Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw van een Roco 1100

Gestart door h0ogovens donderdag 04 februari 2010, 00:20:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Dat is gewoon klote...
En ik heb hetzelfde met deze spuitbus gehad.....


Niets anders aan te doen dan dit even doorslikken en opnieuw beginnen.
(en ik spuit NOOIT meer blanke lak uit een spuitbus, ik gebruik daarvoor altijd een airbrush.)
Altijd top resultaat daarmee gehad.


(zelfde bak als hierboven dus, maar nu met airbrush afgelakt) Voordeel is ook, bak is dan na 5 minuten al droog.
Ik heb de bak kunnen redden door de kap in terpentine te mikken, de lak van de spuitbus was nog niet hard en kwam weer gelukkig los.
Ik vrees dat bij jouw 1100 dan alle lak meekomt.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Dat is balen Michel.  :?

Het heeft niets te maken met een spuitbus of een bepaald merk, maar met lagen met verschillende oplosmiddelen die elkaar niet kunnen uitstaan. De verflagen worden dan op deze manier aangetast. Er zijn regels voor, wat over elkaar kan en soms ook nog in de ene volgorde wel, maar omgekeerd niet.

Chris had zo te zien gewoon teveel gespoten of van te korte afstand. Anders waren dat geel en grijs er ook niet zo mooi onder vandaan gekomen.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Dat kan je heel makkelijk zeggen, maar dat was bij mij niet het geval.
Dus ik zou niet te snel een conclusie trekken.

Het oplos verhaal heeft dan weer wel een kern van waarheid.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Okay, maar er was in ieder geval iets geheel anders aan de hand. Bij Michel zijn de ondergelegen verflagen aangetast en dat hoort typisch bij verschillende soorten oplosmiddel die met elkaar gaan reageren. Heeft in ieder geval niets met een spuitbus te maken. De enige mogelijkheid is maar weer alle verf eraf halen.
Op jouw foto dacht ik het bekende sinaasappelhuidje te zien. Dat gebeurt met een spuitbus gemakkelijker dan met een airbrush, waarbij je de hoeveelheid lak kan regelen.
Re:Ombouw van een Roco 1100
willem twee
gast

Re:Ombouw van een Roco 1100
Ja das flink balen dat je dat hebt. Ga voor één soort verf en bijbehorende vernis.

Als tip: stap over van enamel verf naar de verf die ook op de lok van Chris zat. Das verf op thinner basis die je oa van Phildie/Philotrain kunt kopen en of in de betere verfwinkels. Voordeel van deze verf is dat het snaarstrak is en heel snel droogt. Ik gebruik alleen nog maar dat soort verf. Je kunt deze verf ook op de meeste plastic modellen gebruiken (al dan niet met een primer laag).

Verf op enamel basis (wasbenzine verdunde verf) is niet echt slecht maar het droogt erg langzaam en heeft heel vaak problemen met het dekken (zeker een lichte kleur op een donkerder kleur).

Als je wat tips wilt hebben spreek je me as zaterdag maar aan in Houten.

mvg.
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: 44er op maandag 30 april 2012, 00:44:00
Sterkte bij het verwerken , kan mij indenken hoe je je voelt.

Ga je nu het geel en het dak verwijderen of alleen schuren?

Gr, Jan


Hoi Jan, ja dat was even slikken... na een dagje de boel opgeschuurd, keihard natuurlijk die lak, maar aan het dak viel niets te fixen. Het geel is dan wel weer opgehaald. Heb het dak inmiddels opieuw gespoten. Ik doe de rode band ook opnieuw.


Citaat van: Chris op maandag 30 april 2012, 00:59:55
Dat is gewoon klote...
En ik heb hetzelfde met deze spuitbus gehad.....
(en ik spuit NOOIT meer blanke lak uit een spuitbus, ik gebruik daarvoor altijd een airbrush.)
Altijd top resultaat daarmee gehad.

Hoi Chris, dat ziet er ook niet vrolijk uit jouw 1313  :(  Schijnbaar moeten we even zoiets ervaren om het nooit meer te vergeten!  ;)

Heb in het verleden idd kleiNSpoor blanke lak gebruikt om met de airbrush af te lakken, ook i.c.m. de waterbasis verfjes, maar de inhoud van dat potje was uitgehard, dus daarom die spuitbus. Las ik over in een oude rails magazine. Kon niet mis gaan dacht ik...

Citaat van: henkv op maandag 30 april 2012, 08:41:25

Het heeft niets te maken met een spuitbus of een bepaald merk, maar met lagen met verschillende oplosmiddelen die elkaar niet kunnen uitstaan. De verflagen worden dan op deze manier aangetast. Er zijn regels voor, wat over elkaar kan en soms ook nog in de ene volgorde wel, maar omgekeerd niet.



Hoi Henk, het is inderdaad de verf op waterbasis (dak) waar vooral dit effect optrad. Niet zo snugger natuurlijk van me, maar nooit aan gedacht eigenlijk. Maar goed, het geel daarentegen was dan weer verf op terpetinebasis. Mogelijk toch ook te royaal geweest met de lak.

Citaat van: willem twee op maandag 30 april 2012, 16:25:23
Ja das flink balen dat je dat hebt. Ga voor één soort verf en bijbehorende vernis.

Als tip: stap over van enamel verf naar de verf die ook op de lok van Chris zat. Das verf op thinner basis die je oa van Phildie/Philotrain kunt kopen en of in de betere verfwinkels. Voordeel van deze verf is dat het snaarstrak is en heel snel droogt. Ik gebruik alleen nog maar dat soort verf. Je kunt deze verf ook op de meeste plastic modellen gebruiken (al dan niet met een primer laag).

Verf op enamel basis (wasbenzine verdunde verf) is niet echt slecht maar het droogt erg langzaam en heeft heel vaak problemen met het dekken (zeker een lichte kleur op een donkerder kleur).

Als je wat tips wilt hebben spreek je me as zaterdag maar aan in Houten.

mvg.


Hoi Willem, dank voor je moral support ook en je tips!  :thumbup:  De verf die ik gebruikte voor rood en geel waren de revell enamel en dak revell aquacolor. Eersten verdund met terpetine, tweede met water. Eigenlijk had ik alleen maar ervaring met de aquacolors, voornamelijk om het schoonmaken van de airbrush en niet van die vervelende dampen. Omdat ik nu een RAL moest hebben kwam ik uit op de enamels, wat me verder wel goed beviel. Ik kan in houten wel eens zien of ik vind wat je bedoelt. Zal bij de philotrainstand eens even vragen.


Gr Michel
Re:Ombouw van een Roco 1100
excuseer mij de uitdrukking, maar dit is gewoon zwaar KLOTE, man !
I hoop dat je de nodige moed bij elkaar krijgt om het opnieuw te doen met zo veel engelen geduld als de eerste keer.

Ik leef met je mee (temeer omdat ik ook al gelijkaardige ervaringen heb gehad, in casu een hele paintjob op een schaal 1/1 VW Kever vern**kt door verkeerde blanke lak)
Re:Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ombouw van een Roco 1100
In de ovenreiniger...... Zonde, dit ook eens gehad met een interieur...
Re:Ombouw van een Roco 1100

Echt heel jammer dit. Het zag er zo goed uit.

Ik heb misschien wel nog een ideetje voor de biezen.

Gewoon aan de boven en onderzijde afplakken en zilver spuiten.
Dan de hoge lijsten afplakken en het tussengedeelte blauw spuiten. Het zilver bij de lampen doe je naderhand dan even met een penseeltje.

SMF
Re: Ombouw van een Roco 1100
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ombouw van een Roco 1100
Hoe staat het hiermee voor want ik volgde het met veel enthousiasme. :)

Groetjes,

Antal
Re: Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: kippenlijntje op zondag 24 juni 2012, 14:53:18
Hoe staat het hiermee voor want ik volgde het met veel enthousiasme. :)

Ook ik heb met grote belangstelling (en ook uiteraard medeleven) dit draadje gevolgd. Iedere modelbouwer wordt wel eens geconfronteerd met ingewikkelde "verf"problemen en de combinatie van verf met verdunners en doorzichtige anti-kraslakken  (die alles weer verp...) en welke afplakmiddelen te gebruiken. Om niet te vergeten de zakdoek waarmede de tranen worden afgeveegd  :(

Rob
Re: Ombouw van een Roco 1100
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re: Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: kippenlijntje op zondag 24 juni 2012, 14:53:18
Hoe staat het hiermee voor want ik volgde het met veel enthousiasme. :)

Groetjes,

Antal


Citaat van: rovanko op zondag 24 juni 2012, 17:57:20
Citaat van: kippenlijntje op zondag 24 juni 2012, 14:53:18
Hoe staat het hiermee voor want ik volgde het met veel enthousiasme. :)

Ook ik heb met grote belangstelling (en ook uiteraard medeleven) dit draadje gevolgd.Rob


Dank jullie, goeie vraag! Welnu, ik heb de boel na het debacle ingepakt en opgeruimd want er dienden zich wat glas-in-lood raam opdrachten en een tweede kastelenboek aan, en dat naast 't werk en een vriendin met kids... weinig tijd kortom en ook de zin moest ook weer even opgebouwd worden. Nu is het wat warmig maar ik kom langzaampjes weer in de modelspoor-mode / mood (ter illustratie: zojuist 2 esso ketelwagens van piko (piko 58049) weten te scoren)  ;)

wordt vervolgd dus..
:thumbup:

Michel
Re: Ombouw van een Roco 1100
Citaat van: h0ogovens op vrijdag 17 augustus 2012, 15:23:18
de boel na het debacle ingepakt en opgeruimd maar ik kom langzaampjes weer in de modelspoor-mode / mood

Ja, Michel, denk maar aan de inspirerende song "Pick Yourself Up" van de componist Jerome Kern:

Pick yourself up,
Dust yourself off,
Start all over again


Gegroet,

Rob