Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Williamsville: The Plan

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 24 februari 2010, 21:48:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Williamsville: The Plan
Enkele data:

Oppervlak: 130 x 300 cm
Eis 1: volledig dubbelspoor met een voldoende lengte bij het station voor 5 wagons (24 cm) en een loc (denk aan Rheingold (met 3318), TEE (met 3053) of ICE (4- of 5-delig);
Eis 2: een schaduwstation was voldoende variatie mogelijk maakt met dergelijke treinen.
Eis 3: een wisselend stationbeeld: de treinen moeten niet altijd met de neus naar dezelfde kant staan.
Eis 4: voldoende rangeermogelijkheden om áls de treinen rijden, er evengoed genoeg te doen is op de baan. Hierbij mag het doorgaande treinverloop nauwelijks of niet beïnvloed worden.
Eis 5: de stijging mag maximaal 3 % zijn, zoals regelmatig door meerdere mensen wordt aangegeven.

Na het nodige gepuzzel plus tal van testjes op het forum (van mij mogen die verwijderd worden, maar goed) kom ik uit op het volgende:

Niveau 0:


Niveau 1:


Opmerkingen en/ of suggesties zijn altijd welkom, graag zelfs!
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Williamsville: The Plan
Hoi,

Ziet er leuk uit. Maar waarom die bochtwissels in het schaduwstation. Uiteindelijk stroomt alles toch naar voren. Ik denk niet dat je die veel gaat gebruiken.

Olaf
Re:Williamsville: The Plan
Hoi Olaf,

Ze zitten er vanwege het volgende: hiermee kan ik treinen opstellen (buitenste spoor bovenin) en andere vervolgens door laten rijden (door vlak ervoor te wisselen). Dit kan ook met meerdere treinen: als het buitenste spoor vol staat, kan ik het middelste spoor op dezelfde manier gaan gebruiken, etc. Dat is de achterliggende gedachte van deze serie wissels.

Bedankt voor je reactie, I appreciate it!
Re:Williamsville: The Plan
Hi William,

Mooi Plan.
Denk je er wel aan tijdens het maken van je baan dat je overal goed bij kan...
Had bij mij namelijk wel wat beter gekund... :?

grts Rein
Re:Williamsville: The Plan
Hmm... Williamsville zal toch weer op de schop moeten... Mijn aanstaande is er toch niet zo heel blij mee dat ik de gang naar de raam op zolder volledig blokkeer met een tafel van dit formaat (hij staat over de volle breedte).

De uitdaging blijft:

-) Station met ruimte voor een Rheingold (dus met een perron van 1,50 m);
-) Schaduwstation waar een dergelijk lange trein ook kan wachten om zo lange tijden te simuleren;
-) En dat op een ruimte van naar schatting 1.50 m bij 2.00 m (max. 2.50 m, aangezien er dan nog 0.5 m over is om naar de achterkant en ook de raam te lopen).

Ik geef mijn aanstaande nu wel een beetje te schuld, maar ergens heeft ze wel gelijk: om aan de achterzijde te komen moet ik telkens onder de tafel door kruipen. Praktisch is anders.

Dat wordt dus weer puzzelen...

Ideeen zijn welkom, maar ik hou jullie natuurlijk ook op de hoogte van de eigen creaties! Williamsville zal er zeker komen, maar vooralsnog helaas niet in bovenstaande gedaante...
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Williamsville: The Plan
Misschien is een spiraal een oplossing om een schaduwstation te maken.
Succes verder.

mvg Frans
Re:Williamsville: The Plan
Hoi Frans,

Zit ik ook aan te denken. Grootste aandaging is denk ik de stationslengte van ca. 1.50 m...
Re:Williamsville: The Plan
Hallo William,
Ik vrees dat jouw wensen en de beschikbare afmetingen elkaar  behoorlijk in de  weg zitten.
Met een perronspoor van 1,5 m en een plaatlengte van 2 m hou je nog maar 50 cm over voor de boog naar het station, dan praten we nog niet eens over een wisselstraat. Ik denk dat je het moet zoeken in het toepassen van een kopstation of een wegneembare sectie om toch naar 3 m plaatlengte te kunnen gaan.

Groet,
Ronald
Re:Williamsville: The Plan
Dromen en werkelijkheid, die botsen wel eens ja ;-).

De enige manier om aan een dergelijke lengte te komen is of diagonaal, of op het rechte eind (wanneer dit tot 2.50 uitgebreid kan worden).

Ik heb ook nooit gezegd dat het makkelijk was om een baanplan te maken, maar vooralsnog geen frustratie, meer de uitdaging die ik er in zie :-).
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re:Williamsville: The Plan
Misschien wel handig om een plan te maken van die drie meter maar een stuk smaller zodat het raam bereikbaar is.

mvg frans
Re:Williamsville: The Plan
Potverdorie Frans, ik ben het net aan het schetsen! Eventueel zou ik er zelfs een "U-tje" van kunnen maken, mits het gedeelte onder de raam maar smal is... Hmm, interessant, want dan kan ik een mooi, langgerekt traject in het zicht maken en de bogen, al dan niet krap, kunnen uit het zicht.

En weer puzzelen...
Re:Williamsville: The Plan
Zucht... Het puzzelen valt niet mee... Waar ik steeds tegenaan loop is de relatief beperkte ruimte (niet al te grote zolder, schuin dak, bereikbaarheid van de dakkapel).

Op allerlei manieren kan ik wel een poging wagen om voldoende rijlengte te realiseren (laatste plan heeft maar liefst drie niveaus op een plaat van 130 cm breed en 230 cm lang, ook nog een hoekje eruit), maar dan wordt het en een heel druk geheel, en drie lagen omhoog op een schuin dak is ook niet alles... Dan heb ik het nog niet eens gehad over de stijgingspercentages die ik dien te realiseren!

Vandaar dat ik het bij een relatief bescheiden plan ga houden wat makkelijk op een tafel past (rechthoek), waar ik overal bij kan, en waar ik vooral treinen op kan laten rijden en van kan leren (seinen, schakelingen, ballasten, alle aspecten, maar dan op een simpel baantje). Bijkomend voordeel is dat een rechthoek met max. 24230 bochten volledig bereikbaar is van 1 kant. De baan kan dan richting muur. Geen keerlussen, klimspiralen, hellingen... Voorlopig althans.

Dit lijkt me op dit moment voor mij een verstandige keuze, anders vrees ik dat ik zelden meer aan rijden toe kom en meer een statische verzamelaar word...
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
leuk plan  :D

maar ik denk dat ik hem wat minder vol zou doen :?

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Hoi Martijn,

Dit plan is inmiddels in de prullenbak beland: te rechtlijnig, en bovenal te groot. Evengoed bedankt!
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
ow oke, en heb je al een nieuw plan?
het is leuker als je een lange smalle plaat hebt  :D

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
digi-jacques
gast

Re:Williamsville: The Plan
ff een probeersel voor je


               x
                 x
                    x
                      x                        x= je schuine dak
                         x                      ---------= je plaat met treinen
                            x
                               x
          ------------------ x niveau 1
                                I     x
          ----------------------- xniveau 0
                                           x

Het is misschien niet zo goed te zien, maar de plaat van niveau 0 kan groter zijn dan je bovenplaat.

zo kan je een ruimer opgezet schaduwstation maken.

tevens blijft de voorzijde gelijk.

Re:Williamsville: The Plan
Bedankt voor het meedenken.

Hieronder het plan zoals bedacht. Aandachtspuntjes:

-) Niveau 2 kan ook naar beneden, waardoor ik geen 3 maar 2 niveaus heb, plus meer ruimte voor een station;
-) Ik heb nog geen rangeergedeelte getekend, wat er wel moet komen. Gezien de ruimte op niveau 1 zal hier weinig mee te doen zijn;
-) De hellingen (inclusief wissels);
-) De lengte van het station: belangrijkste eis is dat er een loc met 3 24 cm wagons op past en dat lukt nu eigenlijk amper of niet...

Niveau 0:


Niveau 1:


Niveau 2 (of 0):


Samen:


Er hoeft geen bovenleiding op de baan, en als de E-locs met de panto's omlaag dienen te rijden: het zij zo...

Opmerkingen, aanvullingen en verbeterpunten zijn altijd welkom!
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Hoi William,

mee is het een idee om niveau 2 eerst een stuk dubbelspoor te laten doorlopen
alleen dan nog draaien  :?

want nu zie je maar heel weinig treinen  :(
en een brug over je station... vind ik ook nou niet echt...

heb je niet iets mee ruimte links?

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Ja inderdaad enkel je station zie je als je niv. 3 naar 0 brengt maar anders ook niet zoveel. Ik maak mijn station met gewoon 2 sporen (ik heb maar 110 cm breedte en 210 cm lengte) zonder wissels omdat het anders te druk is. Maar jij heb 40 cm meer en in breedte 20 cm meer dan kan je toch met wissel werken en lange sporen creëren.
Re:Williamsville: The Plan
Ik heb jou een baanplan gemaakt je moet het niet gebruiken hoor het is voor u wat inspiratie te geven.
er zijn gewoon 2 sporen en een dooplopend spoortje aan het station, je trein van 1,50 m heeft 1,44 m plaats
Compleet gedeelte

bovendeel

schaduwstation


groeten dylan
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Leuk, maar mss wat meer wissels?
het is zonde als je ze hebt en niet gebruikt  :?

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
het is maar een voorbeeld voor hem
Re:Williamsville: The Plan
Bedankt voor het meedenken. Niet alleen ben ik het met jullie eens dat je op mijn plan wat weinig van de treinen ziet; tevens kom ik met de ruimte niet weg.

Het plan van dylan is relatief simpel en geeft daardoor voldoende stationsruimte. Nadeel is de lengte van 250 cm waardoo ik toch weer ruim voor de raam kom en 130 cm moet overbruggen om bij het raam te kunnen. Echter, daar heb ik wel een ideetje voor... Kom ik op terug!

Greetz,
William
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
heb je dan geen stukje normaal muur  :lol:

maar je kan natuurlijk ook een lange smalle baan maken rond je zolder heen :wink:
nu weet ik niet welke ruimte je hebt / mag gebruiken dus tja
Succes ermee dan maar

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: William027 op maandag 31 mei 2010, 09:03:31
Bedankt voor het meedenken. Niet alleen ben ik het met jullie eens dat je op mijn plan wat weinig van de treinen ziet; tevens kom ik met de ruimte niet weg.

Het plan van dylan is relatief simpel en geeft daardoor voldoende stationsruimte. Nadeel is de lengte van 250 cm waardoo ik toch weer ruim voor de raam kom en 130 cm moet overbruggen om bij het raam te kunnen. Echter, daar heb ik wel een ideetje voor... Kom ik op terug!

Greetz,
William

Het probleem is vooral de ruimte daarom is het zo van die 250cm naar 200 cm is een probleem want dan heb je nog amper een recht spoor want dan is alles een perron :?
Maar ik ben benieuwd naar je ideetje. Ik denk aan een uitneembaar deel?
Re:Williamsville: The Plan
Hier is dan, gebaseerd op de suggestie van Dylan, een nieuwe, meer bescheiden versie van Williamsville.

Niveau 0:



Met helling:



Met bovendeel:



Misschien komt er nog ergens een stukje 24172 of 24188 tussen in de breedte, zodat het schaduwstation er netjes onder valt (of ik maak dit 1 rails kleiner).

Jullie opmerkingen zijn meer dan welkom!
Re:Williamsville: The Plan
Hmm... waarschijnlijk is jouw schaduwstation beter, Dylan. Dat bedenk ik me net pas... Maar nu eerst slapen...
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: William027 op dinsdag 08 juni 2010, 00:15:35
Hmm... waarschijnlijk is jouw schaduwstation beter, Dylan. Dat bedenk ik me net pas... Maar nu eerst slapen...

Ik ken geen ander schaduwstation dan in die vorm op die oppervlakte daarom maak ik dat altijd zo :lol:

groeten minitreintje/Dylan
Re:Williamsville: The Plan
Dacht meer aan de indeling: ik heb maar twee sporen, jij komt tot drie. Vandaar mijn opmerking.

Inmiddels is het plan een beetje verfijnd (nu heb ik wel heel veel tussenstukjes nodig en dat kan makkelijker). Update vanavond!
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Leuk baantje :D
inderdaad is het 3 baans schaduwstation beter :wink:

Groeten,
Martijn



Re:Williamsville: The Plan
en bij mij heb je ook 2 baans en bij jouw niet want je kan maar met 1 trein rijden nu.
Re:Williamsville: The Plan
Jij kunt er inderdaad twee tegelijk laten rijden op je bovenbaan, dat had ik me nog niet zo gerealiseerd... Terug naar de tekentafel dus (want ik wil zoveel mogelijk rijmogelijkheden open houden).

Wat ik dan mis, is een standaardwissel met een 24130 bocht... Waarom heb je die niet meer, terwijl die bij de M-rails wel aanwezig waren?
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
ja das inderdaad stom gemaakt, heb ik ook wel eens last van, volgens mij moet je de 24244 ofzoiets gebruiken om je wissels recht te maken :wink:

succes!

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Williamsville: The Plan
Je moet nu inderdaad helemaal een tegenbocht voor de wissels kopen :(.
Waarom hebben ze niet een wissel met als tegenbocht de 24130, volgens mij is dat veel handiger. :?:

Groet, Lesley
Re:Williamsville: The Plan
waar hebben ze geen Y-wissels dan kan je mooie rondjes maken die ook een keerlus is
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: minitreintje op donderdag 10 juni 2010, 16:44:32
waar hebben ze geen Y-wissels dan kan je mooie rondjes maken die ook een keerlus is

maar dan wel in bocht 24130 :D
zou wel handig zijn

Groeten,
Martijn

Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: minitreintje op woensdag 09 juni 2010, 20:03:37
en bij mij heb je ook 2 baans en bij jouw niet want je kan maar met 1 trein rijden nu.

Het nieuwe plan volgt morgen (heb op de hotelkamer alleen maar de demo, dat zal ik jullie besparen). Ook hierin heb ik boven geen dubbel spoor. Dat maakt het in mijn ogen te druk bij gebrek aan een 24130 wissel. Wel kan een loc boven z'n rondjes rijden, eentje kan alvast klaarstaan als "de area" vrij is, plus ik heb nog een stukje rangeeractiviteit. Als ik dat allemaal bij mag gaan houden, dan heb ik het druk genoeg...

Update volgt!

Welterusten vanuit Bolton...
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Lijkt me leuk :D

Veel plezier in Bolton!!

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Et voila, een stuk minder tussenstukjes nodig:



Onderin zijn twee stukken niet aangegeven als zijnde tunnelstukken. Dit klopt: iedereen verwacht bij de linkse een trein, maar dat hoeft helemaal niet. Hetzelfde geldt bij de tweede. Verrassing, zullen we maar zeggen.

De opstelsporen zijn voor bijvoorbeeld een railbus (op de planning) of een TEE (eveneens ooit op de planning).

Wat de diepte betreft pas het plan mooi op de huidge platen. Met een breedte van ca. 220 cm is het ook niet absurd groot. Bovenin kan 1 trein probleemloos rondjes rijden. Op het middengedeelte kan wat gerangeerd worden (tenzij ik de trein moe ben en hij even moet keren).

Het onderste spoor (bij het naar boven komen) is voldoende lang voor 3, 4 wagons (5 moet zelfs kunnen, dus een Rheingold kan, alhoewel dit op de rest misschien wat krap lijkt). Ik ben behoorlijk tevreden (belangrijk puntje), maar wat denken jullie ervan? Wat zouden jullie anders doen? Suggesties, tips, verbetering?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
Leuk baantje, alleen heb je nu maar 1 spoor wat naar je schaduwstation gaat.
ja ken de baan met wat  kleine  stukjes nog wat langer maken, of gaat dat niet door de hoogte?

Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: Marklin5 op zaterdag 12 juni 2010, 08:20:27
Leuk baantje, alleen heb je nu maar 1 spoor wat naar je schaduwstation gaat.
ja ken de baan met wat  kleine  stukjes nog wat langer maken, of gaat dat niet door de hoogte?

Groeten,
Martijn

Klopt, maar dat had ik bij het vorige plan ook. Langer kan, maar dan verzand ik toch weer in het steeds groter maken van de baan.

Vraagje: hoe kan ik dit het beste oplossen (ruimte tussen de 24230 en 24612 onderin de foto?

Re:Williamsville: The Plan
Is het dit wat je zoekt?


groeten minitreintje/Dylan
Re:Williamsville: The Plan

Zo kan ook
De 224 vervangen voor een 207+115
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Williamsville: The Plan
ik zou  de gene van Hermanus kiezen omdat dan de de bocht vloeiender gaat dan bij Dylan (ook een goede oplossing hoor)


Groeten,
Martijn
Re:Williamsville: The Plan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Williamsville: The Plan
Ja die zou ik ook kiezen, het is een vloeiende bocht, mooi gedaan  :D

Groet, Lesley
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: Marklin5 op zondag 13 juni 2010, 08:52:39
ik zou  de gene van Hermanus kiezen omdat dan de de bocht vloeiender gaat dan bij Dylan (ook een goede oplossing hoor)


Groeten,
Martijn
Citaat van: lesley001 op zondag 13 juni 2010, 09:27:31
Ja die zou ik ook kiezen, het is een vloeiende bocht, mooi gedaan  :D

Groet, Lesley

Ja ik vind dat ook,ik heb wintrack het werk laten doen daarom :lol:

groeten minitreintje/Dylan

Re:Williamsville: The Plan
Bedankt allemaal, speciaal aan Hermanus,

Zo had ik het namelijk nog niet bekeken: ik had me nog niet gerealiseerd dat deze combinatie de 24130-versie van de 24224 vormt. Het was wellicht al wel duidelijk dat "vloeiend" mijn voorkeur heeft ;-).

Nu eens kijken wat we daarmee kunnen zonder dat de buitenmaten weer veel te groot worden... Nogmaals bedankt voor jullie reacties: iedereen heeft iets andere aandachtspunten, waardoor teleurstellingen na het bouwen hopelijk vermeden worden :-)!
Re:Williamsville: The Plan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Williamsville: The Plan
je schaduwstation lijkt op die van dylan :lol:

mooi baanplan, misschien kan dylan zelf er ook nog eens wat uit halen, lijkt me dezelfde ruimte? :)
Re:Williamsville: The Plan
Dankzij Dylan kwam ik op dit idee, alle credits gaan naar hem!

Op zich heb ik iets meer ruimte, maar het is alles behalve praktisch die te benutten. Daarom probeer ik zoveel mogelijk rijmogelijkheden te creeeren op een zo klein mogelijke ruimte, zonder daarbij te verzanden in een overschot aan rails (al lijkt het daar misschien niet op ;-))...
Re:Williamsville: The Plan
Citaat van: wijbe op maandag 14 juni 2010, 11:24:55
je schaduwstation lijkt op die van dylan :lol:

mooi baanplan, misschien kan dylan zelf er ook nog eens wat uit halen, lijkt me dezelfde ruimte? :)
Het schaduwstation lijkt op dat van jou Wijbe want jij maakte dat schaduwstation. Ik heb wel de 2 rangeersporen eruit gelaten omdat dit onmogelijk was deze  gemakkelijk te gebruiken.
Citaat van: William027 op maandag 14 juni 2010, 11:32:28
Dankzij Dylan kwam ik op dit idee, alle credits gaan naar hem!

Op zich heb ik iets meer ruimte, maar het is alles behalve praktisch die te benutten. Daarom probeer ik zoveel mogelijk rijmogelijkheden te creeeren op een zo klein mogelijke ruimte, zonder daarbij te verzanden in een overschot aan rails (al lijkt het daar misschien niet op ;-))...

Graag gedaan maar het is je eigen ontwerp dus is het van jou  :wink:
Maar het idee kwam van mij maar hou dat maar kan geen kwaad :mrgreen: