Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Acceptabele afwijking binnen Wintrack?

Gestart door Laenderbahn027 woensdag 03 februari 2010, 10:47:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Hallo,

Tijdens het hobbyen met Wintrack past iets soms net niet (jullie kennen dat wel). Echter, welke afwijking is geoorloofd?

Als voorbeeld heb ik:

(<-2.0mm/0.0° [0.3mm/0.0°]->)

Kom ik hiermee weg, of dien ik hier en daar nog iets anders te proberen?

Bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,
William

Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
William,

ik weet niet precies wat je bedoelt hiermee, maar het ligt erg aan de plek, waar dit gebeurd. Als je bijvoorbeeld 5 rechte rails hebt, en daar komen een stel bochten net niet bij uit, kun je die rechten een ietsiepietsie verdraaien, zodat het wel uitkomt. Hiervoor heeft wintrack de functie "twist track". (verbinding waar je wilt draaien aanklikken, daarna rechtermuisknop--»twist track. Daarna kun je een draaihoek ingeven. Maar pas op, een paar tienden moet genoeg zijn. Geen 3 graden gaan verdraaien, want dat gaat niet uitzien.

Wellicht heb je er iets aan. En anders post eens een plaatje van het probleemdeel.

Roy
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Dat plaatsen zal ik zeker doen, hopelijk vanavond.

Het gaat in dit geval om een recht stuk, waarbij geen verdraaiing nodig lijkt (vandaar de melding 0 graden). Ik kom alleen een paar mm in de lijn van het spoor te kort lijkt het. Moet ik om deze 2.0 en 0.3 mm druk maken?

Bedankt voor je reactie Roy! Hopelijk win ik de 6.0 wintrack op eBay, dan hoef ik niet de hele tijd de hele situatie opnieuw te tekenen...
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Hoi,

die 0 graden die hij aangeeft, slaat op de afwijking. Niet op de draaiing. Die draaiing kun je er zelf gewoon aangeven, om het passend te maken. (en straks op je baan valt het nieteens op)

Roy
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Citaat van: RoWi op woensdag 03 februari 2010, 12:16:24
Hoi,

die 0 graden die hij aangeeft, slaat op de afwijking. Niet op de draaiing. Die draaiing kun je er zelf gewoon aangeven, om het passend te maken. (en straks op je baan valt het nieteens op)

Roy

Ik snap wanneer een afwijking aangegeven wordt in mm: ik kom dus waarschijnlijks iets aan ruimte te kort of heb teveel rails om het direct mooi op elkaar aan te laten sluiten. Met graden dacht ik dat de afwijking werd aangegeven in de hoek die nodig is wanneer de rails niet in een recht lijn met elkaar verbonden kunnen worden. Waarom zou je het anders in deze eenheid aangeven?

Met draaiing bedoel je waarschijnlijk echt het draaien van de rails (dus niet vast tegen elkaar aan, maar een beetje uit elkaar trekken?

Bedankt voor het meedenken!

Greetz,
William
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Inderdaad ja, dat bedoel ik. Maar dat is maar zo weinig, dat je er op de baan niks van gaat zien.

Roy
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Ik bedoel het punt links boven in de hoek (de keuze voor 24188 is alleen om de ruimte te vullen: uiteraard kunnen deze nog aangepast worden).



Hopelijk helpt dit.
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
dit is hoe ik het zou doen. enkele 188 vervangen door 172´s, en een kleine twist track.



Roy
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Dan denk ik dat ik dat maar eens aan ga houden. Ik heb dan in ieder geval geen "exotische railstukken" nodig, dus dit is vrij snel uit te zoeken.

Mocht iemand anders een andere mening toegedaan zijn: voel je vrij om te reageren.

Hoe dan ook, jij in ieder geval hardstikke bedankt Roy!
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Passsend maken met zaagje, lijm en soldeerbout...
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Iets minder elegant in mijn ogen, maar dat kan natuurlijk altijd ;-)
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Je kunt het nog zo mooi uittekenen , maar het gebeurd vaak dat jet in de praktijk makkelijker uitkomt dan de tekening aangeeft.
Echt je kunt heel veel aanpassen wat volgens je tekening niet kan.
Ik heb mijn baan ook getekend om precies bij te houden wat en hoeveel rail ik heb gebruikt en de afstand totaal.
Maar de praktijk ziet het er erg netjes uit,in wintrack iets minder en liggen sommige rails tegen of half over elkaar heen.

Mvg: Alex
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Acceptabele afwijking binnen Wintrack?
Alex,

ja dat komt omdat je ongemerkt de rails niet 100% legt, zoals het zou moeten. En je hebt speling genoeg, dus kleine afwijkingen krijg je er makkelijk uit. Behalve als je een stel wissels vlak bij elkaar hebt, dan kan het wel eens tegenvallen.

Roy