Citaat van: degeluidsman op woensdag 05 mei 2010, 20:41:33
Het zou leuk zijn om iets meer van het begin te zien, de eerste foto laat gelijk een halve loods zien.
Misschien kun je de techniek ook uitleggen want jij maakt stuk voor stuk mooie gebouwen.
Zoals je/jullie hebben kunnen zien heb ik ook alleen maar een foto van een oude bouwvallige locloods.
Deze heb ik bij benadering op 'n A3 gezet en daarna op karton getekend. Op de foto staan ook geen maten, dus neem ik een behoorlijke loc qua lengte. De loods gaat dus 'n paar centimeter meer lengte krijgen als de gemeten loc. In mijn geval is de loods 31 cm lang dat is exclusief het huisje wat eraan vast zit.
Aan gereedschap heb je nodig 'n kleine winkelhaak, potlood, Stanley mes of 'n afbreekmes(je) metalen liniaal, bison tix, schuurpapier eventueel 'n passer en 'n snijpasser.
Mijn winkelhaak komt van Vogel. Ik heb de blok dunner laten schaven. Want de blok was veel te dik. Als deze op het karton lag kon ik hem niet op het karton gedrukt krijgen. Dat is lastig want als je dan langs je winkelhaak snijdt kun je dus onder je winkelhaak snijden. Ik heb er zoveel af laten schaven dat hij nu plat op tafel en plat op het karton ligt.
De raampjes zijn bij de Belg in Houten te verkrijgen.
(waar staat die Belg? Als je binnenkomt rechts helemaal achterin in de spitse punt aan de rechterkant.)
Hij verkoopt allerlei raampjes van Auhagen, deze gebruik ik de regel.
Begin altijd met karton welke aan minimaal 1 kant recht is. Van die zijde gebruik je altijd je winkelhaak om je tekening uit te zetten. Als het eenmaal op karton staat en de hoogtes komen overeen, ga ik over tot snijden.
Dat doe ik met een afbreekmesje langs een metalen ijzeren liniaal. Geen aluminium.
Met lichte druk snij ik meerdere malen langs de liniaal, tot het uiteindelijk door gesneden is.
De zichtmuren dekken altijd de andere muren af, dus die overlappen ze.
Om de muren aan elkaar te bevestigen kun je van rest karton haakse hoekje snijden.
Op eerder geplaatste foto's zie je deze haakse driehoekjes in het boerderijtje.
Deze lijm je aan de binnenzijde van je huisje of loods.
Dat heb ik nu nog niet gedaan, ben nog veel aan het passen en meten.
De foto is mijn gids maar niet bepalend, het is mijn fantasie loods waarbij ik natuurlijk wel probeer de foto te benaderen.
Als je het makkelijk vindt om de muren wel vast te lijmen doe dan op 'n paar plaatsen 'n druppie Tix dat is al voldoende om je huis staande te houden.
Als alles goed is kun je het nog makkelijk los krijgen en het alsnog goed verlijmen.
Ik ben ook met het allereerste huisje gewoon op 'n A4 papiertje uit te tekenen. deze vervolgens uitgeknipt met van die lijmvouwoortjes eraan zodat ik ze ook aan elkaar kon lijmen. Ook terug te zien in dit topic.
Ik heb zo wel 10 huisjes gemaakt. Daar en dan kom je snel je fouten tegen die je zomaar maakt.
Hoop dat je er wat mee kunt?
Anders? Gewoon met 'n A4 beginnen en anders gewoon Karton kopen en beginnen. Heb ik ook gedaan.
Citaat van: dolphin op woensdag 05 mei 2010, 20:42:41
Hoi Rieske, wat een mooie loods wordt dat, waar kunnen we hem bestellen
, vr gr Arie
Misschien zet ik hem nog wel 'n keer in autocad ....?
Citaat van: aart op woensdag 05 mei 2010, 21:08:58
Maak er maar bouwtekeningen van, verkoop ze voor ?2,50 en je loopt binnen

Zie eerdere reactie van mij.
Binnen? Ik ben al binnen, dacht je dat ik buiten zat?
Een ieder kan dit gebouw toch wel natekenen? (Neem ik aan)
Citaat van: F.J.S. op woensdag 05 mei 2010, 21:48:39
Fantastisch Rieske heel mooi en maak je dit allemaal van karton?
Mooi staaltje huizenbouw hoor.
Alles van karton op de raampjes na deze zijn gekocht en of over van oude bouwpakketten.
Kortom gooi niets weg, geef het aan
Reske.lolNog even 'n dak gesneden.
Heb ernstig meer karton nodig ben er bijna doorheen.
BTW het karton is 1,5mm dik