Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Blokindeling modelspoorbaan Mittelbrücke

Gestart door Michael-59 maandag 01 februari 2010, 09:14:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokindeling modelspoorbaan Mittelbrücke
Bij het nalezen van wat boeken, kwam ik in ieder geval tot de conclusie dat een blok minimaal de lengte van de langste trein moet hebben en dat wissels NOOIT deel uit maken van een blok. In eerste instantie heb ik als leidraad genomen dat er nooit wissels in een blok mogen zitten. Ik kom dan tot in het totaal 12 blokken voor de hoofdlijn en 3 voor de zijlijn.

Blokindeling hoofdlijn:


Blokindeling zijlijn:


De kortste blokken zijn 11 en 12. Ondanks dat ik denk dat de langste trein mogelijk niet in deze blokken past, lijkt het we wel handig om deze stukken te kunnen in- en uitschakelen. Immers het zijn delen van de keerlussen. Wat is jullie mening?
In de zijlijn blokindeing zijn ook de stukken rails die niet tot een blok behoren en geen wissel zijn aangegeven. Zie de zwarte dubbele pijl.

Maar nu verder. Ik begrijp dat ieder blok geïsoleerd moet worden. Bij Märklin moeten volgens mij de rails worden onderbroken/geïsoleerd middels rode plastic isolatoren. Klopt dat?
Het isoleren van ieder blok: betekent automatisch dat ook dat de wissels en overige te korte stukken altijd onder rij-spanning staan?

Tot slot, hoe regel je dat de blokken van stroom worden voorzien? Aangezien ik zelf een lage graad van automatisering wil, liever gezegd geen. Ik zit daarom te denken aan schakelaars waarmee ik blok aan en uit kan zetten, oftewel voor ieder blok een schakelaar die wel of niet bepaald of de trafo is ingeschakeld of niet.
Ik rij immers met Delta F4, dus kan maximaal 4 locs rijden. Meer is ook niet de bedoeling.

Ben benieuwd wat jullie vinden van mijn oplossingen en ideeën, alvast bedankt voor jullie opmerkingen enz.

Groet, Michaël