Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

CV waardes MFX decoders

Gestart door Wasmi zondag 21 februari 2010, 15:39:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CV waardes MFX decoders
Ik heb gisteren in Houten een BR86 gescoord met een MFX decoder, en het is me zowaar gelukt om met m'n IB het motorola adres te wijzigen. Dit kostte wel wat moeite omdat ik wat moeite had de uitleg op de Uhlenbrock site te begrijpen. Maar met wat zoeken op op internet en dit mooie forum ben ik er uiteindelijk uitgekomen. Achteraf eigenlijk een heel eenvoudige procedure. Nu vrees ik echter dat ik met alle pogingen ook CV53 heb veranderd. Bij wat zoeken op internet heb ik geen complete lijst kunnen vinden van de MFX CV's. Op de ESU site staan voor de Loksound3 wel een aantal CV's beschreven, maar die hoeven niet van toepassing te zijn op een Marklin MFX (hoewel ook door ESU gemaakt toch?). CV 53 zou één van de CV''s kunnen zijn van de lastregeling, maar ik merk gelukkig niets aan het rijgedrag. Nu ben ik aan het zoeken naar een overzicht van de Marklin MFX CV's, op internet ben ik niet geslaagd, en ik hoop nu dat hier iemand me verder kan helpen
Dus: een overzichtslijstje van MFX CV's zou top zijn!

Walter
Re:CV waardes MFX decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:CV waardes MFX decoders
Even de zoekfunctie gebruiken, die knop zit er bij jouw ook op.:wink:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10596.msg165858#msg165858
Re:CV waardes MFX decoders
Ha, da's alvast een begin! Heb gezocht op CV en MFX maar deze niet gezien... dank je! Maar ik weet dat er nog veel meer zijn, is het echt zo dat de ESU CV's gelijk zijn aan die van M????? klinkt op het eerste gezicht logisch, maar bij DCC zijn er ook een groot aantal 'vrij' te gebruiken CV's die dus per fabrikant totaal verschillen...... en ehh, ik meen me te herinneren dat M inmiddels geen ESU MFX decoders meer inbouwd????

Verder valt me op dat de adres range niet klopt, want ik kan deze MFX decoder ook op adressen boven de 80 programmeren (tot 255) geen enkel probleem!

Walter
Re:CV waardes MFX decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:CV waardes MFX decoders
Citaat van: Wasmi op zondag 21 februari 2010, 17:31:29
Verder valt me op dat de adres range niet klopt, want ik kan deze MFX decoder ook op adressen boven de 80 programmeren (tot 255) geen enkel probleem!
Hoi Walter
Alleen het Motorola protocol had de adresbeperking tot 80.
Mfx staat daar los van, net als andere protocollen zoals DCC etc.
Mfx is niet ontwikkeld om via CV's te worden geprogrammeerd, maar via een gui, zoals je met de CS en ECOS kan doen.
Re:CV waardes MFX decoders
Registers Marklin mfx-decoders
Beschrijving,   Register,   Waarde
Adres (Functie en Functies F1 - F4),   01,   01 – 79
Minimale snelheid *1,   02,   01 – 63
Optrekvertraging,   03,   01 – 63
Remvertraging,   04,   01 – 63
Maximale snelheid,   05,   01 - 63
Reset, fabrieksinstellingen,   08,   08
Geluidssterkte,   63,   01 – 63
2. Adres (voor 6021) (Functies F5 - F8),   75,   02 - 80

Niet officieel
Lastregeling,   53,   01 – 63
Lastregeling,   54,   01 – 63
Lastregeling,   55,   01 – 63
Piepen van de remmen,   64,   01 – 63
Verhouding bij spanningsonderbrekingen,   73,   03 of 08
Maximale snelheid bij analoog bedrijf,   79,   01 – 63

ESU LokSound MFX

ESU LokPilot V3.0 MFX Blz. 68

Mvg,
Peter
Re:CV waardes MFX decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:CV waardes MFX decoders
Citaat van: Kappa op zondag 21 februari 2010, 18:37:57

Hoi Walter
Alleen het Motorola protocol had de adresbeperking tot 80.
Mfx staat daar los van, net als andere protocollen zoals DCC etc.
Mfx is niet ontwikkeld om via CV's te worden geprogrammeerd, maar via een gui, zoals je met de CS en ECOS kan doen.

Klopt niet helemaal wat je zegt. Het oude motorola protocol kan niet verder dan 80. Het nieuwe motorolaprotocol wel. Die gaat tot 256. Deze wordt al langer ondersteund door de IB. Alleen wordt het nog steeds niet door Märklin ondersteund voor wat betreft de besturing.

Wat wel grappig is, de ESU programmer gaat voor motorola niet boven de 80.

Groeten

Olav
Re:CV waardes MFX decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:CV waardes MFX decoders
Citaat van: Kappa op zondag 21 februari 2010, 17:25:20
Even de zoekfunctie gebruiken, die knop zit er bij jouw ook op.:wink:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10596.msg165858#msg165858

Op de Uhlenbrock site kan je de in te stellen CV's ook vinden.

Groeten

Olav
Re:CV waardes MFX decoders
Citaat van: Kappa op zondag 21 februari 2010, 18:37:57
Mfx is niet ontwikkeld om via CV's te worden geprogrammeerd, maar via een gui, zoals je met de CS en ECOS kan doen.

Dat begrijp ik, maar ik heb m'n goeie ouwe IB en momenteel weinig zin om voor 3 á 4 loks die een MFX decoder hebben meerdere honderd euri uit te geven voor een Ecos of een CS. Ik heb ca 100 loks die zijn voorzien van M1, M2 DCC en Selectrix decoders. Dus natuurlijk via de GUI is het allemaal veel mooier en makkelijker, maar nu nog ff niet

Citaat van: Olav op zondag 21 februari 2010, 23:05:59
Het oude motorola protocol kan niet verder dan 80. Het nieuwe motorolaprotocol wel. Die gaat tot 256. Deze wordt al langer ondersteund door de IB. Alleen wordt het nog steeds niet door Märklin ondersteund voor wat betreft de besturing.
Olav

Dat Motorola nieuw bij M tot 80 adressen is beperkt wordt dacht ik veroorzaakt door het 'backward compatible' te zijn met het oudere spul, de originele Motorola IC's MC145026/145027 ondersteunen maar 3 van de 4 mogelijke 'trits' (trinaire bits).

Freak, da's precies wat ik zocht! Olav, je hebt gelijk bij Uhlenbrock staan ze ook.... moet ik toch nog wat beter zoeken, dank jullie wel!

Walter
Re:CV waardes MFX decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re:CV waardes MFX decoders
Beste Olav,

Ter info,
Ik heb met de lokprogrammer al adres 120 kunnen programmeren in Motorola.
Hangt volgens mij gewoon van de decoder af en niet van de lokprogrammer.

Mvg

Olivier
Re:CV waardes MFX decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:CV waardes MFX decoders
Hoi Olivier,

Ga ik eens proberen bij andere decoders.

Ik dacht eigenlijk dat er een soort "Märklin" protectie opzat toen ze nog innige samenwerking hadden.  :mrgreen:

Groeten

Olav
Re:CV waardes MFX decoders
die BR 86 heb ik geprogrammeerd op adres 167, via m'n IB. Dat gaat dus prima met een originele M MFX decoder (tenminste deze versie dan ;-) )
Re: CV waardes MFX decoders
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: CV waardes MFX decoders
Olav.

Wat is de link naar de CV waardes van Uhlenbrock.
Ik kan ze nl niet vinden.
Re: CV waardes MFX decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: CV waardes MFX decoders
Hoi Bert,

Je moet op de site van Uhlenbrock klikken op service. Daar staan de FAQ. Dan op Intellibox. Is meteen de eerste FAQ. Daarin staat een tabel.

Ik kan geen link geven als ik naar het venster kijk. Blijft steeds staan op "index" en "intern"
Re: CV waardes MFX decoders
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: CV waardes MFX decoders
Hallo Olav,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga gelijk eens kijken of het mij lukt. :thumbup: