Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

welke decoder voor 'oude M loks ..?

Gestart door RobGood vrijdag 12 februari 2010, 23:26:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke decoder voor 'oude M loks ..?
Moet een 4 tal oude analoge loks ombouwen voor gebruik met ecos2 wie heeft er een mening welke decoders ik het beste erin kan sleutelen? Betreft bv. een 260-417 en een paar 3029 en heel oude 23014
bedankt voor reacties...
Rob
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Hallo Rob,

Neem gewoon ESU decoders met bijbehorende permanent magneet voor het juiste motortype.

Mvg,
Peter
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
oeii men kennis gaat niet ver genoeg... wat bedoel je met permanent magneet?
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Hallo Rob,

Een permanent magneet is een magneet(blok) die in de plaats van de veldspoel komt. Hiermee maak je van je wisselstroommotor een gelijkstroommotor. Laastegenoemde tesamen met een ESU Lokpilot-decoder van ESU verkrijg je zeer goede rijeigenschappen.

Hier zie je een ombouwvoorbeeld:
http://www.esu.eu/support/tipps-tricks/hamo-umbau/

Mvg,
Peter
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Hoi Rob,

De 260-417 (3064/3065), de 23014 (3005) en de 3029 lokjes hebben allen een motor met een kleine schijfcollector.
Hiervoor kun je de ESU ombouwset 52631 gebruiken.
De 52631 set bevat een decoder type lokpilot (geschikt voor DCC, MM2 en Selectrix), een permanent magneet en twee ontstoorspoeltjes.
Houd er dus rekening meer dat de decoder in dit "kant en klaar" set geen mfx verstaat.

Als je wel mfx wilt dan kun je het beste de losse decoder 61600 en losse magneet 51961 erbij bestellen.

De magneet dient ter vervanging van de bestaande veldspoel en de rest van de motor blijft behouden.
Zorg voordat je ombouwt, dat de lok geheel gereinigd is en opnieuw gesmeerd en storingsvrij werkt.
In onderstaande link vind je uitgebreid fotoverslag van de ombouw van de 3005.
http://oskosk.homeip.net/marklin/loco-3005.html
Hier heeft men de komplete motor vervangen door een 5 polige DC motor van marklin.
Deze motoren kosten ongeveer ?30,-
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Bedankt, Het muntje is gevallen.
rob

Re:welke decoder voor een hele mooie 3003 loc
hallo marklinliefhebbers.
Ik ben sinds kort ook weer met een oude hobby begonnen wat mooi toch.
Nu even een vraag ; ik heb een 3003 loc waar van zijn decoder stuk is.
Waar kan ik het schema van inbouwen vinden en waar zijn deze voor een redelijke prijs kopen.
Ben er nog niet helemaal weer in wat de adressen aan gaat.

gr wim.
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Citaat van: opawim op dinsdag 16 februari 2010, 14:19:10
Waar kan ik het schema van inbouwen vinden en waar zijn deze voor een redelijke prijs kopen.
Wim, schema's zijn vaak meegeleverd in de handleiding van de decoder en anders op de site van de fabrikant.
Maar als je aangeeft welke decoder en motor er nu in de lok zit en welke decoder je in zou willen bouwen, kunnen we je wat gerichter helpen.
De keuze en mogelijkheden zijn te divers om een goed en kort antwoord te geven.
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
dag ad . mag ik jou een foto sturen van deze loc plus decoder. en dan even naar jou mail adres. :)
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
het advies:

> Een permanent magneet is een magneet(blok) die in de plaats van de veldspoel komt.
> Hiermee maak je van je wisselstroommotor een gelijkstroommotor.
> Laastegenoemde tesamen met een ESU Lokpilot-decoder van ESU verkrijg je zeer
> goede rijeigenschappen.

onderschrijf ik volledig.

Zelfs met meer dan 40 jaar oude driepoligerotor/vlakcommutator motoren krijg je met de ESU Lokpilot decoder een resultaat wat misschien nog wel beter is dan een volledige (dure) ombouw naar de 5 polige Märklin hoogvermogens motor met Märklin decoder.
De uitdrukking "goede rijeigenschappen" is naar mijn ervaring wat te voorzichtig!
Mijn twee meer dan 40 jaar oude Märklin locs rijden, met deze ombouw, fantastich mooi!
Als je centrale ook nog DCC kunt aanbieden dan heb je helemaal een mooi aanstuurbare locomotief. 28 rijstappen en op rijstap 1 kruipt de loc echt heel langzaam!
met vriendelijke groet, Marco Roede http://www.mrdirect.nl

Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
En ook ik onderschrijf het betoog van Marco volledig;
ik bouw al mijn loks op die manier om, de decoders zijn trouwens van het type ESU 52610.
De treinen rijden dan op (ook analoog, gelijk- en wisselspanning), MS, CS, ECOS, MRDirect, Koploper/DDW enz. enz.

Met de CS1R (en ook veel andere DCC-besturingen) zijn er zelfs 128 rijstappen mogelijk.

grv Huub
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:welke decoder voor 'oude M loks ..?
Citaat van: opawim op dinsdag 16 februari 2010, 18:21:30
dag ad . mag ik jou een foto sturen van deze loc plus decoder. en dan even naar jou mail adres. :)
Dat is prima hoor Wim, je mag de foto's ook hier plaatsen.
Dan kan iedereen meedenken.