Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn, update 11-02-2010

Gestart door blackbird donderdag 04 februari 2010, 14:45:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn, update 11-02-2010
Hoi,

De eerste test foto van mijn baan in aanbouw. ik ga binnekort wat meer foto's en tekst plaatsen. Maar bij dezen het draadje vast geopend.



Bouwlocatie van Stad " Alphen am Rhein", tijdperk III stoom en diesel, duits voorbeeld. Met buurtdorpen Waldbrucke, vakwerkstijl en groot brandstof depot, Raffinaderij annex erts en kolen overslag. Althorn  bereikbaar via steilstrecke is het wingebied van het zwarte goud.
Mazzel

Blackbird
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Hoi,

Nog wat ruwbouwfoto's.


Station Waldbrucke, op de voorgrond het toekomstige stationspleintje. Rechtsboven waar alle loks staan komt de ertslosplaats en de raffinaderij, het gat links bij de Fallerblokpost wordt het vakwerkhuizen dorpje zelf.
Museumtrein Rheingold Tp II met BR 01 op doorreis.


Zelfde station als boven alleen van dit jaar. Behoorlijkdruk nu ook het stationplein, puilt uit met rommel die er niet hoort. Achtergedeelte wordt omgebouwd, ligt nu op horizontaal niveau. Hellingen waren te steil, zware en lange treinen kwamen niet omhoog. Ontwerpfoutje, bedankt, dus overdoen !


Industrie gebied Alphen am Rhein-west.  De stadshuizen staan gereed om tzt te worden geplaatst. Station met dubbel overdekte voetgangersbrug staat gereed
mazzel,

Blackbird
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Beste.
Wat een chaos, ik hoop dat je rustig ermee kunt werken...
Succes, ik hoop dat het heel mooi wordt.
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Citaat van: woopietrein op donderdag 04 februari 2010, 15:56:24
Beste.
Wat een chaos, ik hoop dat je rustig ermee kunt werken...
Succes, ik hoop dat het heel mooi wordt.
Ik gok erop dat hij te weinig plek heeft om al zijn huizen op te bergen
Ik ken dit probleem op mijn bergstation staat staat nu ook vanalles
wat er niet hoort zoals: poppetjes, auto's, lantaarns en dat soort spul.

Groeten Martin
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Ja, het is af en toe wat chaotisch. Was al een heel eind tot ik tot de ontdekking kwam dat bepaalde helingen toch echt te steil waren.
Ben nu druk om die aan te passen, o.a. door inbouw railspiralen. Wil daar wel de grootste stralen van K-rail voor gebruiken, dus dat is een flinke klus die veel effect heeft op de scenery-bouw maar ook op bepaalde andere baangedeelten. Vandaar dat er nu weer tijdelijk een hoop op en door elkaar staat.

Gelukkig, zoals vele knutselaars en hobbisten weet ik nog steeds feilloos waar alles ligt !

Mazze,

blackbird
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Ambitieus plan. Succes.
Een beetje orde en netheid kan overigens nooit kwaad. Ik denk ook altij feilloos te weten waar alles ligt, moet alleen soms heel lang nadenken (en zoeken) voordat ik het weer heb  :P
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Goeiedag wat een materie! Ik ben benieuwd hoe dit er verder uit komt te zien.

In ieder geval kun je er even mee voor uit. Succes!

Groetjes,

Erik
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Hoi,

Ja komt helemaal goed. Zodra de baan aanpassingen klaar zijn kan ik de bergwanden en dergelijke dicht gaan maken. Krijg je meteen een heel ander beeld. Door de openbouwconstructie kijk je nu nog overal doorheen en zie je ook de zooi onder de baan. Straks dus niet meer.

Omdat je natuurlijk, ter afwisseling, nooit met een ding tegelijk bezig bent, krijg je dat op een gegeven moment over wel wat ligt.

Fleischmann kraan naar digitale ombouw, staat stil wegens defecte decoder en exorbitante nieuwprijs daarvan,
Ombouw loks naar 5* HV en digitaliseren.
Modificeren loks en wagons, sluitverlichting, binnen verlichting,
rails schilderen,
poppetjes schilderen


Gelukkig is het wel zo dat ondanks het feit dat een grote baan met veel bouwactiviteit een hoop stof pakt, alles nog steeds storingsvrij werkt, zowel loks als seinen en de aanwezige verlichting doet het voortreffelijk.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mazzel,

Blackbird
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Hallo Blackbird,

Op de foto's ziet het er inderdaad wel héél erg vol uit, maar wordt natuurlijk veroorzaakt door het ontbreken van een dichte ondergrond. De vrije plekjes heb je vervolgens opgevuld met rondslingerend materieel en bouwwerkjes, zodat ieder plekje goed benut wordt.

Als je wat langer blijft kijken, zie je echter dat er een mooie baan onder ligt met een groot station. Ik vind het altijd erg mooi en natuurgetrouw als je met flexibele rail zo'n licht gebogen trajecten maakt. Ik rijd zelf met M rails en die mogelijkheid ontbreekt dan helaas.

Succes met de verdere aankleding. Dit wordt vast een mooie baan.

Groeten, Frank
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
hallo blackbird

als ik zo de foto`s zie zou het zo mijn baan kunnen zijn
niet qua opzet maar wel dat er overal projectjes liggen  :D
maar als je goed kijkt zie je net als frank als zei een mooie baan ontstaan.
sucses met de opbouw en ik blijf je baan volgen.

gr.  arno
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Hallo Blackbird,

Ik heb het idee dat dit een mooie baan kan worden, bij mij was het ook zo'n chaos in het begin.

Succes er mee  :D

Gr Einte
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Hoi Blackbird,

haha ben niet de enige die met een chaos begonnen is.
Ik heb zelf ook weinig opbergruimte.
Maar al bouwende komt er vanzelf meer orde.

Ziet er al goed uit.
blijf je zeker volgen.

Maikel
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn
Hallo allemaal,

Dank je wel voor de voorzichtige complimenten. Het is inderdaad zo zoals Frank en Arno zeggen: als je met de juiste blik naar de baan kijkt zie je werkelijk wat het (moet gaan) gaat worden.

Op sommige momenten baal ik ook van de situatie, maar ik heb op een gegeven moment de beslissing genomen om bepaalde delen om te bouwen. Beter nu dan dat ik straks alles dicht heb zitten en blijkt dat het niet werkt.

De eerste stap is dat ik een helling gedeelte van bijna 4,5 meter lang vervangen heb door een vlak/horizontaal gedeelte. Dit betekent het hele baanvak bij Waldbrucke afbreken, steunen en doorgangen aanpassen, een nieuwe gat door de muur boren en hakken en weer opbouwen. Dit nieuwe stuk is nu klaar, en op het moment van schrijven heb ik de bergen dichtgemaakt met het basis gaas-frame.

Bij Hbf Alphen am Rhein ben ik de helling naar het onderliggende schaduwstation (10 sporen) aan het vervangen door een railspiraal. Ik doe dit ook meteen in K-rail met de grootste standaard cirkels. Rijdt mooi soepel en scheelt ook weer in geluid.
Door deze spiraal krijg ik ook problemen met het kruisen van mijn enkelsporige nevenbaan en mijn dubbelsporige hoofdbaan. Die zullen er ook aan moeten geloven en krijgen een aangepast trace.


Ik ga van de week 's avonds weer met deze spiraal aan de gang. Ik zal ook binnenkort weer wat fotos updaten. Als de bergwand bij Waldbrucke er inzit dan kan de raffinaderij grondplaat weer terug op de plek en kan ik daar weer wat orde in de chaos scheppen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mazzel,

Blackbird
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn, update 11-02-2010
Hallo allemaal,

Weer wat bouwfotos van de afgelopen weken.



In en uitgaande sporen van Alphen am Rhein-Ost



Alphen an Rhein-Ost en toekomstig Bw



Alphen am Rhein-west met op de berg het tussenstation van de Steilstrecke naar Althorn. Onder de Kerk zijn de werkzaamheden aan de nieuwe railspiraal in volle gang



Detail railspiraal segmenten



Industriegebied Alphen am Rhein-West met hoog er boven de muurdoorgang naar Althorn en onder de dubbelsporige hoofdbaan richting de grote brug



Alphen am Rhein Hbf, toekomstige stationslocatie met achterliggende stad



Raffinaderij plateau Waldbrucke weer op zijn plaats, achterliggend bergmassief van gaas voorzien en dubbelspoor voorzien van groene veiligheidsranden. Het rechthoekige gat is tbv het storten van de Ertswagons in de onderliggende laadbunker bij de kraan.



Tunnelingangen Waldbrucke-Nord, ook het hoekstuk zit in het steungaas. V60 staat te poppelen om de eerste olietrein naar binnen te brengen


Van het weekend meer !

Mazzel,

Blackbird
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn, update 11-02-2010
Blackbird,

Dit wordt toch wel een indrukwekkende baan. De verdeling over twee kamers/ruimtes maakt het extra interesseant.

Groeten,
Frank
Re:Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn, update 11-02-2010
Hoi Frank,

Ja inderdaad, dat geeft best wel wat mogelijkheden. De reden waarom het zo gebouwd is, is dat  toen ik begon met bouwen dit nog een huurhuis was. Tegenwoordig is het ons eigendom en kan ik doen wat ik wil.
In de huurfase allerlei muren uitbreken en ondersteuningen maken voor het dak zag ik niet zitten. Nu  laat ik het zo, als het een grote ruimte was geweest waren de mogleijkheden nog groter geweest, Klinkt eigenlijk best ontevreden, maar dat ben ik niet hoor, met zo'n mega baan !
Kost alleen hele vele tijd en euri's !

Mazzel,

Blackbird
Re: Alphen am Rhein - Waldbrucke - Althorn, update 11-02-2010
Hallo,

Eens een kijkje bij een dorpsgenoot nemen.

Mvg Robin