Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS met mfx locs

Gestart door Wimpie44 dinsdag 12 december 2006, 15:15:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS met mfx locs
Wimpie44
gast

CS met mfx locs
Zijn er al mensen die CS gebruiken en daarop aangesloten 2x MS. Je hebt dan 4 regelaars voor 4 rijdende locs actief.

1/. Hoeveel mfx locs kan ik op een CS aansluiten. De stroom is nu max. 1,9A (30VA bij 16V) als je een Retail MS gebruikt. In een starterpakket zit een MS versie van max. 1,2A (19VA bij 16V) terwijl als part nummer - ook: 60152 - wordt aangegeven.

2/. zijn de losse CS die formeel als Marklin product los te koop zijn hetzelfde als de CS die in starter verpakkingen zit (29825/29851) ? Of zijn daar net als bij MS (1,2A / 1,9A )- verschillende uitvoeringen - wat max. stroom betreft - van ?

3/. als zou blijken dat er meer stroom geleverd moet worden voor componenten die met CS bestuurd worden, hoe kan je dat met een "Marklin - only" oplossing dan het beste oplossen. Het gaat voorlopig alleen of mfx locs die bediend moeten worden.

[edit] typo
Re: CS met mfx locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS met mfx locs
1. zoveel als je wilt....

2. Er zit duidelijk verschil in! Ik weet niet of het kan maar de Mobile station uit de startset voor spoor 1 heeft 1,9A misschien moet je de Central Station kopen uit de startset van Spoor 1? of zijn die er nog niet?

Groejtes,

Robbert
Re: CS met mfx locs
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS met mfx locs
Wimpie44, waar haal jij de wijsheid of de infromatie vandaan dat een Central Station, maar 1,9A aan vermogen kan leveren.

In de brochure over het systeem staat toch echt duidelijk te lezen dat het vermogen van een Central Station 48VA is, en dat is bij een spanning van 16 V toch echt 3A.
Dat is du hetzelfde vermogen als het oude systeem. En daarmee kun je 5 tot 6 treinen tegelijk mee laten rijden, is mede afhankelijk van de hoeveelheid functies die actief zijn, en de hoeveelheid verlichting in de wagons.


Re: CS met mfx locs
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: CS met mfx locs
Wim, ik ga er van uit dat Wimpie bedoeld dat je met aanschaf/gebruik van een MS niet verder komt dan max. 1,9A. Dus wil je meer moet je gaan kijken naar een Centrale.
Re: CS met mfx locs
Zoals Wim al zei. Het vermogen is 3A en ja  het CS uit de startset is dezelfde als degene die los verkocht wordt.

Heb je meer vermogen nodig voor meer treinen bijvoorbeeld dan heb je boosters nodig. Maar ik zou zeggen lees alles op de de Nederlandse Marklinsite over Marklin systems.

Re: CS met mfx locs
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: CS met mfx locs
Hallo Davy,

je kan of een link geven of een antwoord in de trend dat mensen verder helpt,

Zolang de nieuwe booster nog niet beschikbaar is kan de oude booster 6017 ingezet worden met de connect 60127?, ook de 6015 is bruikbaar maar wel met extra trafo voor de connect.

Zelf schakel ik mijn wissels met K83 decoder, via het CS, met een Delta booster die zijn signaal krijgt van het Central Station. Ook dit werkt uitstekend,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: CS met mfx locs
Wimpie44
gast

Re: CS met mfx locs
De stroom die je met een CS kan leveren is met alle modellen 3A. Bij 16V betekent dit dat het afgegeven vermogen max. 16 x 3 = 48 VA is.

In de MA winkels en bij dealers kom ik niet NL CS tegen, de meeste CS staan in taal Duits ingesteld.

Dat wat geschreven staat is vaak anders of wekt een andere indruk dan de werking in de praktijk of de verwachting over de werking in de praktijk. Daar kan je met eenduidige beschrijvingen veel aan doen. Ook kan de ervaring van gebruikers mogelijke onduidelijkheden helpen oplossen. Bv via uitwisseling van kennis en ervaring in dit forum.
Re: CS met mfx locs
De allereerste CS hadden twee talen Duits en Engels. Het CS uit de startset en latere versies hebben vier talen waaronder ook Nederlands.
Re: CS met mfx locs
Wimpie44
gast

Re: CS met mfx locs
Net naar 29825 gekeken en naar 29851 bij een bekende dealer. Dat zijn de mega-startersets met CS, die zijn 4-talig, waaronder Nederlands.

Het is niet de bedoeling dat de dealers de updates op CS gaan uitvoeren. Zij sturen de CS op naar het bekende bedrijf. Ook kreeg ik te horen dat het niet de bedoeling is dat klanten de CS zelf gaan updaten/upgraden via de PC of internet.

Bij aansluiten van 2x MS aan een CS zou volgens de handleiding van CS 1x MS direct aangesloten mogen worden, een 2de MS en volgend moet via een Terminator 60125 aangesloten worden. Direct aansluiten van een 2de MS aan de CS geeft geen schade aan de MS. In dat geval voldoet de configuratie niet meer aan de EU normen tegen radio straling.

Zijn er mensen die direct 2x MS aansluiten op een CS (dus zonder Terminator 60125). Werkt dit betrouwbaar in de praktijk ? Geeft dit storing op radio of tv ?


Re: CS met mfx locs
Wimpie44
gast

Re: CS met mfx locs
Onderstaande schakeling van 1x CS met 2x MS wilde ik gaan gebruiken.



Volgens de handleiding van het CS zou deze schakeling - vanwege radio storing - niet zijn toegestaan. De aansluiting van een 2de MS aan de CS zou via een Terminator moeten plaatsvinden.

Zijn er mensen die 4x een mfx loc gelijktijdig volgens bovenstaand schema zonder problemen laten rijden?

Ik heb de CS nog niet aangeschaft. Ook het prijsverschil tussen verschillende verkooppunten geeft aan dat er marge, maar mogelijk ook verschil in uitvoering is.
Ik wacht tot eind februari 2007 met de aanschaf en wil dan de meest recente versie hebben.

Het Plug-N-Play van mfx is iets wat me enorm aanspreekt.  Ik vraag me af of dit in combinatie met andere systemen ECoS ? ook kan blijven werken. Dus locs automatisch programmeren, niets zelf instellen en rijden. Wil je zelf iets aanpassen dan moet het kunnen. Het moet niet zo zijn dat je de adressen in een mfx loc zelf moet inbrengen.

Van de ECoS heb ik begrepen dat er meer mogelijkheden zijn. Ook kan er een backup van de configuratie op de PC worden gezet en zou het PC interface zijn ingebouwd. De max. stroom is hoger (4A) dan die van CS (3A) en de trafo die meegeleverd wordt is 90VA ipv 60VA. Bij mfx zijn per loc meer funkties beschikbaar dan in een configuratie met ECoS heb ik me door een Marklin/ECoS dealer laten vertellen.

Re: CS met mfx locs
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: CS met mfx locs
Citaat van: Wimpie44 op maandag 01 januari 2007, 17:32:16
Onderstaande schakeling van 1x CS met 2x MS wilde ik gaan gebruiken.



Volgens de handleiding van het CS zou deze schakeling - vanwege radio storing - niet zijn toegestaan. De aansluiting van een 2de MS aan de CS zou via een Terminator moeten plaatsvinden.

Zijn er mensen die 4x een mfx loc gelijktijdig volgens bovenstaand schema zonder problemen laten rijden?


Ik heb de CS nog niet aangeschaft. Ook het prijsverschil tussen verschillende verkooppunten geeft aan dat er marge, maar mogelijk ook verschil in uitvoering is.
Ik wacht tot eind februari 2007 met de aanschaf en wil dan de meest recente versie hebben.

Het Plug-N-Play van mfx is iets wat me enorm aanspreekt.  Ik vraag me af of dit in combinatie met andere systemen ECos ? ook kan blijven werken. Dus loc automatisch programmeren, niets zelf instellen en rijden. Wil je zelf iets aanpassen dan moet het kunnen. Het moet niet zo zijn dat je de adressen in een mfx loc zelf moet inbrengen.



Hallo Wimpie,

levert alhier geen enkel probleem op, en het staat niet in de gebruiksaanwijzing van het CS die ik heb, dat je er slechts 1 mag gebruiken.

Kan niet en mag niet, lijkt hier verschil uit te maken,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: CS met mfx locs
Wimpie44
gast

Re: CS met mfx locs
Op de NL website van marklin.nl staat onder Systems de voorlopige NL handleiding. Daarin wordt aangegeven dat 1x MS direct mag worden aangesloten op een CS. Meerdere MS zouden via de Terminal moeten worden aangesloten om te voldoen aan de regels voor radio-ontstoring. Aansluiten van meerdere MS aan CS schaadt de apparatuur niet, maar is niet volgens de voorschriften.

Staat dit in de meegeleverde Handleiding die bij CS wordt meegeleverd niet meer vermeld ?

Wim






Re: CS met mfx locs
In mijn handleiding van de eerste versie CS. Ik heb de mijne al sinds november 2005 staat dit ook.

Maar er staat ook dat als het centraal station via een aansluitbox op de modelbaan is aangesloten, kan op deze aansluitbox ook een extra mobile station aangesloten worden. Hiervoor is wel de adapterkabel 610479 nodig.

Mijn baan ik heb nog de oude metaalrails is ook op deze manier aangesloten.

Was voor mij ook het gemakkelijkste, omdat ik voordat ik een central station had mijn mobiele station ook was aangesloten op deze manier.

Op deze aansluitbox zit nu ook een mobiel station aangesloten. Als derde rijregelaar. Werkt prima.
En ik kan een tweede mobiele station als vierde rijregelaar nog rechtstreeks aansluiten op mijn CS indien nodig.

Een CS kan op 2 verschillende manieren worden aangesloten op een baan trouwens.


Groeten,
Davy