemaakt... Zo eens 2 weekjes thuis zitten heeft ook zijn voordelen, het kan nu vooruit gaan.

De grondplaat (met PUR op)


De uitsnijding voor het water


De berg


Veren van de bruggen...
De Oranje brug moet nog een stukje in t'grijs geverfd worden, maar dit is voor de scenery, de onderhoudsdiens heeft deze nl in de anti roest gestoken, nu nog de definitieve laag... :D


Overtrekken van de berg met het gaas.


Overzicht:


Plaatsen van de vakwerkbruggen...


Even balast tussen de sporen gelegd, effe uitzoeken welke de beste keuze is...

de eerste proef is een tegenvaller, het grind is te grof van korrel,  een ander proberen dus

dit ziet er al beter uit, nu de kleur zoeken.

bruin alleen is te bruin, enkel grijs is te nieuw, mengen dus... de verhouding 1/1 ziet er niet slecht uit (voor mij).

Morgen de bedrading leggen en solderen op de sporen en dan de sporen verven in roestkeur. nadien kan ik de balast plaatsen en aan de berg beginnen

Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Ondertussen de bekabeling reeds gelegd...


Nu de sporen kleuren in roestbruin en dan het grind gieten.... Dit laatste zal voor morgen zijn.
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Hey,
Vandaag naar de treinbeurs geweest in Zwevegem (B). Dus niet veel tijd gehad voor de baan.

Ondertussen heb ik wel reeds een stukje in het grind gestoken. Deze avond nog de 2 tunnel ingangen gemaakt (zal er morgen een foto'tje van posten).
Ik kan nu rustig verder grind plaatsen en dan de sporen een grondige kuisbeurt geven en even testrijden.

Nadien is het de beurt aan de berg...

Wordt vervolgd...
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Ondertussen nog wat verder gedaan.

even een overzicht:


alle sporen hebben een roestkleur gekregen:


Het grind is ook reeds gegoten:


De eerste brug is gebouwd:


De inplanning van het brugje:


De tunnel:




Dit is het voor vandaag,
morgen begin ik aan de berg...  :D

Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Ondertussen al even aan de berg zitten werken....

Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
hier ben ik weer,
vandaag nog wat kunnen verder werken aan de berg en het meertje/riviertje.

ziehier een overzicht:




het rieviertje van onder de brug gezien  :D


en eens een foto van de andere zijde:
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Leuk  :)

Groetjes Fulco
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
mooi hoor!

ga zo door.

groetjes daniel
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
komen er ook huisjes op
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Mss een klein berghutje en veel bomen (moet ik nog maken) op de berg.
het platte stuk dat nog niet bebouwd is wil ik een kool installatie maken in combinatie met bomen en vooral groen.
En dan moet het water (het meer) nog een ponton krijgen en wat houten balken rond de pilaar van de brug tegen aanvarende schepen  :D
Het rieviertje moet nog beplanting krijgen en zal stukken droog staan (warme zomer).
en dan aan het brugje komt een recreatie gebiedje aan het strand...
Dit zijn de plannen, maar er kan nog veel veranderen he
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Dit wordt mooi zeg. (en het gaat snel zo te zien). Heb je naast deze 'vitrine kast' baan ook een andere baan voor je z-materieel? Maak je de rails nog 'iets' minder roestkleurig? vooral vanaf de zijkant is het erg oranje, nog een keer overpenselen met lichtbruin.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

mvgr,

Frank (Z-spoorder)
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Frank,

Een andere Z-baan heb ik niet, heb wel nog wat materiaal liggen (lees veel teveel), dus de kans bestaat wel dat ik ooit nog een baantje zal maken.
Mijn andere baan is een H0-baan, de (verdere) bouw moet dringend eens opnieuw starten.

ivm de roestkleur, ik heb het verkeerde potje gebruikt (Humbrol 82 ipv 83), is mij ook opgevallen eens het te laat was (grind was reeds gegoten), maar ik ga er zeker nog eens over voor ik de sporen grondig ga kuisen. 

Ik was 2 weekjes thuis, had dus wat tijd om er aan te werken  :D
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Zo, je gaat hard. Van wat voor materiaal heb je de berg gemaakt (op 't gaas)?
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Rutger,

Ik gebruik hydrofibre van ER-Decor (zie www.er-decor.be), Ik heb daar enkele maanden geleden een workshop van gevolgd en het is (vind ik) een fantastisch product, werk vlot.
In een startpakket zitten er 3 kleuren (graniet, aarde en zandkleur), dit in combinatie met wat kleur pigmenten kan je dus alle kanten op. Eens je de berg hebt gemaakt kan je deze ook direct bestrooien en eventueel de bomen plaatsen, alles zal dan ook een geheel worden.

2de voordeel is het gewicht, dit weegt praktisch niets, voor module bouw dus ook een pluspunt.

Ik ben tevreden van het resultaat. ik ga er wal nog wat kleur op zetten, beetje accenten.
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Bedankt, ik zal de website eens doorlezen. Het ziet er goed uit!
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
mooi hoor kan niet wachten tot het af is en de vitrinekast te zien is !!!

groetjes kimmik :D
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Prachtig baantje, ben benieuwd naar foto's is een verder stadium :)
Ik ben zelf ook begonnen met een z-baantje in een koffer te bouwen, maar dat schiet nog niet erg op :)
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Dag Philippe.

Wat mooi wordt dat zeg! 8)
Ik ben zelf H0-er en probeer me bij iedere foto
voor te stellen hoe klein alles is!
Kun je ook eens iets herkenbaars erbij op de
foto zetten, waardoor het wat duidelijker wordt?

Groeten,

Erik
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Hallo Philippe,

Wat begint dat een leuke baan te worden ! Wat mij elke keer weer opvalt als H0-spoorder, is dat je op zo'n mooi klein oppervlak toch nog een mooi baantje kan realiseren ! Eerlijk gezegd vind ik het nèt allemaal te klein, maar ik moet wel toegeven dat ik met mijn H0 altijd ruimte tekort kom als ik een 'fatsoenlijk' baantje wil hebben ! Ik vind het erg leuk wat je doet, en ik probeer het een beetje te volgen.....veel succes !  :D

groeten, Willem.
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Knap hoor, ik doe het je niet na.
Heb je al weer nieuwe foto's ?
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Dat is nu de "kracht" van spoor Z, weinig ruimte innemend, mooie banen aanleggen.

Dick Bolt
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Zijn er nog updates?
Het zag er veelbelovend uit, en het seizoen is weer begonnen :)
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Zijn er nog updates?
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
hey vrienden,
ondertussen heeft het Z-project wat stil gelegen.

Rivier/zee moet nog gestart/afgewerkt worden en nadien wat huisjes en scenery maken voor het vlakke stuk.

Ik zal nog eens enkele foto's plaatsen zoals gevraagd.

mvg,
Philippe
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Ben benieuwd naar het vervolg.
Vandaag ook weer met mijn eigen Z-baan verder gegaan.
Gewoon soms eens oppakken en werken kan zo lekker zijn!
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Leuk idee, en ook een mooie uitwerking :thumbup: :biggrin:

Dennis
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
mooi gemaakt
Re:Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Hoi Philippe

Dat begint een erg leuk baantje te worden.
Ik ben het zelf vaak van plan geweest om ooit nog eens een z baan te beginnen.
Jammer genoeg geen beste ogen dus hou ik het maat bij HO.
Maar ik volg jou z baan wel leuk.

Tony
Re: Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Eindelijk een update...
Lang niets aan het baantje gedaan.

ondertussen een beetje water gegoten, ben niet 100% tevreden. Heb water van ER-Decor gebruikt, maar volgens mij kon het met gewone bootvernis even goed en had het minstens het zelfde resultaat geweest.

Re: Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
vervolg
Re: Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Maak je vooral geen zorgen Philippe, zo te zien gaat dat allemaal wel in orde komen, goe bezig, proficiat !
Het is geen sinecure om op zo'n kleine schaal te werken en het dan ook nog tot in de details af te werken, maar ik krijg meer en meer de indruk dat je dat perfect zal lukken, zonder meer !
... ik kijk al uit naar de volgende foto's en vorderingen !
Re: Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Heee, waar is het vervolg ?  :help:
Re: Z baantje (95x32) voor in de vitrinekast
Tja,
Z-baantje is nog niet verder gevorderd...
Momenteel ben ik bezig met een H0 minibaantje dat klaar moet zijn voor oktober (MSM Expo). Deze zal daar op de expo te bewonderen zijn, nadien zal ik mijn Z-baantje eens afwerken.