Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen

Gestart door Willem E zaterdag 27 februari 2010, 23:55:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen
L.S.,

Ik heb hier voor mij een Marklin Hamo 8327 (NS 1139) loc met stroomafnemers. De loc is al wat ouder en de stroomafnemers zijn verroest of vervuild en vrijwel zwart. Zoiets als zilver wat lang ligt.
Is er een methode om dit op redelijk eenvoudige wijze te reinigen en de afnemers weer hun glanzende metaalkleur te geven? Of zijn ze van origine al zo donker?

mvg.
Willem
Re:Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen
Beste
Van origine zijn deze donker gekleurd.
Schoonmaken zou ik maar niet doen. Je kan Roest?? eraf halen aan de bovenkant, wat wat tegen de bovenleiding loopt. Volgens mij kan dat materiaal niet roesten.

Teunis
Re:Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen
Citaat van: teunistreinen op zondag 28 februari 2010, 09:24:02
Van origine zijn deze donker gekleurd.
Schoonmaken zou ik maar niet doen. Je kan Roest?? eraf halen aan de bovenkant, wat wat tegen de bovenleiding loopt. Volgens mij kan dat materiaal niet roesten.

@Teunis en Willem.
Bij mijn weten kunnen deze inderdaad niet roesten.
In mijn reserve onderdelen doos, heb ik verschillende soorten panto's (nieuw en gebruikt) van 1948-heden, alleen wat slijtage sporen en iets roest op scharnieren en veren en op het slijtspoor van de bovenleidings draden.

Dus alleen (voorzichtig) schoonmaken en niets schuren.

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen
Willem,

Wat je ook doet, zorg dat er geen krassen op de oppervlakken komen. Het gevolg daarvan is een nog snellere vervuiling. Het beste is met een zacht, niet pluizend, doekje het oppervlak schoon wrijven. Soms wil een beetje rookvloeistof ook helpen.

Groet,
BR45
Re:Verroeste/vervuilde stroomafnemers reinigen
nog een late reactie
Gooi de panto of stroomafnemer in verdunde antikal,niet langer dan 10 minuten,niet te sterk want het vreet zo weg,slaat rood uitgoed afspeoels.en daarna lekker oppoetsen,wel voorzichtig.En daarna lekker inkwasten met Ballisto olie,gaat nog jaren mee als nieuw.
Gegarandeerd zo goed als nieuw.
andre