Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bouw van een BW & Station - Afsluiting en doorstart

Gestart door ROMiJo woensdag 17 februari 2010, 21:43:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw van een BW & Station - Afsluiting en doorstart
Hoi,
Na het voorstelrondje en jullie erg positieve reacties op mijn BW-plan :) bijgaand de eerste foto van de baan in wording.
Eerst nog maar het plan zoals ik dat heb getekend in Wintrack:



En nu op naar de zolder voor de eerste indruk:



Zoals jullie zien heb ik een spaanplaat tafel in elkaar geknutseld (is niet helemaal zoals het hoort lees ik hier en daar....) en liggen de rails er nog los op. Mijn eerste actie nu is een speurtocht naar alle gebouwen & installaties die ik wil plaatsen. Dan weet ik zeker dat de kolenbunker bv. tussen de rails past (dat wordt een andere -met kraan- dan op de foto). Ook over de 'vulling' tussen de rails denk ik nog na; ik ben er nog niet uit wat ik precies wil en wat de mogelijkheden zijn. Kurk of 2 lagen isolatiemateriaal of...? Daarnaast ben ik nog veel aan het lezen over het opzetten van een digitale baan, want dat is waar ik naar toe wil, ook al zijn het M-rails. Moet toch prima kunnen dacht ik zo.
Ik zal regelmatig een update verzorgen, maar het gaat wel langzaam. Doordeweeks ben ik nauwelijks thuis, dus ik moet het hebben van de spaarzame vrije tijd in de weekenden. Tips en reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
Tot de volgende update.
Rob.

Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hoi Rob,

Leuk BW!! Vraagje: waarom dat hele korte stukje rails met de buffer aasn de 'boven' kant van je draaischijf?

Groet,
Rutger
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hoi Rob,

Leuk plan ik zie dat je C en M rail door elkaar gebruikt. Ga je een soort modules maken die later op elkaar zijn aan te sluiten?

Succes ik ben al benieuwd naar de scenery.

Groet

Ronald
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Citaat van: TRUKO op woensdag 17 februari 2010, 21:49:02
Hoi Rob,

Leuk BW!! Vraagje: waarom dat hele korte stukje rails met de buffer aasn de 'boven' kant van je draaischijf?

Groet,
Rutger

Hallo Rutger,
Eigenlijk zit dat stukje buffer daar, omdat dat ook zo in het oorspronkelijke ontwerp van de BW-folder staat:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21150.0
Geen goede reden dus  :? en het gaat verdwijnen; bedankt voor je opmerking!
Gr,
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
deze korte stukjes werden in werkelijk wel geplaatst.Ook op de rand van de draaischijf zijn deze in werkelijkheid aanwezig.Zou geweest zijn om te voorkomen dat de drijfwielen (voorste bougie  met 1 as) bij doorschieten buiten de draaischijf zou komen te staan.Kijk eens op oude foto's van draaischijven.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
@bellejt: ik zal zeker naar foto's van draaischijven kijken (had ik ook al veel gedaan). Mijn reactie was ook ingegeven door het feit dat ik op een foto van een model heb gezien dat de korte/niet gebruikte rails van een draaischijf werd beveiligd door een soort 'klemmen': op iedere rails één en die waren ook opvallend geel geschilderd. Om dezelfde reden daar geplaatst als die jij noemt waarschijnlijk. Ik ga op onderzoek uit.

@Ronald: de BW is voor mij índerdaad een soort 'module'. Ik ben net weer begonnen en heb al jaren geleden (1990) de rails voor deze BW bij elkaar gespaard. Ik heb nog wat M-rails over, maar wil de rest van de baan (moet ik nog ontwerpen) met C-rails maken.

Gr,
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hallo Rob
Heerlijk dat stukje M rails te zien. Zal zeker regelmatig bij je langskomen om de vorderingen te bekijken. Moet zelf ook eens beginnen met de bouw. Ben nu nog te veel bezig met lijmen. Heb net 2 ringloodsen klaar. Is toch wel een behoorlijk grote oppervlakte geworden.

Groet Hennie

update: voor isolatie gebruik ik blauw parketondervloer van de Gamma. Makkelijk snijbaar en demp behoorlijk.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hallo Regio-genoot,

Je wordt natuurlijk bedolven onder allerlij adviezen en sluit me dus ook maar aan bij de rij wachtenden! :lol:

Maar eertst 'n antwoord op jouw allereerste vraag;

Kurk of 2 lagen isolatiemateriaal of...?

PIEPSCHUIM zie;
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/piepschuim-cq-polystyreen-snijden-zagen.html

Prima te bewerken, uitstekende geluidsisolatie, makkelijk te wijzigen, goedkoop enz enz.

succes

Jos
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Citaat van: ROMiJo op woensdag 17 februari 2010, 21:43:32

Heel mooi ontwerp, Rob!  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Gebouwen bij elkaar zoeken is een leuke bezigheid.
Gaat ook zeker nog de nodige uurtje "knutselen" inzitten, of koop je ze liever "al gebouwd" (goedkoper)?
Bij de draaischijf lijkt mij een extra set van 3 locloodsen erbij een mooiere optie.
Dit is natuurlijk persoonlijk, maar misschien heb je een goede/leuke/slimme reden om dat juist niet te doen?

Laatste tip: als ik het goed zie heb je een tankplaats voor de diesels naast je schijf geplaatst.
Zou dit misschien beter tot zijn recht komen op het links aftakkende spoor vanaf de driewegwissel?
Op die manier zitten die loc's niet in de weg op het onderhoudstraject van de stomers.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hoi Rob.
Leuk om jouw BW ontwerp nu "live" te kunnen aanschouwen! 8)
Het is nog groter dan ik in eerste instantie dacht, maar je kunt wel heerlijk met allerlei bebouwingen aan de gang.
Ook het aankleden van een groot BW vereist extra aandacht, je kunt nu allerlei extra's kwijt, die normaal op een kleiner BW (bijna) niet in te passen zijn.

Wanneer jij van plan bent om uiteindelijk digitaal te gaan rijden, dan kun je het beste de voorbereidingen hiervoor alvast inbouwen.
Later moet je soms weer gedeeltes afbreken en dat is natuurlijk nooit leuk.

Succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Leuk om te zien. Kan je lekker mee bezig zijn.

Zelf ben ik ook met iets vergelijkbaars bezig, alleen iets beperkter. Dat in die zin dat ik een lokloods aan het bouwen ben om mijn draaischijf met allerlei zaken. Bedoeling is dat deze in het definitieve baanplan gaat komen. Is een leuk van veel herhaling (de lokloods).

Groeten

Olav
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hoi Rob,

een heel erg leuk ontwerp voor een Bw! :)
Ziet er goed uit, ook logisch ingericht en fraaie wisselstraten.
Ook leuk dat je M-rail gebruikt, blijft toch leuk spul he?! :lol:
Wat je misschien bij de draaischijf kan doen: Bij de "nieuwere" M-railstootblokken kun je het stootblok zelf afnemen, en die zou je op het stukje rails van de schijf kunnen plaatsten. Hiermee bespaar je een rail en de ruimte tussen de rails, maar heb je wel een fysieke afscheiding.
Succes!

Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hallo Rob,

Mooi plan van een BW plaats.
Het is altijd leuk om de gebouwen bij een plan dat je hebt te zoeken, kost weer de nodige uurtjes van je hobby.

Blijf je bouw zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hey,

Je ontwerp ziet er spannend uit. Goed baanplan!
Ben benieuwd naar de verdere bouw ervan.

MvG Peter
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hoi Rob,

Ziet er al gaaf uit...zo te zien een heel mooi plan !! ben benieuwd :)

Succes in ieder geval.

Groeten,

Hans.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hoi Rob,

Dank voor jouw reactie.
Het BW-plan ziet er veelbelovend uit! Inmiddels heb ik in Houten (beurs) de grote bekolingsinstallatie op de kop getikt. In jouw plan heb je de ruimte voor deze installatie mooi ingetekend.
Zelf beschik ik ook over de kleine installatie (zoals op jouw foto) en ik moet eens kijken of ik die op één of andere manier kan koppelen aan de grote opslagplaats voor kolen.
Ik zag in jouw uitgewerkt model een lengte van 2.50 meter. Zelf beschik ik over 2.40 meter en een breedte van 1.00 meter. Dat wordt bij mij dus passen en meten om alle onderdelen op het hoofdspoor (onderzoekskuil, bekolingsinstallatie, slakkenkuil/water- en bezandingstorens) realistisch geplaatst te krijgen....Mocht dit niet lukken, dan moet ik misschien van dit mooie voorbeeld afstappen. Maar goed, dit voorbeeld zit ook bij mij al héél lang in mijn hoofd.

Ik blijf in ieder geval dit onderdeel volgen. :)

Groet,
Henk163
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Hallo iedereen,
Na een week voorjaarsvakantie en alweer een week werken :( was er dit weekend weer wat tijd om aan de BW te kntutselen en een voorzichtig beginnetje te maken. In de afgelopen tijd ook veel aandacht gegeven aan de 'bouwwerken' die op de BW moeten komen en de eerste bouwdozen aangeschaft. Tijd voor een update dus.

Allereerste mijn reactie op jullie motiverende bijdragen:

@Hennie: bedankt voor je tip. Zoals je op de foto hieronder kunt zien gebruik ik nu ook die blauwe ondervloer (ik heb die bij de Karwei gehaald). Eigenlijk niet als (geluids)isolatie, maar om het hoogteverschil tussen rails aan de draaischijf en de tafel op te heffen (is ongeveer 3 mm). De draaischijf ligt dus niet op dat blauwe spul. Aan het geluid wat de rijdende treinen maken (ik heb natuurlijk stiekem al wat proefritjes gemaakt) stoor ik mij niet zo; ik vind het eigenlijk wel wat hebben.....

@Jos de regiogenoot: ik heb wat piepschuimplaten van 5mm aangeschaft om daar mee te experimenteren. Ik wil ze dus gebruiken om de ruimte tussen de M-rails op te vullen, zodat rails en omgeving min of meer vlak zijn. Je ziet op de foto bij de draaischijf al een klein stukje liggen. Ik wil op dit piepschuim structuurverf smeren. Ik heb dat bij de karwei gelijk laten mengen naar een donkergrijze kleur als ondergrond voor al die 'vieze' bende van stoomlocomotieven. En dan bovenop de structuurverf de echte afwerking (die ik nog moet bedenken/uitzoeken). Ik heb nu het idee dat 5mm net te laag is, maar ik ga eerst nog met de verf aan de gang. Misschien dat dat voldoende opvult. En natuurlijk ook bedankt voor het meedenken.

@Onyx: Gebouwen bij elkaar zoeken is inderdaad leuk en lastig, want er is heel veel keus. En ik knutsel ze graag in elkaar als ik de kans krijg.....mijn vrouw doet dat nml. ook graag (die zit dus nu op zolder te lijmen).En bij de draaischijf zit ik nog steeds te twijfelen. Zo'n ringlocloods met 3 loodsen past er gewoon niet meer tussen en ik wilde vanaf de tafelrand in de loods kunnen kijken. Het liefst zou ik een ring met 4 (max. 5) loodsen willen, maar die is (volgens mij) niet te koop voor H0. En om nou 6 loodsen te kopen en maar 4 te bouwen is ook zo wat. Ook wil ik aan een van die spoortjes een Faller 120139 compressorhuis en vlampijpreiniger plaatsen: daar worden de locs onder hoge druk mee schoongemaakt en worden ook andere installaties zoals de zandinstallatie van hoge druk lucht voorzien.En dat ding naast de draaischijf is geen brandstofdepot, maar een zandopslagbunker (die verplaats ik naar een ander spoor). je hebt mij wel op een idee gebracht, want ik heb inmiddels ook zo'n brandstofdepot aangeschaft (F120157) en die komt ergens in de buurt van de driewegwissel.

@Ronald: leuk idee om die stootblokjes direct op de draaischijf te monteren. Ga ik uitproberen en koppel het resultaat hier terug!

@Henk163: die grote bekolingsinstallatie heb ik nog niet; ben daar nog naar op zoek. De kleine installatie ga ik gebruiken als 'noodbekoling'. Ik heb gelezen dat er op de grotere BW's naast de grote bekoling ook een noodbekoling was en die hoeven ook niet persé naast elkaar te staan. Ik zit er aan te denken om die bij dat kleine rangeerspoortje boven de watertoren te plaatsen.

@Iedereen: bedankt voor jullie leuke reacties!

En nu weer een foto; vandaag de slakkenkuil ingebouwd:



Er moet nog wel wat gebeuren om die glimmende koperen Fallerrails te veranderen in 'echte' rails :?
Volgende keer plaats ik foto's van de bouwwerkjes die gereed zijn en natuurlijk weer een update van de baan.

Groet,
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
Hoi rob,

Ziet er mooi uit zo die slakkenkuil is ook super.

Groet

Ronald
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW)
Citaat van: ROMiJo op zondag 07 maart 2010, 22:50:04

@Onyx: ...Het liefst zou ik een ring met 4 (max. 5) loodsen willen, maar die is (volgens mij) niet te koop voor H0...

Ik dacht dat Kibri een 5 delige loods in het assortiment heeft gehad.
Heb er geen nummer van voorhanden helaas..  :(
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
Hallo Rob
Goed te zien die ondergrond. Is overigens niet mijn idee maar van Riny. Ik zou eens een keer bij hem op de site kijken. Hij heeft heel veel interessante tips. Ook voor het maken van rails bv. voor een rijdende kraan met door midden gezaagde rails. Was van plan dat ook te doen. Overigens gebruikt Riny de ondergrond alleen voor onder de rails die er met dunne dubbelzijdige tape op vastzit. Ook dat was ik van plan te doen. Ben een beetje jaloers op de vorderingen dat wordt moeilijk om in te halen :evil:
groet Hennie
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
Mooi Rob,

ziet er al indrukwekkend uit je BW.
Ik ben nog alles bij elkaar aan het zoeken voor het grote BW zoals op het plan dat je me bezorgd hebt.
Draaischijf en courante rail stukken heb ik al maar ik zal nog effe nodig hebben om alles bijeen te zoeken.
Ben benieuwd naar je volgende update.
Grts

Johan
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
Gaat goed, zo'n slakkenkuil staat bij mij ook op het programma maar dat duurt nog even...nog druk met mijn kopstation  :)

Succes !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
hallo rob

als stoom liefhebber volg ik je draadje met groote belangsteling
het ziet er goed uit.
mischien is het een idee om naast de ringloods een dubbelspoor lokloods
te plaatsen als zijnde werkplaats/onderhoud loods faller heeft deze in de zelfde stijl als de ringloods.
ik blijf je volgen.

gr.   arno

Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 07032010
Hoi Rob,

Ik ben benieuwd. Ik hoop het resultaat te zien  :)
Deze tussenstand is echter ook gaaf te zien. Het depot is echt goed opgezet. De slakkenkuil is ook gaaf, maare: Hoe heb je de middenrail erin? Gewoon koperdraad?

Groeten,

Ronald
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
Hallo beste forumleden,
Afgelopen weekend weer het nodige kunnen doen. Weinig verplichtingen dus  :D

Allereerst de slakkenkuil en de onderzoekskuilen. Ik heb de onderzoekskuilen ook geplaatst, maar uiteindelijk ben ik er niet tevreden mee  :(. De koperen rails die in de Faller bouwdoosjes zit is net iets minder hoog dan de railstaven van de M-rails en met geen mogelijkheid op gelijke hoogte te krijgen. Bij een proefritje hobbelde de trein er dus overheen en dat blijft me dwars zitten. Dus: de rails van Faller er afgesloopt en vervangen door die mooie zwarte M-rails. Zijn we gelijk van dat blinkende koper af. @Ronald: op de foto kun je gelijk zien hoe de middengeleider door Faller is uitgevoerd. Dat vind ik wel mooi, want het is bijna niet te zien als de kuil is ingebouwd. Als dat koper in een donkere kleur wordt geverfd, wordt het nog minder.




Op deze foto zien jullie weer wat vorderingen, zoals de onderzoekskuilen die zijn 'gegraven'. Rond de draaischijf ligt de rails al vast, maar de slakkenkuil moet er weer uit zoals ik hierboven aangaf.



En als ik even niets te doen heb als de lijm moet drogen  :), ben ik aan het baanplan aan het freubelen. Nu hebben jullie een idee van waar het naar toe gaat en welke ruimte ik ongeveer heb.De BW kennen jullie al. Achter de BW langs lopen 2 'paradesporen' en onder de BW heb ik een schaduwstation gepland. Ik wil ook nog graag een 'gewoon' station met dorpje. Eens zien of dat gaat lukken.



@Arno: dank voor je tip. Ik heb nog een lokloodsje in dezelfde stijl als de ringloods. Daarnaast breng je me op het idee om daar een aantal andere activiteiten uit te laten voeren, zoals het grondig reinigen van de locomotieven, een hoge druk lucht huisje, een opslagplaats voor takken (aanmaken kolen), etc.

@Onyx: ik kan hem niet vinden helaas, die 5-ständige locloods. Het blijft er gewoon een van 3; er zijn nog zoveel andere leuke dingen  :)

Tot de volgende update,
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
Hier een voorbeeld voor een slakkenkuil,

klik

klik

Gr Einte

Ps ik hoop dat je er wat aan hebt.

Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
Hoi Rob,

Als je dat koper zwart maakt krijg je dan geen probleem met de stroomdoorgifte?

Groet

Ronald
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
CiteerAls je dat koper zwart maakt krijg je dan geen probleem met de stroomdoorgifte?

Hallo Ronald,
Ik heb die koperen rails compleet vervangen door rails die ik vanaf een standaard M-rails heb gehaald. 8 mm er af zagen en daarna op de kuil gelijmd. Als je de middenleider bedoelt: alleen de zijkantjes ga ik in een donkere kleur schilderen.

Gr,
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
hallo rob

hier is een voorbeeld van hoe ik mijn slakkenkuil heb gemaakt
http://arno-modeltreinen.webs.com/zelfbouw.htm
mischien heb je er wat aan.

gr.  arno
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
Hoi Rob,

Leuke BW aan het opzetten. Ziet er goed uit.
Ben benieuwd of je al weer wat voorderingen hebt gemaakt.
Ik ga dit draadje verder volgen!

Groet Jos
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 15032010
Leuk baanplan  :D

veel wissels en kruisingen ook leuk, die slakkenkuil

Groeten,
Martijn
Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
De weken vliegen hier voorbij met leuke en helaas ook minder leuke dingen. Gelukkig was er af en toe best wel wat tijd om weer aan de baan te knutselen. Door de 'schopjes' van Jos en Martijn realiseerde ik mij dat 15 maart alweer bijna 3 maanden geleden is; tijd om dat in te halen dus.

Om de draad weer op te pakken: in maart heb ik de koperen rails van de onderzoekskuilen en slakkenkuil uit een bouwpakket van 'echte' M-rails voorzien. Dat werkt goed en zit met alleslijm stevig op zijn plaats. In april heb ik vervolgens stukje bij beetje alle rails en wissels vast geschroefd volgens plan. Daarna had ik een weekje meivakantie en toen kon ik echt even een paar dagen aan de slag: piepschuim snijden om de ruimten tussen de rails op te vullen. In de BW wil ik de rails ongeveer op dezelfde hoogte laten lopen als de omgeving. De rails en het piepschuim (5mm) liggen op van die blauwe 3mm dikke geluiddempende parketondervloer. Zie ook 'Baan Hans(je)', want hij gebruikt dat blauwe spul voor bijna alles en heeft aandelen begrijp ik :lol: Een paar foto's vertellen meer dan woorden....

Snijden piepschuim op maat:



Om de locloodsen niet al te hoog boven de rails uit te laten steken, staan die niet op het piepschuim. Ik heb onder die loodsen nog wel een laagje blauw aangebracht, dus ze staan 2mm verzonken in het piepschuim. Kunnen ze ook niet meer verschuiven. Die ringlocloods en dat kleine loodsje heb ik al zo'n 20 jaar; er ligt hier en daar ook een hele dikke laag vettige stof op. Valt dus nog wel wat aan te doen.

Locloodsen op de BW (20 jaar oud):



Vervolgens heb ik al die losse stukjes piepschuim voorzien van donkergrijze structuurverf met fijne korrel. Leek mij wel een passende niet effen ondergrond voor een BW, maar de tijd zal het leren. En soms lukt het om één van onze 3 zoons ook te motiveren om een handje te helpen :o

Grijze structuurverf aanbrengen op het piepschuim:



Marck helpt mee:



Ook de delen die al vast zitten op tafel worden van dat basiskleurtje met structuur voorzien:




Het eindresultaat van het schilderwerk is een monotoon grijs oppervlak. Daar moet nog heel wat aan gebeuren! Jullie zien aan de zijkant al een verzameling bouwpakketjes staan (o.a. de kolenbunker) die wachten op constructie. En langzamerhand ben ik ook verf en strooimateriaal aan het aanschaffen, zodat ik binnenkort kan starten met de scenery. Weer een uitdaging.....




Zoals ik in het voorstelhoekje al had aangegeven: digitaal rijden (en aansluiten) is helemaal nieuw voor mij. Ik heb mezelf daarom verwend met de digitale startset 29539 van Märklin. In de meivakantie zijn we in Duitsland geweest en daar heb ik de set opgehaald bij Lacasa. Een leuke set met een Mobile Station, railaansluitdoos, rails en wissels en een stoomlocomotief met 5 goederenwagens. Weer thuis heb ik natuurlijk gelijk het ovaaltje uitgelegd en de eerste digitale rondjes gedraaid. Super werkt dat. Zo'n MS is zonder handleiding al te bedienen en alles werkt vlekkeloos.

De digitale startset:


En natuurlijk wil je dan meer: niet alleen verlichting, maar ook geluid en rook uit de schoorsteen. En dit is 'm geworden:

De stoomtrein BR52 (37151) - Ziet er prachtig uit en hij fluit, rookt en rijdt als een zonnetje!



Ondertussen ben ik ook aan de slag gegaan om de bekabeling aan te sluiten. In mijn volgende update zal ik de vorderingen onder de tafel beschrijven.




Bedankt voor jullie belangstelling en tips.
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
Hoi Rob,

Leuk om te zien dat je zo bent opgeschoten. Ook mooi dat je zoon je kan helpen met de bouw.

Goede keuze de nieuwe starterset met het nieuwe MS2.

Veel plezier ermee.

Groet
Ronald
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
Dag Rob.

Je bent weer flink opgeschoten! Mooie update.
Strak werk allemaal, de basis is in ieder geval top!

Groeten,

Erik
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
Hallo Rob.
Dat zijn alweer hele leuke en, vooral, mooie aanvullingen! 8)
De baan begint al "kleur" te krijgen, loodsen geplaatst en de nieuwe locs zijn prachtige modellen.

Veel plezier en succes met de verdere aankleding.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
Hoi Rob,

Bedankt voor de update! Begint er super uit te zien. Railplan is erg doordacht en geeft vele mogelijkheden. Je bent tevens het digitale tijdperk binnen gestapt en hebt een mooie stoomloc erbij aangeschaft. Misschien is het gepast om je een waarschuwing te geven, maar digitaal is erg verslavend met de hedendaagse mooie functies zeker bij de stoomlocomotiven. Rijden wordt een genot en waarschijnlijk zal het niet bij deze loks blijven  :D. Veel plezier met het verder bouwen.

Groet Jos
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 06062010
Hallo Rob,

Het begint er al mooi uit te zien zo, persoonlijk zou ik die grijze verf niet gebruiken  :?  een bruine kleur passend bij de rails lijkt mij mooier.

Ik moet ook binnen kort gaan beginnen met steentje leggen en dat word een mengeling van de kleuren van M rails.

Gr Einte
Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 12062010
Hoi iedereen,
Weer wat vorderingen: deze keer de bediening van de oude Märklin draaischijf 7186 met een Mobile Station. Ik heb daar een apart topic (klik hier) van gemaakt. Daar staat gelijk ook in hoe een Viessmann decoder en powermodul moeten worden aangesloten.

@Einte: ik ben het helemaal met je eens. Daarom ben ik van plan om alle rails te gaan schilderen met een mix van (roet)zwart, smeer en zand. Dat had ik natuurlijk eerst moeten uitproberen, maar ik hoop dat dat wat gaat worden. Natuurlijk zal ik er een foto van plaatsen, als het lukt.....  :?

@Jos: héééél verslavend. Bijna niets leukers om rookolie in de schoorsteen te doen en rondjes te rijden. En het verlanglijstje met digitaal materieel groeit rap  :D

@Ronald, Erik en Albertjan: bedankt voor jullie aanmoedigingen. Zo lees ik die mooie complimenten in ieder geval. Moet eerlijk zeggen dat ik af en toe op mijn krukje naar de baan zit te staren en bij mezelf denk wat nu. Daarna lekker klikken in het forum en dan komt alles weer goed  :P

Groeten,
Rob.

Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 12062010
hallo rob,

even je draadje doorgenomen,das echt supper mooi.ik heb het ook willen maken,maar heb dan besloten om iets anders te doen.maar zeker blijven doorgaan,vind het al supper mooi geworden dus ik wacht op je volgende foto's.

groeten peter(ke33)
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 12062010
Hallo Rob,

Bedankt voor je update! Mooi zoals de draaischijf nu verzonken ligt. Ik zie dat je ook de kolenbunker hebt aangeschaft. Op dit forum staan schitterende tips om de kraan te voorzien van licht en hoe je de kraan kan weatheren. Zie 'Modelbaanbouw & Scenery'

Mooie 52-er. Digitaal is inderdaad prachtig. Zelf blijf ik een analoge rijder en m'n BR 003, BR 041 en BR 050 blijven met rookgeneratoren de moeite waard.

In de zomervakantie gaat jouw plan bij ons gerealiseerd worden. Eerst moet er een tafel naar buiten (plaatsje aanleggen) zodat er meer ruimte op de kamer vrijkomt. Het L-gedeelte gaat dan Bahnbetriebswerk worden. Ik ben nu nog op zoek naar een locloods van Vollmer (5758) en probeer via e-bay in Duitsland toch onder die ? 87,- te komen. Maar dat is een kwestie van geduld.

Ik blijf je vorderingen volgen... :)

Groet,
Henk
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 12062010
Hoi Henk,
Graag gedaan en ik ben heel benieuwd hoe het BW-plan er bij jullie uit gaat zien! Dat ga je vast op dit forum een plaatsje geven. En ik had inderdaad het weatheren van die kraan ontdekt in een scenery toppic; heel knap! Ik ga voorzichtig met wat oude huisjes aan de slag, om mijn eerste ervaring op te doen :?

Tot de volgende update,
Rob.
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 12062010
Het ziet er allemaal werkelijk prachtig uit :D . Leuk dat je nu ook een digitale startset hebt gekocht met MS II.

Veel succes!!!

M.v.g.

RMW
Re:Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 12062010
Gaat er mooi uitzien.
Van plan naar realisatie: een bahnbetriebswerk (BW) - Update 16102010
Hoi allemaal,
De zomer is (allang  :() voorbij, maar er is nog niet zoveel meer gebeurd aan de BW. Het is altijd de bedoeling geweest om daar ook een railplan om heen te ontwerpen, omdat ik ook graag 'gewoon' wil rijden. De afgelopen weekeinden heb ik in wintrack aan de rest van het railplan geprutst. Ik heb het resultaat daarvan in een nieuw topic gezet (klik hier). Over een week heb ik een weekje vrij en hoop ik weer een mooie slag te kunnen maken. Ik zal dan hier weer foto's van de voortgang plaatsen.

Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Na de waardevolle inbreng van een aantal forumleden in het baanplan (klik hier) heb ik de titel van dit topic gewijzigd. Er is nu ook een mooi station opgenomen in het plan  :D De definitieve  :?: versie van het plan moet ik nog uitwerken en zal ik nog plaatsen.

Afgelopen dagen ben ik druk bezig geweest met het bouwen van mijn eerste spiraal: wat een klus  :twisted:
Onderstaand een paar foto's daarvan zodat jullie het resultaat kunnen zien. Ik ben voor zo'n experiment redelijk tevreden, maar heb nog niet alle rails er op liggen, dus ik ben benieuwd of het allemaal gaat werken zoals het hoort  :?

Na een paar dagen zwoegen:


Op zijn plaats in de hoek:


Rechtsonder de uitgang naar het schaduwstation:


Tot de volgende update,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Misschien handig om nog wat extra info toe te voegen dacht ik achteraf  :idea:

Hoe heb ik het gedaan: allereerst weer op het forum rond gekeken. De 'PDF van Riny' is een mooie en bruikbare handleiding voor de beginner (ik dus). Vervolgens hout halen: aanbevolen wordt op diverse sites om multiplex te gebruiken, omdat mdf 'werkt'. Achteraf gezien misschien niet zo'n goede keus. Multiplex van 5,5 mm is toch wat minder stevig dan mdf van 8 mm. Met testen kom ik daar wel (liever niet) achter. Verder heb ik gewerkt met draadeinden M8 (8 stuks) en M6 (op de diagonaal 4 stuks en voor de bevestiging van de in en uitrij stukken ook 4).

Dan tekenen en zagen. Bij de opbouw heb ik ervoor gekozen om grijze pvc-buis te gebruiken als afstandhouders. Heel veel stukjes van 10 cm gezaagd. Samen met de M8/M6 ringetjes is de afstand tussen de ringen van de spiraal 10,3 mm. Daarvan wordt weer 3 mm gebruikt voor geluiddemping (het blauwe spul) en 13 mm voor de rails. Resteert 8,7 cm voor de trein en dat moet genoeg zijn voor een vrije doorgang.

Gr,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
heel mooie spiraal MAAR owee als er wat misgaat.Je kan nooit meer bij je treinen komen.Als je er geen 45 cm onder dediepste cirkel hebt zal je het beklagen als er wat misgaat.Er is maar 1 lichtpuntje en dat zou zijn dat je er volledig omheen kunt.
Verder is er heel netjes gewerkt.Heb je ook rekening gehouden met de hoogte van je geluidsdemper (kurk of isolatie) ?
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Hallo Johnny,
Dat is inderdaad een probleem: onder het schuine dak heb ik gewoon niet meer ruimte. Ik kan wel aan drie zijden er bij komen, dat moet maar voldoende zijn  :shock:
Als isolatie gebruik ik van dat blauwe spul van 3 mm dik. De ringetjes die ik gebruik zitten aan boven- en onderkant en zijn samen ook 3 mm dik. De afstandsbusjes zijn 10cm. Ik dacht uit alle info te kunnen halen dat dat voldoende tussenruimte is, ook als de pantograaf omhoog staat. Ik moet bekennen dat ik nog niet eens een locomotief met pantograaf heb, dus ik kan het alleen testen met wat oude wagons.

Fijn dat je het netjes vindt; ik heb er mijn best op gedaan en ben niet zo'n 'houtman'. Als ik andere foto's zie vraag ik mij altijd af hoe iedereen die cirkels toch zo netjes en strak uitzaagt  :?:

Groeten,
Rob.
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Bouw van een BW & Station - Update 28102010
nog eens goed naar je opstelling gekeken.Als je nou de voorste draadwinding wegneemt (allebei) tot op de onderste spiraal en je verwijderd daar ook het hout,dan kan je erbij.Dan gewoon als steun tussen de twee andere draadeinden (links en rechts) een overbrugging maken.Je zal zien dat je er dan bij kan want als ze ontsporen zal het in het achterste hoekje zijn.Verder heb je aan 9 cm boven de rail genoeg om te rijden met open panto.