Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw led verlichting Hobby-locs van geel naar wit

Gestart door Re460 vrijdag 12 februari 2010, 14:58:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw led verlichting Hobby-locs van geel naar wit
Dit onderwerp is al eerder besproken. Maar toch wil ik mijn ervaringen hierbij delen.
Ik heb hier 2 Hobby locs met de nummers 36852 (BLS Re 485) en 36856 (DB BR 185). Helaas zijn deze af fabriek voorzien van gele leds voor de frontseinen. Dit is natuurlijk niet realistisch dus wilde ik dit ombouwen naar witte leds.
Heb hiervoor bij de ledbaron een partijtje sunny white leds 0603 gekocht.
De flexibele ledprintjes uit de loc gehaald (pas op dat de print niet beschadigd!), is wat lastig daar deze aan de loc zijn gekleefd.
Leg de print vervolgens op het werkblad en soldeer de 3 gele leds er af. Met aan allebei de kanten een soldeerbout gaat dit heel makkelijk, de leds zijn niet gelijmd en je kunt ze er zo af schuiven. Maak hierna de soldeereilandjes schoon met b.v. een tinzuiger.
Hierna kunnen de witte leds er op worden gesoldeerd waarbij goed op de polariteit moet worden gelet, de leds staan alle drie in serie. Gebruik voor het solderen een spitse punt van 0,4 mm of 0,8 mm. Bouw de printjes weer in, de printjes zullen nu niet meer zo lekker plakken aan het frame van de lok. Om dit op te lossen heb ik bij de Marklin-handelaar een zwart masker besteld (weet het nummer zo niet meer) en deze over de ledprint heen geschoven. Dit voorkomt ook het beschadigen van de leds bij het opzetten van de kap. De weerstandswaarde (5k6) heb ik niet hoeven wijzigen. Wel hebben deze loks bij mij een Lokpilot3 decoder dus heb ik de uitgangen iets gedimd. Dit was het. Als je een beetje kunt solderen is het niet lastig. Het resultaat is geweldig, witte frontseinen net zoals in het echt.
Heb mijn modellen van de Re 460 inmiddels ook allemaal voorzien van witte leds, dit knapt lekker op.
Groet,
Erwin