Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

loc wil niet lekker rijden

Gestart door s.kruidenier zondag 25 oktober 2009, 19:44:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
loc wil niet lekker rijden
s.kruidenier
gast

loc wil niet lekker rijden
Hej, allemaal :)

ik heb vandaag op eurospoor een locomotief gekocht voor slechts e30,- ...
mooie deal dacht ik zo, de trein reed (getest daar) met licht en al.
echter, jullie zien de bui al hangen, ik zet 'm thuis op mijn baan en hij wil niet zo hééél erg lekker rijden. zeg maar n oud omaatje die de straat wil oversteken :).

de antislipbandjes lijken mij erg dun, zou het daaraan kunnen liggen ??
of zou het kunnen dat hij niet voldoende stroom krijgt als hij aan de andere kant van mijn treintafel is, dus moet ik vanaf daar een extra aansluitsnoer naar mijn trafo laten lopen ?

of is er iets anders aan de hand ??

owhjah, hij is analoog (net als mijn baan), orgineel marklin, en heeft er aan de kap te zien al wel wat rondjes opzitten.

Alvast hartelijk bedankt.
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
De lok moet voorzien zijn van goede anti-slipbandjes en goede koolborstels.
Verder moet ie niet vervuild zijn en correct gesmeerd (dus niet te veel olie !)
Kijk anders eens in het bericht van Johan over vervuilde ankers:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11514.msg181949#msg181949

en als het b.v. een oude 3000 betreft, die dingen rijden toch al niet zo snel (hoort ook niet)
Re:loc wil niet lekker rijden
Wat doet 'ie dan (niet)? Ouwe omaatjes blijven de hele dag staan wachten toch? :wink:

Als 'ie toen je 'm kocht wel goed reed en bij jou thuis niet, zou ik in eerste instantie denken dat 't misschien de moeite waard is je baan 's schoon te maken. En misschien is de sleper niet 100% meer.
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: s.kruidenier op zondag 25 oktober 2009, 19:44:05
of zou het kunnen dat hij niet voldoende stroom krijgt als hij aan de andere kant van mijn treintafel is, dus moet ik vanaf daar een extra aansluitsnoer naar mijn trafo laten lopen ?
Als hij dicht bij de trafo staat (rijdt) doet de lok het dan wel goed of beter ?.

Mvg,
Peter
Re:loc wil niet lekker rijden
s.kruidenier
gast

Re:loc wil niet lekker rijden
Freak:

Als hij dicht bij de trafo staat doet ie het beter dan achterin.

Pjotr:
Hij rijdt achterop mijn baan niet lekker

Huub:
Aan die antislipbandjes dacht ik ook al want die lijken mij erg dun.
Waar zijn die koolborsteltjes ? en hoe horen deze eruit te zien ?
aangezien ik nu op mijn werk ben kan ik pas vanavond kijken/ testen.

Allemaal:
Hij geeft ook zeer geregeld vonkjes onder de loc vandaan, ik zou bijna zeggen dat ie kortsluiting geeft (kan dat ??)
Hebben jullie toevallig een artikkelnummer van antislipbandjes ?



Groeten stefan.
Re:loc wil niet lekker rijden
Als jij nou eens begint met te vertellen welke loc je hebt. En dan bedoel ik het catalogusnummer, dan kan jij op de site van Märklin duitsland een onderdelen lijst downloaden. Of kijk even in het doosje meestal zit daar een boekje in met deze informatie. Antislipbandjes zijn normaal dun. Vonkjes wijzen op een vuile collector, dus loc openmaken en reinigen.
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Rails en wielen schoon maken wil ook wel eens helpen. (en dan niet schuren)
Je zegt niet waar de vonken vandaan komen, maar vuile wielen kunnen ook vonken veroorzaken.

succes

groetjes uit beetje krom
cees
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: s.kruidenier op maandag 26 oktober 2009, 07:24:13
Freak:

Als hij dicht bij de trafo staat doet ie het beter dan achterin.

Pjotr:
Hij rijdt achterop mijn baan niet lekker

Huub:
Aan die antislipbandjes dacht ik ook al want die lijken mij erg dun.
Waar zijn die koolborsteltjes ? en hoe horen deze eruit te zien ?
aangezien ik nu op mijn werk ben kan ik pas vanavond kijken/ testen.

Allemaal:
Hij geeft ook zeer geregeld vonkjes onder de loc vandaan, ik zou bijna zeggen dat ie kortsluiting geeft (kan dat ??)
Hebben jullie toevallig een artikkelnummer van antislipbandjes ?



Groeten stefan.

dan moet je sowieso een ringleiding aanleggen.
dus een draad onder je railsen die om de zoveel punten is aangesloten.

koper geleidt namelijk een stuk beter ;)

Dennis
Re:loc rijdt nu wel lekker -> schakelkastje ?
Heren:

Het is raar maar waar, echter gister avond deed mijn loc het opeens vlekkeloos (op een lampje na dan, die ik dusin de loop van de tijd ga vervangen)
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie goede informatie !!

Echter kom ik nu gelijk aan de volgende vraag:

Heeft iemand een aansluitschema van de MA??7274 (schakelkastje)
Want zoals ik hem nu heb staan sprinten mijn locs ervandoo als ik op geel druk :D ook grappig, maar niet realistisch.


Groeten stefan




Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Dan heb je zeker de gemeenschappelijke aansluiting op de gele aansluitbus van de trafo zitten ?
Dat is wel goed om verlichting en zo in te schakelen maar wil je baanvakken er mee in schakelen zal die gemeenschappelijke toch op de rijspanning (rood) moeten.......
Vragen tbv. mijn baan
s.kruidenier
gast

Vragen tbv. mijn baan
hoi,

Wat een simpel dingetje kan zoveel verandering in je baan geven :).
Ik had (zoals ik het noem) de 'terugstroom' (bruine kabel) naar mijn licht uitgang gedaan.

Maargoed, aldoende leert men.
Dankjewel dus !!

Om gelijk verder te gaan (anders blijf ik nieuwe topics openen :)) is er een oplossing voor het haperen als mijn loc vanuit het 'gewone traject' naar de stopsectie gaat.
Hij blijft dan stil staan op het punt waar de isolatiehulzen zitten en gaat pas verder als ik de trafo voor het 'gewone traject' uitzet.

Offtopic: Wat is dat lekker 'zo'n hele middag/avond voor je trein !
nog meer offtopic: Ik heb vanochtend mijn Theorie examen - auto gehaald !!!! :D:D
nu hopen dat ik over n week of 6/7/8 m'n praktijk ook heb...  dat ik 2010 begin met een rijbewijs :D

Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
je hebt dus meerdere trafo's ?

als je bij de overgang verbinding krijgt tussen de twee (door de sleper b.v.), dan kan het zijn dat de 2 trafo's in tegenfase staan, te omschrijven als kortsluiting.

je moet dan de netstekker van 1 van de 2 trafo's omdraaien.

hierbij is voorzichtigheid geboden: als er verbinding is tussen de 2 trafo-uitgangen kan uit de losgehaalde stekker van die ene trafo een levensgevaarlijke spanning komen !

de nieuwste M*trafo's hebben hiervoor een beveiliging ingebouwd, maar de meeste dus niet.

grv Huub
Re:loc wil niet lekker rijden
Huub paulus de boskabouter ken ik maar wie is doos de sleper " doos de sleper b.v"
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 27 oktober 2009, 14:40:50
Huub paulus de boskabouter ken ik maar wie is doos de sleper " doos de sleper b.v"

:mrgreen:

Verbeterd, dank je wel Johnny
Re:loc wil niet lekker rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 27 oktober 2009, 14:40:50
" doos de sleper b.v"
Ja Huub is een eigen bedrijfje aan het opstarten.
Een beetje malafide handel etc. :mrgreen:
Re:loc wil niet lekker rijden
s.kruidenier
gast

Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: huub op dinsdag 27 oktober 2009, 14:25:29
je hebt dus meerdere trafo's ? Dat klopt, ik heb 3 'oude' trafo's en 1 nieuwe, de beide ovalen (dubbel spoor) hebben elk hun eigen (oude) trafo. de stopsecties hebben allemaal gezamelijk (nu nog 5, later 7) ok een trafo.

als je bij de overgang verbinding krijgt tussen de twee (door de sleper b.v.), dan kan het zijn dat de 2 trafo's in tegenfase staan, te omschrijven als kortsluiting. klopt ! :)

je moet dan de netstekker van 1 van de 2 trafo's omdraaien. En hoe doe ik dat ?? vast niet simpel gezegd de bruine en de rode omwisselen :)

hierbij is voorzichtigheid geboden: als er verbinding is tussen de 2 trafo-uitgangen kan uit de losgehaalde stekker van die ene trafo een levensgevaarlijke spanning komen !

de nieuwste M*trafo's hebben hiervoor een beveiliging ingebouwd, maar de meeste dus niet.

grv Huub

Doos de sleper b.v. waar handelt die in :)  whahah.

grtz. stefan
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: Kappa op dinsdag 27 oktober 2009, 17:01:53
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 27 oktober 2009, 14:40:50
" doos de sleper b.v"
Ja Huub is een eigen bedrijfje aan het opstarten.
Een beetje malafide handel etc. :mrgreen:
ssssssssssssssssssssssst hoef niet iedereen te weten  :twisted:
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: s.kruidenier op dinsdag 27 oktober 2009, 17:57:20
je moet dan de netstekker van 1 van de 2 trafo's omdraaien. En hoe doe ik dat ??

Huh ? het zal toch wel lukken om 1 netstekker uit het stopcontact te halen, 180 graden draaien en dan er weer in steken ?
Re:loc wil niet lekker rijden
s.kruidenier
gast

Re:loc wil niet lekker rijden
Klopt :)

ik wist ff niet wat een netstekker was, maar ton ik net bij mijn trein zat denk ik "natuurlijk, oelewapper" . dus gedaan en tsjakka! nu rijden mijn locs vloeibar over van de ene naar de andere trafo.

nu nog ff goed oefenen met n beetje mooi opstarten van de locs :)


uhm, had ik nog meer vragen, nee voor nu volgens mij niet :)... .

grtz. stefan
Re:loc wil niet lekker rijden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Bij mij staat er op iedere netstekker aan één kant een streepje. Alle stekkers met de streepjes aan dezelfde kant in de stekkerdoos betekent dat alle trafo's netjes in fase staan. Misschien een tip...
Re:loc wil niet lekker rijden
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: s.kruidenier op zondag 25 oktober 2009, 19:44:05
ik heb vandaag op eurospoor een locomotief gekocht voor slechts e30,- ...

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig om welke lok het hier gaat. :roll:
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 28 oktober 2009, 20:47:13
Bij mij staat er op iedere netstekker aan één kant een streepje. Alle stekkers met de streepjes aan dezelfde kant in de stekkerdoos betekent dat alle trafo's netjes in fase staan. Misschien een tip...

Dat is een prima idee. Ook kan je ze op de correcte manier in een slof aansluiten en dan als geheel aan- en uitschakelen.

@ Stefan: als er toch weer vragen opduiken weet je me te vinden......
Re:loc wil niet lekker rijden
Huub wat bedoel je nu weer een slof van je linker of van je rechter voet of misschien een slof sigaretten.  :?
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Alleen sigaren, Johnny......
Re:loc wil niet lekker rijden
s.kruidenier
gast

Re:loc wil niet lekker rijden


Deze loc heb ik gevonden bij een meisje die (ik vermoet met d'r vader) allemaal goedkope loc's had liggen.

Zowel van fleischmann (ook vet 'n mooie NS loc, toen vond ik het wel ff jammer dat ik wisselstroom heb :D) als märklin veel locs, zowel stoom als 'nieuwere' modellen.

Deze loc heb ik gekocht voor slechts e30 :P met enkele krasjes(en zonder doosje), maarjaa, daar lig k niet wakker van hoor  :lol:. en er moeten binnenkort (als ik zin heb) nieuwe slipbandjes onder.

bron foto loc

Owhjah, 1 van de lampjes is stuk/dood en ga in de toekomst deze uiteraard vervangen (als ik eens in de stad kom, daar zit een electronica winkeltje en die heeft vast wel n lampje voor me :))

Groeten stefan
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
ik heb dit probleem ook gehad toen ik analoog reed wat toen de problemen waren wat ook andere mensen zeggen:
De koolborstels nakijken
Anti slipbanden moeten goed zijn
anders moet je even kijken of er stof bij de motor zit

Veel succes

groetjes
marklingek
Verschillende vragen voor mijn treinbaan
Daar zijn we weer, maar nu voor andere informatie (wel analoog topic :)

Hoe hebben jullie het gedaan met de ringleiding onder je baan ?
- Patroon
- Rondje (uiteindes aan elkaar of niet)
- Dikte kabels
- Kleur/functie van de kabels.

en daarnaast nog even, hoe sluiten jullie het lampje/stopsectie aan als je deze op je schakelkastje wil aansluiten.
Gewon net Zoals ik nu heb of hebben jullie daar foefjes voor.

Ik heb nu:  trafo uit -> schakelkastje -> verbuiker (lampje/stopsectie) -> trafo in

Groeten Stefan
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2008

offline
Re:loc wil niet lekker rijden
Je hoeft helemaal geen sluitende circel te maken hoor.
Gunstig spul is installatiedraad (VD) verkrijgbaar in de kleuren blauw, bruin en geel/groen.
twee-en-een-half-kwadraat  :D die is geschikt voor veel stroom en heeft weinig verliezen.

Als je secties maakt die uitschakelbaar zijn, zal je die secties apart moeten bedraden (de Puko's dan) en dan hoef je niet zo'n dikke draad te gebruiken.
Voor de railmassa is het wel ideaal en voor de niet-uitschakelbare delen laat je (voor de puko's) een tweede draad mee lopen.

Bruin=bruin, geen probleem, maar rood zal je door blauw moeten vervangen (of je moet nog aan oude installatiedraad kunnen komen, vroeger was er wel rood).

Geel/groen ou je ook nog kunnen gebruiken om overal permanente spanning te hebben (de gele licht-aansluiting).
Re:Verschillende vragen voor mijn treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verschillende vragen voor mijn treinbaan
Citaat van: s.kruidenier op woensdag 11 november 2009, 20:52:00
Daar zijn we weer, maar nu voor andere informatie (wel analoog topic :)

Stefan, je kunt met een nieuwe vraag beter een nieuw draadje openen, dat wordt beter gelezen en heb je meer kans op reacties.
Re:loc wil niet lekker rijden
s.kruidenier
gast

Re:loc wil niet lekker rijden
Huub,

Dankjewel voor je informatie, ik heb het opgeslagen en zal er (als ik mijn troep onder mijn treintafel heb opgeruimd :D) gebruik van gaan maken.

grtz. stefan
Re:loc wil niet lekker rijden
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re:loc wil niet lekker rijden

ik heb hetzelfde probleem maar mijn probleem is verholpen
misschien smeren met Faller olie


Groetjes
marklih