Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)

Gestart door 1200Blauw zondag 21 februari 2010, 01:03:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Ik ben om wat inspiratie op te doen voor een nieuwe baan zoekende naar fotomateriaal uit de jaren '70 van:

* Plan D in internationale treindienst;
* Silberlingen in Nederland;
* internationale treinen op het traject Deventer - Duitsland

Vragen bij bovenstaande onderwerpen:
1. Is er een realistische treinsamenstelling te maken met de Roco Plan D's, maw is er te combineren, rekening houdend met de lengteschalen. Als tractie denk ik aan een Mä.3051 (1200 blauw);
2. Ik vermoed dat de Plan D's met Silberlingen tussen Den Haag en Keulen reden, omdat ik meen daar ooit een foto van te hebben gezien (zwartwit). Is dat waar of vergis ik me?
3. Wat is er aan Mä materieel verkrijgbaar dat als internationale trein op traject Deventer - Duitsland reed? Is het mogelijk een complete stam te maken, of mis ik altijd iets? Het gaat mij vooral om Duits materieel, dus de treinen richting Hannover, Berlijn etc. en in eerste instantie niet die naar Scandinavië.

Graag alleen reageren als je echt dingen zeker weet en / of foto's hebt. Ik heb beelden op mijn netvlies uit die jaren, maar was destijds te jong om precies te weten wat ik gezien heb - "Zijn de spullen in de Mä-catalogus werkelijk modellen van rijtuigen die hier gereden hebben of lijkt het er alleen maar op?". Ik ben benieuwd of dit wat oplevert. Ik stel nogal detailvragen. Googlen levert me onvoldoende informatie.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 21 februari 2010, 01:03:58
2. Ik vermoed dat de Plan D's met Silberlingen tussen Den Haag en Keulen reden, omdat ik meen daar ooit een foto van te hebben gezien (zwartwit). Is dat waar of vergis ik me?
Silberlingen kon je in ieder geval wel vinden op het traject Koblenz - Arnhem - Amsterdam vv, en soms ook in combinatie met NS-rijtuigen.
Ik heb er geen foto's van, maar ik heb die trein vaak genoeg zien rijden en als we naar familie in Bottrop gingen namen we altijd deze trein. We stapten dan in Oberhausen uit.

Ik dacht dat die trein toen één keer per 2 uur reed, maar één keer per uur zou ook goed kunnen.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
In Op de Rails (NVBS) uit die tijd staat vast wel een hoop informatie - maar dan moet ik de boeken in gaan duiken...

Heb wel wat foto's her en der verzameld, daar kun je misschien wat mee, moet je me ff je mailadres PB'en.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: timtrein op zondag 21 februari 2010, 19:49:03
In Op de Rails (NVBS) uit die tijd staat vast wel een hoop informatie - maar dan moet ik de boeken in gaan duiken...

Heb wel wat foto's her en der verzameld, daar kun je misschien wat mee, moet je me ff je mailadres PB'en.
Is het niet een idee ze gewoon hier te plaatsen? Dan hebben anderen er ook nog wat aan. Wie weet zijn er meer forumleden die over dit thema nadenken.
Zelf heb ik natuurlijk ook een aantal boeken, maar heel duidelijk staan de rijtuigen er meestal niet op (het gaat vaak om de loc ervoor). Mocht je wat moeite willen doen, dan zou dat prettig zijn. Maak het niet te gek, het moet wel leuk blijven.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Ik kan ivm (c) geen foto's van anderen hier gaan plaatsen
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: timtrein op zondag 21 februari 2010, 21:17:36
Ik kan ivm (c) geen foto's van anderen hier gaan plaatsen
Ah, ik ging ervan uit dat je zelf fotografeerde. Regel 1 in automatiseringsland: aannames zijn "dodelijk". Je hebt een PB. Alvast bedankt!

O ja, bijna vergeten: Gerard ook hartelijk dank voor je bijdrage!

Zijn er nog meer deskundigen met detailinformatie voor me, treinsamenstellingen bijvoorbeeld?
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Even om een voorbeeld te geven. Deze heb ik inmiddels gevonden op www.railfaneurope.nl (foto Raymond Ki?s), maar stamt uit 1982 (te recent dus) en laat dus niet duidelijk genoeg de hele treinsamenstelling zien.



Dit is een trein van Asd CS naar Keulen. Ik vermoed dat Gerard met deze trein naar Duitsland reisde?
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: 1200Blauw op maandag 22 februari 2010, 21:37:15
Dit is een trein van Asd CS naar Keulen. Ik vermoed dat Gerard met deze trein naar Duitsland reisde?
Zoals je zelf al zei, deze foto stamt uit 1982.
Mijn verhaal gaat over begin jaren '60. Toen bestond de trein alleen uit Silberlingen, soms aangevuld met NS-rijtuigen (die vaak in Ah werden "afgetrapt"). Halverwege de jaren '60 kocht mijn vader een auto en vanaf toen gingen we niet meer met de trein.
Toen reed de trein trouwens naar Koblenz en niet naar Keulen. Dat kan later natuurlijk veranderd zijn in Keulen.

In 1969 verhuisden we van Utrecht naar Eindhoven, dus wat er daarna aan en met de trein Asd - Koblenz (Keulen) is gebeurd weet ik niet.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wauw!

Top linkjes zeg! heerlijk genoten!

Groeten Paul
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 21 februari 2010, 22:50:37
Citaat van: timtrein op zondag 21 februari 2010, 21:17:36
Ik kan ivm (c) geen foto's van anderen hier gaan plaatsen
Ah, ik ging ervan uit dat je zelf fotografeerde. Regel 1 in automatiseringsland: aannames zijn "dodelijk". Je hebt een PB. Alvast bedankt!
Ik fotografeer ook wel zelf, maar in die tijd moest ik nog opgericht worden!  :lol:
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: 1200Blauw op zondag 21 februari 2010, 01:03:58
2. Ik vermoed dat de Plan D's met Silberlingen tussen Den Haag en Keulen reden, omdat ik meen daar ooit een foto van te hebben gezien (zwartwit). Is dat waar of vergis ik me?
Nog even terugkomend op deze vraag: er heeft inderdaad een trein tussen Den Haag*) en Keulen gereden, via o.a. Eindhoven en Venlo. Volgens mij werd deze trein gereden met NS-rijtuigen.

*) Later werd het begin- tevens eindpunt van deze trein verlegd naar Eindhoven. Toen werd deze trein zeker met NS-rijtuigen gereden: ik heb mijn ouders verschillende keren in Eindhoven op deze trein gezet als ze weer naar Zwitserland gingen. Maar dan heb ik het al weer over de jaren '90.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Hartelijk dank voor jullie pogingen mij verder te helpen. De sites van Edward Bary en Nico Spilt zijn mij bekend. Ik heb al veel zoekwerk verricht via o.a. Google, door zoekwoorden als "NS 1970", "1200 1970" en honderden andere combinaties van materieel en jaartallen. Specifiek over bovengenoemde onderwerpen vind ik weinig, daarom hier maar eens een balletje opgegooid.

@Gerard: heb jij suggesties voor een treinsamenstelling van een trein waarmee je destijds richting Duitsland reed misschien?
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 24 februari 2010, 23:15:38
@Gerard: heb jij suggesties voor een treinsamenstelling van een trein waarmee je destijds richting Duitsland reed misschien?
Daar kan ik kort over zijn: een stammetje Silberlinge met een 1100 of een 1200 ervoor. (Er zal ook wel eens een 1300 voor gestaan hebben, maar van de 1100 / 1200 weet ik het in ieder geval zeker.)

Wat er eventueel verder aan NS-rijtuigen meereed weet ik eigenlijk niet. Daar lette ik toen niet op omdat wij in de DB-rijtuigen gingen zitten omdat die in ieder geval altijd doorgingen naar Koblenz.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Ik ben weliswaar van bouwjaar '86, maar als Oldenzaler kan ik hier toch het één en ander aan bijdragen, na een zeer korte zoektocht op Google. 't Is gewoon een kwestie van zeer doelgericht zoeken (weet wat je zoekt)

We beginnen maar eens met een foto:

Links DB 220 082 met tr. 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam CS) en rechts DB 220 083 met tr. 2247 (Amsterdam CS - Bad Harzburg) te Oldenzaal, 1975 (Foto: René Spaan)


NS 1216 staat gereed om tr. 2244 (Bad Harzburg - Amsterdam CS) over te nemen van DB 220 073. Achteraan de trein wordt tevens een RD geplaatst (die door de trein richting Bad Harzburg in Hengelo is achtergelaten). Hengelo, 1975 (Foto: René Spaan)

Een voorbeeldsamenstelling uit de jaren '70 is (voor het Nederlandse traject tot Hengelo):
NS 1100/1200/1300 + RD* + 2e klas Plan D + 2e klas Plan D + 2e klas Plan D + 1e klas Plan D + 2e klas Plan D + bagagewagen "Stalen D"

In omgekeerde volgorde kwam het dan weer uit Duitsland. Tussen Hengelo en Amsterdam was de samenstelling derhalve: Lok+D+B+A+B+B+B+RD

*) De RD (restauratierijtuig) was over 't algemeen een Plan E, soms een Plan D

Hoop dat je iets met bovenstaande informatie kunt. :wink:
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Deze foto met onderschrift vond ik op de site van Nico Spilt:

Bunnik, 2 mei 1958. Loc 1142 is rond 13:00 uur met trein 775 op weg van Nijmegen naar Amsterdam. In Arnhem zijn rijtuigen uit Keulen aangekoppeld. De trein passeert de overweg bij het vroegere station van Bunnik. De foto is afkomstig uit het familiearchief van Els Fluiter; haar vader heeft jarenlang op deze overwegpost gewerkt.

Ik weet het: het is niet de duidelijkste foto, maar het geeft je een klein idee van een internationale trein.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Hartelijk dank voor de bijdragen, maar op bovenstaande foto's is niet echt te zien hoe de hele treinsamenstelling is. Naar ik van Gerard begrijp werden de Duitse rijtuigen gecombineerd met de binnenlandse trein uit Nijmegen richting Utrecht. Dan gaat het om de buurlandtreinen denk ik. Datzelfde is denk ik het geval met de treinen waar Andreas het over heeft. Nu probeer ik de verbinding te leggen tussen de buurlandtrein, plan D en de Silberlingen, indien mogelijk natuurlijk. Is daar een foto van? De foto van de V200 met Plan D is nieuw voor me, maar een mooie bijdrage aan waar ik naar op zoek ben. Wat zat daar nog meer achter (Silberling toevallig)? Plan D in de binnenlandse dienst is me denk ik voldoende bekend (www.seinarm.nl), maar wat kwam er dan in Hengelo bij richting Duitsland?

Je had ook doorgaande treinen Duitsland-Amsterdam. Daarin was hooguit één NS-rijtuig opgenomen, naar ik mij herinner een Plan E in de jaren '70 en '80, later ICR. Wat waren die Duitse rijtuigen dan? Welk type, leverbaar door Märklin (of een andere fabrikant)? De trein bestaat nog steeds, als IC (dus niet ICE!) met een stam witte DB-rijtuigen en een 1700 of 1800 tussen Amsterdam en Berlijn / Hannover / ... Het gaat mij er dus om hoe die dienst er in de jaren '70 uitzag, met specifiek welke rijtuigtypes.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: Gerard op woensdag 24 februari 2010, 21:45:58
Citaat van: 1200Blauw op zondag 21 februari 2010, 01:03:58
2. Ik vermoed dat de Plan D's met Silberlingen tussen Den Haag en Keulen reden, omdat ik meen daar ooit een foto van te hebben gezien (zwartwit). Is dat waar of vergis ik me?
Nog even terugkomend op deze vraag: er heeft inderdaad een trein tussen Den Haag*) en Keulen gereden, via o.a. Eindhoven en Venlo. Volgens mij werd deze trein gereden met NS-rijtuigen.

*) Later werd het begin- tevens eindpunt van deze trein verlegd naar Eindhoven. Toen werd deze trein zeker met NS-rijtuigen gereden: ik heb mijn ouders verschillende keren in Eindhoven op deze trein gezet als ze weer naar Zwitserland gingen. Maar dan heb ik het al weer over de jaren '90.

Deze trein reed oorspronkelijk slechts tot Rotterdam CS en is pas toen in den Haag het nieuwe Centraal Station werd geopend naar den Haag doorgetrokken. Dat station is pas in 1976 geopend en toen reed die trein al met NS materieel (PLan N, K en stalen D). Voor die tijd kan ik mij echter herinneren dat ook deze trein met Silberlingen reed tussen Rotterdam en Keulen. Ik moet nog ergens een foto van hebben van een 1200 met een stam Silberlingen op Rotterdam CS.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Heb je hier al eens gekeken?
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: Gerard op donderdag 04 maart 2010, 14:53:31
Heb je hier al eens gekeken?
Ja, de site van Nico ken ik goed, er staat zelfs een bijdrage van mij op. De pagina waaraan je refereert laat hoofdzakelijk locomotieven zien, die spreken nu eenmaal het meest tot de verbeelding, ook van fotografen. De samenstelling van één van de TEE-treinen (Rheingold) is nu precies de weergave die ik zoek, waarop "duidelijk" de treinsamenstelling te zien is. Deze pagina was mede aanleiding voor mijn vraag.

@Aldert: ik ben benieuwd naar de foto's!

Dank jullie wel andermaal voor het meedenken, dat waardeer ik echt.
Re:Grensverkeer in de jaren '70 (gevraagd: foto's!)
Citaat van: 1200Blauw op donderdag 04 maart 2010, 12:14:22
Plan D in de binnenlandse dienst is me denk ik voldoende bekend (www.seinarm.nl), maar wat kwam er dan in Hengelo bij richting Duitsland?
Niets, de Plan D-rijtuigen gingen gewoon de grens over, en de treinen waren tot Bad Harzburg geheel samengesteld uit Nederlandse rijtuigen.

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 04 maart 2010, 12:14:22Je had ook doorgaande treinen Duitsland-Amsterdam. Daarin was hooguit één NS-rijtuig opgenomen, naar ik mij herinner een Plan E in de jaren '70 en '80, later ICR. Wat waren die Duitse rijtuigen dan? Welk type, leverbaar door Märklin (of een andere fabrikant)? De trein bestaat nog steeds, als IC (dus niet ICE!) met een stam witte DB-rijtuigen en een 1700 of 1800 tussen Amsterdam en Berlijn / Hannover / ... Het gaat mij er dus om hoe die dienst er in de jaren '70 uitzag, met specifiek welke rijtuigtypes.
Die waren samengesteld uit zogenaamde UIC-X rijtuigen (in Duitsland ook bekend als m-Wagen). Zowel blauwe (bijv. type A(ü)m203, bij Märklin verkrijgbaar als 43910) als groene (bijv. type AB(ü)m225 en B(ü)m234 bij Märklin verkrijgbaar als resp. 43930 en 43920). Naar Nederland werden overigens alleen rijtuigen van de 'Bauart 1962' ingezet, aangezien rijtuigen van de 'Bauart 1954' niet gevoed konden worden met 1500 volt gelijkstroom.

Vanaf eind jaren '70 werd langzamerhand de bekende oceaanblauw-beige kleurstelling ingevoerd. Welke tot 1994 bleef rijden. Dergelijke treinen bestonden o.a. uit het type Bm235 (Mä art. nr. 43922) en rijtuigen uit set 43927 (met uitzondering van de Bpmz, die kwam nooit in Nederland). Verder bestonden deze treinen ook gedeeltelijk uit DR-rijtuigen van het type UIC-Y. Roco brengt deze rijtuigen uit (2e klas art. nr. 45512, restauratierijtuig art. nr. 45515). Rijtuigen met 1e klas, gedeelde 1e/2e klas, slaap- en ligrijtuigen van de DR kwamen maar zeer zelden in het kapitalistische Ausland en vond je dus over 't algemeen niet in Nederland. Vanaf midden jaren '80 werd dit tot Bad Bentheim aangevuld met een NS ICR-BKD (Mä 42654).