Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren

Gestart door avaroma vrijdag 19 februari 2010, 12:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Willem S

Je vraagt naar welke lagers. Dat is simpel alle niet ongebouwde grote schijf collectoren aan beide zijden 2mm De ongebouwde grote schijfcollectoren 1,5mm in het schild en 2mm in de motor, verder alles 1,5mm.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hallo Aad

Ik begrijp wat je bedoeld.
Wil je bij de besteling in ieder geval 15 x 1,5 en 5 x 2 mm doen.
Ik hoor wel als je het klaar heb voor verzending op welke rek. het geld gestord moet worden.

Gr Willem
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Is er misschien al bekend wanneer er mogelijk uitgeleverd gaat worden?
Ik was hier zomaar benieuwd naar.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
tsja, ik ben op dit moment met een klus bezig, waar ik nog wel zeker anderhalve week zoet mee ben. Ik hoop dat ik het daarna kan gaan maken.

Ik hoop dat jullie nog wat gedult hebben.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Roy,

Uiteraard hebben wij geduld, de boterham gaat voor hé?
Geen probleem voor mij want wat in het vat zit verzuurd niet.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
helemaal mee eens!

Walter
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Willem S

zoals je in het draadje kunt zien is je bestelling door gekomen.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren

Aad ,alvast bedankt zie of hoor wel als het zover is. :lol:


Gr Willem
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: RoWi op donderdag 06 mei 2010, 11:57:20
Bij deze de tekening voor de "normale" schilden.


Hm..een beetje construkteur maakt een mal waar ze allemaal op passen lijkt me.

Bart
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Nee dus, aangezien niet iedereen alle mallen wil hebben.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Heren,

ik wil ze deze week verder aftekenen, en ook gaan beginnen met maken.

De standaard mal wordt (zoals door jullie gevraagd werd) voorzien van centergat en paspennen. (van allebei laatste blijf ik van mening dat het overbodig is, maar ja).

Ik wil voor de overige 3 schilden, 1 mal maken. Hierbij wil ik dan geen paspennen of centergaten aanbrengen, omdat dat nl per schild anders is.

Uitrichten onder een kolomboormachine ofzo kun je gewoon doen met de centerboor zelf. Dus blokje in klem, boortje voorzicht laten zakken (zonder dat deze draait) en mooi het midden van het gat opzoeken. Daarna klem vastzetten (of gewoon vasthouden) en doorboren.

Graag jullie mening.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Roy,

Paspennen om het motorschild te centreren en vast te houden (tegen het meedraaien) wanneer de boor een ietsje zou "happen" lijkt mij toch geen overbodige luxe.

Als het probleem hem zit in de diverse gaatjes, om het schild in het motorblok/huis te schroeven, neem ik genoegen met alleen een mal voor de trommel- collectormotorschild en uiteraard de bijbehorende centerboor en pershulpstukje (compleet set dus.

Het gaat mij juist om het hulpstuk met de paspennen en niet om een vlak blokje metaal om vervolgens met de hand het motorschild vast te houden want dat kan ik ook, met wat voor soort blokje dan ook, genoegen nemen en zelf een blokje maken.

Ik heb een normale kolomboormachine, proxxon boor/freesmachine met kruistafel en een proxxon boorstandaardje waar ik met spanklemmen de boel mee vast kan zetten.
Als ik dan het te boren onderdeel dan nog zelf met de hand vast moet houden tijdens de bewerking heb daar toch mijn vraagtekens bij.

Mocht ik je uitleg niet begrepen hebben als dit blijkt uit mijn reactie, sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Om een hele onnodige discussie hier te krijgen kun je misschien een reactie geven via Pb of e-mail.
info[at]modelspoorh0[punt]nl

Ik wacht braaf af.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Riny,

de paspennen zijn niet bedoelt om het product vast te houden. Dan doen 2xM2 boutjes. (door de gaten, waar normaal in je loc het schild ook mee bevestigd zit.)

Eerder vond men, dan de positionering op de mal met de paspennen nauwkeuriger zou zijn, maar dit zie ik niet zitten. De M2 boutjes gaan door gaatjes van 2mm. De maximale montage-afwijking is dus ongeveer 0!

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Roy,

Duidelijk, dan had ik toch iets in gedachten wat dus verkeerd bleek/blijkt te zijn. :oops:
Sorry voor de verwarring. :?
Goh, af en toe lijk ik net een mens. :lol:
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Roy,

als ik je goed begrijp krijgt de mal voor de overige 3 schilden dus wel gaten om de verschillende schilden in vast te schroeven??

Walter
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: RoWi op maandag 31 mei 2010, 18:40:22
Heren,

Uitrichten onder een kolomboormachine ofzo kun je gewoon doen met de centerboor zelf. Dus blokje in klem, boortje voorzicht laten zakken (zonder dat deze draait) en mooi het midden van het gat opzoeken. Daarna klem vastzetten (of gewoon vasthouden) en doorboren.

Graag jullie mening.
Roy

Ik heb al eerder gezegd dergelijke malletjes die jullie laten maken heeft zo geen enkele zin.
Je kunt net zo goed zelf het schildje op een blokje hout schroeven dan heb je precies het zelfde resultaat.
Kan nog makkelijker nl uit de hand. ik heb voor enkelen op Houten als service schildjes met de hand opgeboord

Dergelijke precisie heeft alleen zin als je over precisie apparatuur beschikt met als doel snel repeteren.

Jullie schieten m.i. het doel volledig voorbij.

Mvg, Johan
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Johan.

Ik verbaas me er over dat je zo negatief over de opspan mallen bent. We gaan aan het boren in onderdelen van loks die toch echt niet gratis zijn, als de boel scheef wordt draai je zo een motor in de puin en daar zit geloof ik niemand op te wachten.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Wat johan zegt, klopt wel een beetje. (en dat zeg ik, terwijl ik kans heb dat ik mezelf daarmee tegenwerk).

De malletjes die ik straks maak, dat is niets anders als een alu blokje met 2xM2 gat, waarop je met 2 schroefjes je schildje vast kunt zetten. Daarna kun je met een accuboormachine of onder je kolomboor, het gaatje opboren. That´s it. Paspennen hebben weinig zin zoals ik al zei, en ook een centreergat heeft geen zin, mits je de mal wilt gaan uitklokken op je boormachine/freesmachine.

En inderdaad, voor de overige schilden wil ik 1 mal maken, waarop je alle 3 de types kunt schroeven.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Roy,

Graag met centreergaten zodat ik, zoals je zei kan uitklokken op de Aciera fraismachine van de buurman.
Waarom maak je dan zelf geen mal zul je denken. Eenvoudig, ik kan wel de eenvoudige handelingen als boren op de machine maar nog geen fraiswerk. En de buurman heeft voorlopig geen tijd. voor dergelijke klussen.

Bedankt voor je moeite om ook deze klus weer te doen.

Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren

Beste Roy,

Graag met centreer- gaten zodat ik, zoals je zei kan uit- klokken op de Proxxon freesmachine van mijzelf.

Dus ik deel dezelfde verlangens.

Wat een stelletje Z**k**s hé? :lol: :lol:
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Doen  ze hier nu plots aan zelfkennis  :? of versta ik het ook niet meer?  :D
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lekker doorgaan zo Johnny, daar maak je vrienden mee, hahahahaha. :lol: :lol:
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: RoWi op dinsdag 01 juni 2010, 14:16:14
Wat johan zegt, klopt wel een beetje. (en dat zeg ik, terwijl ik kans heb dat ik mezelf daarmee tegenwerk).

De malletjes die ik straks maak, dat is niets anders als een alu blokje met 2xM2 gat, waarop je met 2 schroefjes je schildje vast kunt zetten. Daarna kun je met een accuboormachine of onder je kolomboor, het gaatje opboren. That´s it. Paspennen hebben weinig zin zoals ik al zei, en ook een centreergat heeft geen zin, mits je de mal wilt gaan uitklokken op je boormachine/freesmachine.

En inderdaad, voor de overige schilden wil ik 1 mal maken, waarop je alle 3 de types kunt schroeven.

Roy


Prima en handig Roy zo heb je inderdaad voor de laatste drie schilden slechts 1 mal nodig scheelt uiteraard weer in de maak kosten en jou kostbare tijd.


Fred
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hoi

Je kunt het malletje wel mooi uitklokken, maar op het moment dat je de 2 M2 schroefjes voor de positionering van het motorschild gaat gebruiken ben je nergens meer.
De deskundigen mogen het misschien wel niet met me eens zijn, maar uit de hand boren is dan nog nauwkeuriger.

Oftewel, paspennetjes erin, of helemaal niks en de mal met de centerboor positioneren en gewoon vasthouden.
Alternatief is een M2 bout met een borst, die mooi in de motorschild gaatjes en in de mal past.

Bart
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Bart,

heb je al eens gemeten hoe groot de gaten in de schilden zijn? En hoe dik zijn de boutjes? Juist ja, allebei exact 2mm. Dus wat voor paspennen wil je dan gaan gebruiken? Paspennen van 2, bouten van 2 en gaten van 2? Gevalletje dubbelop lijkt me.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Met het gebruik van een kruistafel kun je alles net zo mooi en nauwkeurig uitklokken als je zou willen en, sorry, daar kan uit de hand boren toch echt niet tegen op.
Nu weet ik dat niet iedereen in het bezit is van dergelijk materiaal maar ik gelukkig wel.
In de aanschaf van het goede en juiste gereedschap heb ik gelukkig nooit bezuinigd en het onmogelijke wordt daar wel mee mogelijk.

Begrijp mij goed, dit is beslist niet bedoeld om een zinloze discussie op gang te krijgen/brengen maar dit wilde ik toch even kwijt. (zonder negatieve gevoelens of gedachten).
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Heren,

ik zal eens even iets van mij laten horen. Aangezien modeltreinen voor mij echt een winterhobby is, én dat ik het goed druk heb met mijn bedrijfje, zorgt ervoor dat ik weinig hier op het forum te vinden ben.

Ook kom ik maar niet toe aan het maken van de mallen. Mijn vraag aan iedereen op dit forum is, of er iemand is die een (zak) centje wil bijverdienen met het maken van deze mallen? Diegene mag ze dan gaan maken. Aad (avaroma) regelt verder de verdeling van de bestellingen.

Materiaal heb ik al liggen. Dit stuur ik dan wel op naar diegene die ze gaat maken. Ik wil wel graag de kosten voor di materiaal terugbetaald hebben.

Ik hoop dat jullie hiervoor begrip hebben. Ik kom er gewoon niet aan toe, en ik zou het ook sonde vinden, als ik jullie een jaar moet laten wachten ofzo. het duurt allemaal al lang genoeg!

De mallen zelf zijn van aluminium. De inpershulpjes van automatenstaal. Je moet dus wel kunnen metaalbewerken.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Goed te lezen dat het weer goed gaat met je bedrijfje Roy, dit ondanks de moeilijke tijden voor kleine zelfstandigen. Er komt weer geld in het laatje, goed voor de hobby. :P

Gr, Ben die nog steeds blij is met z'n wielenpersje.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
bedankt. Wielenpersjes heb ik nog diversen op voorraad. Maar voor de rest heb ik de komende tijd echt geen tijd.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Jammer maar no problem Roy je bedrijf gaat voor en misschien wil iemand de taak wat het maken van de mallen en zo betreft wel van je overnemen.

Fred
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Zoveel leden, en geen frezers erbij die dit willen doen?

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Heren,

ik ben bang dat ik bij deze Johan gelijk moet geven, over zijn opmerkingen over de mallen. Ik heb gisteren 10 schilden voorzien van lagers, en daarbij zat 1 afwijkend schild. Deze paste niet op mijn mal. Dus deze heb ik uit de vrije-hand opgeboord met een centerboor. (die centerboortjes die ik al klaar heb liggen voor bij "jullie" mallen)

Zoals johan zegt, gaat dit prima! het lager druk je er daarna zo met je vingernagels in. En dat lagertje zit net zo mooi in het midden, als het lager in de 9 andere schilden (die ik dus wel met mal en freesbank gedaan heb.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: spoorman op zondag 09 mei 2010, 13:50:34
Ik blijf me verbazen over dit topic. Met een handboortje boor je zo een gaatje in een motorschild. Er is al zo veel over geschreven op dit mooie Forum o.a. door Johan en ondergetekende.

Gr, Ben.

Heel goed, middeleeuwse wijsheid luidt:

Is beter dat men keer weer-om, als dat men loop' verkeert en crom. :P

Gr, Ben.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Tja,

als de vlag er zo bij hangt, waar doen we dan nog moeilijk over????? Laat dan maar komen die centerboortjes, en de lagertjes, dan kan ik het eens uitproberen. Heb nog genoeg oude schilden liggen van ombouwen naar 6090x om het eens uit te proberen en één verknoeien is geen drama.

Walter
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste mensen,

Ik krijg nu zoveel tegenstrijdige berichten dat ik ook niet meer weet van hoe en waarom.
Ik denk dat iedereen die gereedschap heeft besteld maar "even" moet reageren wat hij wil, wachten of  zonder mallen gaan boren?

Dan weet Roy ook of hij nog moet zoeken naar een fraiser.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Hoi,

dat lijkt me ook belangrijk. Ik had zelf eerlijk gezegd ook niet verwacht, dat het uit de vrij-hand boren zo goed ging!

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ik heb er inmiddels 8 met een centerboortje in de accuboormachine omgebouwd en met een uitstekend resultaat.
Het motorschildje heb ik met kleine schroefjes vast gezet op een latje zodat je meer houvast hebt.
Als je met beleid te werk gaat kan het haast niet mis gaan.
Märklin heeft enorme toleranties tussen de verschillende motordelen zitten en daardoor is het onzin om zo enorm precies te werk te gaan.
De eerste heb ik op het werk in de kolomboor gedaan en die lok loopt niets beter dan de anderen.

Het is niet mijn bedoeling mensen tegen het zere been te schoppen, ik wil alleen maar aangeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Welke weg iemand kiest moet deze persoon zelf weten. :wink:
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
hoi,

als het inderdaad zo makkelijk is heb ik aan het centreer boortje genoeg


groet

Marcel
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Precies.
Ze worden ook wel draaierscenter genoemd.
Het kunstof busje in het motorhuis kan je er met een klein schroevendraaiertje zo uit wippen.
Let wel: van buiten naar binnen drukken en tegenover het tandwiel.
Als je uit de buurt van Oldenzaal komt wil ik het ook wel demonstreren, het is meer werk om de kap van de lok er af te draaien dan de lagertjes erin bouwen.  :D

 
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
de benodigde boortjes heb ik al liggen. Dus de "klanten" mogen het van mij zeggen. Ik wil de mallen best maken, maar ja, onze hobby is al duur genoeg lijkt me.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Roy,

Ik zou een malletje toch wel op prijs stellen en uiteraard de rest wat er bij hoort ook. :(
Verder zou ik toch wel graag willen weten of dit er dan ook nog van zou kunnen komen, zonder dit negatief te bedoelen. :oops:

Ik zie of lees het wel.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Roy,

Ik wil ook even hier reageren, want ik ben nog steeds van mening dat een scheef geboord of helemaal verknald motorschild meer kost dan een mal.
Dus ik persoonlijk wil toch erg graag de mallen zoals ze besteld zijn.
Ik wil mijn loks niet in de waagschaal stellen maar van lagers voorzien.
Iedereen die van zijn bestelling af wil zal moeten reageren want anders blijven wij met de spullen zitten waar materiaal voor is ingekocht. En dat betaald is door Roy.
Dus graag reageren S.V.P.

gr. Aad
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Beste Aad,

Je hebt een PB.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Aad je boort niet scheef uit de hand, Roy heeft dat inmiddels in de praktijk ervaren.
Een schildje verknal je eerder machinaal dan uit de hand boren.
Verder is mijn mening over het gebruik van een mal bekend.

Mvg, Johan

Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: RoWi op zaterdag 04 september 2010, 17:33:16
de benodigde boortjes heb ik al liggen. Dus de "klanten" mogen het van mij zeggen. Ik wil de mallen best maken, maar ja, onze hobby is al duur genoeg lijkt me.

Roy

Ik heb nog steeds intresse in de mallen en het inpers tooltje.

Fred Vonk
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Ook ik blijf interesse hebben in de mallen, boortje en inperstool, echter wel afhankelijk van de juiste prijs. Is er al iets van de prijs bekend? Voor zo ver ik weet is er alleen een indicatie afgegeven.

citaat Rowi, "hier is nog niets over gezegd, alleen dat het centerboortje ? 6,50 kost, en een eenvoudig malletje zonder centreerpinnetjes ook ? 6,50. Maar als jullie allemaal centreerpinnetjes erin willen, wordt het wat meer werk.
Roy


Het nu niet extra duur maken :wink: :wink:
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Voor mij mag het zonder centreer pennetjes maar als het kan wel voor de 3 verschillende types een mal.

Fred Vonk
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 06 september 2010, 22:08:14
Aad je boort niet scheef uit de hand, Roy heeft dat inmiddels in de praktijk ervaren.

:arrow: Beste Johan,

Niet om hier een discussie te ontketenen alleen zie ik op sommige foto's mede- hobbyisten met een accuboormachine een gaatje boren waarvan deze aardig scheef worden geboord aan de stand van de machine te zien.
Zelf heb ik altijd nagenoeg, uit de hand, "haaks" kunnen boren maar door medicatie- gebruik niet meer zo'n vaste hand en heb om die redenen voor diverse machines bijbehorende boorstandaards (Proxxon e.d.) aangeschaft plus een vaste kolomboormachine.

Verder begrip ik je goede bedoeling om collega's kosten te besparen alleen zie ik het zo, wanneer iemand persé een mal/mallen wil hebben, dient dat gerespecteerd te worden al zijn de bedoelingen nog zo goed.
Er zij uiteindelijk ook mensen die de handvaardigheid wat minder bezitten dan die van vakman Roy.

:arrow: Beste Aad,

Ik wil dus ook, zoals aangegeven in de PB, alle mogelijke mallen, centerboortje(s) en pers- hulpstuk(ken) geleverd krijgen.
Hopelijk kan ik, kunnen wij, op een redelijke termijn naar hartenlust lagers in onze schilden gaan maken.
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
@jejekra

Dit is een bericht, eerder in dit topic:

CiteerCenterboor 4mm ? 6,50
Inpershulpje ? 6,50
Opspanmal met centreerpennetjes  en M2 schroefjes ? 13

Totaal dus voor een setje ? 26. (eerder heb ik gemeld dat het opspantooltje ? 6,50 koste, dat was een typfout. Vergeef me hiervoor.

Portokosten zullen denk ik ? 1,76 zijn.

Roy

Het komt dus op ? 26 voor 1 mal en 1 centerboor. Als je dan nog de andere mallen erbij wilt, en ook een 5mm centerboor, wordt het best een prijzig grapje.

Voor ? 4 per schildje wil ik het wel voor jullie doen. Daar zitten dan ook nog de lagers bij! (het lager in het schild druk ik erin, die voor in het tandwielhuis krijg je er los bij)

Voor de ca 50 euro, kun je er bij mij dan ca 25 laten maken! (de lagers moet je toch betalen, of ik ze nu plaats, of je regelt ze zelf)

Daarnaast geef ik "niet goed, geld weg garantie". hahahaha. Nee, geintje. Mocht er 1 mislukken, dan zorg ik voor een nieuw schild.

Roy
Re:Actie gereedschap voor kogellagers Marklin motoren
Citaat van: Riny op dinsdag 07 september 2010, 05:14:52
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 06 september 2010, 22:08:14
Aad je boort niet scheef uit de hand, Roy heeft dat inmiddels in de praktijk ervaren.

:arrow: Beste Johan,

Niet om hier een discussie te ontketenen alleen zie ik op sommige foto's mede- hobbyisten met een accuboormachine een gaatje boren waarvan deze aardig scheef worden geboord aan de stand van de machine te zien.

Best Riny,

Volgens mij begrijpen jullie niet wat ik schrijf. Uit de hand is letterlijk uit de hand, dus ook niet met een accu boormachintje. Dan kennen jullie een daaierscenter niet. Ben en Ad hebben er één van mij te leen gehad, ging prima ook voor hun als leken. Lees hun reacties.
Twee mogekijkheden

1- een mal als je over goed een goede professionele freesmachine beschikt. Dan kun je repeteren dus grote aantallen in een korte tijd bewerken.

2- letterlijk uit de hand zonder enig anders hulpmiddel er bij. 100% slagings kans. Schildje kan niet verprutst worden.

Al het ander geklungel met boormachintjes en 2 lippen boren kan leiden tot missers.

Meer zeg ik er niet over,ehu alleen probeer het nu eens en geef dan nog eens je reactie.

Mvg, Johan.

P.s. ik heb er spijt van destijds mijn methode van het malletje te hebben laten zien.
Het inpers tooltje is wel nuttig.