Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouwen Marklin 8327 (Hamo - NS 1139)

Gestart door Willem E zaterdag 27 februari 2010, 23:50:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Marklin 8327 (Hamo - NS 1139)
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Ombouwen Marklin 8327 (Hamo - NS 1139)
L.S.,

Na enig "spitwerk" op dit forum kom ik tot de conclusie dat het goed mogelijk is om de Marklin-Hamo 8327-loc ( NS 1139) om te bouwen van 2-rail naar 3-rail. En ook wat eenvoudige metingen lijken dit te bevestigen.

Mij lijkt er voldoende ruimte voor een sleper en daar er een LokPilot-decoder in zal komen hoeft aan de motor niet veel gedaan te worden anders dan een printschakeling verwijderen. Er is immers al een permanente magneet.

MAAR.... en die is er altijd, wat niet helemaal uit de verf komt in de oudere forumberichten: hoe staat het met de spoorbreedte?
Ik rij op C-rails en bij 'handmatig' rijden voel ik geen enkele weerstand, hapering of haken bij het rijden op wissels e.d.
Helaas beschik ik niet over nauwkeurige meetinstrumenten en weet niet wat de exacte spoorbreedte van deze loc is. Zou voor 3-rail toch 14,3 mm moeten zijn en voor 2-rail is dat 14,0 mm.
Ik las wel dat dit verschilletje toch problemen geeft. Is dit alleen bij de M-rails en/of K-rails en in mindere mate bij de C-rails? Of zelfs helemaal niet?

Wellicht heeft iemand ervaring met dit soort ombouw en kan mij wat info verstrekken?

mvg.
Willem E.
Re:Ombouwen Marklin 8327 (Hamo - NS 1139)
Citaat van: Willem E op zaterdag 27 februari 2010, 23:50:26Helaas beschik ik niet over nauwkeurige meetinstrumenten en weet niet wat de exacte spoorbreedte van deze loc is. Zou voor 3-rail toch 14,3 mm moeten zijn en voor 2-rail is dat 14,0 mm.

Het is andersom: 3-rail wielafstand is 14 mm. Advies is de wielen ook op die maat te zetten om het risico van ontsporen te verkleinen. Maar dan moet je inderdaad wel tenminste over een schuifmaat beschikken.

Maar je kunt ook eerst kijken of je wel problemen hebt na je ombouw. Vaak gaat het ook goed op 14,3 mm.

Gr, Ben.
Re:Ombouwen Marklin 8327 (Hamo - NS 1139)
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Ombouwen Marklin 8327 (Hamo - NS 1139)
Dankje Spoorman,

Ik verwacht dan geen grote problemen. De wielflensen vallen ruim binnen de railstaven. Vandaar dat ik uit het hoofd de waardes verkeerd-om had.

Wellicht dat ik nog eens een ombouwverslagje hier plaats...

mvg.
Willem E.