Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw 3038 naar digitaal

Gestart door Hans 2.0 TDI zondag 27 maart 2011, 12:04:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3038 naar digitaal
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Ombouw 3038 naar digitaal
Vandaag voor het eerst een loc omgebouwd van analoog naar digitaal. Proefkonijn was/is de 3038 (SNCF Loc) en deze is nu voorzien van de ESU Lokpilot V.4 met permanent magneet. Loc eerst goed gereinigd, slipbandje vervangen, nieuwe koolborstels er in getest. En hij rijdt!! :D. Kreeg even wat vonken en rook maar dit was een gevalletje korstluiting (condensator). Wel flikkeren de lampjes maar dit schijnt een normaal verschijnsel te zijn, ik bouw er nog wel een keer led verlichting in. Al met al een fluitje van een cent. Nu nog de optrek- en afremvertraging in stellen en de 3038 kan in bedrijf. Ik lees regelmatig dat het ombouwen van analoog naar digitaal door sommige onder ons als moeilijk of onmogelijk wordt beschouwd. Zo keek ik er ook naar maar gewoon proberen is het beste medicijn. Groet, Hans
Re:Ombouw 3038 naar digitaal
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Ombouw 3038 naar digitaal
De optrek- en afremvertraging werkt nu prima, alleen de topsnelheid afregelen. Het lijkt wel een Formule 1 die over de baan scheurt  :P. Gr, Hans
Re:Ombouw 3038 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouw 3038 naar digitaal
Hoi,

Als je je lampen potentiaal-vrij inbouw, flikkeren je lampjes niet meer.
Märklin kleuren: grijs of geel op de ene pin. oranje op de andere pin (electronische massa)
zie ook je handleiding van de LokPilot V4.0

G. Marcel
Re:Ombouw 3038 naar digitaal
Citaat van: loc1200 op woensdag 29 juni 2011, 14:23:55
Als je je lampen potentiaal-vrij inbouw, flikkeren je lampjes niet meer.
Märklin kleuren: grijs of geel op de ene pin. oranje op de andere pin (electronische massa)
zie ook je handleiding van de LokPilot V4.0
Bij Marklin is de Oranje draad niet de decodermassa maar +20V.
Om een flikkervrije verlichting bij Lokpilots te krijgen sluit je deze aan tussen de Blauwe draad (+20V) en de Witte (voor) resp. Gele (achter) draad. Zie handleidingen van de LookPilots.


Mvg,
Peter