Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Matthijs z'n Baantje - Weer Begonnen !

Gestart door matthijs-middelburg zondag 07 februari 2010, 15:41:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Matthijs z'n Baantje - Weer Begonnen !
matthijs-middelburg
gast

Matthijs z'n Baantje - Weer Begonnen !
Hallo allemaal , sinds kort ben ik weer helemaal bezeten van marklin en er een paar treintjes bijgekocht , dus dacht ik , het word is tijd dat ik een mooie baan gaan maken , en hier is het begin :



dit is wat ik nu heb :

en dit moet het worden :

daarvoor moet ik nog wel even sparen want dit heb ik nog nodig :
1x wisselbocht naar links.
1x stootblok
9x rechte kort  ? 24174
1x rechte lang - 24188

maar ik begin wel aan de berg , die moet zo worden :

foto's van de berg volgen nog .
reacties en/of tips graaag
:lol:
Re:matthijs z'n baantje
Ha Matthijs,

Je hebt maar 1 keerlus. Als je daar overheen gaat kun je nooit meer vooruit op komen. Probeer nog een lus in je ontwerp te krijgen.

Gr Peter 2
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
Ik weet alleen niet hoe ..
weet iemand het misschien??
Re:matthijs z'n baantje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:matthijs z'n baantje
Citaat van: matthijs-middelburg op zondag 07 februari 2010, 17:05:00
Ik weet alleen niet hoe ..
weet iemand het misschien??
Dan moet je met dit oppervlak al haast op twee niveaus gaan werken. Dat kost je dus een boel materiaal en een boel rails. Ik begrijp dat je nog jong bent en dat je geen geldboompje in de tuin hebt. Daarom zou ik het voorlopig maar even zo laten en gewoon lekker genieten van wat je hebt. Je kunt altijd achteruit rijden om je trein weer te keren, al ziet dat er dan misschien niet zo mooi uit. Het kan altijd mooier en beter, dus wensen blijven er altijd. Lekker je eigen plan afbouwen en genieten van je treinen zou ik zeggen!
Re:matthijs z'n baantje
hermanus
gast

Re:matthijs z'n baantje
Hoi Matthijs

Ongeveer het zelfde maar dan anders.





Groet Manus
Re:matthijs z'n baantje
Hallo,
Het ontwerp van Manus ziet er mooi uit. Misschien kan dat lukken. Het is wel slim om 2 niveau's te maken. Gewoon een plaat onder je baan maken. Onder je baan zie je het toch niet. Daar kan je misschien wel M rails gebruiken. Dit is denk ik niet zo heel duur want dat spoor raken ze niet kwijt. Ik weet niet of jij een folder/kranten wijk hebt. Ik wel, en dan kan je veel leuke dingen kopen. Als je echt door wil gaan met deze hobby en je veel wil kopen. Dan zou ik zeker een wijkje nemen.
Ik zie dat je al een paar loc's hebt. Die BR 81 was mijn eerste. Als je nog meer treinen en rails wil, dan is mijn tip dat je startsets kan kopen. Hier zit rails in, en een complete trein. Je hebt metteen een digitale besturing. Meestal is het naar verhouding veel goedkoper. Je kan dan digitaal gaan rijden en je andere loc's laten ombouwen naar digitaal. Of je kan analoog blijven rijden. De loc in een startset kan gewoon ook op die trafo die je al hebt.  Maar de keuze is aan jou ;) ! Succes met bouwen!
Remie
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
ziet er leuk uit:d ik ben net ook weer begonnen met men nieuwe baan :D ik blijf je volgen
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
srry , nog geen foto's van het zagen . :( was namelijk naar bios met de hele school...
hier nog wat foto's van baan :


wel van bouwplan : ( morgen wel zagen , 1 uur uit 8) 8)
er moeten in totaal 12 schotten komen :

nummer 1t/m 5 :

nummer 6t/m12:

hier moeten ze komen :

reacties of tips graag !

Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
heb gister al negen panelen kunnen zagen , dat schiet al lekker op , vandaag na school de rest en dan nog gaten erin zodat de trein erdoor kan  :D


ook station is af :

reacties graag :D :D
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
romeinse cijfers, wat doe je moeilijk het is maar een tekening :lol:

maare het ziet er goed uit, maar wat word je definitieve baanplan nauw? die je zelf had gemaakt of?
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:matthijs z'n baantje
Ha Matthijs,

Veel bewondering voor je aanpak. Ik zou willen dat meer van jouw leeftijdsgenoten zo "gebeten" waren door het spoorvirus.
Ik ga je vorderingen zeker met veel plezier volgen.

Groeten,

Richard
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
valt me op dat laatste tijd er toch wat meer leeftijdgenoten bijkomen  :D weinig van men vrienden hebben ook modelbaan, ze vinden het dan wat kinderachtig, maar ze moeten altijd wel even rijden met mijn trein :lol:   (ben zelf 17 jaar oud, vrienden ongeveer ook)
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
ik heb nog geen def. baanplan omdat ik er mis deze start set bij koop  8) :D :D
en dan kan ik 2 rondjes maken  :D
bedankt voor de reacties  :wink:

trouwens wijbe , heb dat probleem soms ook , alleen heb 1 goede die ook ??markelind??
maar als ze het eenmaal zien vinden ze het geweldig !
tips en reacties graag!
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
nauw ik heb maar 2 die het ook hebben, 1 heeft zijn trixx express in de dozen, is verhuist, dus begint er eerst niet weer mee, en een ander heeft dat spul wat van vlees is gemaakt (fleismann :P)
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
trouwens ik zou niet voor die startset gaan, aangezien er een te lage voedingsbron bij zit, ik zou voor een starterset met een trafo van 60va gaan, in die van de brandweer zit maar 18va, kun je amper 2 treinen mee aansturen, tevens vind ik het brandweersetje wat kinderachtig, ik zou gaan voor iets realistischer, een mooie stoomlok of zo, en even wachten want er komen nieuwe startsets met een NIEUW MOBILE STATION dus niet meer de oude kopen. Deze komt ongeveer maart uit, ik stuur je wel een paar links met de nieuwe startsets :D
Re:matthijs z'n baantje
Hallo,
Het ziet er goed uit wat je al hebt gedaan. Leuk dat je nu al metteen zo groot aanpakt. Zoals wijbe al zegt, ik zou voor een andere set gaan. Je kan misschien een set nemen die je mooi vindt en in het echt rijdt/ heeft gereden. Want misschien vind je het later niet meer leuk. Maar de keus is aan jou ;). De 18 VA is goed genoeg hoor. Ik heb er dik 3 jaar mee gereden. Mijn 60VA is niet veel sterker. Daarmee kan ik 1 trein meer mee laten rijden. Dus daar hoef je niet heel erg op te letten, al zeg ik het zelf. Maar wel leuk dat je al digitaal wil rijden. Voor startsets kan je hier (klikkie) kijken. Dat zijn alle marklin sets.
Als ik jou was zal ik deze set nemen. Maar ik weet niet of je die kan betalen. Zelf heb ik de oudere versie. En het is een heel leuk ding! Met sound.


Succes met de bouw,en tot de volgende update :D
Remie

p.s.
Ik ken dat probleem van vrienden en treinen. In het begin vinden ze het voor nerden. Maar als ze het eenmaal zien :D.
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
Citaat van: Remie op donderdag 11 februari 2010, 16:56:09
Hallo,
Het ziet er goed uit wat je al hebt gedaan. Leuk dat je nu al metteen zo groot aanpakt. Zoals wijbe al zegt, ik zou voor een andere set gaan. Je kan misschien een set nemen die je mooi vindt en in het echt rijdt/ heeft gereden. Want misschien vind je het later niet meer leuk. Maar de keus is aan jou ;). De 18 VA is goed genoeg hoor. Ik heb er dik 3 jaar mee gereden. Mijn 60VA is niet veel sterker. Daarmee kan ik 1 trein meer mee laten rijden. Dus daar hoef je niet heel erg op te letten, al zeg ik het zelf. Maar wel leuk dat je al digitaal wil rijden. Voor startsets kan je hier (klikkie) kijken. Dat zijn alle marklin sets.
Als ik jou was zal ik deze set nemen. Maar ik weet niet of je die kan betalen. Zelf heb ik de oudere versie. En het is een heel leuk ding! Met sound.


Succes met de bouw,en tot de volgende update :D
Remie

p.s.
Ik ken dat probleem van vrienden en treinen. In het begin vinden ze het voor nerden. Maar als ze het eenmaal zien :D.


Remie ik ben het niet met jouw eens :shock: zoals je ziet heeft matthijs wat oudere locomotieven, die nemen meer stroom dan de nieuwe, en je kan beter meer dan 18VA hebben want een trein met binnenverlichting neemt al 8VA Dus meteen een Zware trafo er aan hangen, heb je er geen problemen mee, anders krijg je er spijt van dat je het niet meteen hebt gedaan, ik merk het al dat bij mijn 52 VA trafo de treinen trager gaan rijden als er 3 tegelijk rijden :( (m'n 60VA is kapot:()
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
al die reacties .. bedankt :D
maar eeh , ik weet nu juist NIET welke ik moet kiezen ..
:P
maar ik wil graag een digitale set met deze rails :

ik heb deze gevonden , alleen ik heb 200 euro dus superduur kan niet , en die brandweer set kost 165,-


maar eeh , heeft iemand nog tips??
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
heb trouwens nieuw bouwplan . Voor als ik de rails heb die bij de set hoort .

Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
matthijs, wil je nauw echt zoon slinger in je baan?, ik ontwerp morgen wel even een rechten 1 voor je, ik vind dit een beetje erg slordig  :( sorry :(
Re:matthijs z'n baantje
Hallo matthijs!
Kan alsje blieft even je link inkorten. nu leest het heel iritant. Dat doe je door en dan hier je link en dit is de andere set ik heb ze even voor je ingekort. Kan je die lange link nu dus even weghalen of vervangen?

Voor een mooie startset kan je ook naar de treinen beurs gaan. Of je treinen winkel kan ook nog wat moois hebben. Als ik jou was zou ik dan voor die zwitserse set gaan als je alleen bij die 2 blijft. Je kan ook een andere set nemen. En nog even een vraagje, doe je folders? Ik zelf heb 1 wijk. En dan kan je toch mooie dingen kopen. Reken maar dan je misnstens 300 euro perjaar meer hebt. Misschien zelfs meer. Je bent dan elke week 2 uur bezig. Is toch wel de moite waard toch?
Je kan ook deze set nemen:     
29475 regional express. Die rode dubbeldekkers van de DB.
Misschien is hij nog wel op de beurs. Deze set heb ik zelf ook. Hij is ongeveer 230 euro

Wat wijbe zegt over je baanplan klopt wel. Die bochten achter elkaar gaat niet mooi worden. Ik bedoel, een bocht naar link en metteen naar rechts ziet er niet uit. Maar aan jou de keus ;) Je kan ook rechtdoor gaan daar. En met een wissel een spoor er naast maken of rangeer/opstel spoor maken

Succes met kiezen!
Remie
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
of je gaat een krantenwijk doen en hebt elke maand 110 euro (12x110=1320 euro) in et jaar :D
Re:matthijs z'n baantje
tjoektjoek
gast

Re:matthijs z'n baantje
Citaat van: wijbe op vrijdag 12 februari 2010, 18:16:21
of je gaat een krantenwijk doen en hebt elke maand 110 euro (12x110=1320 euro) in et jaar :D
het probleem met een krantenwijk is dat je wel geld maar weinig tijd voor de treinen overhoud.

hoe zou ik daar toch achtergekomen zijn  :D
Re:matthijs z'n baantje
Hallo Matthijs,

Vind dat je goed bezig bent, adviezen vragen, experimenteren, eigen ideeen mixen met de adviezen en dan echt aan de slag. vervolgens zul je daarna nog veel wijzigen is mijn ervaring en da's dan ook de lol die je ervan hebt.

Plan van Manus vind ik tot dusver het beste, je houd veel ruimte over voor scennery en/of verdere rail-uitbreiding. Het linker gedeelte van dat plan heb ik sinds kort min of meer ook in mijn baan zitten en dat bevalt goed. Zoiets had ik trouwens ook in mijn oude analoge M- baan zitten.
Dus mijn keus zou "Manus" plan zijn. Hou wel een minimale hoogte van ca.10 cm aan bij kruisende rails en let op het stijgingspercentage!



Tip van mij is, zet nog niet teveel "VAST" op de baan. Voor hoogteverschillen of tunnelbouw gebruikte ik (en nog steeds) piepschuim waar je elke gewenste vorm van kunt maken. Piepschuim koop je in de bouwmarkt in diverse diktes voor weinig bovendien ook nog geluiddempend als ondergrond en makkelijk te beschilderen met pastel/muurverf.
Zorg wel dat je tijdens het werken met piepschuim een stofzuiger in de buurt te hebben!
Voorbeeldje hier is van een "berg"opgebouwd uit 3 plaatjes piepschuim van elk 10 cm dik, tunnel/dorp en ik kan makkelijk overal bij en achteraf voedingsdraadjes aanbrengen voor verlichting en zo is heeel makkelijk!!


Vragen...stel ze gerust.
succes met de baan, blijf dit volgen
m.vr.gr.
Jos
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
Ik vind het ook een heel mooi plan alleen heb ik dan nog zeer veel rails nodig ..
na al die tips wil toch gaan voor startset :
29532 "Freight Train" Digital Starter Set, 230 Volts.
lijkt dat jullie wat , ik weet dan niet of ik genoeg rails , dat moet ik nog ff bereken
bedankt voor reacties :D
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2018

offline
Re:matthijs z'n baantje
Citaat van: wijbe op donderdag 11 februari 2010, 15:31:38
...met een NIEUW MOBILE STATION dus niet meer de oude kopen...

Of, ivm kostenbesparing, juist wel een goedkopere "oude" aanschaffen  :P
Re:matthijs z'n baantje
Citaat van: matthijs-middelburg op zaterdag 13 februari 2010, 11:50:40
Ik vind het ook een heel mooi plan alleen heb ik dan nog zeer veel rails nodig ..

Bij een startset zitten ook weer rails die je kunt gebruiken.
Het baanplan heb ik naar jouw voorbeeld getekend om te laten zien wat er mogelijk is.

Groet Manus
Re:matthijs z'n baantje
Die BR86 heb ik ook al jaren maar dan in delta/digitaal. In ieder geval mooie stoomloc.

Begrijp dat je voorkeur uitgaat naar stoomlocs. Ik zelf eerst stoomlocs en als 2e Diesels.

Ga je die set nieuw kopen of toch eerst kijken voor 2e hands. Op Marktplaats vind je onder 29532
wel het eea.

succes
Jos
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
Citaat van: tjoektjoek op zaterdag 13 februari 2010, 00:29:03
Citaat van: wijbe op vrijdag 12 februari 2010, 18:16:21
of je gaat een krantenwijk doen en hebt elke maand 110 euro (12x110=1320 euro) in et jaar :D
het probleem met een krantenwijk is dat je wel geld maar weinig tijd voor de treinen overhoud.

hoe zou ik daar toch achtergekomen zijn  :D


die 50 min per dag? :shock:    dat is erg zeg, ik hou genoeg tijd over :D
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
hoi , trein-fanaten , bedankt voor de reacties , hier weer een update
ik ben bijna klaar met zagen , ik moet  nog een paar tussen plankjes..
lekker in de kou zagen :


maar nu is 't bijna klaar :



reacties graag ! :wink:
Re:matthijs z'n baantje
je schiet iig meer op met je baan dan ik  :P
(heb sinds de zomervakantie alleen maar rails gelegd en wissels aangesloten  :oops:)
Re:matthijs z'n baantje
Een helemooie keus die startset. Veel succes. In die set zit ook nog rails. Veel plezier!

Remie
Re:matthijs z'n baantje
mar(kl)i(j)n
gast

Re:matthijs z'n baantje
ziet er mooi uit, ik ben erg benieuwd hoe de tunnels e.d. eruit komen te zien :)!
Re:matthijs z'n baantje
Heej matthijs,
Heb je je set al gekocht? Weet wel, je kan nog niet meerdere treinen tegelijk laten rijden. Je moet de andere nog ombouwen. Of nog meer kopen.... Ben je al verder met je baan? Ik ben erg benieuwd :D

Remie
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
hij ging gisteravond alleen net op vakantie :lol:
Re:matthijs z'n baantje
Hoi Matthijs,

Leuk om te zien hoe je baan vorm begint te krijgen. Kun je indien de trein ontspoord ook nog met je hand in de berg? Of is deze demontabel?

(ps. als je in WinTrack op het gele bolletje gaat staan en op Ctrl+E klikt, dan kun je zien of de baan aansluit. Of rechtermuisknop de optie railuiteinden vast- /losmaken
(Eng-> Merge track ends))
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
hallo spoorvrienden ,
ik was een weekje weg op wintersport in zwitserland , dus vandaar geen update .
( dat was trouwens wel geweldig mooi daar )
bedankt voor de tips , ik wou er een kopen , maar die set moest ik ophalen in maastricht en dat kan ik niet en mijn vader en moeder zijn er ook niet echt voor te porren
maar nu wel , ik heb veel foto's voor ideeën







let hier op de trein in midden :

ook de glacier express gezien , ook een erg mooie trein , en volgens mij ook te verkrijgen als startset van marklin , heb trouwens alweer op een andere startset geboden die erg mooi was .
( http://link.marktplaats.nl/324810123 )

heb nog niet gewerkt aan de baan want mijn ouders zijn gescheiden en ik wissel om de donderdag en nu ben ik bij mijn moeder en mijn baan is bij mijn vader .
groetjes matthijs
Re:matthijs z'n baantje
Heej matthijs,
Mooi land is dat. Ik krijg het meteen koud :P. Wel mooie trein foto's zie ik. Die startset waar je op heb geboden is een delta, dat weet je? Maar wel veel meer rails. Ook grote boogen zie ik. Dat is wel mooi. Succes met kopen :lol:,
Remie
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
die marktplaatslink, daar bied die gast zelf op, want 250 euro heb je die startset en die rials ook gewoon nieuw in de winkel! , ik heb die startset ook
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
wat houd delta precies in ?
kan ik daar ook verschillende treinen mee laten rijden?
groetjes matthijs
Re:matthijs z'n baantje
Delta is de vereenvoudigde versie van digitaal. Met een delta control kan je max. 4 locs laten rijden.
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
oftewel gewoon een nieuwe startset kopen in winkel met een mobile station:)
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
ok , ik heb de set niet gekocht (op jullie aanraden ) maaaaaaaaaaaaaaaaaaaar..
ik ga morgen naar de modeltrein beurs in heinkeszand , hoop daar rails te vinden :D
en ik ben druk bezig met een goed baanplan , en ik vond de van manus erg goed dus misschien kan ik die wel toepassen .
groetjes matthijs
Re:matthijs z'n baantje
Heej matthijs!
Met Delta kan je ook geen functies schakelen. Ik hoop dat je wat vind, ik ken die beurs niet. Succes met gelduitgeven  :lol:
Je moet rekening houden met dingen als je bruggen gaat maken. Maar ik weet niet of je die gaat maken.
Succes,
Remie
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
hallo , bedankt voor de reacties , ik heb redelijk wat geld uitgegeven , hier het resultaat:



groetjes matthijs :D
en is de baan zo goed of zouden jullie nog wat veranderen??
Re:matthijs z'n baantje
kenny1647
gast

Re:matthijs z'n baantje
ziet er al goed uit , misschien nog ergens een rangerspoor of opstelspoor voor locs
GR kenny
Re:matthijs z'n baantje
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:matthijs z'n baantje
Leuke baan Matthijs!
Misschien inderdaad leuk om een rangeerterrein ergens aan te leggen. Je hebt op zich nog best veel ruimte  8)
grt,

Ronald
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:matthijs z'n baantje
misschien aan de voorkant nog een spoor maken dat je van de binnenste naar de buitenste kan, heb je baanplan?, dan tekenen ik het er wel even voor je in, ziet er zo goed uit hoor! :D (nu nog even digitaal gaan rijden :P)
Re:matthijs z'n baantje
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:matthijs z'n baantje
Hoi Matthijs, wordt nu echt leuk, ga dit ook volgen.



                                                         Arie
Re:matthijs z'n baantje
matthijs-middelburg
gast

Re:matthijs z'n baantje
hoi spoorvrienden , op aanraden heb ik een baanplan gemaakt hier is hij , er komt alleen vanonder nog een wijziging .

hier komt nog een wijziging, om precies te zijn nog een zo'n klein stukje waardoor alles doorschuift en wel goed aansluit, maar die ga ik maandag kopen.

graag ideen en tips
groetjes matthijs