Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Advies gevraagd: wat nodig bij...

Gestart door TheCrow68 maandag 08 februari 2010, 17:51:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies gevraagd: wat nodig bij...
Beste mede-forumanten,

Langs deze weg en ook een beetje wegens tijdgebrek wil ik jullie om het volgende vragen. Ik zou graag wat advies willen hebben dat begrijpelijk is voor een totale leek als ik (althans, v.w.b. PC-besturing van de baan) over de volgende situatie:

wat heb ik nodig als ik via een laptop en het CS2 mijn modelspoorbaan wil aansluiten?
De huidige situatie is als volgt; momenteel bestuurt een CS2 met de laatste update de baan. Via K83 en K84 decoders stuur ik stopsporen en schaduwstation-sporen aan alsmede seinen (armseinen van Viessmann). Middels een S88 decoder heb ik bezetmelding van de 6 schaduwstation-sporen. Alles zit nu aangesloten op het CS2.

De hamvraag: wat heb ik nodig om een laptop (met een nog uit te rusten programma voor aansturing van de baan) zo gek te krijgen dat deze de baan gaat aansturen? Waar het me met name om gaat is dat locs langzamer gaan rijden als ze een station naderen, er gepreprogrammeerde tracjecten kunnen worden ingevoerd en dat er bijv. geen isolatielasjes meer nodig zijn om een stopspoor te maken voor een sein. Ik noem maar eens wat zaken op die ik graag zou willen bereiken hierdoor.
Let op, ik ben een leek op dit gebied! Een baan aansluiten op het CS2 lukt nog wel, maar ondanks dat heb ik geen idee welke tussenstappen er nodig zijn om een baan op een laptop aan te sluiten.

Wie helpt of heeft nuttig advies? Helaas heb ik te weinig tijd om dit forum na te spitten op eerdere uitleg.

Alle hulp en/of advies wordt in dank aanvaartd.

Vele groeten,

Crowtje
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Hoi Peter,

Leuk dat je een linkje legt naar een topic dat ik in mei vorig jaar zelf begon  :lol:  maar ik heb dat topic toen laten stilvallen omdat ik, eerlijk gezegd en niet lullig bedoeld naar de reageerders, enerzijds mijn plannen heb moeten opschorten om diverse redenen en anderzijds de antwoorden die ik kreeg voor een *leek* niet echt hielpen. Evengoed dank ik je voor de links en ik zal ze, afgezien van mijn eigen linkje -haha- zekers gaan bekijken.

Het enige wat ik wil weten is:"

1. KAN een laptop met modelspoorbesturingssoftware samenwerken met een CS2, en zo ja, welke software moet ik dan hebben?
2. Ik noemde een paar eigenschappen die de software aan moet kunnen; bestaan die eigenschappen in de software van het "zo ja" antwoord onder vraag 1?
3. Heb ik, buiten K83/K84/S88 decoder voor resp. seinen, stopsporen voor de schaduwstations en terugmelding nog meer hardware of decoders nodig, zo ja, welke? En hoe moet ik die inzetten?
De wissels worden zonder uitzondering aangestuurd door de wisseldecoders van Tante M*, het soort dat je onder de wissel zelf inbouwt voor alle duidelijkheid.

Nogmaals, ik wil niemand voor het hoofd slaan met de opmerking hierboven, maar ik ben liever eerlijk dan dat ik dan maar "wat ga aanklooien". Wie legt me iets uit in lekentaal?

Peter, nogmaals dank voor je repliek en de links, ik zal die rocrail links zometeen even bekijken, merci!

Hele vele groeten van Crowtje
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Citaat van: TheCrow68 op maandag 08 februari 2010, 19:04:161. KAN een laptop met modelspoorbesturingssoftware samenwerken met een CS2, en zo ja, welke software moet ik dan hebben?

Zoal Peter aangaf: Rocrail. Voor zover ik weet is dat ook de enige.

Citaat van: TheCrow68 op maandag 08 februari 2010, 19:04:162. Ik noemde een paar eigenschappen die de software aan moet kunnen; bestaan die eigenschappen in de software van het "zo ja" antwoord onder vraag 1?

Ja.

Citaat van: TheCrow68 op maandag 08 februari 2010, 19:04:16
3. Heb ik, buiten K83/K84/S88 decoder voor resp. seinen, stopsporen voor de schaduwstations en terugmelding nog meer hardware of decoders nodig, zo ja, welke? En hoe moet ik die inzetten?

Nee, met de K83 kun je magneetartikelen w.o. wissels en seinen schakelen. Seinen staan er overigens voor de leuk en hebben geen functie in de treinbesturing, het besturingsprogramma zorgt ervoor dat de treinen stoppen op de door jou gewenste plek.

Met de S88 kun je je spoorbezetmeldingen regelen zodat het besturingsprogramma "weet" waar zich een trein bevindt.

Misschien heeft Peter nog iets aan te vullen op bovenstaande.

Gr., Ben.
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Hallo Woutje,

De link naar mijn website verwijst naar de oude website, hierbij de link naar de nieuwe site:
http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing

Groet,
Rutger

Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Citeer1. KAN een laptop met modelspoorbesturingssoftware samenwerken met een CS2, en zo ja, welke software moet ik dan hebben?
Ja, o.a. Rocrail via de ethernet-aansluiting.
En Windigpet (niet gratis).

Mvg,
Peter
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Best Crowtje,

Alles wat je vraagt kan een computerprogramma, je uitdaging ligt in het feit dat er weinig programma's zijn die samenwerken met het CS 2, dus het probleem zit meer in je CS2.

Groet, Anne W
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Beste allemaal,

In ieder geval dank voor de heldere uitleg; hier kan ik iets mee!

@Anne W.: Okay, dus het feit is dat Rocrail totnutoe het enige programma is dat kan "praten" met de CS2. Welke alternatieven zijn er dan? Oftewel, als ik de CS2 wegcijfer, wat moet er dan tussen de laptop en de baan in gaan zitten (hardwarematig)???

Nogmaals dank voor alle reacties totnutoe en ik ben erg benieuwd naar een antwoord op de vraag hierboven..... :wink:

Groetjes, Crowtje
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Beste Crowtje,

Een Intellibox, Tams, Esu om er een paar te noemen en, mocht je niet aan je laptop "hangen", een Raptor (centrale en automatisering in één apparaat, maar geen computerscherm)

Groet, Anne W
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
@Anne W.: Merci voor je duidelijke antwoord Anne, ik begrijp hieruit dat je dus ten alle tijden een Tams, Intellibox, Raptor o.i.d. tussen je laptop en je baan moet plaatsen, klopt dit? Er zijn dus geen andere apparaten te krijgen benevens die je al opnoemt en die je tussen een laptop en de baan kan "hangen"? In feite komt het er dan op neer dat ik dan net zo goed met Rocrail en het CS2 aan de gang kan -proberen!- te gaan....ik had her en der al over Rocrail gelezen dat ie nogal ingewikkeld is om in te stellen, of ben ik hier mis? Ervaringsdeskundigen????

Wie hier nog iets over kan en wil zeggen is meer dan welkom en wederom, aan iedereen die totnutoe heeft gereageerd, mijn niet mis te verstane dank voor de moeite en tijd!! Zeker voor een leek als ik is dat goud waard!

Hele vele groeten,
Crowtje
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Citaat van: TheCrow68 op dinsdag 09 februari 2010, 20:58:26
....ik had her en der al over Rocrail gelezen dat ie nogal ingewikkeld is om in te stellen, of ben ik hier mis? Ervaringsdeskundigen????
Hele vele groeten,
Crowtje

Hallo Crowtje,

v.w.b. je gelezen ervaringen, die kunnen gelden voor elk modelbaan besturings programma. Je moet nu eenmaal je erin verdiepen om te begrijpen hoe het programma werkt. Elk soort programma heeft zijn beperkingen en z'n goede kanten.

Mijn persoonlijke ervaring met Rocrail is toch wel positief, mede door dat je goede ondersteuning kunt krijgen op het Rocrail forum en men steeds werkt aan verbeteringen. Toch zul je altijd 'puzzel' momenten hebben met welk programma dan ook.

Mijn ervaringen kun je lezen op: http://www.derangeerbaan.com/home/computer-besturing

Het Rocrail forum geeft je desgewenst support met Nederlandse documentatie welke nog steeds wordt bijgehouden: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dutch

Succes!!
Groet,
Rutger

Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Hallo Crowtje,

Gewoon even een vraag. Wil je eigenlijk met een ander programma (b.v. Koploper) werken dan bovengenoemde ?.

Mvg,
Peter
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Citaat van: Freak op dinsdag 09 februari 2010, 22:06:06
Gewoon even een vraag. Wil je eigenlijk met een ander programma (b.v. Koploper) werken dan bovengenoemde ?.

Hoi Peter,
Merci voor je repliek. In feite maakt het me niet zoveel uit welk programma ik ga gebruiken, ik ben pas in de oriënterings-fase dus ik sta open voor alles, met maar één voorwaarde: het moet kunnen praten met het CS2 OF het moet zonder CS2 werken -waarbij de CS2 door een ander apparaat wordt vervangen dat als het ware als interface dient tussen laptop en de baan). Dus als Koploper voldoet aan één van voornoemde zaken dan zal ik er zeker serieus naar kijken!
Dank voor je aanbeveling dus!

@Rutger:
Dank je voor je linkjes! Ik zal er zeker naar gaan kijken. V.w.b. het wennen aan nieuwe programma's en het uitvlooien van zaken, als ICT medewerker ben ik daar wel van op de hoogte -dat kon jij niet weten dus dit bedoel ik niet lullig- maar inzake het automatiseren van de baan ben ik vooralsnog een LEEK in hoofdletters, hahaha. Dus alle hulp of aanwijzingen, adviezen enz. zijn welkom vermits ik er brood van kan bakken en dus begrijpelijk is -zeker ken ik de algemene ICT terminologie maar applicatie-specifieke termen is een heel ander kopje thee natuurlijk. Vandaar mijn algemene verzoek om het op niveau van "baan automatiseren voor Dummies" te houden, waarvoor mijn dank!

Anyways, ik dank eenieder voor alle moeite en tijd die jullie in je replieken hebben gestoken, iedereen is vooralsnog uitgenodigd om een advies, aanbeveling, link(jes) enz. te posten hierzo, alvast dank!!!!!

Hele vele groeten,

Crowtje (Marco)
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Beste Marco,

Je krijgt het door, nog één opmerking voor de duidelijkheid: Raptor is een computer (met een kleine display en met een simpel toetsenbord) op zich, in combinatie met een digitale centrale, dus valt niet te gebruiken tussen een laptop en de baan, wel kan in de toekomst een laptop op de Raptor worden aangesloten vooruitgebreidere display en handbedieningsmogelijkheden.

Op zich is, als je het sec bij automatiseren houdt, baan autmatisering heel makkelijk: een trein mag vertrekken van het blok van vertrek als het blok van bestemming leeg is.

Mocht je 20 februari tijd hebben dan kun je eens in Houten gaan kijken, dan staan er meestal twee merken (Rautenbach, als ik het goed schrijf, en Raptor).

Groet, Anne W
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Marco,

Ik heb sinds begin dit jaar iTrain (niet gratis) in gebruik en ben er tevreden over. Niet dat ik alles al op orde heb, maar dat ligt meer aan mij dan iTrain. Ik steek er op het moment niet genoeg tijd in.
iTrain is touwens nederlandse software en er is ook een forum beschikbaar.

http://berros.eu/itrain

Succes met je keuze,

Dick
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Citaat van: TheCrow68 op dinsdag 09 februari 2010, 20:58:26
Er zijn dus geen andere apparaten te krijgen benevens die je al opnoemt en die je tussen een laptop en de baan kan "hangen"?

Jawel, je kan er een booster tussen 'hangen' en alles van uit de computer besturen (mits de pc een compoort heeft).

Kijk eens bij de baan der banen op dit forum; onder besturing vind je ook alle ondervonden perikelen:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg210579#msg210579
Re:Advies gevraagd: wat nodig bij...
Beste Dick en Huub,

Beiden hartstikke bedankt voor jullie reactie! Ik wil even kort op jullie beiden reageren:

@Dick: Dat ziet er goed uit (ik keek net op de site via je linkje) en lijkt me redelijk eenvoudig in te stellen, of zie ik dat fout??? Mag ik vragen wat jouw ervaringen zijn bij het instellen/inprogrammeren van/met iTrain? Welke componenten heb je tussen je PC/laptop en de baan zitten???
iTrain ziet er in elk geval erg interessant uit, ik zal de site wat verder en nader bekijken, merci!!!

@Huub: Okay, dus een booster tussen de PC en de baan is voldoende? Ehm een CS2 heeft een ingebouwde booster....maar ergens zou ik de baan ook zonder tussenkomst van het CS2 willen aansturen en grotendeels willen automatiseren/beveiligen. Een COMpoort heeft de laptop zeker. Een standaard booster van Tante M heeft deze dus ook mag ik hieruit concluderen (ik heb momenteel geen losse booster in gebruik, dus sorry als dit als een domme vraag overkomt!).

Beide heren, andermaal dank voor jullie repliek en alvast dank voor jullie (evt.) antwoord!!!  :wink:

Hele vele groeten,

Marco (a.k.a. Crowtje)