Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Fleischmann lok voorzien van rookgenerator

Gestart door Roel vrijdag 15 december 2006, 17:39:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
Hoi.

mijn 65 018, heeft de schoorsteen dicht. dat is gewoon het frame. standaart bij Fleischmann.
maar ik weet wel dat het mogelijk is om er een rookgenerator in te boren. maar raden jullie mij dit aan? het zou wel apart zijn.

groeten Roel
Re: Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
wordt dat zo heet??  :shock:

hoe moet ik zoiets dan isoleren? of kan ik het toch maar beter niet doen?
Re: Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
nou ik heb toch eens goed nagedacht en ik moet t maar gewoon proberen.
ik wil de 2 functies van mijn Kuehn decoder toch wel gebruiken.
wat ik dan doe:
ik ga inderdaad 2 rookgeneratoren in de lok doen
maar ik ga ze niet allebei door de schoorsteen doen.
een rookgenerator gaat door de schoorsteen. de andere maak ik een soort keteltje van (als dat veilig is). ik wil de vulling door een klein slangetje doen (waar weet ik nog niet), en deze wil ik na het vullen dich maken. daarna splits ik de schoorsteer van de rookgenerator in 2 leidingen. 1 naar de cilinder aan de rechterkant, de andere naar de cilinder aan de linkerkant. maar deze leidingen zijn maar heel smal. dus:

ik vul de rookgenerator met olie, sluit deze vulleiding af, zet sroot op deze rookgenerator, en een soort druk vormt zich in de rookgenerator. de rook zal zich dus ook echt uit allebei de leidingen bij de cilinder spuiten, net als in het echt.

zal dit lukken?
Re: Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
maar met teveel druk ontploft de rookgenerator. dat moet ik al helemaal niet hebben. :P

Ik heb vandaag aan een scheikunde leeraar gevraagd of de uitstoot van CO mogelijk is. Want ik heb geen zin in dat ik straks plat op de grond lig door CO vergiftiging.
Door de druk in de rookgenerator is het zeer waarschijnlijk dat er geen zuurstof bij de verhitting komt. Bij onvolledige verbranding (dus zonder O2 (zuurstof) ontstaat CO (koolstofmono-oxide)). maar aangezien er verhitting plaatsvind en geen verbranding, zal de CO uitstoot minimaal zijn. wel zal ik voor de zekerheid voor ventilatie moeten zorgen.

Ik moet ook geen rubberen leidingen gebruiker volgens de leraar, maar metalen. Dat betwijfel ik, want de rook is niet heet. slechts de rookgenerator is heet.

nog iemand goede raden voor mijn idee?
Re: Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
Hoi Roel

Je hebt een mooi plan, maar ik betwijfel of het gaat werken.
Zelf heb ik een keer geprobeerd om een rookgenrator in een schoorsteen van een fabriek in te bouwen.
Ik deed dat aan de onderkant, maar de rook kwam nooit uit de 12cm hoge schoorsteen te voorschijn.
Ook aan de onderkant kwam er niets uit. Het bleef dus allemaal hangen
Ik heb dus weinig hoop dat je rook uit een heel dun slangetje zal komen.....
Mocht je het toch proberen, dan hoop ik dat je van je expiriment een filmpje maakt en dat op de site zet, zodat we het resultaat kunnen zien!
Re: Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Fleischmann lok voorzien van rookgenerator
Hé Roel.
Heb je al wat experimenten gedaan of kan het gewoon niet?
Ondertussen wel een filmpje hier op het forum dat het mogelijk is.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.