Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)

Gestart door Wijbe donderdag 11 februari 2010, 22:23:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
hallo, ik wil een ringleiding leggen voor lampjes van huizen, lataarn's, de elektrische wisselaandrijving, etc, dit gebeurd op een andere trafo dan waar de treinen op rijden:) kan dit met utp kabel? of is dit te dun????


en een ringleiding voor de rails met utp kabel? ik was dan van plan om 2 draden te gebruiken als 1, en meerdere aansluitpunten op de rails te maken :) aftappingen met kroontjes om de zoveel meter, is dit een goed plan?
Re:RINGLEIDING VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:RINGLEIDING VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Hallo wijbe,

Kijk hier maar eens naar hou je het kan doen onder mijn baan.

Klik  8)

Gr Einte
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
goed plan:D ik gebruik alleen niet die boekenbinders, hou de kabel gewoon in zijn omhulsel
Re:RINGLEIDING VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:RINGLEIDING VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Hallo Wijbe,

een ringleiding van UTP kabel zou ik niet doen!
Een ringleiding wordt gebruikt als een soort aftak-voeding voor meerdere voedingspunten. Dat zal dus ook betekenen dat er meerdere stroomverbruikers op aangesloten worden zodat het voedende vermogen groeit en groeit. Enkele lampjes, LED's of een motortje zal wel gaan, maar de ader-isolatie van UTP is erg dun, smelt weg en daar is de kortsluiting in een kabel, dus dat wordt zoeken in je ringleiding!  :(

Ik heb zelf ook UTP toegepast als stuurkabel voor vanalles en nogwat, maar ben er toch vanaf gestapt en nu overgegaan op ouderwetse telefoonkabel (5x0,5 i.p.v. 8x0,18 als ik het goed heb), dit is beter handelbaar zeker in combinatie met mini-steeklasdopjes.  :lol:

Bijkomstig nadeel van UTP: niet knikken en geen bundelbandjes toepassen! :!:

De dikte van een ringleiding is mede afhankelijk van de lengte, maar normaal installatiedraad van 1,5 of 2,5qmm voldoet.

Groeten,

Erik
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Kortom, het is te dun.....
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
en de normale luidspreker kabel dan als ringleiding, mijn baan is maar 2,60 bij 2, niet supergroot dus?


voor de blauwe draden voor de elektrische wisselaandrijving van de utp gebruik ik het wel, dat meot kunnen, heeft altijd vijlloos gewerkt, ik schakel ze analoog met die witte/blauwe kastjes :)
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Voor het schakelen van slechts een relais (zoals bij een wissel) likt de UTP prima geschikt.
Draaddiameter is wel wat krap bij grotere kabellengtes.

Dus 1 verbruiker: prima te doen.

Voor een ringleiding met meerdere verbruikers zou je inderdaad bijv. luidsprekerkabel kunnen nemen. Deze heeft een grotere diameter vaak vanaf 0,4 mm2.
Echter heeft deze kabel vaak ook alleen de kleuren rood/zwart.

Voor mijn eigen ringleidingen gebruik ik flexibel draad van minimaal 0.75mm2. Dit is los te koop bijv. bij Conrad. Je kunt dan ook de "vaste" kleurcombinaties van Marklin aanhouden.
Voor verlichting (16V) is dit geel resp. bruin.
Voor de baanvoeding rood resp. bruin.

Voor het foutzoeken is het hanteren van een vaste kleucode erg handig.

John

John
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
ik weet al wat ik ga gebruiken, aangezien mijn baan niet supergroot is gebruik ik gewoon utp kabel (4 adderige kabel) voor de ringleidingen, ik pak gewoon 2 draden en bind deze als 1, verbinden met kroonsteentjes, diet moet wel genoeg zijn dnek ik :)
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: Nieuwenhuis link=topic=21140.msg349545#msg349545

Bijkomstig nadeel van UTP: niet knikken en geen bundelbandjes toepassen! :

Hoi Nieuwenhuis
Dit klopt echt wat je hier zegt,alleen geld het voor dataoverdracht en niet voor een ringleiding.


Gr Jeroen
Re:RINGLEIDING VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:RINGLEIDING VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 11 februari 2010, 22:36:45
.....maar de ader-isolatie van UTP is erg dun, smelt weg en daar is de kortsluiting in een kabel, dus dat wordt zoeken in je ringleiding!  :(
Tegen de tijd dat dit gebeurt is je trafo ook al om zeep.....
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: VT601 op vrijdag 12 februari 2010, 11:54:46
Voor mijn eigen ringleidingen gebruik ik flexibel draad van minimaal 0.75mm2. Dit is los te koop bijv. bij Conrad. Je kunt dan ook de "vaste" kleurcombinaties van Marklin aanhouden.
Voor verlichting (16V) is dit geel resp. bruin.
Voor de baanvoeding rood resp. bruin.

Zoek me rot bij Conrad! Heb je voor mij misschien een artikel nummer?  8)

Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
ik denk dat mijn ringleiding het wel vol houd, zoveel stroom neemt een modelbaan nauw ook weer niet, bij kpn zetten ze er wel eens 95 volt op utp dus :lol:
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Märklin verkoopt zelf ook 0.75mm2 kabel, in de bekende kleuren, alleen niet veel mensen weten dat.

Het artikelnummer is 71060 (klik).

Nadeeltje is dat het alleen als zogenaamde toonbankdoos te krijgen is, met 10 rollen van 10 meter, in de kleuren geel, bruin, rood en blauw; 40 rollen in totaal dus.

Niet elke handelaar heeft dit in huis, maar ik heb ze wél in de losse verkoop gezien op de beurs in Houten. Dus... sla je slag morgen ;-)


Overigens gebruik ik zelf voor mijn ringleidingen 1.5mm2 wat ik in geel, bruin, rood en blauw gekocht heb bij een handel in automaterialen. Goed spul, met een enkele kern, dus vrij stug.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: Nuggie op vrijdag 19 februari 2010, 13:09:25

Zoek me rot bij Conrad! Heb je voor mij misschien een artikel nummer?  8)


http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=603030 in meerdere kleuren.

Gr, Ben.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: wijbe op vrijdag 19 februari 2010, 15:38:38
ik denk dat mijn ringleiding het wel vol houd, zoveel stroom neemt een modelbaan nauw ook weer niet, bij kpn zetten ze er wel eens 95 volt op utp dus :lol:

Hoi Wijbe,

ik hoop voor jou dat de ringleiding het idd vol houd!  :lol: :lol: :lol:

Bedenk wel dat de isolatie onderhevig is aan de warmte ontwikkeling in de kabel. Warmte is vermogen en vermogen kun je bepalen door de stroom met de spanning te vermenigvuldigen (b.v. 16 Volt x 0,1 Ampére = 1,6 VA).

Dus als bij de 95 Volt van KPN er maar 1 milli-Ampére stroomt is het vermogen zo'n 0,1 VA. Je ziet: alleen de spanning zegt hierover niet genoeg, de stroom is zeker ook van belang. Aangezien er op de modelbaan veel elektro-machnetische artikelen worden toegepast zoals wisselspoelen en seinspoelen die in verhouding best veel stroom gebruiken . . . . .

Weet je: meten is weten! Alles begint natuurlijk bij het maximale vermogen van de transformator die je gebruikt voor de ringleiding. Dit staat aangegeven in VA (Volt x Ampére).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

Erik
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
wil precies niet weten wat draad van marklin kost tov gewone merken :s
http://www.nproject.org/nl/modelspoor/draaddikte-en-kabeldikte-voor-de-modelbaan.html
das een handige link: tabelletje met draaddoorsnedes/amperages
nu als je een 32VA transfo gebruikt en hier een ringleiding aanhangt zou je voor 1 geleider in principe 4 draden samen moeten draaien, idd geen perfecte oplossing tenzij je toevallig utp hebt liggen die je eeeeecht nergens meer voor nodig hebt, anders koop je gewoon snel even een doos flexibele of stijve draad van 1.5 die vnd je in de simpelste doe het zelfzaak wel( soepele heeft mijn voorkeur voor de logische reden: omdat die soepel is, maar je moet wel al je gestripte einden vertinnen of een draadbusje opzetten maar de laatste optie kost verschrikkelijk veel )
en daar zit je dan gelijk ook altijd mee goed

let wel op: de tabel in de link geld voor spanningen van rond de 16-18V, AC of DC maakt bij zo'n kleine dingen niet veel uit
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: nille op vrijdag 19 februari 2010, 18:07:38
wil precies niet weten wat draad van marklin kost tov gewone merken :s

Ik heb het toch even voor je uitgerekend: 49,9 Eurocent per meter incl. BTW (?199,60 / 400m).
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citeerof een draadbusje opzetten maar de laatste optie kost verschrikkelijk veel )

@Nille kijk even bij Conrad naar adereindhuls ? 2,10 per 100st.Bestelnr:732372 - 89
Valt toch wel mee dacht ik zo
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
hmm,hadzo'n voorgevoel dat draad van marklin nietgoedkoopkon zijn :s
en ik weet dat de busjes niet al te veel kosten, maar een deftigetang ervoor ( en dan bedoel ik echteen deftige en niet gewoon de goedkoopste van conrad, want je wilt toch wel dat die levenslang meegaat zit je toch aan een prijs van 250 euro minimum, en degene die ik onlangs gekocht heb van weidmuller ( weet niet juist vanbuiten hoe je hetschrijft kostte zo maar evetjes 320 euro, wel dan vind ik dat wel heel duur als het enkel voor modelbouw zou zijn, niet?
tenzij je zelfstandige elektricien bent en een btw nummer hebt natuurlijk, en dan nog ...
en in het vervolg ga ik men draadbusjes ook bijconrad bestellen, veel goedkoper dan die van legrand,... nu ga die wel niet gebruiken in men eigen modelbaan, gebruik die enkel voor bordenbouw.

Niel
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: Acido op vrijdag 19 februari 2010, 18:15:00
Citaat van: nille op vrijdag 19 februari 2010, 18:07:38
wil precies niet weten wat draad van marklin kost tov gewone merken :s

Ik heb het toch even voor je uitgerekend: 49,9 Eurocent per meter incl. BTW (?199,60 / 400m).

welke draaddoorsnede en welktype draad heb je berekend?, hov-s  hov-u  liy,.....

zelf bij conrad bestelt: 606002 - 89
kost 9 cent per meter en je kan er 0.4A door laten stromen, goed genoeg voor een lampje, ledjes en bezetmeldingen dus
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
stom toevallig werkt vader bij kpn , dus genoeg utp kabel, en broer werkt bij telecomservice leek, een concurrent van kpn,

dus ik heb honderden meters utp als ik wil  :lol:

als het echt niks word met dat utp dan kan ik het later zo vervangen, baan is niet al te groot, ik gebruik 2 draden samen als 1 stroomdraad,

over de ampere's wist ik ook al, ik gebruik op dit moment slechts 1 aansluiting met baan, levert geen probleem op de baan, de ringleiding ligt er voor de latere seinen etc, en er is nog een ringleiding voor de wissels en lampjes,

ik zal morgen eens voelen of de draden heet worden na 2 uurtjes rijden :lol:


bij kpn doen ze wel eens vreemde dingen,

hoeveel ampere zou er door dat utp kunnen denken jullie, omgerekend naar hoeveel lampjes aan te sluiten op de transformator,


oftewel hoeveel lampjes zou ik kunnen aansluiten op de ringleiding, of wissels, momenteel zitten er ongeveer 15 wissels op, dat is geen probleem


mvg, Wijbe
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: wijbe op vrijdag 19 februari 2010, 23:00:22
stom toevallig werkt vader bij kpn , dus genoeg utp kabel, en broer werkt bij telecomservice leek, een concurrent van kpn,

dus ik heb honderden meters utp als ik wil  :lol:

Het gemak waarmee dit soort zaken vermeld wordt blijft me altijd verbazen. :shock: Neemt vader dat gewoon mee naar huis of betaalt hij er ook voor? :wink:

Gr, Ben.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
door 1 draadje kan een halve ampere stromen, 2 draden samen is dus 1A
S=U*I dus 16V*1=16VA
je vermogen in watt kan je niet berekenen omdat je niet precies weet hoeveelje cos phi is,maar dat maaktinn zo'n gevallen niet veel uit.
nu voor marklin wisselaandrijvingen, er kunnen er duizenden achter mekaar want je gebruikt er toch maar 1 tegelijk, deze geven wel een stroomstoot als je ze schakelt dus apparte ringleiding hiervoor ( toch als je je utp kabel gaat gebruiken hiervoor
het aantal lampjes: ik ken het vermogen van jou lampjes niet, maar het aantalis makkelijk te berekenen als je er eentje rechtstreeks op de transfo aansluit en er een amperemeter tussenzet, doe dan 1A gedeeld door de stroom van 1 lampje en je hebt de maximale hoeveelheid lampjes op je ringleiding.
en voor seinen: als het lichtseinen zijn dan mmoetje rekenen: er kunnen 2 lampjes tegelijk branden dus 2 keer 0.02A= 0.04A neem 0.05 met de weerstand derbij om makkelijk te rekenen en dan 1A delen door 0.05A= 20 seinen maximum tegelijk, dus veel kan je niet doen tegelijk tenzij je 4 aders bijeen draait,dan kan je het dubbele natuurlijk

mvg
niel
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
trouwens voor de marklin draad, laat maar, heb juist gezien dat het al gepostwas :)
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
nauw ze moeten vaak genoeg draden aansluiten, dus hebben standaart rol van 100 meter in auto, dus als daar wat van mist geeft dat niet, je kunt moeilijk elke keer op schrijven hoeveel meter je gebruikt, zoveel kost dat utp ook weer niet als ze het massaal in kopen,


ik zal eerst eens zien of de ringleiding het vol houd, anders gewoon andere draad er tussen, niet zo moeilijk, aangezien het toch maar een tafel van 2,60 bij 2 is, kwestie van 1 a 2 uurtjes werk :lol:
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Volgens mij bedoelt Spoorman dat KPN die rollen in de auto van je vader legt om netwerken voor KPN aan te leggen. Ik denk dat ze dat niet doen om jouw treinbaan te voorzien van draad.
En ja, of het nu veel of weinig kost, dat maakt niet uit, het gaat om het principe.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
haha die rollen van kpn, ze hebben heel soms stukje nodig van paar meter, maar goed, wie gebruikt nauw niks van zijn werk? Heb ik andere dingen zoals verlengblokjes voor stopcontacten meot ik wel betalen en zo :( maja een beetje kabel is tot daar aan toe, begrijp wel wat jullie bedoelen

:)
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: wijbe op zaterdag 20 februari 2010, 18:39:16
haha die rollen van kpn, ze hebben heel soms stukje nodig van paar meter, maar goed, wie gebruikt nauw niks van zijn werk? Heb ik andere dingen zoals verlengblokjes voor stopcontacten meot ik wel betalen en zo :( maja een beetje kabel is tot daar aan toe, begrijp wel wat jullie bedoelen

:)

Kijk hier mee uit ik ben ooit ontslagen om een lege doos die ik wel gebruiken kon voor mijn modeltreintjes in op te bergen!!
Ook deze zijn eigendom van je baas.
Denk hier vooral niet te makkelijk over!
Er worden dagelijks mensen ontslagen voor een euro.
Bezint eer je begint.


groet,

Erik
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Waar het op neer komt is Ohms per meter.
Waarschijnlijk is luidspreker kabel van de betere kwaliteit de beste keuze.
Er bestaat zelfs verzilverd/verguld koperlitze kabel.
Kabel voor automotive toepassing is ook geen verkeerde keuze.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: 100%erik op dinsdag 23 februari 2010, 23:38:30
Citaat van: wijbe op zaterdag 20 februari 2010, 18:39:16
haha die rollen van kpn, ze hebben heel soms stukje nodig van paar meter, maar goed, wie gebruikt nauw niks van zijn werk? Heb ik andere dingen zoals verlengblokjes voor stopcontacten meot ik wel betalen en zo :( maja een beetje kabel is tot daar aan toe, begrijp wel wat jullie bedoelen

:)

Kijk hier mee uit ik ben ooit ontslagen om een lege doos die ik wel gebruiken kon voor mijn modeltreintjes in op te bergen!!
Ook deze zijn eigendom van je baas.
Denk hier vooral niet te makkelijk over!
Er worden dagelijks mensen ontslagen voor een euro.
Bezint eer je begint.


groet,

Erik

en dan is er altijd nog iets met thuiswerk, zelf thuis spullen testen in opdracht van kpn etc..... dus dat valt hier wel mee :)
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Hoi allemaal,  heb met veel interesse jullie discussie over ringleiding gelezen.
Wil zelf ook een ringleiding aanleggen voor mijn spoorbaan.Elektrische wissels, verlichting en dat soort dingen.  Maar zoals jullie dit beschrijven is allemaal koeterwaals voor mij.

Ik wil graag een ringleiding van gewoon draad ( installatie draad 2,5 mm )heet dat geloof ik.  Daar wil ik dan aftakkingen aan solderen.

Is er iemand onder jullie die ook zo'n soort ringleiding heeft? Sorry, ik ben een domme opa die niet veel van elektriciteits dingen af weet.groetjes,

Ton
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
zeer goed plan opa 8)

aangezien normaal instalatiedraad een goede dikte heeft zul je geen problemen krijgen met overbelaste draden, dit verwachten ze wel van utp wat ik gebruik, maar we zullen zien,

gewoon die ringleiding aan leggen met die installatiedraad!
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Ik heb vorige week ook zo'n ringleiding aangelegd met installatie draad 2,5 mm VOB.Ik gebruik momenteel 3 keluren.Rood,bruin en geel/groen.Ik leg 2 X rood/bruin aan.1 maal voor de boostervoeding van de hoofdbaan.1 maal voor de 2de boostervoeding van de decoders voor hoofd en zijlijn.Daar hoort dan ook de geel/groene draad bij.Deze geeft de 16 V wisselspanning voor aansluiting op de E bus van de viessman wisseldecoder.Dan heb ik op de zijlijn ook nog zo'n leiding voor de voeding van de baan via de 3de booster.Ik soldeer dan van daarop de draadjes 0,75 mm naar de decoders.Vanop de decoders gebruik ik dan de normale marklinkleuren 0,14 draadjes.
Vind trouwens de naam ringleiding slecht gekozen want ik maak geen gesloten kring om een magnetisch veld te vermijden wat dan weer de terugmeldingen zou kunnen beinvloeden.Is wel technisch hé.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
bellejt niet zo moeilijk voor opa :lol:
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Misschien eens het linkje bekijken opa : hier klikken. Daar staat een heleboel eenvoudig uitgelegd.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Citaat van: atkort op woensdag 24 februari 2010, 10:19:33
Hoi allemaal,  heb met veel interesse jullie discussie over ringleiding gelezen.
Wil zelf ook een ringleiding aanleggen voor mijn spoorbaan.Elektrische wissels, verlichting en dat soort dingen.  Maar zoals jullie dit beschrijven is allemaal koeterwaals voor mij.

Ik wil graag een ringleiding van gewoon draad ( installatie draad 2,5 mm )heet dat geloof ik.  Daar wil ik dan aftakkingen aan solderen.

Is er iemand onder jullie die ook zo'n soort ringleiding heeft? Sorry, ik ben een domme opa die niet veel van elektriciteits dingen af weet.groetjes,

Ton
Hehe, eindelijk eens iemand die het probleem samenvat in een paar woorden en een eenvoudige oplossing aandraagt.  :)
Laat je niet kisten door die jongens, hoor Ton!  :wink:
En welkom trouwens op dit leerzame forum.

Cees
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
ton,
Ringleiding van gewoon 2,5mm2 installatiedraad is prima. Lekker goedkoop en kan met gemak een 25A doorheen en dat zul je vast niet gaan nodig hebben. Wel is dit stug,zo een plan met aan de draad weer nieuwe draden...? Ik heb een (achter Leiding ) niet in de rondte maar aan lange zijde van mijn tafel, op meerdere punten komt de leiding boven tafel en gesodeerd op een montage blok. Hiervan voed ik de punten op de rails. Kan ik er altijd bij, ook handig als er toch eens een booster bij moet, dan kan ik de aansluitpunten weer een voudig losmakenen aan de (nieuwe) booster leiding vastzetten. ONder de tafel aan de ringleiding gesoldeerd kun je er nooit meer bij...
rob
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Rob, je aanpak spreekt me erg aan.  8)
Kun je het nog verduidelijken met een fototje?

Cees
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Bedankt. We hebben nu een eerste opzet gemaakt. Foto's volgen tzt in een apart topic.
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
graag gedaan :D
Re:RINGLEIDINGen VAN UTP KABEL ???? (bruin en geel)
Mischien ten overvloede,
idd, gewoon VD draad 2,5qmm bij de Gamma. 8)
Mooi stijf, goedkoop, en gemakkelijk te buigen zonder kans breken. :lol:
Geen VDS (S=soepel) nemen, want dan moet je weer gaan werken met adereindhulsen, niet handig! :?