Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

koploper olympia

Gestart door fjh55 zaterdag 06 februari 2010, 13:11:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
koploper olympia
Lid sinds: 2010

offline
koploper olympia
vraagje: mijn koploper olympia (gekocht op 8 januari jl heb ik net omgeruild voor een nieuw exemplaar: het sound systeem werkte niet meer, bovendien begon hij daarvoor af en toe met een frans omroepbericht...ik rijdt op metaalrails met 6021...en wat schets mijn verbazing ook de nieuwe (gisteren opgehaald) geeft soms onder het rijden zonder dat ik een functietoets indruk het franse bericht of geeft het treinhoornsignaal...rara hoe kan dit

wat betreft de koppelingen ik heb een aantal van mijn treinstellen in de verpakking van luxaflex jalouzien ter bescherming...werkt  prima en op allerlei lengtes beschikbaar

n.b ben nieuw op dit forum

Re:koploper olympia
redskin
gast

Re:koploper olympia
Citaat van: fjh55 op zaterdag 06 februari 2010, 13:11:06
wat betreft de koppelingen ik heb een aantal van mijn treinstellen in de verpakking van luxaflex jalouzien ter bescherming...werkt  prima en op allerlei lengtes beschikbaar

liggen ze niet heel los in zo'n verpakking (is toch nooit op maat gemaakt).

ik zal binnenkort wel eens een foto plaatsten van mijn opbergkist (als de rails en bekleding erin zitten)
Re:koploper olympia
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:koploper olympia
Citaat van: fjh55 op zaterdag 06 februari 2010, 13:11:06
wat schets mijn verbazing ook de nieuwe (gisteren opgehaald) geeft soms onder het rijden zonder dat ik een functietoets indruk het franse bericht of geeft het treinhoornsignaal...rara hoe kan di
n.b ben nieuw op dit forum

Zie  dit topic over bijgeluiden: klik
(wel een beetje erg lang topic, maar de link geeft direct de pagina waar er melding van gemaakt van word)

Het vreemde is dat dat bij jou gebeurt zonder gebruik van een funktietoets.
Ik weet niet hoe zo een 6021 werkt, maar staat er dan niet een toets ingedrukt? Moet je die dan misschien nog een keer indrukken om weer van die funktie af te komen?
Bij mij is het zo als ik met de Mobile Station onder het rijden een funktie toets gebruik ik ook soms de franse brabbelarij krijg, maar dus nooit spontaan.
Indien dit bij jou wel zo is, toch maar weer terug naar de winkel  :?

Dirk-Jan

:D P.s Welkom hier op het forum  :D
Re:koploper olympia
Lid sinds: 2010

offline
Re:koploper olympia
je kunt ze op de gewenste lengte snijden en dan (eventueel de afdekdopjes beplakken met een laagje 'schuim' (ong.1cm) zodat de treinstellen er precies in passen en niet heen en weer kunnen schuiven(zonderrails)
en ze glijden ook heel makkelijk van hieruit op de rails..deze verpakkingen zijn (toevallig) exact de juiste breedte (35mm) dus de treinen kunnen niet heen en weer schuiven...enfin ik vind het een heel goed alternatief (jalouzie verpakkingen vanuit een bouwmarkt zijn ook goed)
Re:koploper olympia
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:koploper olympia
Dat vreemde gebrabbel wil nog wel eens gebeuren door een hele korte stroomonderbreking (gewoon even slecht contact, of vuile rails). Als er dan een kleine dip in de spanning is geweest dan weet de (geluids)decorder het niet helemaal meer waar die mee bezig was en doet dan zomaar wat.
Re:koploper olympia
Lid sinds: 2010

offline
Re:koploper olympia
wat betreft de brabbelarij...dit is dus blijkbaar 'Normaal' in deze set  maar ik zal eens even goed opletten of en hoe er functietoetsen nog 'aan'staan..
kan het misschien ook te maken hebben met een hele korte stroomonderbreking in de m rails waardoor er plotseling weer spanning op de decoder komt te staan en als dan inderdaad de functietoets nog op 'on'staat zou dat wel eens de verklaring kunnen zijn ..
Re:koploper olympia
Lid sinds: 2010

offline
Re:koploper olympia
berichten kruisten elkaar...ik denk dat we het 'lek' bovenwater hebben, maar waarom hij nou ook een frans omroepbericht heeft meegekregen snap ik niet zo erg
Re:koploper olympia
woutje
gast

Re:koploper olympia
Citaat van: fjh55 op zaterdag 06 februari 2010, 16:55:37
berichten kruisten elkaar...ik denk dat we het 'lek' bovenwater hebben, maar waarom hij nou ook een frans omroepbericht heeft meegekregen snap ik niet zo erg

In de Koploper zit geen echte sounddecoder maar "gebakken geluid". En er zitten meer geluiden in dan je denkt. Het zou er echter niet uit mogen komen. Als je het "kolenscheppen" geluid hoort komen uit je Koploper moet je je echt zorgen gaan maken.:P

http://decoder.x-train.de/index.php?seite=sounddec/DVM09.php

Gr, Ben.
Re:koploper olympia
Remie
gast

Re:koploper olympia
En hij doet de toeter en de NL omroep ook? Mij lijkt het wel leuk als ik ook die andere geluiden kan afspelen. Zoals die Elektrische locomotief operationele geluid (ventilator) en die andere Elektrische locomotief operationele geluid (ventilator). Maar dit is niet mogelijk. Ik heb wel bij mijn koploper dat hij halverwege de toeters, of mededeling stopt. Dit doet hij 3X achter elkaar en dan is hij weer goed.  Bij mijn loc 1736 hoor ik soms een raar geluid. Dat is als er weer stroom op de baan komt. Ook best raar.

Re:koploper olympia
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

offline
Re:koploper olympia
Voor de liefhebbers: de Olympische koploper staat op dit moment (woensdag 10 februari) in Zutphen op het rangeerterrein langs de Pollaan bij de overweg (ten noordoosten van het station). Ernaast staat nog een andere, gerenoveerde koploper.