Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

losse wielen Big Boy

Gestart door Big-Boy donderdag 14 december 2006, 16:51:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
losse wielen Big Boy
Lid sinds: 2006

offline
losse wielen Big Boy
Hallo,

is er iemand op dit forum die weet hoe de wielstellen van een big boy vast zitten aan het frame? Ik heb dit al bij mijn treinshop gevraagd, maar die wist het niet en van de importer krijg ik als enige antwoord dat ik hem maar moet opsturen. Van de bijgeleverde tekening word ik ook niet echt wijzer, dus misschien dat hier iemand mij uit de brand kan helpen?

Remco
Re: losse wielen Big Boy
Dit zelf doen is heel moeilijk en je hebt er het juiste gereedschap voor nodig.

Re: losse wielen Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: losse wielen Big Boy
Citaat van: Davy op donderdag 14 december 2006, 16:54:40
Dit zelf doen is heel moeilijk en je hebt er het juiste gereedschap voor nodig.
Heey,

Maar hier schiet die niets mee op ;). Heb je misschien meer info zoals wat die dan kan / moet doen? En welk gereedschap die moet gebruiken waar je het over hebt ?
Groetjes,

Marcel
Re: losse wielen Big Boy
Lid sinds: 2006

offline
Re: losse wielen Big Boy
Het is niet dat ik de wielstellen los wil hebben.
Ik heb deze lok via ebay gekocht, alleen bleek na ontvangst dat het voorste wielstel los zit. Ik wil hem dus gewoon weer vast zetten.

Davy als je weet hoe ze vast gezet moeten worden zou ik dat graag van je horen, dan kan ik altijd nog de afweging maken of ik hetzelf zou kunnen of dat ik het moet uitbesteden.

mvrgr
Remco
Re: losse wielen Big Boy
Blausee-Mitholz
gast

Re: losse wielen Big Boy
Remco, kun je precies aangeven wat er los zit? Dan kunnen we beter inschatten wat er aan de hand is en mogelijk een oplossing aandragen.
Eventueel een fotootje maken en met een pijltje aanwijzen.

mvg, Johan.
Re: losse wielen Big Boy
Ik weet niet precies wat er los zit maar misschien helpt de tekening waarop alle onderdelen te zien zijn (exploded view).
Ga naar www.marklin.de,kies voor service,kies dan de sectie met reserveonderdelen,kies voor loc 34990 (de Big Boy),en daar is de tekening,met alle genummerde onderdelen,zelfs de kleinste schroefjes staan er op.
Al deze onderdelen zijn te bestellen.
groet,
Paul.

P.S.: Ik heb er zelf ook een,de Insider versie.
Re: losse wielen Big Boy
Mvd--marklin
gast

Re: losse wielen Big Boy
Hallo,

Als het de twee voorste zijn van het draaistel deze kun je ook op en neer doen.
Zitten zo los.
Anders zitten er onder schroefjes die je met een ster schroevendraaiertje aan kun draaien.
Als het iets anders bedoelt horen we het wel.

Ik heb pas bij 1 van mijn big boy's het eerste aangedreven willenstel met de 4 wielen los gehad.
Moet je ook van onderen.
Re: losse wielen Big Boy
Lid sinds: 2006

offline
Re: losse wielen Big Boy
Bedankt voor de link naar de onderdelenlijst, maar dit is echter dezelfde als die meegeleverd word en ik kan op de exploded view van de tekening niet wijs uit hoe de wielen aan het frame vast moeten.

Citaat van: Mvd--marklin op donderdag 14 december 2006, 19:59:52


Ik heb pas bij 1 van mijn big boy's het eerste aangedreven willenstel met de 4 wielen los gehad.
Moet je ook van onderen.


Kun je me vertellen hoe je dat gedaan hebt en hoe deze vastzitten?

mvrgr
Remco
Re: losse wielen Big Boy
maerklinist
gast

Re: losse wielen Big Boy
Hallo Big-Boy,

Ik begrijp uit je vraag dat er wiel(en) los zit(ten), maar je geeft niet precies genoeg aan welk(e) wiel(en) er los zitten.

Als je kijkt naar de exploded-view tekening dan kun je de volgende onderdelen herkenen als ik ze uitleg.

De wielassen, onderdelen 90, 2*91, 92 en 89 zijn nodig om het voorloop wielstel vast te zetten aan de onderzijde van het chassis van de lokketel.

De volgende 4 wielassen, onderdelen 60, 58, 57 en 55, in deze volgorde, worden van voor naar achter in de 4 respectievelijke uitsparingen van chassis 39 gelegd. Onderdeel 64, bodemplaat voor, samen met 3*63 zorgen er voor dat de wielen op hun plaats blijven.

De volgende 4 wielassen, onderdelen 59, 58, 57 en 55, in deze volgorde, worden van voor naar achter in de 4 respectievelijke uitsparingen van chassis 46 gelegd. Onderdeel 62, bodemplaat achter, samen met 3*63 zorgen er voor dat de wielen op hun plaats blijven.

Aan de wielassen 60,59,58,57 en 55 zitten natuurlijk ook de aandrijfstangen e.d. Het terugzetten van deze wielen is een zéér precies werkje daar alle wielassen in een lijn moeten liggen omdat anders de aandrijfstangen de wielen blokkeren of de boel op slot zetten. Hierdoor rijdt de lok niet of zeer moeilijk met alle gevolgen van dien.

In chassis 46 en 39 zitten natuurlijk ook nog de nodige tandwielen, veren en busjes e.d. als mede een doorvoer van de sleeperdraad en een schroefgat voor de sleeperschroef.

Alle wielen kunnen ook zijdelings (axiaal) bewegen, anders komt de Bigboy niet door de radius 1 bochten en wissels. Lengte richting bewegingen mogen niet voorkomen bij de aandrijfwielen, dit mag wel een beetje bij het voorloop wielstel.

Ik hoop dat dit duidelijk is voor je. Zoniet dat is het handiger op precies aan tegeven welk wiel los zit.
Re: losse wielen Big Boy
Lid sinds: 2006

offline
Re: losse wielen Big Boy
Hallo maerklinist,

bedankt voor je reactie. Het gaat niet om een los wiel, maar om een los wielstel. HEt chassis met nummer 39 de voorste dus, zit bij mij los van het frame.
Mijn vraag is dus hoe deze aan het frame bevestigd moet worden.

mvrgr
Remco
Re: losse wielen Big Boy
maerklinist
gast

Re: losse wielen Big Boy
Hallo Remco,

Het chassis 39 komt met een schroef vast te zitten. De schroef staat niet op de lijst. De schroef moet door het schroefgat onder nummer 122 naar beneden gestoken worden, en komt dan door het middelste gat in onderdeel 43 in het chassis terecht. Ik gok dat het aanzetbout 753000 of 753020 is, maar daar geef ik geen garantie op.
Re: losse wielen Big Boy
Lid sinds: 2006

offline
Re: losse wielen Big Boy
Hallo maerklinist,

bedankt voor je antwoord, ik ben nu in ieder geval een flinke stap de goede kant op, nu alleen nog iemand die het juiste bestelnummer weet voor die bout en mijn probleme is opgelost :)

mvrgr
Remco
Re: losse wielen Big Boy
Lid sinds: 2006

offline
Re: losse wielen Big Boy
Mijn probleem is opgelost  :D 
na de tip van maerklinist eens aan het stoeien gegaan met een aantal schroefjes die ik nog had liggen en een hiervan paste  :D  dus mijn Big Boy snort weer over de baan heen. Eeen genot om te zien zo'n gevaarte die over de baan heen schuift. Wonderbaarlijk om te zien ook dat de Big-Boy door bochten komt waar een andere veel kleiner loc van mij in blijft steken :? 

Een ieder in ieder geval bedankt voor zijn reacties.  :)

mvrgr
Remco