Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Dieselloc met rookgenerator?

Gestart door Tom vrijdag 15 december 2006, 13:59:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dieselloc met rookgenerator?
Geachte Marklincollega's,

Ik vroeg me ineens af waarom diesellocs geen rookgenerator hebben. Die roken toch ook in het echt?

Is een rookgerenator achteraf nog in te bouwen, ook al zijn daar geen standaard-voorzieningen voor getroffen?

Graag jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Dieselloc met rookgenerator?
marklinfan1992
gast

Re: Dieselloc met rookgenerator?
dit heb ik me ook wel eens afgevraagd ,maar ja ik denk doordat het dan wel heel ingewikkeld wordt de rook moet egt zwart zijn van de uitlaat gassen en dit is volgens mij alleen maar als de loc start daarna zie je niets of nauwelijks iets.
maar toch ben ik wel benieuwd naar verdere reacties.

eric
Re: Dieselloc met rookgenerator?
de oude Dieseltractie heeft het hoofdzakelijk tijdens het starten en snel opschakelen een grote rookpluim ( licht grijs tot grijs , niet zwart ) Als er Zwarte rook uit de machine komt verbrandt hij olie . Witte rook staat voor water verbranding , en Blauwe rook dat de machine niet goed afgesteld staat en te veel brandstof verbrand .
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Wel, voor zwarte rook kan je altijd plastic verbranden ;)
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Ik dacht altijd bij witte rook das een nieuwe paus maar diesel rook is dus ook wit?  :D
Re: Dieselloc met rookgenerator?
je kunt er ook diesel ingooien. dan krijg je van zo'n heerlijke verbrande dieselgeur. dat ruikt echt lekker :P en is realistisch
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Hm. De vorige Paus walmde behoorlijk hoor :-þ
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Eigenlijk is het helemaal zo gek niet.
Ik heb toevallig in de laatste uitzending van Eisenbahn Romantik een paar amerikaanse loks danig zien roken.

Vooropgesteld dat niet de hele lok voorzien is van een ballastgewicht, zoals de meeste Marklin-loks, dan moet het kunnen.
De pluim kun je net als bij de geluiden waarschijnlijk sturen via een van de decoderuitgangen.

De V160 van M* zou een mooi proefproject kunnen zijn.

John


Re: Dieselloc met rookgenerator?
Geachte Marklincollega's,

Wellicht is zo'n rookgenerator iets voor de 'volgende' generatie modelbaan-diesellocs. Met een piepkleine cylinder met perslucht o.i.d. zodat de loc alleen rookt tijdens het optrekken.
Het zou wel leuk zijn om zo'n locje dan te zien optrekken bij een sein, inclusief de geluiden.

Maar okee. De vraag kwam spontaan in me op :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Citaat van: Tom op vrijdag 15 december 2006, 22:26:24
Wellicht is zo'n rookgenerator iets voor de 'volgende' generatie modelbaan-diesellocs. Met een piepkleine cylinder met perslucht o.i.d. zodat de loc alleen rookt tijdens het optrekken.
Het zou wel leuk zijn om zo'n locje dan te zien optrekken bij een sein, inclusief de geluiden.

That would be awesome :shock: 8)
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Nou het ziet er niet uit dit type rook. Dit is trouwens de enige elok die Marklin heeft gehad waar je een rookgenerator kon inbouwen.


Re: Dieselloc met rookgenerator?
Mooie loc Davy  :)

Deze kon ik nog niet heb je hier ook een Marklinnummer van  :?:

en de stoom/rook is die van/voor  de verwarming voor de rijtuigen  :?:

groetjes Fulco
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Ja dat heb dit was Marklinloc 37060. Een oorspronkelijk Trix model denk ik met een kunststof kap, aandrijving op alle assen en een motor met een vliegwiel. Rijeigenschappen zijn erg mooi. Ik heb er 459 gulden voor betaald.

En ja de stoomketel was inderdaad voor de verwarming van de trein, maar werd na enkele jaren al verwijderd.


Re: Dieselloc met rookgenerator?
Waanzinnige loc Davy 8)
Re: Dieselloc met rookgenerator?
@ MAKman:
Ik dacht altijd (getuige auto's en 2-tact motoren ) :

blauwe rook -olieverbranding
zwarte rook -onvolledige brandstofverbranding
witte rook    -water in de cilinder (waterdamp)

trouwens Machine Bau Kiel is toch opgegaan in een  of ander consortium?

groet

Albert
Re: Dieselloc met rookgenerator?
 :lol:

haha tesnel geschreven;
we hebben het hier natuurlijk over dieselolie als brandstof :oops:

..je zult het ook wel weten dus..
mijn excuses :wink:
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Hoe witte rook is toch er is een nieuwe paus gekozen  :D
Re: Dieselloc met rookgenerator?
Wauwie wat een mooie lok Davy,maar dieselrijden met rook lijkt me wel wat,het zal mij niets verbazen als dit eerdaags op de markt komt.

groetjes Huib