Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Spoorwegovergang

Gestart door sjef vrijdag 05 februari 2010, 16:54:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoorwegovergang
sjef
gast

Spoorwegovergang
Ik ben een herintreder (67 jaar) met een hO-spoorbaan met veel materiaal/materieel uit de jaren 50 en 60. Alles is analoog met M-rails, diverse baanvakken, trafo?s, reedrelais en contactrails.
In mijn bestaande railbaan wil ik nu alsnog spoorwegovergang 7292 inbouwen.
Aangezien de spoorwegovergang in een bocht vlak bij een vrij groot station moet komen, is er geen mogelijkheid om de halve rechte contactrail met rode puntjes (5124) te gebruiken want dan kom ik volledig in de knoei met stationssporen, scenery en allerlei bestaande wegen. 
Bestaan er gebogen contactrails met de rode puntjes?  (Ik ben ze eigenlijk nergens tegengekomen).

Zelf een gebogen contactrails maken lijkt geen optie aangezien de spoorstaaf van
M-rails nagenoeg niet zelf te isoleren is.

Wie heeft er een oplossing?
Re:Spoorwegovergang
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Spoorwegovergang
Hallo Sjef,

Voor verlenging van de halve contactrails wordt de:
5115 rechte rail 180mm; en de
5116 gebogen rail R=360mm, 30 gr;
gebruikt.
Helaas zijn ze niet even gemakkelijk te vinden, en ook niet goedkoop.

Ook forumlid "Pouulier heeft nog een interesante melding/oplossing. Dit kan ook bij (delen van) wissels worden toegepast.

Citaat van: Populier op donderdag 21 januari 2010, 15:02:33
Hallo John
Misschien mosterd na ..
Ik ben voor de bezetmelding bij M rails begonnen met het isoleren van één van de railstaven. Het kan, maar is wel veel werk. Had het idee gezien ergens bij een Zwitser. Wat je doet is het volgende: Aan één kant de staaf losmaken door de haakjes voorzichtig terug te buigen. Als de staaf los is deze in een krimpkous schuiven en weer monteren. Vervolgens de bovenzijde van de krimpkous met een scherp mesje verwijderen waardoor de wielen weer contact maken. Ziehier een isolatierail. Uiteraard moet je de verbinding met de niet ge-isoleerde rails nog wel de originele rail gebruiken of van een ge-isoleerde rail één staaf ergens doorslijpen. Voor bezetmelding werd mij dit teveel werk en ben ik er vanaf gestapt maar voor verlenging van de spoorwegovergang is het n.m.m. wel te doen.

Succes Hennie

Ik hoop dat je zo genoeg geinformeerd bent.

Gr. Marcel
Re:Spoorwegovergang
Nobody
gast

Re:Spoorwegovergang
Ik heb gebogen m-rail (5200 serie) omgevormd tot contactrail.
Voorzichtig aan één zijde de lipjes, die rail vasthouden, opengebogen met een fijne schroevendraaier. Rail uitgenomen. Niet vervormen!
Daarna de lipjes weer teruggebogen en voorzichtig platgetikt met kleine hamer, en de andere kant van de rail tegengehouden met een drevel in een bankschroef.
De zo bewerkte railbedding enigszins opruwen met vijltje of schuurlinnen.
Daarna tweecomponentenlijm opbrengen op de bielzen (op de plaats van de platgetikte lipjes).
De lijm die ik gebruikte had een donkergrijze kleur. Behoefde dus eigenlijk geen nabewerking. De raillas van de weggenomen spoorstaaf verwijderen.
Ook de las van de aangenzende rail weghalen. Spoorstaaf aan onderzijde goed ontvetten en enigszins opruwen. Dan in de lijm plaatsen. Lichtjes aandrukken en met een malletje de correcte railafstand controleren. Niet doordrukken want dan ben je de isolerende werking van de lijm kwijt!.
Goed laten drogen.
Contactdraadje eraan solderen (kan ook vooraf!) en klaar is Sjef.
De zo door mij aangepaste railstukken fungeren al meer dan 15 jaar...
Re:Spoorwegovergang
Hartelijk dank voor de razendsnelle beantwoording door Toffe Gast, loc 1200 en Nobody.
De truc van die Zwitser had ik al op het forum gevonden.
Ik denk dat ik rap aan de slag ga met de tip van Nobody.
Re:Spoorwegovergang
Lid sinds: 2019

offline
Re:Spoorwegovergang
Citaat van: nobody op vrijdag 05 februari 2010, 17:24:33
Ik heb gebogen m-rail (5200 serie) omgevormd tot contactrail.
---Knip---
Contactdraadje eraan solderen (kan ook vooraf!) en klaar is Sjef.
De zo door mij aangepaste railstukken fungeren al meer dan 15 jaar...
Heb vandaag ook een beetje zitten testen hiermee.
Alleen de klemmetjes weg geslepen ipv ombuigen en andere lijm.
Het resultaat is 10 werkende stukken in 3 uur. Tot nu toe de beste oplossing!