Hier toon ik enkele knutsels met C-rails:
- bouw van C-rail stootblok. (niet iedereen waardeert de bij Märklin 24977 geleverde grinthoop

- ombouw van meegebogen C-Rail wissels
Foto
wordt nog is geplaatst!

Voor de stootblokken heb een rechte rail (uit het midden) doorgezaagd, de middenrail ingekort en een gat geboord tussen twee dwarsliggers.
Gat is passsend voor het
K-rail stootblok 7391 (of als verlichting is gewenst: 7389) .
Ter plekke van het gat is de loze middenrailbescherming weggesneden.
Het kleine (ongeveer 2 mm) uitsteeksel van een C-rail eindstukje 24001 is afgesneden en in het overeenkomstige schuine deel aan de andere zijde gelijmd.
Het gehele eindstukje wordt aan de doorgezaagde zijde van de rails gelijmd.
Optioneel verstevig je het geplaatste stootblok nog met een kort schroefje.
Ik heb voor het verlijmen van de rails met de eindstukjes (Bison) Hard Plastic lijm gebruikt.
De wissels vergen wat meer werk.
Een meegebogen wissel heeft de geometrie van een rechte C-rail 24077 met daar aan vast een R1 bocht 24130,
en nog een R1 bocht in dezelfde richting.
Ik heb de meegebogen wissels ingekort tot 24 graden (binnenbocht) en 12 graden (buitenbocht).
Hierdoor ontstaat een hoek van 12 graden, die (ongeveer) overeenkomt met die van een slanke wissel.
De bij de slanke wissels gebruikte opvulstukken 24071 zijn ook hier nodig.
Tevens is een hoekbedding vulstuk nodig , dat normaliter bij een slanke wissel of krusing geleverd wordt.
Dit kunt u apart bestellen bij uw Märklin leverancier.
Bedenk wel dat:
- er geen plaats meer is voor de Märklin inbouw wisseldecoder
- de Märklin wisselaandrijvingen maar net passen en aan de onderkant van de bedding
ongeveer 0,5 mm naar beneden uitsteken door de dikte van de gebruikte lijm.
- elektrische kontakten niet alle doorgaand meer zijn (er zijn dus wat extra stroomleidingen nodig).
- aansluitende rails moeten zeer waarschijnlijk pasgemaakt (ingekort) worden.
Bij de wissels heb ik naast de genoemde Hard Plastic lijm ook nog twee componenten lijm gebruikt ter versteviging.
Voor het solderen (vertinnen) van de stalen middengeleider kan men (voorzichtig !!! en na gebruik goed afspoelen!!) enkele druppels
fosforzuur gebruiken.
Dit fosforzuur kan men ook gebruiken om iets aan railstaven te solderen.
Voordelen:
- door hergebruik van de eindstukjes in de ingekorte wissel is de standaard C-rail aansluting gebleven.
- de krappe (R1) bogen van de wissel vallen minder op door de korte bogen;
- bochten een veelvoud van 12 graden, met slanke 12 graden en normale 24 graden wisels te combineren.
Misschien ook een idee voor de een of de ander?
Edit Gerard: foto geplaatst