Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn

Gestart door Spoorman zondag 28 februari 2010, 17:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Klik

Zo te zien gaat Paul stoppen, er komt nog één versie en nieuwe gebruikers worden afgeraden te starten, naar zeggen om "andere programma's een kans te geven". :roll:

Het zat er al aan te komen als je de ontwikkelingen op het Koploperforum volgt, gisteren heb ik alle (help)files al van de site gebackupped voor het geval de stekker er echt uit gaat.

Jammer want het is een top programma wat nu alleen verder ontwikkeld gaat worden voor een select vriendenclubje.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Gezien het bericht, verwacht ik dan dat er in dit forum een draadje zal komen? Want ik neem aan dat het koploperforum dan ook niet meer gesteund wordt?

Zo maar een idee.

Wel jammer. Alhoewel ik het programma niet gebruik, toch een prachtig stukje software.

Groeten

Olav
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Dat is zeer jammer maar gelukkig zijn er genoeg goede en misschien wel veel betere oplossingen te koop.
Programma waarmee ik werk met Jos werk op M-track erg simpel en is aan te raden.
Ben alleen de benaming kwijt. Toch denk ik wel dat koploper nog wel een paar jaar mee kan. :D

Robbert.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Op het Koploperforum is best veel kennis en het forum is onafhankelijk van de maker, dat zal dus wel door gaan denk ik.

Veel vervelender is dat er geen nieuwe ontwikkelingen meer komen. Nieuwe centrales die op de markt komen kunnen wellicht niet meer met Koploper werken, om nog maar niet te spreken van de CS2, grote wens van veel gebruikers en Paul heeft het tot op heden nooit willen koppelen.

Maar wie weet, alles kan keren. Het zou niet voor het eerst zijn dat Paul op z'n voorgenomen schreden terug keert.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Dat is wel jammer, zeker net nu ik alles in gereedheid aan het zetten ben om er ook mee te leren werken. :(
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo Olav, Allen,

de verwijzing naar het koploperforum op ons forum was al eerder deze week gearchiveerd.

Spijtig voor de gebruikers is het wel,

Citeervan de site van Pahasoft
Er zal er nog één versie van Koploper uitkomen. Hierna worden de ontwikkelingen stop gezet en zal indien nodig alleen bugfix worden gedaan voor een periode van minimaal 1 jaar. Slechts voor een kleine besloten groep zal Koploper verder worden ontwikkeld

Toch denk ik dat er veel gebruikers zijn, die het programma net zoals ik met veel plezier gebruiken.
Paul wil ik desondanks bedanken voor alle tijd die hij in het programma heeft gestoken en nog steekt, immers hij heeft ons nog een nieuwe versie beloofd.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Ben en alle geïnteresseerden.
Jammer dat dit gaat gebeuren, maar eens moest het er toch van komen.
Niemand heeft het eeuwige leven en een (computer) programma al helemaal niet! :roll:

Wat mij wel bevreemt is dat er op het Koploperforum helemaal niet over gesproken wordt.
Maar daar zal wel een bepaalde afspraak voor gemaakt zijn.

Toch hoop ik nog lange tijd (en met veel plezier) van dit programma gebruik te blijven maken en wens ik Paul het allerbeste toe en bedank hem voor alle tijd en energie die hij in "onze" hobby heeft willen steken! (en nog steekt! :o)

Een tevreden gebruiker van het prachtige programma Koploper.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: AlbertJan op zondag 28 februari 2010, 17:59:10Wat mij wel bevreemt is dat er op het Koploperforum helemaal niet over gesproken wordt.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2640

Maar de maker onthoudt zich van commentaar behoudens de mededeling dat hij geen support meer levert op het forum.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Paul heeft volgens mij niet de minste intentie om er mee te stoppen.Wel zijn er weer leden die slimmer dachten te zijn en zich onbehouwen hebben gedragen.Gebeurd hier ook soms door gewoon niet te ondertekenen met naam en daar dan opmerkingen over te maken.Als iedereen zich aan de regels zou houden dan zou Paul niet op zijn tenen worden getrapt.Vriendelijkheid en beleefdheid kost niets.Daarom zal hij terug besloten hebben tijdelijk niet te rageren via forums.
We mogen hem trouwens allemaal heeeeeeeeeeeel dankbaar zijn dat hij zoveel tijd en kennis met ons wil delen.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Bellejt,

Waarom onderteken jij je berichten niet? Niet zo netjes van je. :wink:

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Zonde. Als je inderdaad het forum doorleest dan zie je een hoop frustratie bij Paul.
Als je ziet dat het al sinds 2007 sluimert dan kan ik mij er wel iets bij voorstellen.
Laten we desondanks hopen dat het zich ten goede keert.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: bellejt op zondag 28 februari 2010, 18:08:02
Paul heeft volgens mij niet de minste intentie om er mee te stoppen..... Daarom zal hij terug besloten hebben tijdelijk niet te rageren via forums....
Johnny,

Wat jij hier zegt: waar haal je dat vandaan? Als je zulke uitspraken doet, check die dan ook even, want het is wel waar en wat jij hier over mij zegt (wat ik denk) klopt dus echt niet. Ontwikkelingen gaan stoppen voor internet; alleen nog aantal jaren bugfixes.
Programma zal wel verder worden ontwikkeld voor een paar vrienden en MEER NIET.

Paul.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Beste Paul,

Dank voor je helderheid, hoe spijtig dat besluit ook is.
Je hebt in elk geval een hele grote schare fans die Koploper met veel plezier hebben gebruikt, nu nog gebruiken en ook toekomstig willen blijven gebruiken.
Voor Freewareontwikkelaars moet het wel leuk blijven om te doen. Jammer dat door een aantal gebeurtenissen de pret is verdwenen.
Maar ik denk dat ik naast vrijwel iedereen hier mag zeggen: heel erg jammer dat het zo heeft moeten lopen, de hoop blijft dat de echte fans ook toekomstig van jouw mooie programma kunnen blijven genieten.

Groeten,

Richard
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Na jaren ontwikkeling kan ik me voorstellen dat het op een gegeven moment "op" is.

Zeker als je soms ziet hoe er op het internet met elkaar wordt omgegaan.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: pahasoft op zondag 28 februari 2010, 18:15:34
Citaat van: bellejt op zondag 28 februari 2010, 18:08:02
Paul heeft volgens mij niet de minste intentie om er mee te stoppen..... Daarom zal hij terug besloten hebben tijdelijk niet te rageren via forums....
Johnny,

Wat jij hier zegt: waar haal je dat vandaan? Als je zulke uitspraken doet, check die dan ook even, want het is wel waar en wat jij hier over mij zegt (wat ik denk) klopt dus echt niet. Ontwikkelingen gaan stoppen voor internet; alleen nog aantal jaren bugfixes.
Programma zal wel verder worden ontwikkeld voor een paar vrienden en MEER NIET.

Paul.
Niks anders dan respect voor de jarenlange inzet die je hebt gegeven, met als resultaat een prachtig product.

Laat je vooral niks anders wijsmaken.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Paul ,

vind het spijtig dat je zo aanvallend reageerd op mijn berichtje.Had helemaal niet de bedoeling eventuele leugens te verkondigen na je uitspraak in Antwerpen dat je er helemaal niet ging mee stoppen.Ik heb altijd veel respect gehad voor jou en je werk.
Ik ging alleen voort op wat er in het verleden reeds  is gebeurd.
En aan Ben wil ik gewoon zeggen dat ik sinds jaren mijn berichtjes overal onderteken in verschillende talen met de subtitel :

Groetjes,Salutations,Greetings,
Johnny
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: bellejt op zondag 28 februari 2010, 18:47:57

En aan Ben wil ik gewoon zeggen dat ik sinds jaren mijn berichtjes overal onderteken in verschillende talen met de subtitel :

Als een ieder een beetje respect kan opbrengen en aan de normen en waarden kan denken zou de hele discussie over signatures niet eens nodig zijn.

Niks negatief richting jou overigens hoor.
Koploper stopt.
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Koploper stopt.
Hallo,

Op de site van koploper (http://www.pahasoft.nl/) staat nu dat Paul ermee gaat stoppen. Er komt nog 1 nieuwe versie daarna stopt hij ermee.
Wat is er gebeurd?  Waarom gaat hij ermee stoppen?
Het is juist een super goed programma. Ik begin net weer wat meer functies te ontdekken.

Paul ik hoop dat je nog wel doorgaat met Koploper.

Groeten,

Leon.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo Peter,

Het is niet alleen de persoon die jij noemt. Er zijn de ook irritaties geweest ook met andere personen. Het is zeker niet eerlijk als je hem alles in de schoenen zou schuiven. Ik noem verder geen namen, want daar schieten we niets mee op.
(Peter heeft zijn bericht verwijderd!).

Mijn besluit staat echt vast (mocht dit nog niet duidelijk zijn).

Mvg,
Paul.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo Paul,

Ik respecteer je besluit. Vindt wel jammer dat je er mee stopt.
Wens je verder veel succes en plezier met je hobby.

Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Paul,

Als ik vragen mag, geef je nog wel support via e-mail ?.


Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Koploper blijft wel downloadbaar?

Gr Joost Begint er net mee :(
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Jammer, ben er net mee begonnen. :(
Ik hoop dat het koploper forum wel blijft bestaan.

Groetjes Jac.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Joost B. op zondag 28 februari 2010, 20:33:08
Koploper blijft wel downloadbaar?

Gr Joost Begint er net mee :(

Gewoon beginnen Joost. De huidige versie van Koploper is tip-top.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo mede modeelspoorders,

Ik vind het jammer dat Paul er mee gaat stopen, vond dat Paul altijd correct reageerde op vragen over koploper.
Vind het een super programma en hoop nog op een gedachte verandering van Paul.

Paul, bij deze wil ik je bedanken voor het ontwikkelen en ondersteunen van een geweldig programma.

Gr.
Piwie.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: spoorman op zondag 28 februari 2010, 20:40:54
Citaat van: Joost B. op zondag 28 februari 2010, 20:33:08
Koploper blijft wel downloadbaar?

Gr Joost Begint er net mee :(

Gewoon beginnen Joost. De huidige versie van Koploper is tip-top.

Gr, Ben.

zeker mee beginnen, ik denk dat er maar een handvol personen zijn die Koploper voor de volle capaciteit kunnen gebruiken. Waarom nog meer toeters en bellen, Koploper is bedoeld om met treintjes te spelen, en daaraan voldoet het voor 110%. Als Paul liever stopt en daardoor wat meer tijd heeft om orgel te spelen, wel, alle respekt. Wie problemen heeft met de software zal alle support vinden die hij nodig heeft, Zowel op het koploper forum als op andere fora.
De aanvallen op Wim vind ik beneden alle peil, en een vertoon van laag bij de gronds vertoon. Paul is een prima ontwikkelaar, maar hij is god niet, en Wim is mss geen diplomaat, maar hij is echt de duivel niet.

mvg

Dirk
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn

Citaat van: AlbertJan op zondag 28 februari 2010, 17:59:10

Wat mij wel bevreemt is dat er op het Koploperforum helemaal niet over gesproken wordt.
Maar daar zal wel een bepaalde afspraak voor gemaakt zijn.


Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Beste AlbertJan

OP het koploperforum is er wel een draadje gaande over het stoppen van de onderstening door Paul:

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2640

Groet Teunis
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Daar gaan we weer, dit is een regelmatig terugkerende discussie. Koploper is een prima stukje software, maar de verdere ontwikkeling is altijd onzeker geweest. Voor mij een paar jaar geleden een reden om maar iets anders aan te schaffen.

René
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Jammer dat Paul met de door ontwikkeling (als die al nodig is) van koploper gaat stoppen na de nieuwste versie. Jammer ook dat dit o.a. komt door de opstelling van sommige mensen die het voor anderen verzieken. Zelf heb ik koploper in de begin periode toen het voor het eerst werd geïntroduseerd door Paul veel gebruikt. Mijn bedoeling was dus ook om het bij mijn nieuwe baan wederom te gaan gebruiken ik wens Paul dan ook veel succes en plezier in zijn hobby en toekomst.
Paul respect voor wat je ook voor ons gedaan hebt met KOPLOPER.

Fred Vonk
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo

Inderdaad daar gaan we weer! het is een jaarlijks terugkerend evenement.
Voor mij is dat een paar jaar geleden ook een reden geweest om te stoppen met Koploper.
De onzekerheid over het wel/niet ondersteunen van het programma door Paul en naast dit een ander probleem die ik had met de PC besturing met Koploper.
Ik betwijfel of het ligt aan andere personen, die de sfeer verzieken, ik denk eerder aan een niet zo volwassen instelling.

Teunis
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: teunistreinen op maandag 01 maart 2010, 10:38:01
Hallo

Inderdaad daar gaan we weer! het is een jaarlijks terugkerend evenement.
Voor mij is dat een paar jaar geleden ook een reden geweest om te stoppen met Koploper.
De onzekerheid over het wel/niet ondersteunen van het programma door Paul en naast dit een ander probleem die ik had met de PC besturing met Koploper.
Ik betwijfel of het ligt aan andere personen, die de sfeer verzieken, ik denk eerder aan een niet zo volwassen instelling.

Teunis

Vind dit nogal wat wat je daar schrijf zegt, heb met tevredenheid koploper in de begin jaren gebruikt zonder problemen. Paul heeft er altijd voor gezorgt dat er updates c.q. nieuwe versies kwamen. Bovendien als je vragen had kon je bij hem terecht. Vind je opmerking ongepast en klopt in mijn beleving helemaal niet. Door dit soort uitspraken kan ik begrijpen dat Paul zegt jongens ik stop er mee. Ik wil het hierbij laten en voor mij stopt deze discussie dus gelijk.

Fred Vonk
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Robbert op zondag 28 februari 2010, 17:37:58Programma waarmee ik werk met Jos werk op M-track erg simpel en is aan te raden.
Ben alleen de benaming kwijt.

Hoi Robbert.

Bedoel je WinDigipet? Ik ken Jos goed genoeg om te weten dat hij daar een groot "fan" van is en ook mee werkt... :D
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: F.P.Vonk op maandag 01 maart 2010, 12:20:34

Vind dit nogal wat wat je daar schrijf zegt, heb met tevredenheid koploper in de begin jaren gebruikt zonder problemen. Paul heeft er altijd voor gezorgt dat er updates c.q. nieuwe versies kwamen. Bovendien als je vragen had kon je bij hem terecht. Vind je opmerking ongepast en klopt in mijn beleving helemaal niet. Door dit soort uitspraken kan ik begrijpen dat Paul zegt jongens ik stop er mee. Ik wil het hierbij laten en voor mij stopt deze discussie dus gelijk.

Fred Vonk


Beste Fred

Ben het helemaal met je eens over de inzet van Paul, zoals jij dat omschrijft.
Ik vind alleen dat Paul niet goed omgaat met mensen die het allemaal niet zo taktisch (kunnen) zeggen, vind dat hij daar op een meer professionelere (volwassen) manier mee om had kunnen gaan. In de afgelopen 10 jaar (of meer) dat Koploper nu op de markt is is het nu zo'n 3 a 4 keer gebeurd dat Paul zijn gebruikers van Koploper in het ongewisse liet. Honderden gebruikers die Paul smeekten weer online te gaan etc. dan kwam Paul weer on line.
Mijn (grote) treinbaan heb ik (toendertijd) geheel aangepast aan de invoer gegevens en vereisten van Koploper, dat veel werk was en dan krijg je elke keer dat gedoe, Pauls reactie ik stop ermee etc. dat is ook balen.
Begrijp niet zo goed dat je schrijft dat je het nogal wat vindt......
Ik vind het veel erger om je "aanhang" meerdere malen in het ongewisse te laten. En ik kan je vertellen dat 1 van de eerste keren dat dat gebeurde veel meer impact had dan nu.

Groeten van Teunis

Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Super jammer ik heb me er echt op gericht om het tegaan gebruiken en dan nu dit!!!!!!!


Groeten uit Maastricht Brupo-X 8) 8) 8)
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: brupo-x op maandag 01 maart 2010, 12:44:35
Super jammer ik heb me er echt op gericht om het tegaan gebruiken en dan nu dit!!!!!!!


Groeten uit Maastricht Brupo-X 8) 8) 8)

Ook al stopt Paul ermee, koploper blijft gewoon werken en er zou nog één nieuwe uitvoering komen las ik.

Fred Vonk
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: AlbertJan op zondag 28 februari 2010, 17:59:10Wat mij wel bevreemt is dat er op het Koploperforum helemaal niet over gesproken wordt.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2640


Op deze link staat een analyse van wat de reden zou kunnen zijn.

Jammer als het zo gelopen is.

Groeten

Olav
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Hans Biere op maandag 01 maart 2010, 12:29:52
Citaat van: Robbert op zondag 28 februari 2010, 17:37:58Programma waarmee ik werk met Jos werk op M-track erg simpel en is aan te raden.
Ben alleen de benaming kwijt.

Hoi Robbert.

Bedoel je WinDigipet? Ik ken Jos goed genoeg om te weten dat hij daar een groot "fan" van is en ook mee werkt... :D

Juist Hans ! Top programma. (: Ik had het vrij snel door.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Jammer, maar gezien resultaten uit het verleden zou het me niet verbazen als Paul over een bepaalde tijd op zijn beslissing terug komt...

Koen
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
bijsluiter:

Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Ron
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: KNed op dinsdag 02 maart 2010, 00:44:30Jammer, maar gezien resultaten uit het verleden zou het me niet verbazen als Paul over een bepaalde tijd op zijn beslissing terug komt...
Hoop dat je gelijk hebt maar ben bang dat het toch definitief is.

Koploper kan zo veel, wat dat betreft is het wel af. Een laatst versie en nog ergens een (paar) bug(s) die Paul alsnog op wil lossen.
Maar daarna, wat denk je van de ondersteuning van nieuwe centrales die nu of in de toekomst op de markt komen ?.

Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Freak op dinsdag 02 maart 2010, 17:12:54
Maar daarna, wat denk je van de ondersteuning van nieuwe centrales die nu of in de toekomst op de markt komen ?.

Het mooiste was geweest als er een publieke (programmeer) interface was geweest die elke willekeurige persoon met wat verstand van zaken zou kunnen implementeren voor een bepaalde (digitale centrale) interface. Zaakje in een DLL stoppen en het kan onafhankelijk van het basis programma worden gedistribueerd.

Misschien is iets soortgelijks al mogelijk door een SRCP server te maken die met de digitale centrale praat  en dan in koploper te kiezen voor DDW. :)
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: KNed op dinsdag 02 maart 2010, 00:44:30
Jammer, maar gezien resultaten uit het verleden zou het me niet verbazen als Paul over een bepaalde tijd op zijn beslissing terug komt...

Citaat van: pahasoft op zondag 28 februari 2010, 20:14:17
Mijn besluit staat echt vast (mocht dit nog niet duidelijk zijn).

Dit bericht gelezen ?
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
"spoorman Ben" schreef:

> Veel vervelender is dat er geen nieuwe ontwikkelingen meer komen. Nieuwe centrales die
> op de markt komen kunnen wellicht niet meer met Koploper werken, om nog maar niet te
> spreken van de CS2, grote wens van veel gebruikers en Paul heeft het tot op heden nooit
> willen koppelen.

Je ziet zo komen de verhalen in de wereld, wellicht een beetje "heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt"!
Het is voor Paul niet een kwestie van "niet willen koppelen" maar van "niet kunnen koppelen".
Zolang Märklin zo eigenwijs blijft eigen communicatie protocollen te introduceren en de specificaties daarvan niet vrijgeeft, is het ondoenlijk om de CS2 aan wat voor ander dan Märklin apparaat te koppelen.

De uitspraak dat er wellicht betere software is is nogal subjectief, het is maar wat je gewend ben. Sommige mensen vinden een Hummer ook een beter auto dan een willekeurige ander voertuig.

Met de kwaliteit en mogelijkheden van Koploper en de wetenschap dat er na de laatste versie nog bugfixes worden uitgegeven heb je van Koploper meer en langer plezier van dan van menig commercieel software product.

met vriendelijke groten,
Marco Roede http://www.mrdirect.nl
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: MRdirect op woensdag 03 maart 2010, 19:51:16
"spoorman Ben" schreef:

> Veel vervelender is dat er geen nieuwe ontwikkelingen meer komen. Nieuwe centrales die
> op de markt komen kunnen wellicht niet meer met Koploper werken, om nog maar niet te
> spreken van de CS2, grote wens van veel gebruikers en Paul heeft het tot op heden nooit
> willen koppelen.

Je ziet zo komen de verhalen in de wereld, wellicht een beetje "heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt"!

Marco,

Ik heb het over de teleurstelling i.v.m. toekomstige ontwikkelingen en het CS2.

Ik snap dan ook niet wat je bedoelt met "klok en klepel". In mijn beleving is het koppelen van Koploper aan de CS2 zeker wel mogelijk mits de wil er is. Maar wat je veel leest is de afkeer van Paul t.o.v. de Fa. Marklin, sla de topics er op na, hier en op het Koploper forum: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1594 (lees het eens door zou ik zeggen).

Waar een wil is is een weg......

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo Marco,

Ik snap niet direct de reactie van je richting Ben.
CiteerZolang Märklin zo eigenwijs blijft eigen communicatie protocollen te introduceren en de specificaties daarvan niet vrijgeeft, is het ondoenlijk om de CS2 aan wat voor ander dan Märklin apparaat te koppelen.
Hoezo geeft Marklin de specificaties/ protocollen niet vrij ?. Het protocol is vrij opvraagbaar en zo te verkrijgen. Al sinds de introductie van de CS2.

Zie eens de besturingssoftware die de CS2 al aan kan sturen.

Mvg,
Peter
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
@Paul Haagsma: Respect Paul!

Ik weet wat er voor komt kijken om zo'n programma te maken. En dat allemaal voor nop.
Geen spijt er een vergoeding voor gevraagd te hebben?

Eén ding moet me van het hart: je reacties in het koploperforum zijn soms wel eens hard (lees bot), met de ondertoon "ik word hier zo moe van", maar ik kan me het wel een beetje voorstellen.

Veel plezier met het oppakken van die andere hobby.

Groet,

Siko
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: spoorman op woensdag 03 maart 2010, 20:25:18
Citaat van: MRdirect op woensdag 03 maart 2010, 19:51:16
"spoorman Ben" schreef:

> Veel vervelender is dat er geen nieuwe ontwikkelingen meer komen. Nieuwe centrales die
> op de markt komen kunnen wellicht niet meer met Koploper werken, om nog maar niet te
> spreken van de CS2, grote wens van veel gebruikers en Paul heeft het tot op heden nooit
> willen koppelen.

Je ziet zo komen de verhalen in de wereld, wellicht een beetje "heb de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt"!

Marco,

Ik heb het over de teleurstelling i.v.m. toekomstige ontwikkelingen en het CS2.

Ik snap dan ook niet wat je bedoelt met "klok en klepel". In mijn beleving is het koppelen van Koploper aan de CS2 zeker wel mogelijk mits de wil er is. Maar wat je veel leest is de afkeer van Paul t.o.v. de Fa. Marklin, sla de topics er op na, hier en op het Koploper forum: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1594 (lees het eens door zou ik zeggen).

Waar een wil is is een weg......

Gr, Ben.

Ben,

Wat verwacht je eigelijk van een ontwikkelaar? Niemand heeft je toch verplicht om een CS2 te kopen. Als ik kok ben en ik heb een hekel aan spruitjes lucht, dan maak ik toch geen spruitjes. Als Paul een hekel heeft aan Marklin of aan de manier van communicatie met Marklin, dan is het toch zijn goed recht om te zeggen dat ze hun protocol in hun reet schuiven. Als jij vind dat het niet strookt met jou ideeen zoek je toch een ander pakket, of koop je een andewre centrale.
Ik ben het eens met Marco, Koploper is zo enorm uitgebreid dat de meeste gebruikers nog jaren zoet zijn.

mvg

Dirk
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Ben,
Dat van de klok en klepel was misschien een beetje kort door de bocht, sorry!

Uit het draadje maak ik op dat (zoals jij het noemt) de afkeer van Paul voortkomt uit het fijt dat Märklin te snel met nieuwe protocollen komt en dat dat voor hem niet bij te houden is. Willen en kunnen worden dan hetzelfde.
Als Märklin bij de ontwikkeling van de CS2 (qua communicatie protocol) iets had gedaan aan "downward compatibility" met dat van de CS(1) dan zou er geen probleem zijn.

Maar steeds weer iets nieuws verzinnen daar maak je niet alleen gebruikers ongelukkig mee (die weer iets nieuws moeten kopen) maar ook mensen die diensten (zoals Koploper) op zo'n apparaat ontwikkelen. Eens is dan de maat vol.
Het Intellibox P50X protocol is al meer dan 10 jaar oud en nooit veranderd, ondanks de nieuwe Intelliboxen welke beschikbaar zijn gekomen. Met de komst van Loconet zal het P50X protocol wellicht ooit overbodig worden maar het werkt nog steeds. Zonder dat Uhlenbrock hier zelf direct baat bij heeft beschermt ze zo wel investeringen van anderen in het P50X protocol. En zo hoort het ook!
Maar die 10 jaar  is nog niets bij die 18 jaar die Paul (voor Selectrix?) noemt.

Zolang Märklin voor het railsprotocol niet echt overstapt naar DCC en voor communicatie met een computer vast blijft houden aan eigen protocollen (en niet bv Loconet gaat ondersteunen) zal het voor het rijdend materiaal en decoders  en dus ook centrales niets worden. Wat overblijft is dan alleen het naar mijn idee technisch superieure drierails systeem voor de sporen. Maar hier weer met het grote nadeel dat die eigenlijk alleen door Märklin zelf gemaakt worden met de bekende problemen met de K-rails wisselspoelaandrijvingen. Om nog maar niet te spreken over de k-rails slanke engelse wissels waarover zelfs een Märklin locomotief te vaak stopt vanwege sleper problemen.
met vriendelijke groet, Marco http://www.mrdrect.nl
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Citaat van: Dirk op woensdag 03 maart 2010, 20:57:54
Wat verwacht je eigelijk van een ontwikkelaar? Niemand heeft je toch verplicht om een CS2 te kopen. Als ik kok ben en ik heb een hekel aan spruitjes lucht, dan maak ik toch geen spruitjes. Als Paul een hekel heeft aan Marklin of aan de manier van communicatie met Marklin, dan is het toch zijn goed recht om te zeggen dat ze hun protocol in hun reet schuiven. Als jij vind dat het niet strookt met jou ideeen zoek je toch een ander pakket, of koop je een andewre centrale.

Dirk,

Relax kerel, maak je niet zo druk.

Ik heb geen CS2 en die zal er nooit komen.

Slechts spreek ik de teleurstelling uit dat Paul stopt, er hierdoor nooit geen nieuwe ontwikkelingen komen mbt nieuwe centrales EN dat het teleurstellend is dat Paul nooit de CS2 heeft willen ondersteunen (met de nadruk op WILLEN). Dit voor de vele liefhebbers hier.

Meer is het echt niet.

Marco: ik raak je helemaal kwijt met je K-rail verhaal en je slanke wissels. Dit gaat over Koploper enz.

Gr, Ben.
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper ontwikkelingen stoppen op termijn
Hallo Ben,

het juiste antwoord ligt in een paar woorden in deze draad, feit is dat een deel van het protocol nooit officieel bekend gemaakt is.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2490

met vriendelijke groet,

Walter