Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's

Gestart door Johan_VH vrijdag 05 februari 2010, 17:47:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Ik heb net een Trix SBB Schnellzugwagen op de kop getikt voor een lage prijs, zoals de deze van Märklin dus dus.

Die moet dus AC worden... enig idee wat ik daarvoor moet doen? (ik ga hem van 't weekend halen, en dan kan ik ineens langs de electronicawinkel om onderdelen te kopen...)

Johan
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen
De Trix zal stroom afnemen van de linker en rechter spoorstaaf. Eén van de twee moet je onderbreken en doorverbinden met de ander. Aan de onderbroken verbinding hang je de sleper.

Veder zit er waarschijnlijk aan één as een omschakelaar welke zorgt dat front en sluitseinen wisselen al naar gelang de rijrichting.

Mocht je er niet uitkomen plaats je even foto's van de onderkant.

Gr, Ben.
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen
ha, dus geen electronicawinkel, maar de treinenwinkel!

Ik heb dus waarschijnlijk een sleper nodig zoals je ze nodig hebt voor binnenverlichting in wagons?
Moeten de wielen vervangen worden door gelijkstroomwielen, of is dat niet nodig?

Nu ja, ik neem de wagon gewoon mee naar de winkel, dan zie ik daar wel wat ik nodig heb.

Bedankt voor de info alvast!

Johan
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen
Hallo Johan, je schrijft:
CiteerMoeten de wielen vervangen worden door gelijkstroomwielen, of is dat niet nodig?
Als je een TRIX model hebt zou je beter Marklin (AC)-wielstellen kunnen kopen.

Als je de wagen met functionerende lichtwisseling wilt gebruiken op de Marklin-baan zal dit waarschijnlijk anders gaan als bij een twee-rail versie.
Bij tweerail kun je gebruik maken van de polariteit van de spanning op de rails.
Bij  Marklin wordt gebruik gemaakt van een schakelaar in het voorstel draaistel.
Als deze schakelaar er niet inzit, raad ik je aan een functiedecoder aan te schaffen (als je digitaal rijdt)

Hiermee kun je de lichten afhankelijk van de rijrichting schakelen.
Achter de cabine zit waarschijnlijk een printplaatje die als een voorschakeling werkt.
Deze kun je bij gebruik van een functie decoder weggooien.
De overige functies zou je kunnen inzetten voor het schakelen van de binnenverlichting.

Ik ben zelf bezig met het ombouwen van de Marklin-versie, waarvan de eerder genoemde schakelaar kapot was gegaan. Hierin komt nu een functie-decoder van Uhlenbrock.
Voor het schakelen van de treinverlichting gebruik ik een hulprelais van ESU omdat in de wagon (en de rest van de trein) nog gewone lampjes zitten.

Nog een laatsje opmerking: Deze wagon heeft maar 1 rood sluitlicht, en wel aan de rechterzijde.

John
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
De wagon heb ik ondertussen, een sleper heb ik ook. Welke functiedecoder heb ik precies nodig, en hoe werkt dit dan? Ik veronderstel dat die een apart adres krijgt, of wordt die gekoppeld aan de loc zodat het omschakelen van het licht automatisch gebeurt?

Als ik voorlopig (ik weet nl. niet hoeveel zo'n decoder kost) gewoon met een rood sluitlicht wil rijden, kan dit? En wat moet ik hiervoor doen?

Ten slotte: kan je die decoders bij Conrad bestellen? Daar zie ik er een heleboel, maar welke heb ik nu nodig...




alvast bedankt voor de hulp!

Johan

Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Het printplaatje is de aansturing van het rode en witte licht.
Deze heb je in principe niet meer nodig.

De functiedecoder is in principe niet kritisch. Zelf heb ik gekozen voor die van Uhlenbrock.
Bij de functiedecoder sluit het front- en sluitsein aan op een van de uitgangen van de F-decoder.
Uit de handleiding kun je aflezen hoe je deze uitgange kunt programmeren.

Je kunt zelf kiezen of de stuurstand een 'eigen' adres krijgt, of dat je deze koppelt aan de "vaste" loc. Beide opties zijn mogelijk. Bij een vaste koppeling kan het wel gebeuren dat de lichtwissel niet correct gebeurt, omdat beide decoders niet synchroon staan.

Zelf heb ik gekozen om F0 te koppelen aan aansluiting 1 en daarmee het witte licht te schakelen.
Naar keuze kun je dit ook weer richtingafhankelijk doen.
De F1 gebruik ik voor "rood"-sluitlicht, De F2 gaat gebruikt worden voor de cabine-verlichting (extra-tje, mogelijk ook nog gedurende een aantal seconden)

De F3 gaat gebruikt worden voor de binnenverlichting.
Deze schakelt via het ESU-relais. De decoder schakelt daarbij het relais.
De uitgangen van het relais zijn gekoppeld aan de rode draad van de middenleider en schakelen de rijtuig (en treinverlichting).
Voor deze variant is gekozen omdat in het rijtuig al lampjes-verlichting zat, en ik zo ook de geleidende koppelingen kon benutten.

Over het relais is een condensator geplaatst om het relais vast te houden.

Zodra ik plaatjes heb, zal ik deze op mijn photobucket-pagina zetten.

John


Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Aangezien deze loc de sleper krijgt, gaat deze en de rest van de wagons met stroomdoorvoerende koppelingen uitgerust worden. Als ik het doe zoals jij beschrijft, kan ik dan de verlichting van alle wagons zo in- en uitschakelen?

Dat zou wel heel fijn zijn!

Is het trouwens deze decoder?

Johan
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Johan, houd er wel rekening mee dat als je het front/sluitsein automatisch met de lok mee wilt laten schakelen, de functiedecoder hetzelfde protocol (en adres) als dat van de lokdecoder moet gebruiken.
Als je een CS of ECOS hebt is het makkelijker, want dan kun je een dubbeltractie aanmaken, waarin je de lok en de stuurstandwagen opneemt.
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:ombouw Trix SBB Schnellzugwagen - nu met foto's
De door mij gebruikte decoder is de 76900 van Uhlenbrock.

Als je de enkelpolige stroomgeleidende koppeling (van Marklin) wilt gebruiken vanaf de lok heb je maar 1 keuze, nl. verlichting trein aan of uit. Bij gebruik van "lampjes"-verlichting heb je voldoende schakelbaar vermogen nodig. Dit kunnen de meeste decoders niet leveren. Zeker niet gelijktijdig met de loc-functie(s).

Het schakelen van front- en sluitseinen was je primaire keuze. Daarvoor heb ik je de functie-decoder in het rijtuig aangeraden.
Ook deze zou je kunnen voeden via de stroomgeleidende koppeling, maar daarmee verlies je het schakelbaar maken van de verlichting.

Om alle drie functies te realiseren moet je een minstens 3-polige stroomvoerende koppeling gebruiken.

Bij mijn schakeling schakelt de decoder via de sleper aan de wagon, alle beschikbare / gewenste functies, dus bijv. ook de rijtuigverlichting. Er mag uiteraard geen stroomgeleidende koppeling tussen loc en treinstam zitten.

John