Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

rookgenerator BR 18.3 doet het niet

Gestart door Bert HSM maandag 01 februari 2010, 16:10:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Ik heb in de BR 18.3 (Märklin 39020) (van onderen) een rookgenerator ingebouwd. Ik heb de Seuthe 24 gebruikt. Helaas doet ie ?t niet.
De baan wordt aangestuurd met een MS.

Ik heb het volgende al geprobeerd:

Ik heb hem eerst op de baan getest. IJzerdraadje onder de generator op de middengeleider en de zijkant op één van de rails. Resultaat: Hij rookt als een tierelier.
Ik heb gekeken of de massaveer onder de voorste wielen goed contact maakt. Resultaat: goed contact.

Het nadeel is dat ik een aantal dingen niet goed kan zien als ik de bovenkant van de loc er weer op schroef.
Heb ik misschien de generator te ver naar boven geduwd, zodat het ijzerdraadje onvoldoende contact maakt?
Moet ik het contact vanuit de loc iets omhoog buigen zodat er een goed contact met het ijzerdraadje is.
Moet het ijzerdraadje plat tegen de generator aan blijven liggen of mag ik hem iets naar beneden buigen?

Wie heeft er een tip?

Bert
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Ja ik heb dat ook een keer gehad. Generator zat te hoog, heb toen dat draadje wat naar beneden getrokken en toen werkte het. Achteraf zag ik dat de generator er dieper in moest zitten. Dus ja dat draadje kun je wel wat terug buigen al zou ik eerder kijken of je generator niet wat dieper erin kan.
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Citaat van: Bert HSM op maandag 01 februari 2010, 16:10:58
Ik heb de Seuthe 24 gebruikt. Helaas doet ie ?t niet.

Volgens mijn bescheiden mening moet er een Seuthe nr. 20 in. (Equivalent van M* 72270)
En: Ik doe een kloddertje soldeer aan 't kontaktdraadje en ruw de messing kontaktlip in de lok wat op met fijn schuurpapier; daarna het kontaktlipje reinigen met wattenstaafje + een weinig wasbenzine.
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Hallo, klopt helemaal Seute 24 of Marklin72270 en die moet van onderaf af ingestoken worden met het draadje na achteren. en dan gaat dat perfect zie blz nr 66 van marklin Ho catalogus 2009/2010.


Groeten uit Maastricht Brupo-X. 8) 8) 8)
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Aan de hand van onderstaande info heb ik de Seuthe 24 gekocht. Aangezien we een digitale baan hebben is m.i. niet de 20, maar de 24 geschikt. De rookgenerator is niet via de decoder aangesloten. 24 moet volgens mij dus wel kloppen.

Märklin bereidt vrijwel zijn loks voor Seuthe rookgeneratoren voor. Hierbij is het volgende van belang:
Märklin lokomotieven die alleen op een conventionele, analoge baan worden gebruikt, kunnen uitgerust worden met rookgenerator nr 10 (Märklin nr7226) of nr 20 (Märklin nr 72270). Loks met een Delta of Digitaal dekoder waarbij de rookgenerator niet op de dekoder wordt aangesloten moeten met rookgenerator nr 11 of 24 worden uitgerust. (16?22 volt) Loks waarbij de rookgenerator wel via de dekoder wordt aangesloten, moeten worden voorzien van rookgenerator nr 10 of 20 (Märklin nr 7227 resp 72270) (10?16 volt)

Heb trouwens de Seuthe 11 ingebouwd in de BR 01 (39010). Deze is geschikt voor 16-22V en deze werkt prima. De generator kan bij de BR 18.3 trouwens niet van boven ingestoken worden.

Zal proberen de generator iets naar beneden te duwen en het contactlipje te schuren en even reinigen met wasbenzine.

Bert
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Dag Bert.
Een soortgelijk probleem is al eerder op het forum beschreven.
In dat geval bleek er geen massa contact te zijn, dit kun je controleren door een draadje van massa tegen buitenkant rookgenerator of op een blank gedeelte van de kap te houden.
Doet de rookgenerator het dan wel dan is er geen massa contact.

Succes met het roken! :lol:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Hallo allemaal.
Dit probleem had ik pas ook met mijn nieuwe lok.
ik heb toen het gat in de schoorsteen een klein beetje opgeschuurd en het probleem was verholpen
het was dus een massa probleem
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Bedankt voor de tips. Hij doet 't. Was waarschijnlijk toch een massaprobleem.
Heb de pijp waarin de generator valt van binnen licht opgeschuurd, heb dat ook gedaan met het contactlipje en de massaveer onder de lok.
Toch doet hij het niet zo mooi als die ik in de BR 01 heb ingebouwd. Die rookt echt. De BR 18.3 doet 't nu wel maar "spettert". Hij maakt een voortdurend knetterend geluid. Ook wordt de kap een stuk smeriger door het neerslaan van de rook.  Hoe kan ik het knetteren/spetteren oplossen? Kan dat komen doordat de generator nu ietsje lager zit en niet helemaal tot boven aan de schoorsteen komt? Of heeft het ook te maken met een smallere pijp?
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:rookgenerator BR 18.3 doet het niet
Dag Bert.
Zelf heb ik nu zo'n 20-30 locs voorzien van een rook generator, en het verschil in roken is behoorlijk groot!
Niet alleen het gebruikte type, maar ook het "toeval" is een belangrijk onderdeel.
Stand van het afgeschuinde holle aanzuig pijpje, werkelijke stroomverbruik en een zekere mate van "vervuiling" spelen allemaal een rol in de mate van roken! (ik lijk zo wel een rook magiër! :lol:)

Van mooi puffende tot knetterende en van matig tot vol rokende stoomlocs, alles is mogelijk en ook de soort rook vloeistof speelt een rol.

Het blijft een "vak" apart, de mooi rokende stoomlocs! :mrgreen:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.