Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...

Gestart door TheCrow68 donderdag 22 april 2010, 13:32:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
Gegroet, mede-Märklinisten!

Hier is de lastige Kraai weer met zijn even zo lastige vragen (die ongetwijfeld al een keer zijn gesteld).

Zoals enkelen onder jullie weten ben ik aan het overwegen om mijn baan via de PC te gaan aansturen, liefst in samenspel met het CS2. Nu weet ik dat RocRail, WinDigipet en nog een merk software wel kunnen "praten" met het CS2, zo ik net kon lezen in een ander draadje. Maar daar gaat mijn vraag niet over. Ik wou iets vragen over de noodzaak van terugmelders in combinatie met PC-aansturing.

In concreto: is het ten alle tijden, en bij ALLE treinaansturingssoftware een múst om de gehele baan te voorzien van terugmeldrails (contactrails)? Of bestaat er ook software die dit niet per sé nodig heeft? Zo ja, is dat dan software die overweg kan met het CS2?

Ik weet, misschien een rare of zelfs domme vraag, maar ja, zijn jullie toch van me gewend heh  :wink: :mrgreen:

Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden....tenzij het een simpel "ja" wordt van iedereen die wil en kan reageren...dan zijn we gauw klaar denk ik. Want als dat zo zou zijn, dan heb ik nóg meer respect voor die medespoorfanaten die banen als "miniworld" en soortgelijke mega-banen bouwen en dit alles via vele PC's aansturen....

Alvast vele malen dank voor al jullie reacties,

Hele vele treingroeten van

Marco (Crowtje)
Re:Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
Volgens mij zijn die overal bij elk programma nodig.
Jij hebt ogen en ziet waar de trein is. Echter een pc heeft geen ogen en kan dat derhalve niet weten. Daarvoor zijn de terugmelders nodig zodat de pc/software weet waar welke trein zich bevindt en wat deze doet.

Je kan het zien als de ogen van de pc.

Als ik het mis heb dan volgt de correctie vanzelf wel door iemand hahaha.

Groeten

Mark
Re:Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
Marco,

Er moet altijd een vorm van terugmelding zijn, anders kan de PC de trein niet volgen. Wat voor software je ook bedenkt, het kan alleen werken als het continue van informatie van de baan wordt voorzien. Wat per softwarepakket wel kan verschillen is het aantal bezetmelders wat je per blok nodig hebt.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
Hoi Marco,

Je hebt terugmeldingen nodig zoals Mark en Aldert ook beamen. Daarnaast zorgen de terugmeldingen niet alleen voor het volgen van de trein, ze zorgen ook voor "speciale akties" op de baan. Wanneer en waar moet een trein gaan remmen (lees:bij welke terugmelder) bijvoorbeeld, het schakelen van bepaalde functies van de lokdecoder bijv.verlichting aan/uit, hoorn aan/uit, motorgeluid, etc. Zoals al gezegd zijn de terugmeldingen de ogen van de PC. De PC moet weten waar een bepaalde trein zich bevind, en kan dan pas bepalen hoe en waarheen deze trein vervolgens naar toe kan rijden. "Ziet" de PC dat er ergens een andere trein in een blok staat, dan zal daar deze trein niet naar toe gestuurd worden, simpel om een botsing uit te sluiten (ook handig als er ergens een wagonnetje is verloren, zie je dat gelijk op het sporenplan op je PC-monitor). Er valt zeer veel te vertellen over de logica, het hoe en waarom van bepaalde software, maar terugmeldingen zijn essentieel voor het besturen van je treinbaan mbv.de PC. In mijn draadje heb ik hier iets over geschreven. Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20134.msg337181#msg337181

Re:Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
Zeer geachte mede-forumanten,

Aan jullie allemaal: duizend maal dank voor jullie heldere reacties en evt. links!!! Hier kan ik iets mee. Al had ik wel zo'n donkerbruin vermoeden dat bezetmelders ten alle tijden nodig zijn, toch wou ik bevestiging van deze gedachte. Die hebben jullie me in elk geval gegeven, waarvoor merci!!!

Ik ga de link van Mog zeker even doorlezen voor nadere details, en laat het me zo zeggen: weer wat geleerd vandaag  8)  !!!!!

Andermaal enorm veel dank, tips blijven uiteraard welkom in dit draadje!

Hele vele treingroeten,

Marco (Crowtje)
Re:Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Vraag over PC-besturingssoftware, CS2 en terugmelding...
hoho :)

Er zit een verschil tussen besturen en automatiseren ;)

Als je wil automatiseren dan kom je niet onder bezetmelding uit...

Echter....

Wij hebben onze baan jaren lang aangestuurd zonder bezetmelding. We gebruikte de laptop als seintableau om alle wissels e.d. te schakelen met 1 muisklik en we gebruikte dezelfde laptop als 3e rijregelaar naast de controlunit + control80f. Daarnaast gebruikte we de laptop ook nog als comfortable bediening voor de draaischijf.

Zo zijn er nog tal van mogelijkheden te bedenken waar je een computer voor kan gebruikten zonder dat je je baan moet voorzien van bezetmelding.



Ook bestaat er nog een andere tussenvorm. Gewoon enkele bezetmeldpunten in bouwen die alleen er voor zorgen dat de wissels geschakeld worden. (die dus niet de treinen aansturen). Met het automatisch schakelen van wissels wordt de kans op botsingen kleiner, zonder de heeeeele baan te moeten voorzien van bezetmelders en je hoeft niet alle treinen in te programmeren.

Maar nu zijn wij ook over gestapt op koploper omdat het gewoon fantastisch werkt :)