Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535

Gestart door wissels zaterdag 13 februari 2010, 14:42:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Hallo Allen,

ik heb hier een loc van een goede kennis uit genoemde set met Mfx decoder, deze loc rijdt slechts zeer langzaam ondanks de lastregeling en komt slechts op gang als er een slinger aan het grote vliegwiel gegeven is.

Verder ruikt de loc verbrand, en wordt de motor tijdens het draaien zeer warm,

Waar moet ik het probleem zoeken, is het vaste blok van de motor overleden, is deze makkelijk in zijn geheel te vervangen, of zou het probleem in de decoder kunnen zitten,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
als ik het zo lees, lijkt het alsof de motor ergens vastzit. Als ie gaat, dan heeft de motor genoeg kracht om te blijven draaien, maar hij moet blijkbaar over een dood punt geholpen worden.
Ik denk dus eigenlijk als eerste aan een mechanisch probleem.
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
al geprobeerd het anker te reinigen? er kan smurrie tussen de lamellen zitten
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
ik denk gewoon dat de motor kapot is. je kan bij keuterman voor 50 euro een nieuwe bestellen. Stefan er zit in deze loc geen 5* motor dus kun je het anker ook niet schoon maken.
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Hallo Vince,

de aandrijving lijkt vrij te kunnen draaien, zonder dat de boel aanloopt, bij verdraaien van het vliegwiel voel je geen onregelmatigheden.

Hallo Stefan,
dit is bij deze motor niet van toepassing blijkbaar ken je het model niet.

Hallo Tim,
dit vermoeden heb ik ook, echter als het niet de motor was maak ik onnodige onkosten.

met vriendelijke groet,

Walter

Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Walter,

Motor even uitbouwen en aansluiten op een gelijkspanning. En kijken wat'ie doet.

Gr, Ben.
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
als de boel vrij te draaien is, is het dus niet mechanisch.
Bouwt de motor elektrisch niet voldoende kracht op om het vliegwiel aan het draaien te krijgen ? Zijn de wikkelingen (voor zover je daarover kunt spreken) wel goed ? Om dat te testen, moet je even de raad van Ben volgen. Draait de motor dan nog steeds slecht, weet je genoeg.
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Citaat van: Vince op woensdag 17 februari 2010, 19:22:40
als de boel vrij te draaien is, is het dus niet mechanisch.
Bouwt de motor elektrisch niet voldoende kracht op om het vliegwiel aan het draaien te krijgen ? Zijn de wikkelingen (voor zover je daarover kunt spreken) wel goed ? Om dat te testen, moet je even de raad van Ben volgen. Draait de motor dan nog steeds slecht, weet je genoeg.

Hallo  Ben en Vince,

dat is wel de bedoeling om dit te gaan proberen, de meeste reacties lijken op een probleem met de motor en niet op de decoder. Aan de motor zelf is niets te zien ik heb gezocht op sporen die lijken op het overlijden van een wikkeling van de motor, maar hier is niets van terug te vinden. Ik wacht nog op een reactie van de eigenaar van de loc die nu met vakantie is. (pas begin maart weer terug)

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
ik ken het model ook nie,was maar een ingeving... maar bouw hem maar eens uit,en zie maar.
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Hoi Walter,

Ik ken deze lok niet, maar als ik in de explosietekening kijk, zie ik een opengewerkte motor en iets van een soort kapjes over de koolborstels.
Kijk eens of je de motor kunt demonteren en reinigen en of je de koolborstels eruit kunt halen en de collector kunt schoon maken.
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Marklin Pfalz Loc probleem uit set 26535
Hallo Ad,

de koolborstels zijn al niet als onderdeel leverbaar, het lijkt er ook niet op dat ze er uit kunnen.

met vriendelijke groet,

Walter