Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Realisme op de baan?

Gestart door 10103 woensdag 03 februari 2010, 17:23:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Realisme op de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Realisme op de baan?
Omdat ik over een tijdje ga beginnen met een nieuwe baan, zat ik me af te vragen hoe realistisch ik die baan wil gaan opzetten. Mijn oude loks stammen allemaal zo'n beetje uit periode IV, maar ik heb er denk ik weinig moeite mee om daar periode V/VI of III aan toe te voegen.
Ook het materieel zelf zou nog wel eens op een "ongebruikelijke" manier ingezet kunnen gaan worden. Om een voorbeeldje te noemen: de nieuwe BR 141 in S-Bahnkleuren zoals die dit jaar gaat uitkomen, vind ik prachtig. Maar omdat mijn nieuwe baan qua opppervlakte niet al te groot zal zijn, betwijfel ik of ik lange reizigersrijtuigen ga gebruiken. Die 141 zou dus wel eens voor een goederentrein bij mij geplaatst kunnen gaan worden.
Hoe belangrijk vinden jullie "realisme" op je eigen baan? Mogen treinen uit allerlei periodes en verschillende landen naast elkaar bij je op de baan rijden? Of ben je meer een purist die alles zo realistisch mogelijk wil houden?
     
Re:Realisme op de baan?
Doe wat je leuk vind. Binnen de grenzen der wet...
't Is jouw baan. En jouw hobby.
Re:Realisme op de baan?
Je doet toch gewoon wat jij leuk vindt?
Ik heb me nooit beperkt gevoeld door welk tijdperk dan ook, ik weet geen eens wat het precies inhoudt. Bij mij rijden dus allerlei treinen van verschillende landen door een berglandschap heen. Zo ook vele NS modellen rijden over de hoogste bergen. Leuk gezicht

Bepaal je eigen modeltrein baan zou ik zeggen.

groet teunis
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Realisme op de baan?
natuurlijk zijn er modelspoorders die een natuurgetrouwe baan willen en zich daarbij binden aan land en tijdperk. Op mijn te bouwen baan ga je straks gewoon de Rheingold (3618+4228) naast een moderne containertrein zien.

Dus doe wat je zelf leuk en mooi vind
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Realisme op de baan?
Beste 10103,

dat is juist het mooie van deze hobby! De één is een rijder, de ander een bouwer. Wanneer iemand het mooi vindt om met Nederlands matereel te rijden, maar het ook leuk vindt om bergen en portalen te bouwen, moet dat toch kunnen.
De meesten vinden de 'standaard' auto's van Brekina of Wiking al mooi genoeg om op de weg te zetten, terwijl in het overgrote deel uit het aanbod geen eens een bestuurder zit, om maar een klein voorbeeld te noemen . . . .
Hoevaak staan er op foto's wel geen e-locs zonder bovenleiding op de baan?

Je maakt uiteindelijk jouw baan, met daarin jouw ideeën. Jij beslist hoe het er uit komt te zien en jij bepaald of het voldoet aan jouw verwachtingen.

Groeten,

Erik
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Realisme op de baan?
Om even te reageren op die br 141: die reed ook lichte goederentreinen dus helemaal realistisch...
Zonder dollen, het is jouw baan en daar druk jij toch je eigen stempel op.

Groeten Dennis
Re:Realisme op de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Realisme op de baan?
Citaat van: stefant4 op woensdag 03 februari 2010, 19:40:12
je mag zelf doen wat je wilt,des noods hang je UFO's boven een periode 1 baan,als jij het mooi vind moet je het lekker doen

:lol: Goed idee! daar ga ik eens over nadenken...  :D

Zoals gezegd zal er op mijn eigen baan van alles door elkaar gaan rijden, ik vind teveel loks te mooi om die vanwege een beperking op stijl of tijdperk achterwege te laten. Ik was alleen benieuwd of dat bij andere forumleden ook zo zou zijn.
Ik moet wel zeggen dat zo'n baan waarop alles in een stijl/tijdperk gehouden is ook zijn charmes heeft. Intussen al een paar banen gezien waarop alle auto's, mannetjes, loks, huisjes en wagonnetjes in een jaren twintig of vijftig stijl waren opgesteld... prachtig! En zoals onze Oosterburen zeggen: In der Beschränkung zeigt sich der Meister.   
Re:Realisme op de baan?
Kroko14253
gast

Re:Realisme op de baan?
Hallo 10103,

Dat moet je geheel zelf bepalen. Zoals al werd gezegd: doe wat je (op dit moment) leuk en mooi vindt.

Ikzelf had tot zo'n jaar of 4 geleden ook verschillende "tijdperken" door elkaar heen. Vond dat op dat moment gewoon mooi (was toen al wel Zwitserland-fan). Nog langer geleden (jaartje of 20) reed er echt alles op mijn baan. Alles wat ik mooi vond. Naarmate de tijd verstreek, heb ik me steeds meer toegelegd op tijdperkbeperking, om het zo maar eens te zeggen. Ik ben nu bezig met een nieuwe baan. Ikzelf zeg altijd: ik bouw nu een groot diorama (kijk hier maar eens). Dit diorama zal een Zwitsers station laten zien, ergens langs een doorgaande lijn in de jaren 50.

Je ziet, van alle tijdperken toen, naar 1 bepaalde periode nu. Dat is wat ik nu mooi vind.

Dus: gewoon doen wat je leuk vind.

Groetjes

Harry
Re:Realisme op de baan?
hallo

ik heb op mijn baan alleen stoomloks en dus ook alleen wagons
die er bij passen. (volgens mijn idee)
ik hou mij niet strikt aan een epoche maar je zou op mijn baan             geen daf xf of audi tt aantreffen.
wel auto`s tot de jaren 70.
maar iedereen maakt zijn eigen baan en beleefd op zijn eigen manier plezier aan deze hobby.
dus doe wat je zelf het leuks vind en stoor je niet aan wat een ander belangrijk vind bij een modelbaan.

gr.  arno

Re:Realisme op de baan?
catzeiler
gast

Re:Realisme op de baan?
Ik had een jaren 60 70 baan. Nu een moderne baan met veel museumritten.................
Re:Realisme op de baan?
digi-jacques
gast

Re:Realisme op de baan?
wat je zou kunnen meenemen inje overwegingen is wat ik laatst ergens las, een schaduwstation met modern en eentje met ouder materieel.

zo kun je tp III rijden, alles naar binnen en vervolgens tpVI rijden










Of gewoon alles door elkaar......, kan jou het schelen.......... :lol:

ik zit zelfs te denken aan een ICE, met 1 hoofdbaan, die bij een station stopt waar een enorm themapark ligt met wel 30 tpIII treinen etcetcetc
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Realisme op de baan?
Ik neem de hobby serieus en wil daarom de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen. Ik rij Duits (tijdperk IV/V) en dat wil dus zeggen dat alles wat in Duitsland op de baan komt ook op mijn baan kan rijden. Naast DB materieel ook bijv. OeBB Taurussen en materieel van in Duitsland opererende private spoorbedrijven. NS geel in berglandschappen veroorzaakt bij mij echt kromme tenen. Zulke banen ga ik op beurzen altijd snel voorbij. Maar natuurlijk heeft iedereen de vrijheid om de hobby uit te oefenen op een wijze die hij/zij leuk vindt.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Realisme op de baan?
Ik persoonlijk ga ook meer voor de realiteit.
Natuurlijk is een 100% kopie van de werkelijkheid vrijwel niet mogelijk en wat mij betreft ook niet noodzakelijk. Ik probeer echter wel zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Mijn thema is Nederland (periode IV-V), en daar pas ik al mijn materieel (locs en wagens) en het landschap (de natuur, de huizen en andere bouwwerken én de bovenleiding) op aan.
Dus geen U.S. Big-boy of zuid-Duits vakwerkhuis op een "spagetti-baan" voor mij.
Re:Realisme op de baan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Realisme op de baan?
Citaat van: stefant4 op donderdag 04 februari 2010, 12:18:01
Citaat van: 10103 op woensdag 03 februari 2010, 20:02:02
Citaat van: stefant4 op woensdag 03 februari 2010, 19:40:12
je mag zelf doen wat je wilt,des noods hang je UFO's boven een periode 1 baan,als jij het mooi vind moet je het lekker doen
dat idee hadden de nazi`s ook al maar toen verloren...

Ga je nou op je eigen commentaar reageren?
En het slaat ook nog eens nergens op........
Voel je je wel lekker Stefan?
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Realisme op de baan?
Ik zie de link persoonlijk niet zo tussen een misdadig regime en modelspoor.

Maar ik rij periode IV, waarin ik eigenlijk ook open sta voor dingen die eerder zijn uitgebracht. Een BR01 kan je immers wel rond 1980 op het spoor aantreffen maar een Taurus wordt toch lastiger.
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Realisme op de baan?
Hoi allemaal,

Je hebt een periode en je hebt de realiteit.......
Ik ga voor Nederlands en niet specifiek voor een periode, al zoek ik het toch wel modern met lichtseinen enz.
Maar.... kijk eens wat er meer en meer uit het buitenland langs komt. Vergeet ook de museum spoorlijnen (ik woon vlak bij STAR) en de nostalgische "Spoorwegmuseum" ritten niet. Op sommige rijdagen is het ook een en al klederdracht, old-timers, enz. Kan ook in een klein hoekje van je baan zijn.

Groeten en vooral veel treinplezier.
Hugy
Re:Realisme op de baan?
Joost B.
gast

Re:Realisme op de baan?
Het idee wat Jaques oppert is precies wat ik ga doen.

Ik kan Ep III rijden en IV/VI, er komen 2 schaduw stations.
1 voor nieuw en 1 voor oud, zo kun je in 1 keer je hele baan omswitchen van tijdperk.

Gr Joost
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Realisme op de baan?
Of, ga voor een modulebaan. FF-e switchen en je zit in een heel ander tijdperk...  :D
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re:Realisme op de baan?
Citaat van: Joost B. op donderdag 04 februari 2010, 14:21:04
Het idee wat Jaques oppert is precies wat ik ga doen.

Ik kan Ep III rijden en IV/VI, er komen 2 schaduw stations.
1 voor nieuw en 1 voor oud, zo kun je in 1 keer je hele baan omswitchen van tijdperk.

Gr Joost

Ga je dan ook alle preisertjes omkleden :lol: :lol:

Succes!
Hugy
Re:Realisme op de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re:Realisme op de baan?
Citaat van: 10103 op woensdag 03 februari 2010, 17:23:06Hoe belangrijk vinden jullie "realisme" op je eigen baan? Mogen treinen uit allerlei periodes en verschillende landen naast elkaar bij je op de baan rijden? Of ben je meer een purist die alles zo realistisch mogelijk wil houden?
Je moet gewoon een goede smoes verzinnen; zo ga ik periode V rijden met een spoorwegmuseum erbij zodat ik ook alles uit de voorgaande periodes kan laten rijden. :mrgreen:

Wel heb ik vrijwel uitsluitend Nederlands en Duits materieel (mijn beoogde baan ligt in het grensgebied), al zijn er ook wel weer goede smoesjes te verzinnen om Belgisch, Frans, Zwitsers of Oostenrijks materieel op je baan te hebben want dat ligt toch allemaal in de buurt.
Re:Realisme op de baan?
Dit vind ik nu het mooie aan deze hobby.
Het is jou spoorbaan en je kunt ermee doen wat je wilt en mooi vind.

Ik zelf ben periode III fanaat en rij eigenlijk alleen met duits materieel.
Maar af en toe heb ik zin om met mijn zwitserse krokodil te rijden
dan die ik dat. Of een periode IV TEE trein.
Ik bedoel maar het is mijn kleine wereld!! Ik bepaal!!!

Groeten Martin
Re:Realisme op de baan?
Joost B.
gast

Re:Realisme op de baan?
Je hebt altijd van die klinknagel tellers, alles moet exact 1:87 zijn enz.
Ik heb nog nooit iets gezien wat exact 1:87 is, ga eens uitrekenen wat een beetje wagen of lok in 1:87 zou moeten wegen :mrgreen:
Re:Realisme op de baan?
Citaat van: Joost B. op donderdag 04 februari 2010, 16:27:36
Je hebt altijd van die klinknagel tellers, alles moet exact 1:87 zijn enz.
Ik heb nog nooit iets gezien wat exact 1:87 is, ga eens uitrekenen wat een beetje wagen of lok in 1:87 zou moeten wegen :mrgreen:
Modelspoor in een grote compromie!!!!

Trouwens rijtuigen in 1:87 lengte zijn naar mijn mening mooier om te zien dan die korte dingen.
Maar dat is dan weer een mening en daar heb je er 1xaantal leden van op dit forum :P

Groeten Martin
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Realisme op de baan?
Ik rijd in principe DB jaren '70 (Tp IVa) maar hou me daar niet strikt aan. Zo heb ik ook veel IIIb-materieel, en ook wel iets nieuwer materieel. Natuurlijk is een grensstation ook een dankbaar onderwerp dus zodoende heb ik ook een klein beetje NS-materieel.

@Hugy, hee, een streekgenoot! Ik kom ook nog weleens bij de STAR ;)
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Realisme op de baan?
Of je redeneert andersom: als ik op mijn tijdperk IV-baan iets van tijdperk V laat rijden dan geldt dat onder het mom van "toekomstexperiment"  :mrgreen:
Ik heb bijvoorbeeld 1 Opel Kadett GSI van begin '90. Als ik daar wat maffe stickers op plak en is het een prachtige test. Nog even fotograafjes regelen..  :lol:
Re:Realisme op de baan?
Citaat van: Joost B. op donderdag 04 februari 2010, 16:27:36
Je hebt altijd van die klinknagel tellers, alles moet exact 1:87 zijn enz.
Ik heb nog nooit iets gezien wat exact 1:87 is, ga eens uitrekenen wat een beetje wagen of lok in 1:87 zou moeten wegen :mrgreen:

Nou... Als voorbeeld een 1600 loc van 21 ton...
Die zou in exact 1:87 dan ongeveer 128 gram moeten wegen (3x delen door 87 om de m3 dus het gewicht te krijgen). Dan is een metalen model dus wat te zwaar.
Misschien dat jij 84 ton 1 keer door 87 wilde delen, dat wordt wat veel van het goede (bijna een ton). :mrgreen:

Oh ja, qua materieel beperk ik me wel zoveel mogelijk tot 1 periode en dat is jaren 70/80 Duits. Als ik me niet beperk wil ik veel te veel hebben... 8)
Maar het is net wat je zelf leuk vindt!

Groetjes,
Kiezel :D
Re:Realisme op de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Realisme op de baan?
Okay, uit de reacties concludeer ik, dat ik dus niet meteen van het forum word verwijderd en als ketter op de brandstapel terecht kom als ik eventueel later dit jaar foto's laat zien van mijn 141 'S-Bahn' in een woestijnlandschap die een rij tankwagons trekt...  :D

Leuk om te lezen in elk geval dat iedereen inderdaad zijn eigen wereldje in elkaar zet op zijn modelbaan.   

Re:Realisme op de baan?
Ik heb zelf alleen maar amerikaans, en er komt geen loc uit een ander land op de baan. Dat is mijn keuze :) Maar ook in Amerika zelf heb je een hoop beperkingen wat betreft tijdperk en maatschappij. Niet alles komt overal voor, daar hou ik me dan wel wat minder aan, ben al lang blij dat er nog wat amerikaans verkrijgbaar is.

Gewoon doen wat je zelf leuk vind. Dit is tenslotte een hobby waarbij je lekker je eigen  fantasie de vrije loop kan laten

Gr Mark
Re:Realisme op de baan?
digi-jacques
gast

Re:Realisme op de baan?
Citaat van: Joost B. op donderdag 04 februari 2010, 14:21:04
Het idee wat Jaques oppert is precies wat ik ga doen.

Ik kan Ep III rijden en IV/VI, er komen 2 schaduw stations.
1 voor nieuw en 1 voor oud, zo kun je in 1 keer je hele baan omswitchen van tijdperk.

Gr Joost

EPIII??? heb je voor die ene stoomlok dan een schaduw station nodig........ :mrgreen:
Re:Realisme op de baan?
Joost B.
gast

Re:Realisme op de baan?
Toen werd er in CH al volop electriesj gereden :mrgreen:
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Realisme op de baan?
voor mijn nieuwste project komt er een schaduwstation op de baan ( 15 cm hoogte , minimaal 2 mtr trein mogelijk )

Over de treinen : mijn baan , mijn visie . ik bepaal wat hoe en hoeveel . zo komt er op de baan een relatief grote seinhuis te staan ( station heeft 3 sporen , seinhuis is meer voor 10 sporen ) want ik vind deze leuk .
Re:Realisme op de baan?
Ik heb het gevoel dat we een beetje afdwalen. Zullen we weer terug on-topic gaan?
Re:Realisme op de baan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Realisme op de baan?
Bij mij is alles periode 1968-1980, NS. Daar ben ik heel consequent in. Alleen had ik al een Br.38 van DB en een Zweedse Da. Nou heb ik de afgelopen maanden een stammetje ICR's bij elkaar verzameld. De eerste kreeg ik van de Goedheiligman. Tja, teruggeven kon niet, dus dan maar een stammetje. Toevallig stonden ze ook op m'n verlanglijst ;-)
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Realisme op de baan?
Ik ben ook niet zo heilig hierin. Ik koop wat ik mooi vind. Mijn baan wordt ns jaren 90 ongeveer,met een museumlijn. Dat deze museumlijn ritten rijd met een big-boy met een paar personenwagonnetjes, ppfff, moet kunnen.

Roy
Re:Realisme op de baan?
cyberbeast41
gast

Re:Realisme op de baan?
Bij mij rijdt ook alles door elkaar al lijk ik het de laatste tijd meer bij modern en belgisch materiaal te houden.
Wat ik dan wel weer wens is dat de seinen correct staan en dergelijke.
Re:Realisme op de baan?
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Realisme op de baan?
Ik hou het op tijdperk V/VI.
Ik hou van realisme en ook dann kan er ook een stoomtrein rijden, als museums trein/rit.

In principe vind ik alle tijdperken mooi, maar door 1 tijdperk aan te houden scheelt het toch weer iets in de kosten...
alhoewel.....ik van het geld een hele mooie dure nieuwe auto had kunnen kopen, maarja je maakt keuzes in je leven.

mvrgr

Erik