Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Verbeteren stroomafname sleper

Gestart door Blausee-Mitholz woensdag 24 februari 2010, 22:40:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Dag Johan,

Ik was aan het testrijden, en de oude railbus had er moeite
mee.
Toch ook al een tijd niet gereden, dus ook veel vuil op
de rails. Eerst maar eens 'roestrijden' en al snel schoot mij
deze bijdrage door het hoofd. De sleper van de railbus dus
voorzien van een draadje en voila: als een tierelier!!! :wink:

Bij deze dus erg bedankt voor een zeer waardevolle tip.

Groeten,

Erik.
Re:Verbeteren stroomafname sleper
@Johan,

al ben ik bijna 54, ben nooit te oud om te (willen!) leren :thumbup:

Mvg Gert
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
ik ga ook maar n's naar  m'n ice kijken, heeft ook 'n probleem met constant rijden.
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: julian op zondag 20 februari 2011, 21:03:25
ik ga ook maar n's naar  m'n ice kijken, heeft ook 'n probleem met constant rijden.

Let wel:

misschien is het ook handig om tegelijkertijd ook aandacht aan de massa te besteden. Als dat niet lekker aangesloten is loopt het ook allemaal niet zo lekker hoor...
Re:Verbeteren stroomafname sleper
dit zijn nou tips waarvan ze de uitvinder eeuwige roem moeten geven. super bedankt!!
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Dag ,

Ik lees dit hier toevallig, maar kan bevestigen dat het contactprobleem, waarvan hier sprake, er al kan zijn bij een splinternieuwe loc...
Onlangs heb ik een Liliput VT90501 railbus gekocht, en die reed voor geen meter...Hij haperde zelfs op rechte rails.
Na volledige demontage en allerhande 'testjes' om het contactprobleem te vinden, kwam ik er ook achter dat het mis ging tussen sleperzool en veercontact. Na overbruggen met een draadje reed de VT90501 perfect! En aan die sleper kon je zelfs met een vergrootglas niks abnormaals zien...   
Ik heb het probleem wel gemeld aan Bachman Europe in de UK, die prompt mijn mail hebben beantwoord en ook hebben doorgestuurd naar Liliput Duitsland, waarop ik een paar dagen later gratis een nieuwe sleper toegestuurd heb gekregen, waarmee de VT90501 nu perfect rijdt. Nette en snelle afhandeling, het mag ook eens gezegd worden.
Maar het bevestigt wel dat het trucje werkt en niet enkel op 'versleten' slepers!

Groeten,

Franky
Re:Verbeteren stroomafname sleper
Ja dat is een goede truck alleen gebruik ik een 'dun' flexible draadje en niet zo een 'polsdikke' kabel als op het fototje, dit belemmert de beweging van de sleper.
rob
Re: Verbeteren stroomafname sleper
goedenavond Johan! Goed idee van dat draadje solderen op de sleper,heb het geprobeerd maar lukt nog niet! wat voor soldeerdraad gebruik je hiervoor?
gr Wally
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Blausee-Mitholz
gast

Re: Verbeteren stroomafname sleper
Hallo Wally

Gewoon soldeertin voor elektronica. Waarschijnlijk soldeer je met een (te) lage temparatuur. De sleper vraagt nog al wat warmte.

1- eerst even krabben
2- voor vertinnen
3- draadje aan solderen

Succes  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Hallo! hoe kan je zien wanneer je koolborstels aan vervanging toe zijn?
gr Wally
Re: Verbeteren stroomafname sleper
bedankt Johan Zal weer is proberen met ander soldeertin! gr Wally
Re: Verbeteren stroomafname sleper
hallo allemaal! wil even laten weten dat mijn br 44 weer zonder schokken loopt! heb er nieuwe koolborstels in gedaan en heb het anker schoon gemaakt met wasbenzine. en de tip van Johan, van dat draadje op de sleper. 
hij rijdt weer soepel.
zo zie je maar weer wat een beetje schoonmaken kan doen!
gr  Wally
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Blausee-Mitholz
gast

Re: Verbeteren stroomafname sleper
 B)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
een zeer goeie tip om mee te nemen
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ergens heb ik het al een keer verteld (maar ik weet niet meer waar), ik ben al een paar maanden een test aan het uitvoeren, waarbij ik een messing strip onder de sleper heb gemaakt, de eerst test is om vast te stellen of de strip geen last heeft van overmatige slijtage.

Gisteren was ik toch bezig met een test waar deze lok bij betrokken was dus gelijk maar even wat foto's gemaakt, zo zit de strip op de sleper:



En zo ziet het oppervlak van de strip er nu uit:



Als je goed kijkt dan is op plaatsen het oppervlak zo goed gepolijst dat het spiegelt, ik voel geen slijtage, voorlopig ben ik tevreden en ga ik nog even door met deze test.

In het najaar ga ik mijn BR 85 voorzien van zo'n gemodificeerde sleper, een notoire "ik sta stil door stroomgebrek" lok, dan kan ik ook testen of het gedrag beter wordt.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Goede test!
Ik heb gelezen (o.a. op Stummi's) dat men gebruik maakt van verenbrons van 0,3 mm...

die nieuwe veerkrachtige slepers van M* zie je opeens ook haast niet meer,
ze grijpen weer terug naar de oude vertrouwde sleper,
zie diverse tests op allerlei fora,
en op MarklinTV.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
De nieuwste Insiderloc is uitgerust met die nieuwe sleper...
Bron afbeelding: www.modeltreincenter.nl
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ja,
ik zie het...
die dan weer wel... :?
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Wim,

Het is bij mij een reepje geknipt van een plaat met een dikte van 0,2 mm, zo'n plaat vind je in mijn modeltreinwinkel, annex winkel van sinkel, in een standaard met allerlei profielen, buizen en andere messing materialen voor de modelbouw.

Ik weet dus nog niet hoe het met de stroomafname is, het ging me in eerste instantie om de "levensduur", de lok waar hij nu onder zit heeft twee slepers.

Overigens ik rijd op K-rails, die heeft brede "pukkels", het zou mij niet verbazen als de pukkels van C- en M-rails meer slijtage van de strip geven.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Anne W op vrijdag 14 augustus 2015, 22:06:25
Overigens ik rijd op K-rails, die heeft brede "pukkels", het zou mij niet verbazen als de pukkels van C- en M-rails meer slijtage van de strip geven.

En in hoeverre zijn de puko's van C-rails gelijk aan die van de M-rails?

In de Wiki kon ik niets vinden over de puko's en de onderlinge verschillen ...

Groeten,

Erik.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Erik,

De puko's van C en M komen redelijk overeen, het zijn echte "puntjes", die van de C-rails zijn iets meer afgerond.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Anne W op zaterdag 15 augustus 2015, 10:42:46
die van de C-rails zijn iets meer afgerond.
Je bedoelt K rails toch zeker?
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Piet,

De K-rails puko's zijn veel breder als die van M en C, dus niet vergelijkbaar, die van M zijn spitser als die van C, dat bedoel ik met afgerond.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bedoel je dan niet de mooiere puko's van K rails?
Want je schrijft C-rails en dat is verwarrend.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Piet,

Nee, ik bedoel echt de puko's van de M en C rails, omdat die "puntiger" zijn zou dat wel eens een hogere slijtage van de strip kunnen opleveren.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
De puko's van M rails zijn uit staalplaat gestanst. De rechthoekige "punt" is écht een rechthoekje. Kun je goed voelen wanneer
je er met de vinger overheen gaat. Voelt "scherp" aan.
De hoekjes van de C rail puko zijn iets afgerond, zodat het minder scherp aanvoelt.
K rail heeft eigenlijk geen puko's, doch meer "contactstripjes" die dwars op de rijrichting staan en zo een groter contactoppervlak
geven.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Foto van K-rail en C-rail. M-rail heb ik niet dus helaas geen foto van.
Duidelijk te zien, dat bij c-rail de puko idd afgerond is. Bij de k-rail is het idd een brede puko.





Gr.  Charlie
Re: Verbeteren stroomafname sleper
 :thumbup:
Re: Verbeteren stroomafname sleper
De afmeting van de puko bij K rail is 0.64 mm x 2.55 mm en bij C rail 0.90 mm x 1.94 mm dus de raakoppervlakte bij C rail is iets groter.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Jørg op zondag 16 augustus 2015, 16:53:00
Dus de raakoppervlakte bij C rail is iets groter.

Wat dus niet klopt in verband met de afgeronde kop,

Groet,
Guus
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Bij C-rail staan ze in de rijrichting en
bij K-rail dwars
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Guus

Juist daar had ik geen rekening mee gehouden dus verbetering voor mij het raakoppervlakte van de K rail is groter,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Plus, dat de sleper bij k-rails minder snel zal kantelen.

Gr.  Charlie
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Het zijn in elk geval puntjes oftwel puntcontactjes   >:-D :o)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Hallo Anne (en anderen),

Ik had van de week met een lok 3342 enorme last van slecht contact tussen puntcontact en sleper dat ik maar weer eens dit draadje heb bekeken. Zie daar de post van Anne W. Ik dit uitgevoerd. Mijn mond viel letterlijk open van verbazing! Wat een verschil! Reed de lok eerst hortend en stotend, nu hoorde ik niet eens meer het geluid van de sleper op de puntcontacten. Ik hoorde zelfs het tikken van de wielen op de raillassen. De lok rijdt echt als een nieuwe lok. Ik heb nu in navolging van deze ombouw ook een andere lok gedaan en ook deze lok is duidelijk verbeterd. Het mooie is dat je niet meer het piepen van de sleper over de wissels en kruisingen hoort. Echt een verbetering dus!

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Nu de eerder beschreven "duurzaamheidstest" goede resultaten geeft, heb ik besloten een notoire "stotterlok", de BR 85, uit te rusten met een plaatje messing op een oude sleper.

De eerste ritten laten zien dat het goed gaat, geen gestotter, maar de echte test moet gaan komen als mijn loks weer op mijn eigen baan staan en niet meer in de koffers zitten om te rijden op de Silberberg Strecke bij de MSG/Den Bosch.





Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
-Anne:
Mooi opgelost,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Jaha,
ik ken dit soort lok's wel...

hier zit de sleper onder de lok ipv onder de tender...( bijv, BR 50, met hetzelfde loopwerk)
de wielen hebben zoveel zijdelingse speling dat de sleper meer naast
dan op de puko's zit...

en de loopassen zitten hier in kunstof houders, terwijl de messingstripjes niet aan massa zitten...

hier zie ik dus de verbeterpunten,
en niet zozeer in de sleper...
kortom, het is juist weer een Massaprobleem,
dus sukses, Anne !
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Sowieso zou ik even de ingebrande loopvlakken van de wielen oppoetsen. :)

Met groet,
Ben.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Wim,

Als de lok stilstaat door een stroomgebrek heb ik vaak genoeg gecontroleerd of het een toevoer- of een massaprobleem, het bleek altijd een toevoerprobleem te zijn.

Er rijden twee MFX railbussen bij mij rond, een originele DB en een Oostenrijker, daarbij is het helemaal makkelijk om het te controleren, als de verlichting in de motor- en de bijwagen het niet meer doet dan is het de toevoer, gaat het licht uit in de motorwagen, maar niet in de bijwagen, dan is het de massa van de motorwagen, gaat het licht uit in de bijwagen (die knippert heel vaak), dan is het de massa van de bijwagen of het rijrichtingschakelaartje of de toevoerverbinding naar de motorwagen.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Oke, mooi...
massa is natuurlijk ook toevoer, maar ja...

maar zo zie je dat elke lok weer een apart verhaal is...
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Zodra het toplaagje van de sleper af slijt (nikkel?) rij je op het blanke messing. Dat gaat goed zo lang je veel rijdt. Staat een lok lang stil is het messing geoxideerd.

Dat geldt ook voor het plaatje messing wat je er op gezet hebt, rij je weinig met de lok dat is het weer beurt.

Beetje ATF helpt echt. ;)

Met groet,
Ben.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Messing oxideert, tenzij je veel rijdt.

Dat heb ik al zo vaak geschreven,
maar ben toch benieuwd naar zijn resultaten... ;)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ik ook maar dan zal Anne de lok langere tijd stil moeten zetten. :)
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Wim,

Laten we het simpel houden, ik weet het, het is in theorie niet correct, maar laten we de middenleider nu maar de toevoer noemen en de rails (massa) de afvoer.

Beste Ben,

Volgend jaar ben ik wel weer een poosje op trektocht met de caravan, de langste periode is meestal iets van 6-7 weken, +2 tot 3 weken opruimen e.d. tot ik weer eens ga rijden, lang genoeg stilstand?

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Na een krappe drie weken heb ik moeten constateren dat het niet de oplossing bracht voor mijn probleem met de Br 85, vandaag nog maar eens het messing plaatje bestudeerd en gezien dat er toch wel een paar vouwtjes in het messing plaatje zaten, vouwtjes die zo stijf kunnen zijn dat ze de sleper wat omhoog tillen en dan kan het zijn dat er even geen contact is.

Dus heb ik een nieuw plaatje geknipt, die heel vlak gehouden en ook heel vlak op de oude sleper gesoldeerd, de Br 85 heeft als losse lok zijn eerste rondes gemaakt, de "sleep" van de 85, acht onderlossers is over genomen door de reserve lok, de E 40, overigens kan ik nu ook bekijken of, nu er één lok meer rijdt op de hoofdbaan "tegen de klok in" (nu totaal 16 in beide richtingen), het bedrijf nog wel mooi blijft, criterium voor mij is dat er niet al te veel treinen moeten stoppen op het paradebaanvak.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Ik sprak een ex forumlid en zeer ervaren 3railer. Wat hij zegt (en die mening deel ik) is dat het messing gepruts hoe goed bedoeld ook leidt tot weinig of geen verbetering.

Beetje ATF of contact vloeistof aan de sleper van probleem loks en het is opgelost.

Met groet,
Ben.
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Beste Ben,

Met de ATF ben ik bezig op het slepertje (zo'n nieuw type) van de BR 94.5, 37165, tot nu toe zonder resultaat.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verbeteren stroomafname sleper
De test met de messing dunne plaatjes is bij mij heel erg succesvol verlopen:

de duurzaamheidstest met de E10 is uitstekend verlopen, ik kan geen (extra) slijtage ontdekken, ik denk dat er nu een 100 netto rij uren opzitten, ook een vakante van 6 weken gaf geen oxidatie van het messing.





na de wijziging die ik vorig jaar november heb uitgevoerd op de sleper van de Br 85, rijdt de lok "stotterloos" rond, inspectie levert ook geen (extra) slijtage op





Omdat de Märklin railbussen (digitaal/sound) vaak stotterden/stopten, ben ik nu hierbij ook begonnen een messing plaatje te monteren, af fabriek heeft de sleper een plastic "ding", waarom kon ik al niet ontdekken, ik heb hem er afgehaald en daarna de messing plaat er op gemaakt, de eerste resultaten zijn uitstekend.

Ik was een beetje bang dat de ruimte onder het motorrijtuig te krap zou zijn, maar ik zie geen rare bewegingen op de wissels





Ik heb inmiddels alle getrokken en geduwde passagierstreinen voorzien van een stroomvoerende koppeling/een sleper en diverse loks ook van een stroomvoerende koppeling en een draad naar de decoder, bij modernere loks met een middenmotor is het makkelijk een tweede sleper te monteren, draaistellen zijn gelijk.

Dan blijven natuurlijk de stoomloks over, de Br64 en de Br94.4, beiden actief in het goederenvervoer, als ze gaan stotteren en dat blijven ze doen na poetsen, dan krijgen ze ook een gemodificeerde sleper, dit geldt ook voor de E94, die rijdt nu rond met een Roco fluistersleper, maar die is ook niet storingsloos.

Ik ben eigenlijk wel erg blij met de uitkomst van deze testen, afgezien van twee kruiswissels die eens per maand geen zin hebben, is het spontaan stoppen van treinen de grootste hindernis voor het mooi laten rijden van mijn 19 treinen.

Groet, Anne W
Re: Verbeteren stroomafname sleper
Citaat van: Anne W op maandag 21 november 2016, 15:51:45
Omdat de Märklin railbussen (digitaal/sound) vaak stotterden/stopten, ben ik nu hierbij ook begonnen een messing plaatje te monteren
Curieus, mijn railbus had juist last van een slecht massacontact. Daarom heb ik de wielen van de bijwagen elektrisch
doorverbonden met de wielen van de motorwagen. 
Fijn voor je dat de messing sleper upgrade goed uitpakt! Succes met de rest en de kruiswissels.