Bedankt voor de leuke reacties. Pijnbank, inquisitie, etc.... Ja, het ziet er zeker niet leuk uit als je het aan het doen bent en het "tikken" van het plastic bij het afkoelen is ook niet echt goed voor je hart. Maar goed, het werkt
.
Alleen het stuurstandrijtuig moest ik nog "dekamelen". Deze is wat lastiger, omdat de onderkant van de kap niet vlak is. De kop haakt over het metalen frame en is dus een stukje lager dan de rest. Daarnaast is het geen buis met 2 open einden, waardoor de lucht van de föhn er niet doorheen kan stromen en de kap dus veel moeilijker gelijkmatig verwarmd wordt. Redenen voor mij om nog voorzichtiger te werk te gaan dan bij de 2 rijtuigen.
Om te beginnen de "voor"-situatie:
De trein in de klem. Onder, voor het overstekende deel van de kop, liggen wat extra houtjes, zodat de druk niet op het dunne plastic komt.
De mal zit nu scheef en m'n M6x60 bouten haalden het maar net bij de kop...
Omdat de warmte de kop maar moeilijk bereikte heb ik de föhn ook even recht op de voorkant gezet. Geen ruimte voor foutjes dus!
En het resultaat. Hij is nog nèt iets krom, maar ik durf de föhn er eigenlijk niet langer op te houden. Het is wel een enorme verbetering en belangrijker: de kap past nu weer dicht!
Tot slot nog even de hele trein, vanuit ongeveer dezelfde hoek. foto1 = "voor", foto2 = "na".
En nog een kort fimpje:
Echt een flink verschil dus. Of ik nog eens verder ga om ze echt 100% recht te krijgen weet ik nog niet. Je ziet het nu bijna niet meer en de trein ziet er schitterend uit op de baan.
Ik ga binnenkort nog wel de verlichting vervangen door LED's want hoewel het allemaal best gelukt is, is het niet echt een leuk karweitje. Daarbij is er (zoals al terecht werd opgemerkt) geen enkele garantie dat je dit eindeloos ongestraft kan herhalen.
De foto's van het inbouwen van de LED-verlichting zal ik t.z.t. ook hier plaasten, maar ik heb nog geen idee wanneer ik dat ga doen...
Ik ben weer benieuwd naar de reacties
!
Groetjes,
Rutger