Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Williamsville: The Plan

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 24 februari 2010, 21:48:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: hermanus op zaterdag 12 juni 2010, 13:48:29

Zo kan ook
De 224 vervangen voor een 207+115

Heb hier eens wat mee zitten hobbyen, maar belandt al snel weer in projecten die met name te breed worden: ik heb nu immers links en rechts ruimte nodig voor een extra spoor. Hetzelfde geldt voor boven en onder, maar daar was nog wel iets aan ruimte te halen.

Ik denk dat ik door ga met het onderstaande plan:

Citaat van: William027 op zaterdag 12 juni 2010, 00:24:01




Hierbij gaan waarschijnlijk de opstelsporen naar de rechterkant van de diagonaal (dan kan ik links een station met pleintje maken en rechts aanhouden voor de industrie).

Het idee is om een station met perron te plaatsen aan de binnen- en buitenzijde van de baan, en het middelste spoor als doorgangsspoor voor goederentreinen te gebruiken. Hoe het landschap er verder uit gaat zien? Het lukt me maar niet om met Wintrack een fatsoenlijke 3D afbeelding te maken...

Wat ik me wel nog afvraag is:

-) Hoe creeer ik meer ruimte in mijn schaduwstation?
-) Is het mogelijk om een "muurtje" te plaatsen tussen 2 rails in welke op de normale breedte van elkaar liggen? Natuurlijk is dit mogelijk, maar er moet wel voldoende ruimte zijn voor de treinen. Aangezien het om rechte stukken gaat, zal het wel mee vallen. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Met vriendelijke groet,
William
Re:Williamsville: The Plan
Is dit al iets of mag ik het schaduwstation aanpassen ik kan je meer sporen bezorgen met bochtwissels.
Jouw:

Mijn:


vriendelijke groeten minitreintje/Dylan
Re:Williamsville: The Plan
En op deze manier een variant op de boven baan
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Williamsville: The Plan
dylan, weet je miss nog dat schaduwstation met 3 sporen? als je die nog hebt, wil je die es posten? :)
Re:Williamsville: The Plan
Dat dat jij hebt gemaakt?
Re:Williamsville: The Plan
Wat is de oppervlakte van de ruimte waar de baan moet komen? Je zou kunnen overwegen om de baan rondom te leggen en modules te maken van 0.6 x 1.20. Zo houd je ruimte over om bij het dakraam te komen. Zoiets als ik hier voor mijn zoon heb gemaakt:
.

Grt, Ronald.
Re:Williamsville: The Plan
Hier nog wat:


Re:Williamsville: The Plan
Aha! Als je dit als tussenstuk gebruikt op de bovenbaan, dat komt het nog net wat meer in de buurt. Schaduwstation had ik ook zo willen proberen, maar je bent me voor ;-).

Bedankt! Ik ga er nog eens mee puzzelen, nog een beetje een eigen draai aangeven.
Re:Williamsville: The Plan
Nu met nog een andere draai namelijk een bergspoortje.

stijging is onder de 3%
en in 3D
Re:Williamsville: The Plan
Zeg, hou eens op ;-)
Re:Williamsville: The Plan
Continu snuffelend op het forum kom ik nog wel eens mensen tegen die hun hele baan in het teken stellen van een station, of een BW. Nu zit ik te denken: bij de relatief kleine ruimte die ik heb zal het moeilijk worden om te rangeren. Ziet iemand van jullie een mogelijkheid (of heeft iemand suggesties/ voorbeelden) om op een dergelijk oppervlak "rangeren" tot hoofdthema te maken? Uiteraard is er ook doorgaand verkeer, maar dit kan langskomen en verdwijnen (tenzij het uitgerangeerd dient te worden natuurlijk).

Wanneer mijn wens/ idee niet realistisch geacht wordt op een dergelijke ruimte, dan hoor ik dat ook graag. Jullie mening telt wel degelijk mee voor mij.

Thanks!

Met vriendelijke groet vanuit Polen,
William
Re:Williamsville: The Plan
Gebaseerd op bovenstaande ideeën van een aantal mensen ben ik tot het volgende plan gekomen. Opmerkingen zijn welkom!



Re:Williamsville: The Plan
Dat ziet er niet slecht uit
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Williamsville: The Plan
William,

Leuk klein baanplan, waar je veel plezier aan kunt beleven. Maar ik heb een tweetal opmerkingen:


  • Probeer het gebruik van 3-weg wissels te vermijden, want deze schijnen niet altijd even goed werken
  • Als je rechtsboven die twee kleine rangeersporen evenwijdig legt aan de lange rangeersporen kun je ze volgens mij iets langer maken.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re:Williamsville: The Plan
Hallo Marco,

Bedankt voor je feedback. Op deze manier wilde ik, ondanks dat het lengte kost, een soort industriepleintje creeren tussen de verschillende sporen in.

Wat betreft de 3-wegwissels: ik ken de verhalen, maar vrees dat ik er niet onderuit kom. Dan kost het me teveel lengte van de sporen...
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: William027 op maandag 02 augustus 2010, 12:03:19
Op deze manier wilde ik, ondanks dat het lengte kost, een soort industriepleintje creeren tussen de verschillende sporen in.
O.k. dat wist ik niet.

Citaat van: William027 op maandag 02 augustus 2010, 12:03:19
Wat betreft de 3-wegwissels: ik ken de verhalen, maar vrees dat ik er niet onderuit kom. Dan kost het me teveel lengte van de sporen...
Ik snap dat je op deze beperkte ruimte bijna niet anders kunt, maar ik wilde je toch op deze verhalen wijzen.
Re:Williamsville: The Plan
Dank daarvoor, zonder meer!

Ik heb net wat lopen pluizen op het forum, en kwam erachter dat 'm de moeilijk zit in het juist schakelen van deze wissels. Als de tongen verkeerd staan, leidt dit geheid tot ontsporingen. Als dit niet het geval is, zou het allemaal reuze mee moeten vallen.

Twijfel, twijfel...
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Williamsville: The Plan
William,

Die 3-weg links onder kun je vervangen door een linkse en een rechtse, waardoor je het onderste spoortje langer kunt maken. Verlies je wel weer opstelspoor in je station.

Twijfel, twijfel..... wat is wijsheid in deze.

ps. Wat wil jij onder die brug in het midden maken? Ravijn? Water?
Re:Williamsville: The Plan
Opstelspoor bij het station is zonder meer een wens. Het liefst voor een Rheingold (past net, tot in de bocht...), maar anders met een loc met 3 a 4 wagons (vooralsnog 24 cm).

Op deze ruimte blijft het schipperen, dat is waar. Perfect en/ of ideaal wordt het waarschijnlijk nooit. Eerst maar eens beginnen met bouwen ;-).
Re:Williamsville: The Plan
Korte update:

-) De driewegwissel bovenin wordt vervangen door een wissel naar links. Naast de wissel vanaf de hoofdbaan komt een nieuwe wissel naar links, waardoor de lengte van de overige opstelsporen gehandhaafd blijft. Tevens ben ik dan van 1 driewegwissel af;
-) De driewegwissel onderin is nog punt van discussie. Misschien komt er een gewone wissel voor in de plaats, hierbij 1 spoor opofferend.
-) In de linkerbovenhoek komt nog een mogelijkheid om van de buitenbaan naar de binnenbaan te gaan. Dit is namelijk niet meer mogelijk nadat schuin overgestoken is en ik wil zoveel mogelijk mogelijkheden open houden.

Citaat van: BR 66 op maandag 02 augustus 2010, 14:49:05
ps. Wat wil jij onder die brug in het midden maken? Ravijn? Water?

Onder de brug in het midden moet eigenlijk een weggetje komen om van de linkerkant (station, dorpje) naar de rechterkant (industriegebied) van de baan te komen. Dit kan ook met een overweg, maar hiermee creeer ik wat meer diepte. Tevens kan het: in het schaduwstation lopen hier geen sporen.

Dan nog een vraag van mijn kant: hoe stuur ik deze baan het beste aan, met name omdat ik het liefst zelf aan de knoppen wil zitten en er geen vaste rijrichtingen zijn? Ik zelf dacht het volgende:

-) Alle wissels worden electrisch en in eerste instantie met schakelkastjes bediend. Verder een MS en that's it;
-) Aangezien ik nu al "teveel" treinen heb, zal een MS hoe dan ook met een Delta-controller geupgrade moeten worden;
-) Daarna voorzie in een CSII/ CSIII/ EcoS II. De wissels wil ik dan op een Viesmann-apparaat aansluiten waardoor ik niet overal een decoder in hoef te bouwen. Dit betekent echter wel dat nu al overal bezetmelding ingebouwd dient te worden.

Of ik seinen ga plaatsen weet ik niet, aangezien vrijwel alle sporen in 2 richtingen te bereiden dienen te zijn. Is dit dan mogelijk?

Zou ik Koploper nog kunnen overwegen, of is dat meer voor de geautomatiseerde banen? Met name het rangeren wil ik zelf kunnen regelen. Kun je Koploper uberhaupt gebruiken als je sporen langs twee kanten wilt kunnen bereiden?

Vragen genoeg, maar beter nu dan te laat...
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: William027 op dinsdag 10 augustus 2010, 09:48:00
-) De driewegwissel onderin is nog punt van discussie. Misschien komt er een gewone wissel voor in de plaats, hierbij 1 spoor opofferend.

Als je die driewegwissel onderin vervangt door een gewone wissel kun je de wissel er net boven vervangen door een Engelse wissel (24624), dan behoud je toch je spoortje.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re:Williamsville: The Plan
Nice! Doe ik. Natuurlijk wel weer een extra kostenpost, drie Engelse wissels op je baan ;-)...
Re:Williamsville: The Plan
De aangepaste versie (nu zonder driewegwissels):



Uploaded with ImageShack.us

Dit mag het gaan worden voor de komende jaren! Tijd dus om een topic te starten in het bouw-gedeelte, eindelijk ;-). Opmerkingen zijn evengoed welkom!
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Williamsville: The Plan
William,

Je kunt eventueel in het bovenste rangspoortje de eerste 24172 vervangen door 24997 (ontkoppelrails) en een 24077.

Wellicht is dat spoor alleen bedoeld als opstelspoor voor je rangeerlocomotief dat weet ik niet.
Re:Williamsville: The Plan
Dat laatste was idd de bedoeling maar in het kader van de flexibiliteit is het een goed punt.
Re:Williamsville: The Plan
Hoi
De bovenste ontkoppelrail tussen de wissel en de 224 gaat voor problemen zorgen aankoppelen in een bocht gaat niet.
en ik zal de bochtwissels aan de linkerbovenkant naar onderen verplaatsen.