Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren

Gestart door avaroma vrijdag 19 februari 2010, 12:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste,

Mijn kennis betreffende gereedschap is ruim voldoende met het in bezit zijn van diverse metaal en houtbewerking- machines.
Dus ik vind het veronderstelde wel gedurfd. :shock:
Er zijn namelijk meer mensen die nog een vak geleerd hebben met de nodige theorie.

Maar goed, laten wij het niet uit de hand laten lopen in een discussie want dat is nergens voor nodig, en daar heb ik trouwens ook geen zin in.
Een ieder heeft het recht om zijn mening en gedachten weer te geven en daar wil ik het dan ook bij laten want wat wij met zijn allen eventueel uit gaan kramen geeft ook geen meerwaarde in dit topic.

Verder laat ik iedereen betreffende meningen in hun waarde en zal deze respecteren.
Ik zie wel wat de toekomst brengt betreffende malletje, schroefjes, boutjes, moertje, nippels enz, enz. :lol:
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Zelfs het inperstooltje is niet noodzakelijk.
Ik heb de tandwielzijde van het ankertje gebruikt, gaat ook prima.
Je hoeft namelijk geen enorme kracht te zetten, ze wippen er zoo in en het tandwieltje verdeelt de druk over het hele lagertje.

Ik zal de volgende (en die staat al klaar) ook eens zonder boormachine proberen.
Ik heb alleen unoxfingers dus ik weet niet of dat lukt aangezien mijn centerboortje nogal klein is. :lol:

En ik ben het eens dat de mensen hier te bang zijn, gewoon eens proberen TJAKKKAAAAAAA! :mrgreen:

Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
"Leek" Ben is inmiddels expert in het met de hand boren. :P In mijn virendenkring rijdt alles op rolletje en ik ben Johan nog steeds dankbaar.

Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 07 september 2010, 19:07:33

Het inpers tooltje is wel nuttig.


Jazeker. Maar voor wie dat niet heeft of wil aanschaffen: schuif het lagertje op het anker aan de zijde van het tandwiel en gebruik dan dit anker om het lagertje met wat gevoel en recht in het kunsstof te persen.

Gr, Ben.

Edit: Lodewijk was me voor zie ik met hetzelfde truukje.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: Lodewijk op dinsdag 07 september 2010, 19:31:31

Ik heb alleen unoxfingers dus ik weet niet of dat lukt aangezien mijn centerboortje nogal klein is. :lol:


Paar wikkelingen schilderstape voor wat meer grip lost dit op. :P
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Dat is geen gek idee van de schilderstape, zal dat eens proberen.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
tja, zoals eerder al gememoreerd, ik ben om, en wil het graag 'uit de hand' proberen. Had wel de centerboor n de lagertjes 'in bestelling' staan, en zou die dus heeeeel graag zsm afnemen.

Walter
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 07 september 2010, 19:07:33

Volgens mij begrijpen jullie niet wat ik schrijf. Uit de hand is letterlijk uit de hand, dus ook niet met een accu boormachintje. Dan kennen jullie een daaierscenter niet.
Twee mogekijkheden

1- een mal als je over goed een goede professionele freesmachine beschikt. Dan kun je repeteren dus grote aantallen in een korte tijd bewerken.


Mvg, Johan.

P.s. ik heb er spijt van destijds mijn methode van het malletje te hebben laten zien.
Het inpers tooltje is wel nuttig.

Beste Johan,

Verkeerd begrijpen is niet zo vreemd. Een accuboormachientje is toch een "handboormachine" zoal je een "Handschaaf"" hebt in mijn vakgebied (meubelmaker). Die gebruik je ook letterlijk "uit de hand".
Verder dacht ik een draaierscenter te kennen. Is het niet zo dat bij een centerboor de centerboor stilstaat (vastgeklemd in het vaste support) en het werkstuk draait? Iets anders dan uit de hand. Een houtboor uit de hand gebruiken is ook oneigenlijk gebruik maar af en toe wel handig. Ik wil maar zegggen Verkeerd begrijpen is te begrijpen.  (woordspelinkje :wink:)

Overigens had ik reeds eerder vermeld dat ik gebruik kan maken van een professionele Cecira fraisbank (of is het freesbank) bij mijn buurman. Ik heb allen niet de vaardigheid (kunde) om een opspanmalletje te maken. Hopelijk geld voor mij dan optie 1.

Waarom zul je spijt hebben van zo'n stuk vakkundig gemaakt gereedschapje. Moet je trots op zijn.

Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Wat kosten de lagertjes ook al weer, en heb je die ook al Roy?
Want ik wilde alleen maar en boortje en lagertjes. De boortjes heb je al dus als je de lagertjes hebt dan zou mijn "bestelling" rond zijn...

Koen
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ik zal met aad gaan overleggen. Wellicht is het een idee om de boortjes en lagers eerst te sturen naar de geïnteresseerden. Mochten er straks mensen zijn die alsnog een mal willen, kan dat altijd nog.

En johan, ik heb het wel met een kleine accuboormachine gedaan, en dat ging prima. Ook daarbij is de slagingskant bijna 100% denk ik.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ik heb een Dremelworkstation met Dremel 300 en daar lukt dat ook perfect mee, mijn intresse gaat nog steeds uit naar inperstool en de verschillende opspan mallen en toch maar met centreer pennen en M2 schroefjes.

Fred Vonk

Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Je kan het heel gemakkelijk zonder inpers tool doen hoor.
Ik leg de kogellager op het werkblad en duw het motorschild, ondersteboven zo over het lagertje.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: RoWi op woensdag 08 september 2010, 07:41:18
Ik zal met aad gaan overleggen. Wellicht is het een idee om de boortjes en lagers eerst te sturen naar de geïnteresseerden. Mochten er straks mensen zijn die alsnog een mal willen, kan dat altijd nog.
Roy

Ben ik helemaal voor!

Walter
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Halloo Allemaal

Zodra ik de boortjes van Roy binnen heb krijgt iedereen (die besteld heeft) een PB met de prijs.
Als ik dan het geld heb ontvangen en een adres waar het naar toe moet zal ik het versturen.

gr Aad

P.S. Dit betreft de boortjes en de lagertjes. De Mallen komen wel weer ter spraken.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: Kappa op woensdag 08 september 2010, 15:49:06
Je kan het heel gemakkelijk zonder inpers tool doen hoor.
Ik leg de kogellager op het werkblad en duw het motorschild, ondersteboven zo over het lagertje.

Yep, zo doe ik het ook. Wel even een klein zoekrandje maken met een grotere boor.

bart
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hallo allemaal,

In antwoord #10 heb ik aan gegeven dat ik iedereen een PB heb gestuurd die een bestelling heeft lopen. Voor een centreerboortje of lagertjes. Als ik iemand vergeten heb geef even een seintje.

gr Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: lokpaint op vrijdag 17 september 2010, 22:18:06
Citaat van: Kappa op woensdag 08 september 2010, 15:49:06
Je kan het heel gemakkelijk zonder inpers tool doen hoor.
Ik leg de kogellager op het werkblad en duw het motorschild, ondersteboven zo over het lagertje.

Yep, zo doe ik het ook. Wel even een klein zoekrandje maken met een grotere boor.

bart

En hoe doen jullie het lagertje plaatsen in het motorhuis, op dezelfde manier? Ik heb gisteren mijn eerste lok voorzien van lagertjes maar het lagertje in het lokhuis duwen lukte mij niet. Uiteindelijk heb ik het lager met een klein hamertje erin getikt.

Het lijkt er trouwens op dat de lok iets minder herrie maakt maar hier moet je geen wonderen van verwachten. Het belangrijkste voor mij is minder onderhoud en ik kan jullie melden dat deze lok na enkele maanden al behoorlijk vervuild was :?

Groetjes, John
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
John,

omdat dat metaal is, "rekt" het niet zo makkelijk op, onder het lagertjes. (lager is ca 0,02mm groter als het gat).

Inderdaad met een kleine hamer, of anders met een lijmklem erin knijpen.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Juist, en zorg dat je op de buitenring tikt. Met dat inperstooltje wat ik gemaakt tik ik het lagertje in het huis. Het tooltje draagt alleen op de buiten ring. Doe je dat niet dan heb je grote kans dat je de binnenring uit het lagertje slaat.

Mvg, Johan
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Roy, Johan,

ok, bedankt.

Groetjes, John
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Daarvoor maak ik dus de inperstooltjes voor de lagers. Deze zijn in het midden iets verder teruggedraaid, waardoor je ook alleen op de buitenring drukt. Maar deze lagers zijn zo klein, dat je eigenlijk altijd op beide ringen tegenlijk slaat. Je zou het ook met een drijver kunnen proberen. (die dus op beide ringen draagt)

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Of de tandwielzijde van het anker zoals een aantal posts terug beschreven.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Op het ankertje tikken met een hamertje lijkt mij toch geen fris idee............

Mvg, Johan
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
De hamer is niet nodig, voorzichtig drukken en ze schuiven er zo in.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
We hebben het over het motorhuis, niet over de schildjes.

Mvg, Johan
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ik ook.
Ik heb bij 1 van m'n 8 gelagerde locomotieven een miniscuul braampje moeten verwijderen.
Dit heb ik met het centerboortje handmatig verwijdert.
Zoals eerder beschreven een paar wikkelingen schilderstape om het uiteinde van het boortje voor meer grip en dan voorzichtig in het motorhuis draaien.
Maar dit is eerder uitzondering als regelmaat.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hoi Allen,

ik ben hier even het "spoor" bijster. Ik heb eventjes tijd om te knutselen en had mijn Franse BB 22000 al redelijk op niveau gebracht. Nu ik dit allemaal lees dan ook hier maar voor.

Ik wil alles hebben om deze lok verder op niveau te brengen. Welke onderdelen moet ik waar bestellen, wat kost me dat en aan wie moet ik betalen.

Ik hoor graag. Het gaat in eerste instantie om één (trommel-collector) lokomotief (zusje van de NS 1600) dus ik wil dat graag zien / mee maken.

Het is voor mij dus een experiment maar daar zal het gezien de reacties op dit forum niet bij blijven!
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
CiteerOp het ankertje tikken met een hamertje lijkt mij toch geen fris idee............

Mvg, Johan

Dat zeg ik ook niet!

Hans,

je kunt het schild ook naar mij opsturen, dan zet ik er voor je lagers in.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Heren,

ik heb geprobeerd om met een oud ankertje het lager in het huis van de lok te tikken en dit werkt perfect!

Groetjes, John
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Allemaal,

Mijn internet provider heeft me deze week in de steek gelaten.
Ik had geen verbinding. Nu dus weer wel met als gevolg een douche van berichten die ik moet door spitten. Niet alleen van het Forum maar nog een stapel anderen ook uiteraard. Daar ben even mee bezig maar ik probeer in het weekend alles de deur uit te krijgen.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hoi allemaal

de lagertjes kun je ook even in de vriezer leggen zodat ze iets krimpen
daarna druk je ze er zo in


Groet

Marcel
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Op het werk leggen we ze in stikstof  8)

Mvg, Johan
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: RoWi op maandag 20 september 2010, 07:06:02je kunt het schild ook naar mij opsturen, dan zet ik er voor je lagers in.

Roy, zie je PB.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
CiteerOp het werk leggen we ze in stikstof  Cool

Mvg, Johan

Kan dat geen kwaad voor het vet wat in de lagers zit?

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hallo Allemaal,

In antwoord #10 kan je zien of je betaling is aangekomen (bet.).
Ik ga de bestellingen die betaald zijn in het weekend klaar maken en maandag breng ik ze naar TNT.

Roy,
Afkoelen kan geen kwaad, verwarmen daar en tegen is uit den boze dan loopt de olie of het vet er gewoon uit.
Koud vet is hard en word weer zacht als het weer warm word.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hoi Aad,

Toch nog even hier ook een bedankje voor de bemoeienis.
In blijde verwachting van een .... :mrgreen:

groet Hennie
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Roy,
Afkoelen kan geen kwaad, verwarmen daar en tegen is uit den boze dan loopt de olie of het vet er gewoon uit.
Koud vet is hard en word weer zacht als het weer warm word.

gr. Aad
[/quote]

Ja maar als je het met stikstof gaat koelen is dat wel heel erg laag, het vet wordt dan behoorlijk stijf en als je dan met de ingebouwde lagers de locomotief laat rijden zou het best wel eens kunnen zijn dat zo'n lagertje in de soep draaid want in principe steld zo'n lagertje echt niets voor maar ze zijn wel gevoelig.

Fred Vonk


PS. op mijn vroegere baan deden we ook wel eens lagers met stikstof koelen die wel een heel stuk groter waren, denk hierbij aan kogels van 2 cm doorsnede. Deze lagers konden daar ook minder goed tegen de levenduur werd hierbij ingekort.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
@Fred
Ik denk niet dat de gemiddelde modelbahner een flesje vloeibaar stikstof in huis heeft. :mrgreen:

groet Hennie
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Nee, maar bij een lager van 4mm, haalt het ook weinig uit.

Even uitgerekend. Bij een temperatuursverschil van 80 graden, krimpt het buitenringetje van het lager 0,12 in lengte. De diameter krimpt dan met 0,04mm. Zou dus wel genoeg zijn. hahahaha.

Aad, kun je iedereen er een kan van 25liter stikstof bijleveren?  :D

Gewoon met een hamertje en drijver gaat ook.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Was een beetje gekheid, bussen krimp je met stiksof, lagers niet. Lagers worden wel verwarmd, niet met vlam maar door elektromagnetisch veld. Temp lopen dan ook niet zo hoog op als bij vlam (al pak je ze niet meer met de handen aan  :lol:)

Note : als je met stikstof werk moet je goed weten wat je doet en je hebt speciale handschoenen nodig. Werken met stiksof is zeker niet voor de hobby-ist weggelegd.

Mvg, Johan die heel wat bussen gekrompen heeft
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Mvg, Johan die heel wat bussen gekrompen heeft

Zijn ze dan 1:87 en geschikt voor de modelbaan?? :lol:

Hennie
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
hahaha, goede opmerking Hennie. Maar helaas, na het opwarmen zijn ze weer 1:1, en probeer hem dan maar eens van je zoldertje af te krijgen!

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Roy graag zou ik een centerboor 4mm en een inpershulpje willen bestellen. Ook zou ik graag 20 lagertjes willen bestellen, mits je deze ook nog levert. Of is het goedkoper deze ergens anders te bestellen?
Groeten
Ernst
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Bij Aad (avaroma) zijn de lagers te krijgen. Ook de boortjes.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 24 september 2010, 21:32:46
Was een beetje gekheid, bussen krimp je met stiksof, lagers niet. Lagers worden wel verwarmd, niet met vlam maar door elektromagnetisch veld. Temp lopen dan ook niet zo hoog op als bij vlam (al pak je ze niet meer met de handen aan  :lol:)

Note : als je met stikstof werk moet je goed weten wat je doet en je hebt speciale handschoenen nodig. Werken met stiksof is zeker niet voor de hobby-ist weggelegd.

Mvg, Johan die heel wat bussen gekrompen heeft

Klopt stikstof is inderdaad niet voor hobby-isten, wij legden trouwens de lagers in een blik of bak met smeerolie en deden het blik met de olie warm maken met een vlam, op deze manier was de uitzetting egaal voor speciaale lagers gebruikten we de stikstof.


Fred
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Halloo Allemaal,

Ik heb antwoord#10 bijgewerkt.
Op twee na zijn alle bestellingen betaald en liggen klaar om morgen naar TNT gebracht te worden een ieder bedankt voor de snelle betaling.
De spullen voor de twee andere bestellingen liggen klaar!

gr. Aad

P.S. geef even een berichtje als je de spullen hebt.b.v.d.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Die binnen benne benne binnen! :lol:

Groet Hennie
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ook hier ontvangen

Groeten

Ron
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ook hier in goede orde ontvangen

Bedankt voor de moeite

Met vriendelijke groeten Jaap
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hij is binnen !

grv Huub