Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hier ben ik mee bezig, the making of (extra draagkracht)

Gestart door Rieske woensdag 03 februari 2010, 16:25:42

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Misschien wel erg leuk in combinatie met de trein die (geloof ik) een Messerschmit vervoerd?

Mathijs
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Is dit niet het karton dat bij de beschuiten in de verpakking zit.

De orginele loods gaat binnenkort tegen de vlakte.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Grappig om te zien dat je met weinig geld uit te geven zo'n prachtig resultaat kunt krijgen.

Modelspoor hoeft dus niet altijd duur te zijn :lol: :lol:

Groet
Ronald
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Citaat van: M.user op maandag 10 mei 2010, 22:41:42
Grappig om te zien dat je met weinig geld uit te geven zo'n prachtig resultaat kunt krijgen.
Modelspoor hoeft dus niet altijd duur te zijn
Ja, dat klopt. Het werkelijke bedrag is minder dan die ? 0,10 het zal eerder ? 0,04 zijn.
En 'n half uur werk, niet te vergeten.


Citaat van: degeluidsman op maandag 10 mei 2010, 22:33:39
Is dit niet het karton dat bij de beschuiten in de verpakking zit.

De orginele loods gaat binnenkort tegen de vlakte.

Ja dat golfkarton zou je ook kunnen gebruiken, al weet ik zo niet of dat golfkarton dezelfde is als die ik gebruik.
Mijn loods blijft voorlopig nog even staan.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
'n Enkeldeurs wisselhuisje in de maak.



Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
jij bent niet te stoppen  :D
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Ik heb nog wat gewijzigd aan de loods.

De stoom van de stoomlocomotieven kan nu in ieder geval naar buiten. ( althans die indruk wil ik wekken.)
Verder nog 'n kleine wijziging aangebracht, alleen een oplettend oog ziet het.





To be continued
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Citaat van: degeluidsman op maandag 10 mei 2010, 22:56:15
jij bent niet te stoppen  :D
Hij is echt niet meer te stoppen :shock:
Binnen de kortste keren kan zijn bevolking in eigen gebouwde huisjes wonen/werken etc.

Mathijs
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Het wisselhuisje voorzien van 'n leien dakje.





To be continued
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Dag Rieske.

Jammer dat de foto's van het wisselhuisje wat wazig zijn. Op het eerste gezicht lijkt het leien dak op de eerste foto een plankje met een netje erover. Maar bij nadere bestudering van beide foto's zie ik een toch een puik stukje modelbouw!  :lol:

De 'Train Shed' is een imposant gebouw geworden. Blijft het zo architect-maagdelijk of ga je het geheel nog behandelen? Ik ben trouwens geen timmerman, maar zit de schoor van de deuren niet verkeerdom? De neerwaartse druk moet toch naar de scharnierzijde toe i.p.v. er van af?

Groeten,

Erik
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 13 mei 2010, 17:31:46
Jammer dat de foto's van het wisselhuisje wat wazig zijn. Op het eerste gezicht lijkt het leien dak op de eerste foto een plankje met een netje erover. Maar bij nadere bestudering van beide foto's zie ik een toch een puik stukje modelbouw! 

De 'Train Shed' is een imposant gebouw geworden. Blijft het zo architect-maagdelijk of ga je het geheel nog behandelen? Ik ben trouwens geen timmerman, maar zit de schoor van de deuren niet verkeerdom? De neerwaartse druk moet toch naar de scharnierzijde toe i.p.v. er van af?


Ja, de foto's zijn met een gsm gemaakt, dus vandaar dat ze misschien wat wazig zijn.
Het is een leien dak van karton, geen netje erover. Overigens misschien wel een idee?

De Train Shed heeft nog een behoorlijke behandeling nodig. Zit te twijfelen of ik hem met de airbrush zal gaan bewerken. ( steenrood ).Of zal gaan voorzien van stukwerk. Maar ik kan het ook maken net als de binnenkant. ( maar daar ben ik nu te laat mee, denk ik ). Kortom nog eens goed over nadenken.

Dat van die deuren heb je goed gezien. Toen ik ze erbij had dacht ik zo klopt het. Vergeten dat de deur niet links maar rechts gemonteerd wordt alsof deze is open gedraaid. De deur hoort dus op het onderste scharnier te staan. Heeeeeeeeeel misschien ga ik dat nog wijzigen.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Hoi Rieske,

Mooi geplaatst die schoorsteen op het dak van de locloods.

Ik heb nog een vraagje.

Hoe snij je zo mooi de boogvorm uit het karton waar de boogdeuren en boogramen komen?


Gr
Ronald
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Shed )
Citaat van: M.user op donderdag 13 mei 2010, 20:12:57
Ik heb nog een vraagje.
Hoe snij je zo mooi de boogvorm uit het karton waar de boogdeuren en boogramen komen?

Met 'n snijpasser, gebruik er 2 eigenlijk

Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Ben vanavond maar weer eens met iets nieuws gestart.

Hier alvast een paar plaatjes.


Op de CD box ligt een onderdeel van 'n onbekend bouwpakket, daar probeer ik een mal van te maken.
Ik heb er maar 2 en dat moeten er 18 tot 20 worden.


Kartelschaar voor het maken van het leien dak.
Zie elders in dit topic hoe deze te bevestigen.


Bron: www.stationsweb.nl

Zoals gebruikelijk: to be continued
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Dag Rieske.

Lekker geveltje . . . . ! :lol:
Ik begrijp waar jij de uitdaging in ziet, man wat een bouwkundige details!
Daar zit aardig wat snijwerk in . . . . . .

Groeten,

Erik
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Het moet haast wel een stevig gebouw zijn, hij blijft al staan zonder 'n druppel lijm.lol

Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Ik ben niet spoorloos :lol: maar wel sprakeloos :P


Op de volgende gastendag een workshop van Rieske, kartonnen huisjes bouwen :mrgreen: :mrgreen:

Mvg Aart
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Zo Rieske ziet er weer puik uit en dat zonder een druppel lijm,over lijm gesproken zet je het helemaal in elkaar met Tix?
Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.

mvg frans
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Citaat van: F.J.S. op zaterdag 15 mei 2010, 10:01:50
Zo Rieske ziet er weer puik uit en dat zonder een druppel lijm,over lijm gesproken zet je het helemaal in elkaar met Tix?

De ramen, deuren, kartonnen muren en de verstevigingsdelen plak ik met Tix.
Het leien dak plak ik met houtlijm, dat droogt transparant op.

Citaat van: aart op zaterdag 15 mei 2010, 08:33:07
Op de volgende gastendag een workshop van Rieske, kartonnen huisjes bouwen

Zo moeilijk is het niet Aart, gewoon 'n stuk hard karton pakken en eerst alles aftekenen en dan beginnen met snijden. Dat doe en deed ik ook met dit station (Harderwijk). Het stond tegenover mijn ouderlijk huis.
Dat zal toch ook een van de volgende projecten gaan worden. Want uiteindelijk begon deze topic met Hier heb ik ooit gewoond maar dan nu in modelbouw. Ben een beetje ontspoort lijkt wel.lol

Maar ik kan je verzekeren als je eenmaal een huisje hebt gebouwd dan ..............?
Dus pas maar op!!
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hallo Richard,  :shock:

Dat gaat weeral een mooi gebouw worden. Wordt je niet gek van al die bogen (ramen) uitsnijden?

Ik blijf je in elk geval volgen

Groetjes

Kartonbouwcollega Christophe Janssen
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Citaat van: Petcor20 op zaterdag 15 mei 2010, 12:27:04
Dat gaat weeral een mooi gebouw worden. Wordt je niet gek van al die bogen (ramen) uitsnijden?
Kartonbouwcollega Christophe Janssen

Hé Christophe,

ja dat is inderdaad niet het leukste werk om te doen. Maar goed het moet nu eenmaal gebeuren.
De mal die ik geprobeerd heb om te maken is mislukt, dus ik moet een nieuwe poging gaan ondernemen.


Maar daarover later meer.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Rieske vraagje hoe reken jij je maten uit in 1:87 neem aan dat je niet van een foto kan zien.

mvg frans
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Tjonge Rieske, je hebt het zelf bouwen wel te pakken zeg! Wat een bouw-tempo zeg... lijkt wel of je voor het Guinness record kartonbouw gaat!

Het station ziet er veelbelovend uit!
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hoi Rieske, knap hoor die gebouwen van karton, ik geloof niet dat ik het geduld ervoor zou kunnen opbrengen, vr gr Arie
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Citaat van: F.J.S. op zaterdag 15 mei 2010, 13:16:51
Rieske vraagje hoe reken jij je maten uit in 1:87 neem aan dat je niet van een foto kan zien.

Er zijn dus verschillende manieren om iets uit te rekenen.
Maar wat ik meestal doe is het aantal lagen bakstenen tellen.
1 Baksteen + 1 voeg zijn in de regel samen 70mm ( 7cm)
Bij een goede foto kun je dus "ongeveer" uitrekenen hoe hoog een pand is en hoe hoog het raam zit bij wijze van spreken.
De bakstenen zijn gemiddeld 210 mm (21cm) lang. Die gegevens kun je dus gewoon gebruiken.
10 Lagen bakstenen zijn dus ( in werkelijkheid) 700mm hoog en dat deel je dan door 87, dat maakt dan in modelbouw ongeveer 8mm om de hoogte in het echt na te bootsen.

Verder zou je ook op de gok iets in kunnen schatten, als het goed smoelt er gewoon voor gaan.
De punt van de voorkant van mijn station is ook spitser dan op de foto.
Ik heb er geen probleem mee, echt 100% krijg je het waarschijnlijk toch niet.

Citaat van: P@tje op zaterdag 15 mei 2010, 14:12:50
Tjonge Rieske, je hebt het zelf bouwen wel te pakken zeg! Wat een bouw-tempo zeg... lijkt wel of je voor het Guinness record kartonbouw gaat!
Het station ziet er veelbelovend uit!

Ik ben nu inmiddels weer met 'n tractor loods bezig voor bij de boerderij.
Heeft die boer ineens sinds vanmiddag 2 trekkers en 3 flinke landbouwmachines voor achter de trekkers gekocht.
Met andere woorden zijn oude loods is plat gegaan en er wordt met spoed een nieuwe gebouwd.
Foto's volgen nog, geef me even 'n paar uur?
Citaat van: dolphin op zaterdag 15 mei 2010, 19:49:40
Hoi Rieske, knap hoor die gebouwen van karton, ik geloof niet dat ik het geduld ervoor zou kunnen opbrengen, vr gr Arie

Ach Arie dat lukt jou ook wel. Als ik naar jouw baan kijk heb jij ook engelen geduld.


Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Nou na 'n kleine 3 uur is hij "geboren", de nieuwe loods voor bij de boerderij.


De boer kan nu al zijn landbouw materiaal onder het afdak zetten.




Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hallo Richard,

Prachtig die traktor, materiaal loods. Die roestvlek op de zijkant afkomstig van het golfplatendak is je echt goed gelukt.

Ook de golfplaten zijn echt goed geweatherd.

Voor het berekenen van de maten ga ik net zoals jou te werk. Bakstenen hebben over het algemeen een bepaalde maat en aan de hand ervan kan je perfect de afmetingen bepalen. Je kan ook gebruik maken van bepaalde objecten die aan of in de nabijheid van het gebouw op de foto's staan. Zo hebben lantaarnpalen, telefooncellen, straatnaamborden, verkeersborden, lampen, , autio's, traktoren een grootte die meestal te achterhalen valt. Door deze afmetingen te vergelijken met het gebouw kan je dan de afmetingen vrij exact inschatten. Het gaat hem meestal om de algemene indruk. Een gebouw exact in schaal nabootsen kan enkel als je over de bouwplannen beschikt of ter plaatse gaat afmeten. Je kan ook aan de hand van topografische of kadasterkaarten werken om zo het exacte grondvlak te kennen.

Groetjes

Christophe Janssen
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hoi Ries.
Echt helemaal geweldig om te zien hoe het bouwen met deze materialen jou (en ons) in zijn greep heeft weten te krijgen!
Het begin (ouderlijk huis annex stations restauratie) heeft wel een gigantisch staartje gekregen, het ene na het andere gebouw weet jij tevoorschijn te toveren, waarbij het gebouwde ook nog steeds mooier wordt! 8)
Vooral omdat er nu een aantal forumleden hun prachtige kunstwerken in karton laten zien, is het erg leuk om te volgen hoe je hiermee kunt beginnen.
Het weatheren gaat je ook steeds beter af, werkelijk prachtige resultaten! :shock: :lol:

Alweer een nieuw maar zeker bijzonder interessant onderwerp voor de model(spoor)bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Rieske,

Geweldig!
Een leerzaam draadje, vol met tips.
De resultaten mogen er zijn. Jammer dat je oude golfplaten hebt gebruikt, want het roestwater loopt al langs de muren :wink:

Jammer dat ik er nog niet aan toe ben; eerst mijn schaduwstation bedraden.

Ga zo door!
Hugo
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Mooi station wordt dat!

en een mooie stal,
maar is in het echt ook 1 zo'n plaat lichter?
wel grappig, het breekt een beetje!

Groeten en succes met je station!
Martijn
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Citaat van: Marklin5 op zondag 16 mei 2010, 11:15:49
maar is in het echt ook 1 zo'n plaat lichter?
Alleen als je niet genoeg 'donkere' platen hebt  . . . . . .  :lol:
Renovatie, reparatie, gebeur zo vaak, kijk eens om je heen!

Citaat van: Petcor20 op zondag 16 mei 2010, 09:37:27
Die roestvlek op de zijkant afkomstig van het golfplatendak is je echt goed gelukt.
Dat is ook zo levensecht, dat ik hier totaal overheen gekeken heb!

Groeten,

Erik
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )

Kleine wijziging aangebracht. De muur is 3x zo dik geworden,
Zie het kleine verschil


Op beide aanbouwen ligt al 'n leien dak.

In het midden van het gebouw (station) het onderdeel waar ik er meerdere van moet hebben.


Ter verduidelijking 'n "close up" foto.

Mocht iemand dit onderdeel overhebben uit 'n bouwpakket. Dan houd ik me aanbevolen.
En herken je uit welk bouwpakket dit onderdeel komt, dan hoor ik het heel graag van je.
Ik moet er ongeveer 18 a 20 hebben, ik wil graag weten wie de fabrikant van dit bouwpakket is.

Citaat van: Petcor20 op zondag 16 mei 2010, 09:37:27

Voor het berekenen van de maten ga ik net zoals jou te werk. Bakstenen hebben over het algemeen een bepaalde maat en aan de hand ervan kan je perfect de afmetingen bepalen. Je kan ook gebruik maken van bepaalde objecten die aan of in de nabijheid van het gebouw op de foto's staan. Zo hebben lantaarnpalen, telefooncellen, straatnaamborden, verkeersborden, lampen, , autio's, traktoren een grootte die meestal te achterhalen valt.

Ik heb nu standaard een paaltje in mijn auto liggen van 1mtr. deze plaats ik tegen het gebouw en maak dan een foto.
Later kan ik dan op de foto bepalen hoog het object is.

P.s. nog bedankt voor de gestuurde PDFjes.
Citaat van: AlbertJan op zondag 16 mei 2010, 09:52:31
Het begin (ouderlijk huis annex stations restauratie) heeft wel een gigantisch staartje gekregen, het ene na het andere gebouw weet jij tevoorschijn te toveren, waarbij het gebouwde ook nog steeds mooier wordt! 8)
Vooral omdat er nu een aantal forumleden hun prachtige kunstwerken in karton laten zien, is het erg leuk om te volgen hoe je hiermee kunt beginnen.
Het weatheren gaat je ook steeds beter af, werkelijk prachtige resultaten! :shock: :lol:

Ja dat ouderlijk huis zal toch echt een van de volgende projecten moeten gaan worden. Kan dat mooi tegenover het station komen te staan. Ik kan het overigens iedereen aanraden om eens een huisje te bouwen van karton.

Citaat van: Hugy op zondag 16 mei 2010, 09:58:42
Jammer dat ik er nog niet aan toe ben; eerst mijn schaduwstation bedraden.
Ik zou dit ook nog niet moeten doen, ben ook nog druk, nou ja druk, met mijn baan bezig. Dat ligt nu al vanaf januari stil.
Dus dat begint ook weer te jeuken.
Ja die golfplaten waren niet van de beste kwaliteit, Binnen een dag waren ze al aan het roesten.

Citaat van: Marklin5 op zondag 16 mei 2010, 11:15:49
maar is in het echt ook 1 zo'n plaat lichter?

diverse platen waren al doorgeroest deze zijn vervangen voor nieuwe, helaas had de boerenbond geen zwarte meer op voorraad.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 16 mei 2010, 12:44:48
Citaat van: Marklin5 op zondag 16 mei 2010, 11:15:49
maar is in het echt ook 1 zo'n plaat lichter?
Alleen als je niet genoeg 'donkere' platen hebt  . . . . . .  :lol:
Renovatie, reparatie, gebeur zo vaak, kijk eens om je heen!
Citaat van: Petcor20 op zondag 16 mei 2010, 09:37:27
Die roestvlek op de zijkant afkomstig van het golfplatendak is je echt goed gelukt.
Dat is ook zo levensecht, dat ik hier totaal overheen gekeken heb!
Dat is het leuke.
Mooi compliment, dat het zo levensecht lijkt. Thanks, dit is mede mogelijk geworden dankzij Christophe

Tot laters...






Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Zoals al eerder gemeld in dit topic heb ik 2 overgebleven bouwpakket onderdeeltjes waarvan de herkomst niet bekend was.
De fabrikant is inmiddels wel bekend, maar toen was ik al begonnen met het maken van een mal van dit onderdeel.
Van 2 moet ik er zo'n 18 zien te maken voor het station, vandaar dus de mal.
Ik heb daarvoor een vloeibaar rubber /latex gebruikt.
Laag op laag aanbrengen en tussentijds laten uitharden, ter versteviging 3x 'n katoenen tissue ertussen gelegd.
Het vervelende is dat het onderdeel dun is, 1mm ongeveer. Dus uit voorzorg heb ik de mal 5 mm dik gemaakt.
Dat is belangrijk want met het losmaken van de afdrukken moet je het rubber allerlei kanten optrekken om je onderdeel er weer uit te krijgen, plus de mal moet niet vervormen en dat voorkom je door hem wat dikker te maken.
Na veel vijven en zessen is het me toch gelukt om van het origineel een mal te maken.
Maar ondanks alles ga ik toch eerst proberen om bij de fabrikant deze onderdeeltje te krijgen.
Mocht dat niet lukken dan zal ik aan de slag moeten met giethars.


Onderdeel nog in de mal


De afdruk zie er goed uit ( althans dat is mijn mening )

Tot laters
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Rieske,

je hebt gelijk dat je in een geval als 't jouwe probeert om een malletje te maken.
Je maakt dit van latex/vloeibaar rubber. Op zich gaat dat prima, is mijn ervaring.
Je gietsels zien er ook goed uit!
Hou er wel rekening mee dat latex krimpt, nadat het is gedroogd. Je nieuwe ramen
zullen dus iets kleiner worden. Als 't moeilijk wordt om losse onderdelen te pakken
te krijgen bij de fabrikant, zul je er dus nog een paar extra moeten maken, om geen
grootte-verschillen te krijgen.
Dit krimpen heb je niet (echt verwaarloosbaar!) met siliconenrubber. Jammer dat dat
nou juist weer een stuk duurder is dan latex.

Verder geniet ik van je bouwsels. Prachtige dingen maak je!

Succes.
M vr gr,

Wim
Boer wordt er niet vrolijk van
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Boer wordt er niet vrolijk van
Een of ander onverlaat heeft graffiti op de schuur van de boer gespoten.
Denk niet dat de boer er blij mee is.
Wat denken jullie?

Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hallo Ries,

Leuk gedaan die graffiti op de beuren schuur, jij weet ook van geen ophouden waar haal je de tijd vandaan.

En nu zit je ook weer in de mallen, ik denk dat het geen verkeerde zet is geweest om lid te worden van de club.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Citaat van: degeluidsman op maandag 17 mei 2010, 16:30:28
Leuk gedaan die graffiti op de beuren schuur, jij weet ook van geen ophouden waar haal je de tijd vandaan.
En nu zit je ook weer in de mallen, ik denk dat het geen verkeerde zet is geweest om lid te worden van de club.

De graffiti komt waarschijnlijk niet eens in het zicht, maar het leek me wel leuk om dit toch aan te brengen.
Het is voor mij ook een beetje uitproberen.
Op de club zijn ze heel goed in vakwerk huisjes bouwen. Daar zitten de ware meesters op dit gebied.
Ik bouw voornamelijk NL, dat is een heel andere bouw. Al is de basis in grote lijnen wel hetzelfde.
Overigens is het bankgebouw gebouwd voor op de clubbaan.

Ja, mallen maken heb ik niet van de club, heb het ooit eerder gezien op het forum.
Iemand tipte me weer op dat topic, gelukkig had ik het redelijk onthouden.
Dus nu kan ik met giethars aan de slag.
Nog niet zo makkelijk want er moet ongeveer 3% harder bij op een paar druppels giethars. Dus dat wordt weer lachen en kliederen.

Citaat van: WAJ Janse op maandag 17 mei 2010, 10:27:59
je hebt gelijk dat je in een geval als 't jouwe probeert om een malletje te maken.
Je maakt dit van latex/vloeibaar rubber. Op zich gaat dat prima, is mijn ervaring.
Je gietsels zien er ook goed uit!
Hou er wel rekening mee dat latex krimpt, nadat het is gedroogd. Je nieuwe ramen
zullen dus iets kleiner worden. Als 't moeilijk wordt om losse onderdelen te pakken
te krijgen bij de fabrikant, zul je er dus nog een paar extra moeten maken, om geen
grootte-verschillen te krijgen.
Dit krimpen heb je niet (echt verwaarloosbaar!) met siliconenrubber. Jammer dat dat
nou juist weer een stuk duurder is dan latex.

Verder geniet ik van je bouwsels. Prachtige dingen maak je!

Ja komt het niet van links dan zal het van rechts moeten komen.
De mail richting de fabrikant moet ik nog maken, zit op de part nummer van 'n forumlid te wachten.
Hij zou de tekening scannen voor me, ook weer zo'n super voorstel van hem.   Daar kun je wat mee.

Ik zal extra ramen maken i.v.m de krimp, dan zijn ze allemaal gelijk althans dat hoop ik.

Geloof het of niet ook ik geniet van mijn eigen bouwsels.
het blijft iedere keer weer een uitdaging om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen.
En als het fout gaat ben je een paar euro centen kwijt.
Tot nu toe gaat alles voorspoedig. ( gelukkig, heb een hekel aan weggooien )


Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hoi Rieske,

Even terugkomend op de cirkelsnijder.

Op dit moment is mijn ervaring dat het niet eenvoudig is om door het stugge karton te snijden. Hoe doe je dat dan met de cirkelsnjder, omdat het lijkt dat je daar niet zoveel druk mee kunt zetten?

Groet
Ronald
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Citaat van: M.user op woensdag 19 mei 2010, 21:18:24
Even terugkomend op de cirkelsnijder.
Op dit moment is mijn ervaring dat het niet eenvoudig is om door het stugge karton te snijden. Hoe doe je dat dan met de cirkelsnjder, omdat het lijkt dat je daar niet zoveel druk mee kunt zetten?

Inderdaad rustig beginnen. De snijder zo recht mogelijk houden. En dan meerdere malen hetzelfde stuk snijden. Als de naald door het karton is gegaan wil ik ook nog wel eens vanaf de andere kant snijden.
In ieder geval snij ik altijd of begin ik altijd aan de kant te snijden die in het zicht valt. Dan heb je daar in ieder geval een strakke lijn.

Als je twijfelt gewoon een paar keer op 'n ander stukje karton oefenen. Je moet gewoon de slag even te pakken zien te krijgen.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Bedankt voor het advies Rieske.

Ben inmiddels met mijn tweede project bezig een klein schuurtje voor langs de pendelbaan. Ben ook verschillende verftechnieken aan het uitproberen voor op het karton.

Groet

Ronald
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Dit gereedschap heb je nodig om 'n huisje van karton te maken.


Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Hallo Rieske,

Met veel genoegen zit ik de vorderingen van jou te volgen, en veel wat ik gezien hebt vind ik prachtig.!  Ik kijk nu alweer uit naar jouw volgende project.  Nog veel succes.!

groeten, Willem.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( Kleine update )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( Kleine update )
Zoek de verschillen.lol

Gisteren de boerderij maar bakstenen muren gegeven.
Ziet er weer heel anders uit zo.


Nieuwe situatie


Oude situatie
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
Super Rieske ziet er weer strak uit.

Groet

Ronald
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, a Train Station )
De muur van de garage bij het bank gebouw is vandaag opgetrokken uit natuursteen.



Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, in karton )
Hallo Rieske,

Ik denk dat dit allemaal nog geweatherd moet worden? Het ziet er nu mooi, maar een beetje "schoon"uit. Ik wat met spanning af hoe alles gaat worden....

groeten. Willem.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, in karton )
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, in karton )
'n Kind dat lekker aan het schommelen is in de boerenloods.



Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, in karton )
Hoi Ries.
Je bouwwerken worden steeds mooier en de afwerking steeds beter! 8)
Natuurlijk is het bijzonder leuk om zelf allerlei bijzondere en unieke gebouwen te maken, je hebt er duidelijk aanleg voor en dus.........weer een hobby erbij! :lol:

Het ouderlijk huis annex spoorrestaurant in Harderwijk (waar alles mee begonnen is) wordt misschien ook nog eens in perfectie afgebouwd? :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Hier heb ik "..", in modelbouw!( The making of, in karton )
hey Kerel,

Gaaf zeg geweldig gewoon wat je allemaal van karton weet te maken, waar haal je je inspiratie uit, kijk wel uit he met rijdend foto's maken van huisjes en gebouwen waar je langsrijd.ggggrrrrrrrrrr :shock:

Je messensetje vindt ik mooi wat is het merk daarvan want wil wat meer met ballast gaan doen en biedt dit een uitkomst.

Ga zeker zo door en maak en laat ons maar verbazen van je kunsten.

Groet Wim.