Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) en verlichting vervangen

Gestart door Rutger vrijdag 05 februari 2010, 21:05:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) en verlichting vervangen
Beste forumleden,

Er is in dit topic al veel gesproken over het kromtrekken van de wagons van de Nederlands/Zwitserse TEE. Waarschijnlijk is het een combinatie van een te warme binnenverlichting en de toen nog imperfecte spuitgiettechniek van Märklin. Het plastic van de kappen trekt krom in de richting van de spuitpunten.

Nu de grote vraag: is het proces om te keren?
Ik ga het in ieder geval proberen. De vorderingen (if any) hou ik in dit draadje bij, zodat andere lezers het ook kunnen proberen (uiteraard geheel voor eigen risico 8)).

Ik zal beginnen met wat plaatjes van de "voor" situatie:



Het valt meteen op dat de motorwagen (waar geen binnenverlichting in zit) nog vrijwel kaarsrecht is. De rest is zo krom als een banaan. Of eigenlijk meer zo krom als een kameel, aangezien er dus duidelijk 2 gietpunten zijn waar het plastic naar toe trekt.

Hier de wagens één voor één:









Op de motorwagen na moet er dus flink wat gebeuren om het geheel weer een beetje toonbaar te maken.

Op dit moment bevindt één van de wagens zich in een zelfgebouwde mal om af te koelen na de eerste behandelingen met een föhn. Hoe dat afloopt / verder gaat zal ik hier posten; de eerste vorderingen vanavond nog.

Groetjes,

Rutger
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Zo, die is inderdaad aardig krom :shock:

Ben benieuwd of je hem weer helemaal recht krijgt.
Het blijft wel een mooi treinstel.

Ik blijf het volgen 8).

Succes,

Sander
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Rutger,

Ik heb laatst een 3070 gekocht via Marktplaats en laten opsturen.
Nu wist ik dat de wagons vaak krom trekken en vroeg of ze wel helemaal recht waren. De verkoper heeft het nog speciaal nagekeken en zei dat hij geen kromming zag.
Komt ie binnen en wat blijkt?
Hij is als nieuw en de wagons kaarsrecht.
Als ik de jouwe zie, denk ik .... :shock:

Mag ik je heel veel succes wensen?
Ik hoop dat hij als nieuw uit de behandeling komt.

Rob
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Rutger,


Interessant dit draadje, zal het zeker volgen. Zijn het de inspuitpunten? of de versteviging ribben die bij deze uitvoering aanwezig zijn. Vaak zie je bij spuitgieten dat waar meer materiaal aanwezig is, deze door spannigen de rest kromtrekt. En dit vooral bij temperaturen die dicht tegen het smeltpunt van het gekozen plastic aanligt. Ik heb begrepen dat de nieuwe uitvoeringen deze ribben niet aanwezig zijn. Zie de aanpassing van de intereurdelen in het andere TEE draadje. Mogelijk dat andere forumleden, die beide uitvoeringen hebben, hier opheldering over kunnen geven. 
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
@ M75
Misschien is het een idee om de verlichting aan te passen voor dat je de trein veel gaat laten rijden. Je aankoop zal dan wel een vitrine model zijn geweest.

Wat je hierboven ziet is inderdaad redelijk dramatisch  :?
Suc6 Rutger!

Dirk-Jan
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Het zijn (bij mij in ieder geval) duidelijk de inspuitpunten. Op zich ook niet onlogisch, aangezien dat ook op moleculair niveau de richting van het materiaal is. Bij oude Legoblokjes kun je die richting vaak goed zien.

Bedankt voor de succeswensen, de eerste update komt er binnen 10 minuten aan (tromgeroffel...).
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Goed, de eerste behandeling zit er op. Tijd voor foto's!

Om mee te beginnen: hoe krom was de wagon nou eigenlijk? Nou, zo krom dus:



Dit is de mal die ik gemaakt heb. De langslatten zijn er om te voorkomen dat de kap naar buiten gaat staan bij het verwarmen. Er zitten uitsparingen in voor de trapjes bij de deuren.



De wagon zit nu stevig op z'n plaats. Pas als het plastic goed warm is kan ik de moeren voorzichtig wat aandraaien.



Een paar minuutjes de föhn erop...



Poging 1 was duidelijk te kort of te koud. In ieder geval kun je in het midden goed de kromming zien.



Een nieuwe poging, maar nu met houtjes aan de voor- en achterkant en in het midden onder de wagon. Zo kun je 'm nèt iets voorbij de gewenste vorm draaien. Het materiaal zal namelijk altijd iets terugveren.



Boven de gietpunten zijn de bobbels het grootst, dus daar heb ik ook wat houtjes tussen gedaan om de druk beter te plaatsen.



Het afkoelen is heel erg spannend. En niet alleen omdat ik benieuwd ben naar het resultaat, maar ook omdat je de wagon af en toe een beetje hoort zetten :?. Brrrrrr...

Hier het resultaat. De wagon is nu vrijwel helemaal recht!





Het dak is nog nèt ietsje wobbelig, maar de voor- en achterkant zijn mooi recht geworden. Als je het niet weet zie je het eigenlijk niet meer. Als ik dit vergelijk met hoe het was is het echt vele malen beter. Ik denk dat hij nu 95% recht is. Omdat ik bang ben dat ik, om die laatste 5% er nog bij te krijgen, teveel risico ga nemen en het dus verkloot laat ik het (in ieder geval voorlopig) zo. Daarbij heb ik nog 2 rijtuigen te gaan...

Het volgende rijtuig is nog veel krommer, dus het blijft nog even spannend...
Meer updates volgen!

Groetjes,

Rutger
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Ik vind het er goed uitzien, een geslaagde poging. Nu de rest nog, hoop voor je dat het resultaat hetzelfde is of beter.
Het grote probleem is dat je teveel ( omdat het is uitgerekt) materiaal hebt , wat je terug probeert te drukken, dat maakt het wobbelig.
Daar kom je niet onder uit volgens mij.
Succes met de andere.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Eigenlijk denk ik dat het materiaal niet is uitgerekt, maar juist gekrompen. Vooral bij de stuurstandwagen is dit goed te merken, want die kap is niet meer dicht te krijgen.

Ik ben nu aan 't wachten tot de 2e wagen is afgekoeld...
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Je kunt natuurlijk altijd aan iemand vragen hoelang ( 'n Chinees is) het rijtuig is als deze nog geen andere vorm heeft aangenomen.
B.v. M75 Je hebt vier mooie plaatsen om te meten onder en bovenkant orange en onder en bovenkant geel.
Ik denk dat je rijtuig is uitgerekt, maar weten is meten
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Hmmm, dat opmeten is wel een goed idee. In ieder geval voor m'n eigen gemoedsrust...

De 2e wagon krijgt nu z'n 2e warmtebehandeling. De eerste anderhalve millimeter zeeg is er al uit :D.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
De 2e wagon is klaar!

Hier de situatie vóór:



Onder druk in de mal:



En nog een keer, met de houtjes op iets andere plaatsen:



En dit is het resultaat. Foto1 is "voor", foto2 is "na" :D.





Nog beter gelukt dan de eerste dus. Nu alleen het stuurstandrijtuig nog en die is wat lastiger...

Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Geweldig resultaat Rutger. Nu nog het stuurstandrijtuig en de verlichting aanpassen.

Ik was van plan om de lampjes die Märklin gebruikt voor zijn digitale locs te gebruiken. Fittingen in de bestaande lampfittigen persen en steeklampjes erin. Geven veel minder warmte af dan de standaard gebruikte 16V gloeilampjes. Voordeel is dat je de bestaande lichtgeleiders kan blijven behouden. De portalen waaraan de lichtgeleiders zijn bevestigd heb je toch nodig voor de overgangs balgen  tussen de rijtuigen. succes verder met deze actie.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Citaat van: Jajekra op zaterdag 06 februari 2010, 00:57:34
Ik was van plan om de lampjes die Märklin gebruikt voor zijn digitale locs te gebruiken. Fittingen in de bestaande lampfittigen persen en steeklampjes erin. Geven veel minder warmte af dan de standaard gebruikte 16V gloeilampjes. Voordeel is dat je de bestaande lichtgeleiders kan blijven behouden.

Niet meer nodig.
Gewoon de originele verlichting blijven gebruiken en af en toe de kappen in de pijnbank.

Rob
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Je gaat als een speer, ze zien er zeer goed uit.
Keep up the good work.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Ha die Rutger.
Dat is een mooi en ook bijzonder welkom experiment! 8)
Ook mooi om nu al gelijk het (geslaagde) resultaat te kunnen bekijken.
Deze TEE Ram is dan ook het school voorbeeld van de kromtrekkers, misschien door de combinatie van kunststof behandeling en verlichting, maar er zijn vele modelllen uit dezelfde periode die ook bijzonder krom kunnen zijn.
B.v. de lange 4-assige lage bakwagon 4514, of het bouwpakket 4914, nieuw in de doos en zo krom als een hoepel! :shock:

Maar wel mooi om te zien dat het kunststof zich nog steeds goed laat "bewerken".
Ben wel benieuwd of dit blijvend is, of dat de vervorming na enige tijd weer terugkomt.

Geweldig bedankt voor dit experiment en het plaatsen er van! :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Hallo Rutger,

Leuk treinstel alleen zonde dat hij zo krom was, maar gelukkig is het je gelukt om al 2 wagons recht te maken. Veel succes met het recht maken van het stuurstandrijtuig.

MVG Dewey
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)

Het ziet eruit als een middeleeuws werktuig van de inquisitie, maar gelukkig heeft je treinstel op tijd "bekent"
Ik heb er met een pijnlijk gezicht naar zitten kijken en ik denk, menig Märklin/TEE liefhebber met mij.

Het resultaat maakt veel goed. Of ik zoiets met mijn 3471 zou durven ?

Cor
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Treinschroeven, inplaats van de duimschroeven, aanzetten heet dat voortaan.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Hoi Rutger,

Ik ben eigenlijk verbaasd over het behaalde resultaat want dat ziet er hartstikke goed uit. 8)
Heel veel succes met de stuurstand.

Gr.
René
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Rutger,

Prachtig resultaat, niks mis mee. Ik heb zelf ook een onbeschadigde omdat die niet veel rijuren heeft. Weet ik zeker omdat ik de 1e eigenaar ben.

Ik heb zelf de gehele lichtleider installatie er uit gehaald en van aluminium frames gebogen waarmee de balgen op hun plek blijven zitten.

Is even een klusje maar het resultaat is er dan ook naar, want je krijgt veel ruimte om te kunnen verbouwen. In het andere TEE draadje vind je hele interieur verbouwingen.
Ik heb zelf digirails lichtleiders er in aangebracht, klein beetje siliconenkit op het plafond en de boel blijft hangen.

Ik denk  overigens dat een tweede keer deze warmte behandeling uitvoeren niet gewenst is om de simpele reden dat ik vermoed dat de weekmakers hier niet oneindig tegen kunnen. Vandaar mijn advies er led verlichting in aan te brengen.


Gr. Fred.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Ik heb het 2 jaar terug precies hetzelfde gedaan als Rutger hier beschrijft, zit nu ook led verlichting in, zijn nog steeds kaarsrecht 8)

Mvg Gert
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Citaat van: Brenner op zaterdag 06 februari 2010, 09:15:12
Het resultaat maakt veel goed. Of ik zoiets met mijn 3471 zou durven ?

Deze uitvoeringen en latere hebben daar geen last van. Beter plastic en verlichting.
En geen direct zonlicht in de treinruimte scheelt ook al weer wat.
Dirk-Jan
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Dag Rutger,

wat een verbazend goed resultaat!
Wel heel herkenbaar dat je nier verder durft om te perfectioneren, want wanneer het dan mis gaat . . . . .  :(
Ben benieuwd naar de (op-) meetgegevens en de eventuele afwijkingen.

Groeten,

Erik
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Waarom moet ik toch steeds denken aan een hier regelmatig terugkerend onderschrift:

"Groetjes uit Beetje Krom" ??  :mrgreen:

Ik vind dat je geweldig werk hebt verricht. Zelf moet ik over een maandje ook aan de slag met zoiets, dan neem ik een TEE Ram over van een collega. Ik ga dus zeker jouw methode toepassen!
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Bedankt voor de leuke reacties. Pijnbank, inquisitie, etc.... Ja, het ziet er zeker niet leuk uit als je het aan het doen bent en het "tikken" van het plastic bij het afkoelen is ook niet echt goed voor je hart. Maar goed, het werkt :wink:.

Alleen het stuurstandrijtuig moest ik nog "dekamelen". Deze is wat lastiger, omdat de onderkant van de kap niet vlak is. De kop haakt over het metalen frame en is dus een stukje lager dan de rest. Daarnaast is het geen buis met 2 open einden, waardoor de lucht van de föhn er niet doorheen kan stromen en de kap dus veel moeilijker gelijkmatig verwarmd wordt. Redenen voor mij om nog voorzichtiger te werk te gaan dan bij de 2 rijtuigen.

Om te beginnen de "voor"-situatie:



De trein in de klem. Onder, voor het overstekende deel van de kop, liggen wat extra houtjes, zodat de druk niet op het dunne plastic komt.



De mal zit nu scheef en m'n M6x60 bouten haalden het maar net bij de kop...



Omdat de warmte de kop maar moeilijk bereikte heb ik de föhn ook even recht op de voorkant gezet. Geen ruimte voor foutjes dus!



En het resultaat. Hij is nog nèt iets krom, maar ik durf de föhn er eigenlijk niet langer op te houden. Het is wel een enorme verbetering en belangrijker: de kap past nu weer dicht!



Tot slot nog even de hele trein, vanuit ongeveer dezelfde hoek. foto1 = "voor", foto2 = "na".





En nog een kort fimpje:



Echt een flink verschil dus. Of ik nog eens verder ga om ze echt 100% recht te krijgen weet ik nog niet. Je ziet het nu bijna niet meer en de trein ziet er schitterend uit op de baan.

Ik ga binnenkort nog wel de verlichting vervangen door LED's want hoewel het allemaal best gelukt is, is het niet echt een leuk karweitje. Daarbij is er (zoals al terecht werd opgemerkt) geen enkele garantie dat je dit eindeloos ongestraft kan herhalen.

De foto's van het inbouwen van de LED-verlichting zal ik t.z.t. ook hier plaasten, maar ik heb nog geen idee wanneer ik dat ga doen...

Ik ben weer benieuwd naar de reacties :D!

Groetjes,

Rutger
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
- Zucht - het blijft een schitterend treinstel, die TEE Ram!

Ikzelf zou heel tevreden zijn met dit eindresultaat, maar dat geldt voor mij persoonlijk. Ik heb het filmpje meerdere malen bekeken, maar de vervorming die nog aanwezig is, is niet echt storend.

Mooi en duidelijk verslag, erg handig voor andere 'lotgenoten'!

Om het stuurstandrijtuig te verwarmen met goede luchtdoorstroming had je misschien in het onderste plankje met de gatenzaag een flink gat kunnen zagen. Dat geldt ook voor het overhangende gedeelte van de kop.  :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Dat is best een goed idee (in het plankje dan :wink:). Als ik er ooit nog eens verder mee ga zal ik dat zeker doen. Maar voor nu vind ik het ruim goed genoeg :D.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
In het begin dacht ik, wat gaat hij nou doen!

Maar het resultaat is verbluffend. Eigenlijk een simpele oplossing wat door heel veel mensen gevolgd kan worden. Veel zijn  er in de loop der jaren krom getrokken.

Nu krijgen ze kans op een nieuw leven.

bedankt voor het deelgenoot maken

groetjes uit beetje krom
cees
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Hoi Rutger,

Ik heb dit stuk met zweet in mijn handen gelezen, telkens bang dat de volgende foto een kapote kap zal tonen.
Je hebt met deze behandeling zeer goede resultaten bereikt.
De laatste twee foto's van voor en na de behandeling, kun je duidelijk zien wat het resultaat is, en dat is geweldig.
Veel plezier met je Tee nu die recht is.

Groetjes Jac.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
 :D Operatie gelukt ! Patient ziet er perfect uit en genezen  8)
En al benoemd door Erik; als je het filmpje bekijkt ziet het er gewoon goed uit.

Dirk-Jan
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Hoi Rutger,

hij zit er weer mooi strak uit :shock:.

Wel een goed idee om een kromme te kopen. deze zullen wel lekker goedkoop zijn 8).
En dan lekker recht maken.

Misschien ga ik het ook wel doen,haha.

Groetjes Sander
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Past ie nu nog wel weer in z'n doos . . . . . . ? ? ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Nou, als ik dit vooraf had geweten had ik 'm niet gekocht denk ik...

Ik heb 'm zonder doos gekocht en volgens de verkoper was 'ie "in goede staat".
De prijs voor de 3070 en de 4070 was ? 125,-. Is dat een beetje redelijk voor de staat waarin hij was?
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Rutger,

"In goede, doch kromme staat"  :?
Hij rijdt kennelijk als een zonnetje, gezien het filmpje.
Voor een vierdelige TEE in "goede staat" is 125 zeker niet te duur.
Aan de lage kant zelfs.
Maar zó krom?
Nu jouw actie is geslaagd, heb je voor niet te veel geld een fraai treinstel.
Was het niet gelukt, dan was het precies 125 euro teveel.
Hij (zij?) had dit nooit mogen verzwijgen.

Rob

Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Hmmm, tja. Nou ja, het is zoals het is en ik ben er nu wel echt blij mee. Toen ik 'm binnen kreeg was ik er nog niet zo kapot van om eerlijk te zijn.

Dat 'ie zo soepel rijdt heeft er ook wel mee te maken dat er nu een ESU-decoder en een permanentmagneet in zitten. Maar eerlijk gezegd reed hij ook al niet slecht met de oude aandrijving, alleen werkt dat niet zo goed op een digitale baan. Het originele (bijzondere) relais heb ik er in laten zitten :D.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Lijkt me geen verkeerde prijs; in Koll 2008 staat 280 Euro voor 3070/4070.
Voor dit bedrag moet ie wel in de OVP zitten en in nieuwstaat zijn.

Ik heb dezelfde trein ook voor 125 Euro gekocht, 2 jaren geleden.

Ik mis wel trapjes aan de motorwagen, die zijn er kennelijk ooit afgebroken bij de vorige eigenaar.
Helemaal recht zijn de daken ook niet, maar het lijkt minder erg.

De ESU met magneet ligt nog te wachten, wel heb ik er alvast leds in gemonteerd - op de plek waar de lampjes zaten. In de hoop dat de boel dan niet verder krom trekt.

Maar zoals al eerder vermeld, vind ik ook dat je voor niet te veel geld en een goed geslaagde operatie aan de daken een 60-ger jaren jongensdroom hebt (die jongens in die tijd helemaal niet konden betalen)  :D

Je moet hem echter niet naast de Trix-versie zetten, maar het draait bij deze M*trein dan ook helemaal niet om schaal-getrouwheid enz.  het is gewoon een hebbeding, met een flinke vleug M*nostalgie; een kult-ding  :D

Veel plezier ermee !
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Dat het in die tijd een jongensdroom was geloof ik meteen! Toevallig heb ik de catalogus van 1965/66, waar de trein voor het eerst in staat:


(Klik hier voor een grotere versie)

Het was in dat jaar veruit de duurste trein uit de catalogus, met fl. 135,- voor de 3070 en fl. 28,50 voor de 4070. Een vierdelige kostte dus fl. 163,50 !!! Ter vergelijking: een BR01 met 4 wagons en railovaal is daarna het duurste artikel voor fl. 150,-. Voor dat geld kon je ook 5 steppenpaardjes (BR 24, 3003) kopen...

Ik ben blij met m'n "kult-ding" :D.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Citaat van: Rutger op zaterdag 06 februari 2010, 13:48:53
Ik ga binnenkort nog wel de verlichting vervangen door LED's want hoewel het allemaal best gelukt is, is het niet echt een leuk karweitje. Daarbij is er (zoals al terecht werd opgemerkt) geen enkele garantie dat je dit eindeloos ongestraft kan herhalen.

De foto's van het inbouwen van de LED-verlichting zal ik t.z.t. ook hier plaasten, maar ik heb nog geen idee wanneer ik dat ga doen...
Ik zou dan de lampjes maar niet meer laten branden als ik jouw was Rutger, anders issie zo weer krom.

Wel een goed idee van je om op deze manier je TEE weer recht te trekken. :D
Maar heb je bij het rechttrekken van het koprijtuig de spoiler niet laten overhangen?
Lijkt me namelijk erg breekbaar, want alle spanning komt dan op de spoiler terecht.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Ik ben al met LEDjes aan 't rommelen. Nog even kijken hoe ik het ga inbouwen.
Het koprijtuig heeft niet op de spoiler gesteund hoor, er zat hout onder om dat juist te voorkomen 8).
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Citaat van: Rutger op zaterdag 06 februari 2010, 21:40:03
Dat het in die tijd een jongensdroom was geloof ik meteen! Toevallig heb ik de catalogus van 1965/66, waar de trein voor het eerst in staat:


Het was in dat jaar veruit de duurste trein uit de catalogus, met fl. 135,- voor de 3070 en fl. 28,50 voor de 4070. Een vierdelige kostte dus fl. 163,50 !!! Ter vergelijking: een BR01 met 4 wagons en railovaal is daarna het duurste artikel voor fl. 150,-. Voor dat geld kon je ook 5 steppenpaardjes (BR 24, 3003) kopen...

Ik ben blij met m'n "kult-ding" :D.

De mijne stamt ook uit die tijd, was voor dat moment een vreselijk groot bedrag om uit te geven!
Gr. Fred.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Dat kan ik me voorstellen ja! Ik vraag me af hoe veel mensen dat uiteindelijk gedaan hebben...

Om nog even terug te komen op de maten: de kap van het tussenrijtuig is aan de onderkant 22,1cm lang en op de daklijn net geen 22,3cm. Wie zou er even een meetlintje langs een rijtuig in goede staat kunnen leggen? Ik ben wel benieuwd naar het verschil :?.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Rutger,

Ik meen me te herinneren dat het gehele stel ongeveer 93,5 cm aan lengte heeft.

Gr. Fred.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Citaat van: Rutger op zaterdag 06 februari 2010, 23:41:03
Dat kan ik me voorstellen ja! Ik vraag me af hoe veel mensen dat uiteindelijk gedaan hebben...

Om nog even terug te komen op de maten: de kap van het tussenrijtuig is aan de onderkant 22,1cm lang en op de daklijn net geen 22,3cm. Wie zou er even een meetlintje langs een rijtuig in goede staat kunnen leggen? Ik ben wel benieuwd naar het verschil :?.

Als je met je vraag bedoelt wie dit astronomische bedrag heeft neergeteld, dan kan ik melden: ik.
Dat was in 1970/1971, ik was toen net 11 jaar.
Samen met mijn broer heb ik de 3070/4070 nieuw gekocht van ons portiekschoonmaakwerk en krantenwijken.
(mijn broer was(is) wel een stuk ouder. Hij was 13.
In die tijd was het het mooiste wat de mensheid tot dan toe had gepresteerd/geproduceerd/ontworpen/gecreëerd. (samen met de echte dan natuurlijk)

Over de maten.
exact gelijk: boven en onder 22,35cm
De 3071 is boven en onder 22,30cm, dus net een halve mm korter.
(toevallig is dit gelijk aan het aantal maanden dat ik onafgebroken in de catalogus heb gekeken naar de bladzijde die je eerder hebt getoond. We zijn nu bijna 40 jaar verder en ik ben nu wel een beetje over die gekte heen hoor.   Denk ik)

Rob
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Bedankt voor 't kijken! Hij is dus toch best een stukje korter geworden, vooral onderaan. Ach, ik kan er mee leven :D.

"We zijn nu bijna 40 jaar verder en ik ben nu wel een beetje over die gekte heen hoor."
Volgens mij geloof ik dat niet :mrgreen:...

@Fred: klopt, 93,5cm staat ook in de catalogus. Maar omdat de stalen onderstellen niet zijn vervormd kan ik daar helaas weinig mee. Zou wel makkelijker zijn natuurlijk.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Beste Rutger,

Ik heb met veel interesse en waardering je draadje gevolgd.
Zelf heb ik dus ook de TEE set compleet waarvan de 3071 als enige ietsje krom is maar niet zou erg als jouw set.
De rest is bij mij kaarsrecht (gelukkig) dus ik overweeg om jouw voorbeeld te volgen en de 3071 ook eens onder handen te nemen.

Ik heb nu een mooi voorbeeld hoe ik dit kan gaan doen dus ook veel respect voor dit geslaagde project waar vele TEE 3070/3071 bezitters je dankbaar voor zullen zijn.
Er zullen de komende tijd veel TEE's in de klem gaan, die van mij zeker.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070)
Ik denk dat er inderdaad een redelijke kans bestaat dat meer mensen dit nu zullen gaan doen. Dat is ook de reden dat ik zo'n uitgebreid verslag heb gemaakt (en dat maakt dit forum ook zo super handig). Maar doe het wel voorzichtig, want er is natuurlijk geen enkele garantie dat het altijd goed gaat...

Aangezien ik bang ben dat de wagons meteen weer kromtrekken, durf ik de trein nu eigenlijk niet meer dan één rondje per keer te laten rijden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom ga ik meteen verder met de volgende stap: de verlichting vervangen.

Ik heb er over nagedacht wat voor verlichting ik er in wil hebben. Lampjes geven mooier licht, maar ik ben als de dood dat kleine gloeilampjes nog steeds te veel warmte afgeven en dat de wagons na een paar jaar weer als een kameel over de baan hobbelen. Ik ben dus voor LEDs gegaan.

Op de laatste beurs in Houten heb ik flexibele LEDstrips gekocht, die ingepakt zijn in siliconen. Je kunt deze per 5cm afknippen. De LED's zijn per 3 in serie geschakeld en deze setjes van 3 staan dan weer parallel. Je hebt dus ca. 6 volt nodig om ze mooi te laten branden. Er was de keuze tussen witte en gele en gezien de tijd van m'n treinen (en wat ik eigenlijk mooier vind) ben ik voor de gele gegaan.

Eerst maar eens de originele inbouw:



De lichtgeleidingsbalk haal ik er uit. Ik bewaar 'm wel, zodat het altijd nog terug te bouwen is. Daarvoor in de plaats komt een messing strip. Één van de lange zijden van de strip buig ik om, zodat de strip mooi recht blijft.



De LEDstrip heeft een plaklaag, dus die kan direct op de messing strip geplakt worden. Ik heb een stukje messing speciaal geknipt om in de oude verlichtingsbeugel te kunnen klemmen. Daaraan heb ik de strip gesoldeerd. Op de foto is goed te zien hoe het zit. Op het laatst heb ik het geheel omgebogen zodat de LEDs naar beneden schijnen en allen netjes in de kap past. De LEDs branden het mooist als er een gelijkrichtertje voor zit en natuurlijk moet je de weerstand niet vergeten.



Uiteindelijk is dit dan het resultaat. Links met de originele verlichting, rechts met de LED's.



Het licht is wat geler dan het origineel, maar op de foto's lijkt het wel net wat dramatischer dan het eigenlijk is. Het ziet er best realistisch uit.





De andere 2 rijtuigen doe ik binnenkort. Daarnaast wil ook nog binneninrichting er in zetten, maar hoe ik dat ga doen weet ik nog niet. Misschien op de volgende beurs voor een paar euro wat Lima-wagons kopen er daar de inrichting uitslopen 8). Ik zie wel wat 't wordt...

Groetjes,

Rutger
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) en verlichting vervangen
Ik heb nog eens een rijtuig bekeken maar ook die van mij lijken op kamelen  :?
In ieder geval is er hier een uitgebreide beschrijving hoe het te verbeteren !

En het originele licht is inderdaad erg mooi, hoort er gewoon bij, maar die lampjes geven alleen maar weer nieuwe ellende.
Ik heb er ooit op proef Yoldal (peperdure) Golden White Leds in gemonteerd, op de plek waar de lampjes zaten. Het licht is hierdoor toch een stuk witter van tint.
Verlichting vraagt eigenlijk ook om interieur, maar we raken steeds verder verwijderd van het originele M*-ontwerp.......

grv Huub
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) en verlichting vervangen
Daar heb je wel gelijk in. Het liefst houd ik 'm origineel, maar dat zou in dit geval gewoon het einde van de trein betekenen.

Binneninrichting is niet zuiver origineel, maar in dezelfde catalogus werden er wel setjes voor aangeboden. Het kàn dus denk ik wel. Overigens weet ik nog niet zeker of ik dat ga inbouwen hoor :wink:.
Re:Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) en verlichting vervangen
Naar mijn weten heeft Martijn / Acido een TEE met schitterend interieur met poppetjes 8)

Mvg Gert