Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons

Gestart door blackbird zondag 03 januari 2010, 19:48:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hallo allemaal,

Allereerst de beste wensen voor 2010 en dat we maar veel mogen genieten van onze (model) spoorhobby.

Vraag:
Ik heb al een geruime tijd deze fantastische Rheingold wagonset in bezit en er is 1 ding wat mij steeds weer opvalt (en irriteert). De bagagewagen is standaard uitgerust met sluitseinen. Deze zitten hoog aan de achterzijde( nog los van het enorme formaat. Als je ze in ware grootte zou hebben dan zijn ze bijna 1,5 meter hoog ?!

Als je er literatuur op na slaat dan blijkt telkens weer dat de bagagewagon meestal (uitzonderingen nagelaten) direct achter de lok zit. Dit betekent dus dat die standaard sluitseinen van deze set op de verkeerde wagon zitten.

Ik heb mij een slag in de rondte gezocht naar afbeeldingen van sluitseinen aan de achterkant van deze stam wagons. Helaas niets gevonden.

Is er iemand die wel weet hoe dit zit ?

Op welke wagon zitten de sluitseinen ? m.a.w is een 1e of een 2e klas wagon de laatste ?

En, zitten die sluitseinen  echt zo hoog ?


Nog een aanvullende vraag:
hoe zit dit met de blauwe F-zug rijtuigen,  van onder andere de Merkur sets ?

Graag jullie hulp.

Vast bedankt voor de moeite.

Mazzel,

Blackbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Als ik het me goed herinner, heb ik ergens gelezen dat deze trein normaal gesproken met 2 bagaewagens reed:
Een aan het einde (met sluitseinen), en 1 direct achter de loc.

Dat had er iets mee te maken dat er, volgens een of ander Duits spoorwegvoorschrift, er destijds altijd een wagen zonder passagiers tussen de loc en de 1e passagiersrijtuig moet zijn.
En aangezien deze trein ergens kop moest maken, hadden ze besloten om de personenwagens aan beide zijden door een bagagewagen in te laten sluiten.
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Wat Egmaf zegt  klopt.

Märklin heeft ook een set uitgegeven met 2 bagagerijtuigen 1 met en 1 zonder sluitseinen (ook zo groot). catnr 26506 compleet met locomotief S 3/6, BR 18.4.

In het bijbehorende boekje staat:

"volgens de toenmalige voorschriften mocht achter de locomotief geen zitrijtuig lopen, maar er moest om redenen van veiligheid een bagagerijtuig  geplaatst worden. Om bij de toen veel voorkomende kopstations de noodzakelijke rangeermanoeuvres te vermijden. werd eenvoudig aan het begin en einde van de trein een bagagerijtuig gehangen."

Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
hallo vrienden,

dank voor jullie reactie. Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Ik heb het naslagwerk "Rheingold, Europeaische Luxuszug etc...."Er op nagekeken en inderdaad er staan best wel afbeeldingen tussen met aan beide zijden een bagagewagon. De meeste echter zijn toch echt stammen met soms wel 7 rijtuigen,m aar met maar 1 bagagewagon, en die zat meestal direct achter de loc.
De redenen waarom die onderschrijf ik, veiligheid was een reden de andere was dat er in de rijtuigen minder last van roet, sintels en kolen stof damp etc was om dat de afstand tot de loc door de bagagewagon, groter was.

Blijft nog steeds mijn vragen overeind:

De plaats van de sluitlichten, hoog of laag en;
bij een bagage wagon, was er een standaard eind wagon bij zo'n stam (1e of 2e klas wagon) ?

En hoe zit het met de andere luxe rijtuigen ?

Ik hoor het wel.

Mazzel,

Blackbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
@ Blackbird,

De reden dat de sluitseinen zo hoog zitten,is de plaats want aan op de kopse kant van zo`n Rheingold,zitten ramen in de wand.
Vaak hingen daar ook ladders,en was er dus weinig ruimte om de seinen te plaatsen.

Het dak,of daar tegenaan ,was de plek om de seinen te plaatsen.
En de Rheingold bestond louter uit 1e klas wagons,zeker gedurende t.p. II/III.

Vergis je niet in het interieur van de modellen,maar de stoelen in dergelijke wagons ,waren zetels met leer of rode pluche,en waar je kon kijken edele houtsoorten, dik tapijt op de vloer,ja in die tijd betekende luxe dat je je als een koning kon verplaatsen.

Later bleek er behoefte te zijn aan meerdere klasse op de Rheingold,maar dit gebeurde ver nadat deze rijtuigen het eerst levenslicht zagen.

Mvg Hans V200.0
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Citaat van: blackbird op zondag 03 januari 2010, 19:48:07
Vraag:
Ik heb al een geruime tijd deze fantastische Rheingold wagonset in bezit en er is 1 ding wat mij steeds weer opvalt (en irriteert). De bagagewagen is standaard uitgerust met sluitseinen. Deze zitten hoog aan de achterzijde( nog los van het enorme formaat. Als je ze in ware grootte zou hebben dan zijn ze bijna 1,5 meter hoog ?!

Dit was mij nooit echt opgevallen, ik heb deze set op mijn werkkamer rijden dus gelijk even opgemeten.
Het lantaarntje is 4,5 mm, omgerekend dus 39 cm, wel groot maar geen 1,5 meter.
En het blijft een prachtige set.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hallo Blackbird,

Ik heb even het boek "Rheingold - Geschichte eines Luxuszuges" nageplozen. In de meeste gevallen zit de bagagewagen inderdaad direct achter de loc. In veel gevallen echter ook niet. Ik heb drie plaatjes gevonden, waarop de trein in "Märklinsamenstelling" rijdt:


(1938)


(eind jaren '30)


(1934)

De samenstelling uit de doos kwam dus wel voor. Alleen kun je vanwege de vaste sluitseinen niet "terug" rijden.

Plaatjes van sluitseinen heb ik overigens überhaupt nog niet gevonden; niemand fotografeert ooit een trein van achteren lijkt het...

Groeten,

Rutger
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
deze vraag heb ik destijs inderdaad nagezocht, en het feit dat er achter de lok een bagage wagen zat had te maken met het feit dat tot een bepaalde tijd de rijtuigen van hout waren gemaakt, en men evt vonken e.d. komende van de lok niet direkt op de personen rijtuigen wilde laten vallen.

de Marklin set 26505 heeft 2 bagage rijtuigen, het betreft hier de eerste versie van de RHEINGOLD, zonder de opdruk uit 1928.

de latere versies hebben maar 1 bagage rijtuig omdat daar inderdaad de rijtuigen reeds van metaal waren gemaakt.
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Heren,

hartelijk dank voor jullie enthousiaste reacties en stortvloeden van informatie, helemaal top !

Het blijkt maar weer eens en te meer dat je met de spoorweghobby in model versus de reraliteit alle kanten op kunt. Er is dus geen passend maatwerk op los te laten.

Volgens de (toenmalige) regels wordt er iets bedacht en vastgesteld en vervolgens wordt proef ondervindelijk vastgesteld dat het ook anders moet kunnen !

De foto's van Rutger die had ik ook al ontdekt in mijn boek(en) en de constatering van dat er weinig treinen van achteren worden gefotografeerd , onderschrijf ik ook, in dit geval dus jammer !

Ben er zelf onder tussen ook mee verder gegaan in die zin dat ik de sluitlichten en module in de wagon heb verwijderd. Wat een enorme lantaarns zeg, gewoon idioot groot, dat moet toch met de huidige technieken veel beter en fijner kunnen ?!
Ben nu iets aan het verzinnen hoe ik die gaten dicht krijg en vervolgens zal ik in een andere wagon gaatjes moeten maken voor de nieuwe, zelfgemaakte, veel kleinere super sluitlantaarns  met mini SMD-leds. Gaat lukken , maar moet wel eerst even moed verzamelen om dit model aan te pakken .

In vergelijk met de normalere F-zug rijtuigen, (die blauwe) zie je aan de koppen duidelijk verschil. De Rheingold wagon heeft idd een ruitje en twee ladders aan weerszijden van de doorloopdeur/vouwbalg, terwijl de F-zug die niet heeft. De lantaarns van de Rheingold moesten dus in die tijd (Tp II) volgens DRG-voorschrift hoog op de laatste wagon zodat het lok-personeel vanaf de stookplaat het witte licht van de lantaarns kon zien en zo wist dat de stam nog compleet was. E.e.a. ook gerelateerd aan de lengte van de trein/stam.
De F-zug rijtuigen hadden mede door de voortschrijdende techniek en het ontbreken van kopse ladders geen hoge lantaarns meer (je kon er toch niet bij zonder trap  :mrgreen:) . Ik weet alleen niet of F-rijtuigen nou laag hangende sluitlantaarns hadden of al ingebouwde sluitlichten zoals 4 assige Umbau wagons ?

aanstaande zaterdag naar de beurs in Houten, ga o.a. wat stroomvoerende koppelingen scoren en dan eens kijken of ik de F-zug wagon verder kan ombouwen.

ik hou jullie op de hoogte, en mocht er nog interessante info opduiken, laat het weten.

Mazzel,

Blackbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hier een kleine foto gevonden van een ouderwets sluitsein.
Ondanks de kleine foto is wel zien dat hij niet zo klein is.
klik hier
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hoi Wilfried,

Dank je wel voor je bijdrage. Dit is idd het bewuste sluitlicht. Ik weet  heel zeker wat  de daadwerkelijke afmetingen zijn. Ik heb er zelf namelijk TWEE bij mij thuis in de woonkamer hangen. Reden te meer om de giga-exemplaren die Marklin op zijn modellen toepast te bekritiseren.

Ben zelf al geruime tijd bezig om zelf exemplaren te maken die wel nagenoeg comform de werkelijkheid zijn, in ieder geval qua afmetingen dan !

Mazzel,

Balckbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Dag Blackbird.
Nu ik het sluitsein zo op de foto zie staan, ben ik nog meer van mening dat de sluitlichten toch helemaal niet zoveel te groot zijn!
De lantaarn op de foto, schat ik toch wel op minimaal 30 cm. (hoeveel precies?)
En bij 30 cm zou deze dan in 1:87 3,45 mm mogen zijn, deze is 5 mm, dat is toch niet zoveel te groot.

Maar ik ben het helemaal met je eens dat ietsje kleiner best zou kunnen!
Succes met het maken er van.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
De Lantaarn van wilfried is van voet t/m schoorsteen 47 cm hoog ( zie ook mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.50 ).
Als je de draagbeugel meetelt nog 6 cm extra.

groet Erik
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Right on, bro !!

Helemaal goed Erik, hoef ik hem niet op te meten.

Ik zal als ik even tijd heb een foto proberen te maken van die "Marklin-knoepert" en er naast eentje die ik zelf wel op schaal heb gemaakt.
Even zo uit de losse pols: ongeveer factor 2 qua grootte !

Ga morgen eerst naar Houten, de beurs gaat gewoon door zag ik net !

Mazzel,

Blackbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
@ Blackbird,

Laat je dan wel wat foto`s zien?

Mvg Hans V200.0
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
de hoogte van de sluitlantaarns bij de MBS is ookergens tussen de 30 en 40 cm. ik denk dat de lantaarns op de Rheingold dan ook redelijk kloppen.  Die dingen zijn zeker 30 cm hoog.
(gaslamp met reservoir en glaasje in een stalen omhulsel met een venster)
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hallo allemaal,

eindelijk wat ombouw foto's van sluitlichtlantaarns op P-rijtuigen, Rheingold Tp II en een F-zug wagon, DB TP III.


Rheingold eindwagon, 2e klasse met sluitlichten in aanbouw, links met en rechts de smd-led zonder lantaarn. Vierkante gat is voor de lantaarn bevestigingsstift


Zijaanzicht Rheingold, nu met beide lantaarns


Rheingold, achteraanzicht beide eindwagons, links de 2e klas wagon met nieuwe sluitlichtlantaarns en rechts de oorspronkelijke bagagewagon met de originele lantaarns. Verschil lijkt me nu wel duidelijk


Rheingold, zijaanzicht beide eindwagons


Rheingold, en nu zijaanzicht van de andere kant


Rheingold, eindwagon met nieuwe sluitlichtlantaarns in actie, effe testen !



Rheingold eindwagon met nieuwe sluitlichten, complete stam op de baan boven het trapgat, de reizigers in de 4 assige Umbauwagons met nieuwe interieurverlichting van Jorns  zijn onder de indruk !


Rheigold eindwagon naast de F-zug eindwagon beide met nieuwe sluitlichten, in het donker/schemer



De nieuwe en oude sluitlichtlantaarns, in verschillende stadia, zij aanzicht ter vergelijking van afmeting


Net als de vorige maar nu vanaf de voorkant


Kop F-zug eindwagon, voor de inbouw van de sluitlichtlantaarns


Kop F-zug wagon nu met nieuwe sluitlichten. Ik heb de positie van de lantaarns op goed geluk bepaald, kon er geen exacte info over vinden


F-zugwagon, zijaanzicht kop met sluitlicht


Kop F-zugwagon, vanaf de rechterkant, nu wel scherp gesteld op de lantaarn


F-zug eindwagon gereed na inbouw en uiteraard de test !


F-zug eindwagon nieuwe sluitlichten en nieuwe interieurverlichting. Vind persoonlijk de gele verlichting uitstekend bij het model en de periode passen


Laatste plaatje Rheingold en F-zug eindwagons nog even gebroederlijk naast elkaar

Zo een heleboel foto's,

Mazzel,

Blackbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hallo Allemaal.

De sluit seinen op wagons konden in tijdperk 2 alleen op het dak bevestigt worden.
Er hangen daar speciale beugels voor waar deze aan hingen.
Het maakt niet uit of het een bagage of gewone personen wagon was, ze waren
namelijk allemaal voor zien van deze beugels.
Helaas heeft Marklin ze niet op de gewonen wagons gezet ( beugels ) en de sluitlichten op
de bagage wagon gemonteerd.

Spoorse, Edward.
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hoi Blackbird.
Ik moet eerlijk toegeven dat deze kleinere sluitlantaarns, véél mooier en meer in verhouding staan, dan de originele lantaarns! 8)
Normaal valt zo'n klein verschil niet zo snel op, maar 1,5 mm verschil is, zo te zien, toch behoorlijk veel!

Ook prachtig gemaakt en op de foto gezet.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hallo BlackBird,

De sluitseinen heb je mooi verkleind :wink:
Die passen er beter bij,en doen de orginele verblekenqua afmeting,en jammer dat ze het niet fabrieksmatig deden :(

Bedankt voor de foto`s,zo hebben we een goede indruk :D

Mvg Hans v200.0
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Hoi Hans,

volgens mij zit op de nieuwere versies van de Rheingold wagonset wel kleinere sluitlichtlantaarns.

Het nadeel met zelfbouw/huisvlijt is dat het nooit helemaal exact is. Dat blijkt vooral als we er tegenwoordig foto's van nemen met multi mega pixels camera's. Je ziet dan werkelijk alle oneffenheden en schoonheidsfoutjes.
Als je de lantaarns in werkelijkheid ziet is het een prima beeld waarbij witte randjes e.d niet of nauwelijks opvallen.

Ik zit er wel aan te denken om de rood-witte transfers nog eens over te doen. ze zitten een beetje scheef/te laag.

Mazze,

Blackbird
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:sluitverlichting Rheingoldset 4228 en andere p wagons
ik vind nu juist dit leuke draadje terug.Ik heb ook nog zo'n set liggen in de kast.Ga eens kijken wat daar opzit van sluitlantaarns.Ik weet dat het de set is met 1 bagagewagen en Led verlichting op de tafeltjes die via een decoder wordt bedient.Zodra ik iets weet laat ik wel een berichtje (eventueel met fotootjes).Ik heb zover ik weet nog geen sluitlantaarns op die bagagewagen gezien.Kan wel mis zijn hierin want vond hem  te mooi om zomaar uit de doos te halen.