Er zijn vele discussies over mechanisch slecht schakelende wissels, het gaat bij mij redelijk goed op één kruiswissel na.
Omdat LDT en Viessmann het schakelen doen met een aparte spanning, een gelijkgerichte 16 volt wisselspanning, ben ik eens na gaan denken of ik mijn Edits decoders zou kunnen "opvoeren".
Ik heb uit mijn oude electronica bak een bruggelijkrichter en een elko genomen en die aangesloten op de 16 volt transformator van één van mijn boosters.
Op het printje heb ik de verbinding tussen de "B" aansluiting en de gemeenschappelijke aansluiting naar de wisselspoelen verbroken, de "+" van de brug aangesloten op deze gemeenschappelijke aansluiting en de "-" op de negatieve kant (is aarde) van de electronika voeding (ik heb het soldeerpunt gebruikt van de C1, de elko die de spoelspanning wat afvlakt).
Onderstaand zien jullie wat foto's.
Eerst heb ik de 16 volt wisselspanning ingeschakeld, ik zag geen rookwolken, toen heb ik de digitale baanspanning ingeschakeld en ik zag weer geen rookwolken.
Daarna heb ik een wissel aangesloten en die schakelde fantastisch en toen er na een tijdje nog geen rookwolken kwamen trokken mijn (scheepswerktuigkundige) hersens de conclusie dat het wel werkt zo.
Ik heb daarna wat spanningen gemeten en daar kwam uit dat er over de wisselspoelen nu een dikke 40 volt stond, geen wonder dat de wissel flitsend schakelt, op zich lijkt me dit niet zo'n probleem, de wisselaandrijving heeft eindschakelaars en Raptor geeft, op zijn laagste instelling, maar hele korte pulsjes.
Wat ik nu van mijn veel beter electronisch onderlegen mede-forummers zou willen weten is:
hoe komt het dat ik meer dan 40 volt meet?
tussen de gelijkgerichte 16 volt wisselspanning en de digitale rijspanning zit via de "B" aansluiting geen verbinding, dus de voeding voor de elektronika wordt niet beïnvloed, klopt dat?
de eind transistoren (de darlingtons) krijgen ook de 40+ volt te sperren en te verwerken, kunnen ze dat aan op de langere termijn?
de blusdiodes in de darlingtons staan "open" voor de positieve gelijkspanning, maar terug naar de gelijkrichtbrug, waar de eventuele stroom niet verder kan, klopt dat?
Zo, dat was het verslag van mijn experiment, graag hoor ik de nodige opmerkingen, maar niet over servo's e.d., daar is al genoeg over geschreven.
Groet, Anne W