Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Spoorwegovergang
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Spoorwegovergang  (gelezen 3528 keer)

sjef

  • Gast
Spoorwegovergang
« Gepost op: vrijdag 05 februari 2010, 16:54:16 »

Ik ben een herintreder (67 jaar) met een hO-spoorbaan met veel materiaal/materieel uit de jaren 50 en 60. Alles is analoog met M-rails, diverse baanvakken, trafo?s, reedrelais en contactrails.
In mijn bestaande railbaan wil ik nu alsnog spoorwegovergang 7292 inbouwen.
Aangezien de spoorwegovergang in een bocht vlak bij een vrij groot station moet komen, is er geen mogelijkheid om de halve rechte contactrail met rode puntjes (5124) te gebruiken want dan kom ik volledig in de knoei met stationssporen, scenery en allerlei bestaande wegen. 
Bestaan er gebogen contactrails met de rode puntjes?  (Ik ben ze eigenlijk nergens tegengekomen).

Zelf een gebogen contactrails maken lijkt geen optie aangezien de spoorstaaf van
M-rails nagenoeg niet zelf te isoleren is.

Wie heeft er een oplossing?
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re:Spoorwegovergang
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010, 17:09:53 »

Hallo Sjef,

Voor verlenging van de halve contactrails wordt de:
5115 rechte rail 180mm; en de
5116 gebogen rail R=360mm, 30 gr;
gebruikt.
Helaas zijn ze niet even gemakkelijk te vinden, en ook niet goedkoop.

Ook forumlid "Pouulier heeft nog een interesante melding/oplossing. Dit kan ook bij (delen van) wissels worden toegepast.

Hallo John
Misschien mosterd na ..
Ik ben voor de bezetmelding bij M rails begonnen met het isoleren van één van de railstaven. Het kan, maar is wel veel werk. Had het idee gezien ergens bij een Zwitser. Wat je doet is het volgende: Aan één kant de staaf losmaken door de haakjes voorzichtig terug te buigen. Als de staaf los is deze in een krimpkous schuiven en weer monteren. Vervolgens de bovenzijde van de krimpkous met een scherp mesje verwijderen waardoor de wielen weer contact maken. Ziehier een isolatierail. Uiteraard moet je de verbinding met de niet ge-isoleerde rails nog wel de originele rail gebruiken of van een ge-isoleerde rail één staaf ergens doorslijpen. Voor bezetmelding werd mij dit teveel werk en ben ik er vanaf gestapt maar voor verlenging van de spoorwegovergang is het n.m.m. wel te doen.

Succes Hennie

Ik hoop dat je zo genoeg geinformeerd bent.

Gr. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re:Spoorwegovergang
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010, 17:24:33 »

Ik heb gebogen m-rail (5200 serie) omgevormd tot contactrail.
Voorzichtig aan één zijde de lipjes, die rail vasthouden, opengebogen met een fijne schroevendraaier. Rail uitgenomen. Niet vervormen!
Daarna de lipjes weer teruggebogen en voorzichtig platgetikt met kleine hamer, en de andere kant van de rail tegengehouden met een drevel in een bankschroef.
De zo bewerkte railbedding enigszins opruwen met vijltje of schuurlinnen.
Daarna tweecomponentenlijm opbrengen op de bielzen (op de plaats van de platgetikte lipjes).
De lijm die ik gebruikte had een donkergrijze kleur. Behoefde dus eigenlijk geen nabewerking. De raillas van de weggenomen spoorstaaf verwijderen.
Ook de las van de aangenzende rail weghalen. Spoorstaaf aan onderzijde goed ontvetten en enigszins opruwen. Dan in de lijm plaatsen. Lichtjes aandrukken en met een malletje de correcte railafstand controleren. Niet doordrukken want dan ben je de isolerende werking van de lijm kwijt!.
Goed laten drogen.
Contactdraadje eraan solderen (kan ook vooraf!) en klaar is Sjef.
De zo door mij aangepaste railstukken fungeren al meer dan 15 jaar...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 januari 2019, 10:29:03 door nobody »
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

sjef

  • Gast
Re:Spoorwegovergang
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 05 februari 2010, 17:59:59 »

Hartelijk dank voor de razendsnelle beantwoording door Toffe Gast, loc 1200 en Nobody.
De truc van die Zwitser had ik al op het forum gevonden.
Ik denk dat ik rap aan de slag ga met de tip van Nobody.
Gelogd

Spoordoos

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re:Spoorwegovergang
« Reactie #4 Gepost op: zondag 24 mei 2020, 16:19:03 »

Ik heb gebogen m-rail (5200 serie) omgevormd tot contactrail.
---Knip---
Contactdraadje eraan solderen (kan ook vooraf!) en klaar is Sjef.
De zo door mij aangepaste railstukken fungeren al meer dan 15 jaar...
Heb vandaag ook een beetje zitten testen hiermee.
Alleen de klemmetjes weg geslepen ipv ombuigen en andere lijm.
Het resultaat is 10 werkende stukken in 3 uur. Tot nu toe de beste oplossing!
Gelogd
groetjes,

Jaap
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 24 queries.