Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

OMBOUWEN 3388

Gestart door GER zondag 17 januari 2010, 21:07:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
OMBOUWEN 3388
GER
gast

OMBOUWEN 3388
Hallo,

Ik wil graag een mp3388 digitaliseren , ik heb een decoder van ESU 52610 gekocht. Na het openen van de kap zag ik al dat het niet zo eenvoudig zou worden als gedacht. n.l. dit wordt mijn eerste keer.
Wie kan helpen?

Groeten Ger
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Ik zal je vast helpen door succes te wensen.
Re:OMBOUWEN 3388
AnalogDriver
gast

Re:OMBOUWEN 3388

Even de ZOEK functie op dit forum gebruiken.
digitaliseren
ESU inbouwen
decoder + ombouwen of inbouwen

Wat kom je dan tegen?

Ook de ESU handleiding vond ik handig om 2x te lezen ;)
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2008

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Ger,

Als je een veldspoel in je lok tegen komt met wikkeldraad i.p.v. een vaste magneet kan ik je al melden dat je een vaste/permanente magneet nodig hebt; ESU 51962.
(De ESU 52610 is een prima keuze, hoef je niet te veranderen)
Deze permanente magneet is voor gebruik i.c.m. motortjes met een trommelcollector.
Aub controleren of dat zo is !


Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2007

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Heb ik ook gedaan voor de eerste keer. zie hier Is goed te doen.
Alles goed doorlezen in de handleiding bij de decoder en de kleurcoderingen volgen, is een apart schema voor, en let op dat je de verlichtingsprint vervangt of zelf aanpast.
staat allemaal in het topic.

Groet Rob
Re:OMBOUWEN 3388
GER
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Oke dan,het aansluiten van de draden gaat wel lukken,maar dat gedoe met die condensoren  :(,Goed lezen en uitproberen maar.Vind het wel spannend {lees eng} om te doen.bedankt voor jullie reacties.

Ger
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2007

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Citaat van: GER op maandag 18 januari 2010, 21:55:44
Oke dan,het aansluiten van de draden gaat wel lukken,maar dat gedoe met die condensoren  :(,Goed lezen en uitproberen maar.Vind het wel spannend {lees eng} om te doen.bedankt voor jullie reacties.

Ger

Condensatoren op de motor gewoon laten zitten, hoef je niks aan te doen.
Het enigste wat je aan de motor moet doen is de veldspoel vervangen voor een permanent magneet. Eventueel kun je de motor aan passen naar hoogvermogen.

En vergeet niet om de verlichtings print aan te aanpassen.

Groet Rob
Re:OMBOUWEN 3388
Tinus
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Beste Ger,

Ik ben nu met mijn tweede ombouw Marklin 3388 bezig.
Inderdaad het is soms best lastig, maar ook heel erg leuk.
Ik heb een nieuwe Märklin motor met een nog in te bouwen ESU 52610 decoder .

Een nieuw lampje (Marklin 610080) plaatsen geschikt voor digitaal gebruik is ook nodig.

Ook voor mij blijven er een paar vragen open.

Deze 3388 heeft een tweede printplaat, waar een schakelaartje op zit.
A. Wat is de bedoeling van deze schakelaar.
B. Moet deze ook verwijderd worden.

Tevens ben ik nog op zoek naar 2 nieuwe lichtgeleiders (Marklin 294760), deze zijn volgens mijn dealer bij Marklin uitverkocht.

Veel succes met de ombouw en alle Forumleden alvast bedankt voor hun antwoord.

Groet Tinus



Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2007

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Hoi Tinus

A. schakelaar is voor omschakeling naar stroomtoevoer via bovenleiding.

B. Nee hoeft niet.

Lichtgeleider zal wel moeilijk worden, mischien heeft keuterman ze nog.
Anders naar een kap zoeken worden ook nog wel eens aangeboden.

Groet Rob
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2008

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Zover ik weet mag alleen de condensator, die tussen de motoraansluitingen zit, blijven zitten.
Re:OMBOUWEN 3388
GER
gast

Re:OMBOUWEN 3388
hallo rob,

Ik probeer de verlichtingsprint te vinden ,is dat de print waar ook de aansluiting voor de bovenleiding op zit.
Ik heb nl ook een 5polige motor gekocht. marklin set 60760 motor+ decoder
Ik was van plan om die decoder te gebruiken.
Motor is omgebouwd Alles zat in de set erbij maar nu het solderen.
Trouwens de decoder ziet er anders uit dan op de youtube video getoond.
kun jij of iemand anders me helpen?
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2007

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Ik wil je wel helpen, al heb ik geen ervaring met de 60760 decoder, heb er zelf een esu lokpilot mfx ingezet.

Verlichtingsprint is de print in de beide koppen is deze , is iets anders als centrale print waar de omschakeling voor de bovenleiding inzit.

Als het goed is moet er een beschrijving bij de decoder zitten,eerst effe goed doorlezen.
Op de centrale print heb ik de bedrading gesoldeerd van de decoder.

Wat wil je exact weten?

Groet Rob
Re:OMBOUWEN 3388
GER
gast

Re:OMBOUWEN 3388
 :D ombouwen gelukt , nu nog een andere adres geven ,ik dank u allen. :mrgreen:
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2007

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Ger,

Mooi dat het gelukt is, soms moet je de snelheid wat aanpassen.
Bij mij ging die als een speer ervandoor.

Veel plezier,

Groet Rob
Re:OMBOUWEN 3388
GER
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Snelheid aanpassen moet idd hij haalt een tgv nog in.
programeren met de ms was ook gemakkelijk kwam ik achter , wat een mooie uitvinding.
Re:OMBOUWEN 3388
Tinus
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Wie kan mij verder helpen?

Op de 3388 marklin 60760 motorset ingebouwd met ESU 52610 decoder.
Motor loopt voortreffelijk. De meegeleverde weerstandjes (of hoe die groene dingen ook heten) bij de Marklin set heb ik niet aangesloten.
Echter het lampje (610080 digitaal gloeilampje) blijft flakkeren, zowel op de groene functiedraad als op de paarse functiedraad. De maasa isheb ik zowel via de decoder geprobeerd als op de oorspronkelijke functiedraad.

Wie heeft de oplossing.

Groet Tinus


Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Hallo Tinus,

De interieurverlichting, wordt gevoed via de z.g grijze of de gele draad.
Hiertussen zit per draad nog een diode, om te voorkomen dat de spanning via de grijze draad wordt doorverbonden met de gele draad en andersom. (dan zouden je front- en sluitseinen tegelijkertijd gaan branden)
De gele en grijze draad voeren de "-"; voor de "+" gebruik je de oranje (orgineel) of de paarse draad. (electronische massa) De lamp moet WEL potentiaal-vrij gemonteerd zijn. dwz, geen verbinding hebben met het frame.
Juist de verbinding met het frame geeft een flikkerende lamp. Misschien heb je onbedoeld een verbinding naar de massa gemaakt.
Ik hoop dat je er zo uit komt.

M.vr.gr. Marcel
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2007

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Citaat van: Tinus op zaterdag 30 januari 2010, 11:10:26
Wie kan mij verder helpen?

Op de 3388 marklin 60760 motorset ingebouwd met ESU 52610 decoder.
Motor loopt voortreffelijk. De meegeleverde weerstandjes (of hoe die groene dingen ook heten) bij de Marklin set heb ik niet aangesloten.
Echter het lampje (610080 digitaal gloeilampje) blijft flakkeren, zowel op de groene functiedraad als op de paarse functiedraad. De maasa isheb ik zowel via de decoder geprobeerd als op de oorspronkelijke functiedraad.

Wie heeft de oplossing.

Groet Tinus




Die weerstandjes horen er volgens mij wel tussen op de motoraansluiting (heb ik in ieder geval wel gedaan).

Verlichting
heb je een geisoleerd lampvoetje erin zitten?
Dit moet er wel in.

Anders bij de centrale printplaat even kijken of er geen massa verbinding met de behuizing meer loopt.
Als ik me goed herinner heb ik op deze plaat een massa verbinding verbroken of aangepast.

als je het exact wil weten moet dan moet ik hem even openmaken.

Groet Rob 
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2008

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Die "weerstandjes" zijn eigenlijk spoelen en dienen UITSLUITEND voor radio-c.q. hoogfrequent ontstoring (naar de in de omgeving zijnde apparaten).

Voor de werking van de decoder/motor hebben ze geen enkel nut.

De aansluiting van verlichting op een ESU:
Blauwe draad is plus, voeding voor alle schakelbare verbruikers. En GEEN gezamelijke massa !
De witte, gele, groene en paarse draad zijn de schakelaansluitingen van de decoder en deze schakelen de stroom door de verbruikers in door doorschakeling van de aansluiting naar de nul (vaker ook wel min genoemd ...).
Voor lampjes niet van belang (maar wel voor leds) is dat de elektrische stroom van plus (blauw) door de verbruiker en schakeldraad naar de nul loopt, wanneer ingeschakeld door de betreffende functietoets.

Ik sluit alle verlichting zo aan en er is nooit een probleem als 'flakkeren'.

Waarom ESU het niet duidelijk vermeldt in het boekje is mij een raadsel.
Lampjes die op de lokbehuizing aangesloten worden doen het wel maar met het bekende gevolg....

grv Huub
Re:OMBOUWEN 3388
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Citaat van: huub op zaterdag 30 januari 2010, 15:12:06
Waarom ESU het niet duidelijk vermeldt in het boekje is mij een raadsel.
Lampjes die op de lokbehuizing aangesloten worden doen het wel maar met het bekende gevolg....

Op de onderste tekening op blz 13 van de lokpilot geeft ESU twee mogelijkheden om de lampjes aan te sluiten.
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2008

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Citaat van: Kappa op zaterdag 30 januari 2010, 15:46:07
Citaat van: huub op zaterdag 30 januari 2010, 15:12:06
Waarom ESU het niet duidelijk vermeldt in het boekje is mij een raadsel.
Lampjes die op de lokbehuizing aangesloten worden doen het wel maar met het bekende gevolg....

Op de onderste tekening op blz 13 van de lokpilot geeft ESU twee mogelijkheden om de lampjes aan te sluiten.
Jawel Ad, klopt helemaal.
De tekening doet echter vermoeden dat de lampjes 'voor' en 'achter' aan de lokmassa MOETEN
en hierdoor sluit men het vaak 'verkeerd' aan, dat is mijn indruk althans.
'verkeerd' als in: help, mijn lampjes knipperen....
Re:OMBOUWEN 3388
Tinus
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Beste Rob en Marcel bedankt voor jullie snelle reactie.

De weerstandjes op de motor geplaatst. Trein rijdt nog als een tierelier (Goed dus). Ik zou dus denken, dat de massa goed is aangesloten.

Het lampje zit in een kunststof behuizing en maakt geen contact met de trein.

De bruine draad van marklin (loopt via het verlichtingsprintplaatje) aangesloten op de zwarte draadvan de ESU decoder.

Draad 1 van de verlichting aan de paarse functie draad aangesloten en draad 2 ook aan de zwarte draad van de ESU decoder aangesloten.

Het probleem blijft bestaan.

Rob, als je een keer tijd hebt zou je dan kunnen kijken hoe jij dit hebt opgelost.

(De lamp brandt wel goed als ik hem aansluit op de bruine en zwarte draad van Marklin, maar dan kan ik hem niet in- of uitschakelen.)

Alvast bedankt.
Groet Tinus
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2008

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Citaat van: Tinus op zaterdag 30 januari 2010, 15:57:06
Het lampje zit in een kunststof behuizing en maakt geen contact met de trein.

De bruine draad van marklin (loopt via het verlichtingsprintplaatje) aangesloten op de zwarte draadvan de ESU decoder.

Draad 1 van de verlichting aan de paarse functie draad aangesloten en draad 2 ook aan de zwarte draad van de ESU decoder aangesloten.

Het probleem blijft bestaan.


Natuurlijk blijft het probleem want de zwarte draad zit aan het sleepcontact of de lokmassa.
Ik heb geprobeerd te vermelden dat de verlichting tussen paars en blauw moet.........
Re:OMBOUWEN 3388
Tinus
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Huub,

Lampje gesoldeerd aan de blauwe ESU draad en hij werkt nu zoals het hoort.

Iedereen bedankt voor alle tips.
Ik heb weer heel wat geleerd.

Groet Tinus.
Re:OMBOUWEN 3388
Lid sinds: 2008

offline
Re:OMBOUWEN 3388
Gelukkig doet het nu zoals je wil  :D
Vind je ook niet dat het ESU-boekje je eigenlijk op het verkeerde been zet ?

grv Huub
Re:OMBOUWEN 3388
Tinus
gast

Re:OMBOUWEN 3388
Hallo Huub,

Voor administrateurs, zoals ik is het inderdaad lastig en zijn er nog mensen, zoals jij die het duidelijk aan kunnen geven.

De decoder vind ik van ESU goed werken.

Groet Tinus