Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

decoder van of voor BR 17 DRG(37192)

Gestart door Constant zondag 25 oktober 2009, 11:58:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Hallo luitjes;

Na een aantal jaren met deze fijne loc te hebben gereden en deze ochtend met mijn zoon wilde gaan rijden gaf de loc totaal geen reactie meer, sorry de verlichting deed het nog wel en wiiselde ook nog met de rijrichting. Nu vermoed ik dat de decoder de geest heeft gegeven.

Nu kan ik hem laten repareren bij keuterman, maar ben zelf best handig dus een andere decoder zelf inbouwen moet kunnen. Zag overigens laatst een print die precies op de plaats paste van de oude en daarop kon men direct een ESU opsteken(21MTC).

Heeft iemand enige suggesties om hem weer rijdende te krijgen?
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Geef de loc eens een klein duwtje (terwijl er spanning op staat) ? Misschien hapert de motor een beetje... Er kan ook nog een draadje losgegaan zijn, in elk geval zou ik niet meteen een andere decoder gaan kopen.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Dag Erik;

een duwtje had ik hem al gegeven, en heb zojuist een insoectie op de bedrading gedaan, ziet er allemaal goed uit!
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Koolborstels nog in orde ?.

Mvg,
Peter
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
In dit model koolborstels? vertel me waar ze zitten.......
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Meet eens of de decoder een motorstuurspanning afgeeft.
En test de motor eens met een DC bron.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Dat zal ik donderdag eens bekijken, dan hebben we er de tijd voor. dank voor de reacties, zal hierover terugmelding geven.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
geen aktie uit de decoder, wel een dc spanningsbron aan de motor gehangen en die draaide als een zonnetje  :).

Nu kan ik gaan meubelen met een decoder, maar heb er deze keer toch voor gekozen om hem weg te brengen.
Dank voor alle reacties
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Hallo allen;

De lok is weggeweest en kon vervangen worden door dezelfde decoder echter als er dan toch iets nieuws in moet dan meteen ook maar geluid erbij.

Nu is mijn vraag kun je een 21 MTC print plaatsen met daarop een loksounddecoder van ESU(62499) en hem herprogrammeren met geluid voor een BR 38?
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Citaat van: Constant op donderdag 19 november 2009, 17:55:41
Nu is mijn vraag kun je een 21 MTC print plaatsen met daarop een loksounddecoder van ESU(62499)
Als er ruimte is kan dat.
Je kunt ook de dragerprint 145483 bestellen bij Marklin, deze kost €14,95 adviesprijs.
Deze print past in de tender van de Br17 en heeft een 21 MTC.
Motor is ook geen probleem voor de ESU.

Citaat van: Constant op donderdag 19 november 2009, 17:55:41
... en hem herprogrammeren met geluid voor een BR 38?
Jahoor, waarom niet.
Het kan zijn dat sommige geluiden niet Br17 eigen zijn, maar dat kan alleen een kniesoor horen.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Als ik die M-dragerprint neem, moet ik dan nog bedrading wisselen t.o.v. een ESU decoder i.p.v. de M-decoder
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Nee, de lok heeft bedrading volgens Marklin kleurenschema en zo moet je de bedrading ook op de dragerprint aansluiten.
ESU heeft wel een ander kleurenschema, maar de pinbezetting van de 21 polige mtc blijft gelijk.
Een ESU decoder met een kabelboom dien je wel volgens het ESU kleurenschema aan te sluiten, maar dat is in dit geval niet van toepassing.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Hallo Ad,

Ga vandaag maar eens kijken voor een decoder en een dragerprint bestellen,daarna zullen we met kerst maar een programmer kopen om die geluiden aan te passen, misschien dat deze lok effe rijdt met een vreemd geluid.

Dank voor de ondersteuning, laat zeker horen wat het resultaat is.

Groet Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Hallo Allen;

Dragerprint is binnen en 1 op 1 soldeerpunten over gezet. Echter zijn er meerdere soldeerpunten, 2 zijn duidelijk deze zijn voor de speaker.
De overige(buiten die ik omgesoldeerd heb)aan de lok-zijde zijn me onduidelijk en aan de onderzijde zijn er ook nog 4.
Weet iemand waar deze aansluitingen voor zijn?

groet Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lijkt de print op deze?
Plaats anders even een duidelijke foto van de dragerprint, onder en bovenkant, scherp en ingezoomed.
Je kunt ook de sporen van de 21 mtc connector volgen, om te zien welke soldeeraansluiting naar welke pin van de 21 mtc gaan.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Ik heb op dit moment niet de mogelijkheid om een foto te plaatsen, maar mischien helpt onderstaande link;

http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m37193/m37193-inside.htm

bij de aansluiting van de speaker, ja dat vierkante doosje, zitten aan de onderzijde nog 4 soldeerpunten. Die achterste 2 punten zijn voor de sluitlichten, daar valt een contactplaatje op.

Gr. Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Arjan,

Over die vier soldeerpunten kan ik alleen maar gissen.
Je zou de printsporen moeten volgen naar de 21 polige connector om er achter te komen.
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Dank Ad,

Ga van het weekend de sporen na lopen en neem aan dat alle 21MTC decoders gelijkwaardig zijn qua pinaansluitingen kan ik in Houten alvast een decoder van ESU aanschaffen :D en een speaker.

Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Voor de pen bezetting van de 21 mtc connector zie:
http://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Perfect wordt zondag de loc gereed maken dat hij weer het spoor op kan.

Toch mooi dat je op deze wijze langzaam steeds weer iets wijzer wordt.

resultaat hoor je Ad

groet Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Dat is correct, had voor die tijd al gekeken op wikipedia en kwam tot de ondekking dat het een 4 cylinder was.

Ben in Houten ietwat teleurgesteld terug gekomen, wilde een decoder halen en meteen maar een lok-programmer van ESU erbij, maar voor ik bij de stand kwam hadden we net iets te weinig in de pokket, :shock: volgende keer maar weer!

Kan ik nu op mijn gemak de gebruiksaanwijzing alvast gaan lezen, zal wel een hele klus zijn zo'n decoder opnieuw programeren.

Groet Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Hallo allen;

Inmiddels wel de ESU 21 pins decoder(62499) en de printplaat uit de 37193. Heb de soldeerpunten 1 op 1 overgezet naar de nieuwe print en de decoder geplaatst, de speaker die origineel bij de ESU-decoder geleverd wordt zal een probleem qua plaatsen worden maar dat is latere zorg.

Daarna heb ik met de programmer voorlopig enkel de adressering aangepast naar adres 17 en hem op de baan gezet!.... De lok rijdt met deze decoder weer als een zonnetje en produceerd de menige geluiden, echter de verlichting gaat niet aan bij het indrukken van de functietoets, dat geld voor zowel voor als achter en heb de soldeerpunten al gechecked :?.
Zou ik nog een CV moeten aanpassen omdat het LED verlichting is?

Wie zou me hier kunnen helpen?

Mvgr. Arjan
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Hoe heb je de verlichting aangesloten?
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:decoder van of voor BR 17 DRG(37192)
De oranje en de grijze draad vanuit de lok(verl. voor) op de dragerprint conform deze link:

http://www.dermodellbahnchecker.de/lokomotiven/maerklin/m37193/m37193-inside.htm

Op de achterzijde steunt de tender met 2 contacten op de print en maakt zo contact met de achterste LED's
Hoop dat het zo duidelijk genoeg is voor je Ad

groet Arjan