Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn

Gestart door Spoorman zondag 28 februari 2010, 17:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Robbert op woensdag 03 maart 2010, 19:17:48
Citaat van: KNed op dinsdag 02 maart 2010, 00:44:30
Jammer, maar gezien resultaten uit het verleden zou het me niet verbazen als Paul over een bepaalde tijd op zijn beslissing terug komt...

Citaat van: pahasoft op zondag 28 februari 2010, 20:14:17
Mijn besluit staat echt vast (mocht dit nog niet duidelijk zijn).

Dit bericht gelezen ?

Ja, gelezen, in soortgelijke bewoordingen heeft hij zich vorige keren ook weleens uitgelaten...

We zullen wel zien.
Ik heb grote bewondering voor zijn werk, maar vind wel dat hij af en toe wat snel op de kast zit...

Koen
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Beste Koen,

Elk mens heeft recht om zijn karakter te volgen, zeker als het gaat om iemand die gratis een programma ontwikkeld heeft, het is wat anders als er een prijs aan een programma hangt, dan zijn er verlichtingen ontstaan die met een karakter kunnen botsen.

Groet, Anne W
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn


Ja, gelezen, in soortgelijke bewoordingen heeft hij zich vorige keren ook weleens uitgelaten...

We zullen wel zien.
Ik heb grote bewondering voor zijn werk, maar vind wel dat hij af en toe wat snel op de kast zit...

Koen
[/quote]

Als je de beste tijd van je leven zulke mooie dingen maakt en je jarenlang wordt geconfronteerd met gebrek aan respect en mensen die niet de minste moeite nemen om zelf tijd energie in het lezen van basale informatie te steken, is dat niet verwonderlijk. Dan heb ik het nog netjes verwoord. Hij doet alles zelf en nog steeds GRATIS. Mag hij? De vanzelfsprekendheid van sommige fora gebruikers die om gratis advies en updates vragen is te onbeschoft voor woorden...

Voorlopig is het volgens mij het beste programma dat ooit voor ons is gemaakt en dat zal het nog voor zeer lange tijd blijven. Hij heeft bovendien nog nooit echt de medewerking van producenten als Marklin gehad bij de ontwikkeling en het is gezien de regelgeving onmogelijk om dit alleen te blijven doen met alle licenties die producenten tegenwoordig verzinnen.

Ik hoop dat hij het in de toekomst gaat vrijgeven onder de gpl licentie, zodat het verder doorontwikkeld kan gaan en blijven worden, maar geef hem groot gelijk als hij dat niet doet. Moet je de reacties eens horen wanneer hij (terecht)geld zou gaan vragen voor updates of vanaf nu een licentie zou inbouwen.

Groet,
Frank
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Geen idee wat z'n beweegredenen zijn.

Wat ik me wel afvraag is hoe het dan gaat met Railz Miniworld.
Zij gebruiken ook Koploper. Er zal toch zeker wel een contract zijn opgesteld, zodat zij gegarandeerd zijn van ondersteuning...

Zelf heb ik nog geen ervaring met Koploper.
In Wommelgem (nabij A'pen) heb ik begin dit jaar voor het eerst een aangestuurde baan gezien.
Was mooi om te zien, maar nu dus gewoon op zoek naar een andere goed treinbesturingssysteem. Die dan ook CS2 ondersteunt.

Groeten,
Ton.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Yeoman op donderdag 11 maart 2010, 19:46:34

Wat ik me wel afvraag is hoe het dan gaat met Railz Miniworld.
Zij gebruiken ook Koploper. Er zal toch zeker wel een contract zijn opgesteld, zodat zij gegarandeerd zijn van ondersteuning...

http://www.railzminiworld.com/NLkoploper.htm

Er zullen wel wat handtekeningen gezet zijn om de continuitiet te borgen.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Kan dit niet lekker op het Koploper Forum  :oops:

iTrain Hugy
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Nee, waarom? :o
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Ik vind het hier ook prima, zoals altijd geld ook voor dit draadje.


Je hoeft het niet te lezen.


Peter / degeluidsman.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Als Paul doorgaat met de ontwikkeling van Koploper voor een kleine groep vrienden/bekenden (zoals hij zelf aangaf), zal het mij niets verbazen als Railz Miniworld tot die selecte groep behoort.
En een besluit maak je meestal naar de huidige omstandigheden en misschien besluit Paul later wel weer om een eventuele nieuwe versie toch beschikbaar te maken voor een groter publiek.
Er zijn toch ook voldoende voorbeelden van bekende sporters die een paar jaar, nadat ze hadden aangegeven "definitief" te stoppen, de draad weer hebben opgepakt.
Misschien is de vergelijking wel een beetje uit het lood, maar is puur als voorbeeld bedoeld.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Ten eerste wil ik kwijt: petje af voor Paul Haagsma!
Het programma is zeer uitgebreid en heb het nog niet kunnen betrappen op bugs.

Ik ga er in mijn onderstaande bewering van uit dat Pauls overweegredenen om er mee te stoppen het gevolg is van de toenemende irritaties.

Ik heb de discussies met gebruikers gevolgd. De irritaties zijn HEEL herkenbaar, evenals de beslissing om ermee te stoppen.
Ik snap Paul als geen ander.
De druk die gebruikers op je leggen om zaken te ondersteunen en te implementeren: het gekibbel, het gesnauw, het dwingende kleineren, stiekeme manipuleren en het gevoel "het is ook nooit goed" is heel herkenbaar. Ik weet dat het misschien maar een klein percentage van de gebruikers is, maar toch ... deze verknallen het voor de rest.
Ik heb jarenlang een eigen softwarebedrijf gehad.
Ik heb het moeten verkopen omdat ik er eenvoudigweg overspannen van werd.

Persoonlijk zou ik het in mijn eigen software als volgt oplossen: een API vrijgeven om tegen het programma aan te kletsen. Als je iets in het programma wil hebben, mogen de gebruikers het er zelf in programmeren.
(maar goed, dan moet er een API ontwikkeld worden, dan kost weer tijd ... met kans op mogelijke fouten en extra benodigde ondersteuning).
Als Paul dat wil zou hij ook de broncode kunnen doneren aan een opensource gemeenschap.Maar ik kan me ook voorstellen dat hij hier weinig trek in heeft

Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
paul bedankt veel plezier gehad van je software
zie mijn baan :

groet
wouter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo Wouter,

Dat is een mooi filmpje, ziet er allemaal goed uit hoe het bestuurd wordt door koploper, zelf wil het bij mij nog niet zo goed lukken.

Je hebt een mooie ruimte met mooi baanplan, ga je hier nog iets van op dit forum plaatsen?

Gr.
Piwie.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lekker veel rijmogelijkheden zeg, prachtige ruimte ook. Zo te zien heb je nog jaren werk voor de boeg om de scenery aan te brengen!!!! Ik hoop trouwens dat je geen bedradingsproblemen krijgt, vwant die kluwen onder je baan zal foutzoeken er niet makkelijker op maken  :? :? :D Mooi gezicht hoor dat automatische bedrijf!

Walter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Toch merk je dat er steeds meer personen de overstap (willen gaan) maken andere programma's zoals Rocrail en iTrain.

Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Freak op zondag 11 april 2010, 10:47:06
Toch merk je dat er steeds meer personen de overstap (willen gaan) maken andere programma's zoals Rocrail en iTrain.

Mvg,
Peter

Dat was ook de bedoeling van Paul volgens de mededeling op zijn site:

Door deze maatregel krijgt andere software ook de kans in Nederland. De makers hiervan wordt veel succes gewenst.

Niet de echte reden van het stoppen overigens maar dat had een ieder al begrepen.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Ik blijf het moeilijk vinden met welk systeem ik nu aan de gang moet gaan.  Voor mij gevoel kan ik nog prima vooruit met Koploper zoals het nu is. En als het niet meer zou werken, ga je over op een andere oplossing, maar met de aanschaf van digitale onderdelen nu, moet je er wel rekening mee houden. Want die zijn niet goedkoop.

Groeten Daan
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: daanknoben op zondag 11 april 2010, 12:06:55
Ik blijf het moeilijk vinden met welk systeem ik nu aan de gang moet gaan.  Voor mij gevoel kan ik nog prima vooruit met Koploper zoals het nu is. En als het niet meer zou werken, ga je over op een andere oplossing, maar met de aanschaf van digitale onderdelen nu, moet je er wel rekening mee houden. Want die zijn niet goedkoop.

Groeten Daan

Hoi Daan,

Er gelden maar twee regels in automatisering, maar die gaan altijd op:
1. KISS(keep it simpel stupid)
2. If it works, don't fix it!

Als je deze niet volgt treed Murphy's law in werking
Anything that can go wrong, will go wrong..

Dus als je baan werkt zou ik absoluut niet overwegen dit te veranderen. Bovendien werkt koploper juist met goedkope digitale oplossingen, want daar is het ook voor geschreven.

Groet,
Frank
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: fnieste op zondag 11 april 2010, 12:36:11Dus als je baan werkt zou ik absoluut niet overwegen dit te veranderen. Bovendien werkt koploper juist met goedkope digitale oplossingen, want daar is het ook voor geschreven.
Welke goedkope digitale oplossingen zijn dat dan ?. Ook andere besturingssystemen kunnen hiermee overweg.
Over het ontstaan van Koploper staat beschreven in de Helpfile.

Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Freak op zondag 11 april 2010, 13:22:41
Citaat van: fnieste op zondag 11 april 2010, 12:36:11Dus als je baan werkt zou ik absoluut niet overwegen dit te veranderen. Bovendien werkt koploper juist met goedkope digitale oplossingen, want daar is het ook voor geschreven.
Welke goedkope digitale oplossingen zijn dat dan ?. Ook andere besturingssystemen kunnen hiermee overweg.
Over het ontstaan van Koploper staat beschreven in de Helpfile.

Mvg,
Peter

Dag Peter,

Ik doelde specifiek op een oude pc met DOS en MRDirect of parallel63/OM32 serial. Wellicht weet jij welke besturingssystemen hiermee ook overweg kunnen?

Groet,
Frank
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Frank,

Kijk eens bij Rocrail.

Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Daar ben ik idd niet mee bekend. Zal het forum eens aflopen om te zien of dit ook zo mooi werkt.

Denk niet dat ik snel zal overstappen, koploper kan immers alles wat ik nodig heb en ben steeds meer bekend geraakt met de software. Werkt uitstekend met het cs1 met de Esu update. Wel leuk om te zien dat er nu via de gpl aan een programma gewerkt wordt.