Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?

Gestart door Remie zondag 31 januari 2010, 19:08:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?
Hallo,
Zoals sommige al weten ga ik de 1100 van LS Models kopen. Omdat ik natuurlijk een stammetje wil maken heb ik wagons nodig. Ik heb R1 bochten. Ik kan marklin wagons nemen. Dat is niet de zelfde kleur rood & geel als de loc. Dan kan ik er een blauwe wagon tussen zetten. Dan valt het rood minder op. Maar met marklin heb ik geen stuurrijtuig. Want lima komt mijn kamer niet in. Dat vind ik niet zo mooi. Omdat ik het liefst LS Models icr's er bij neem is mijn vraag het volgende:
Is het mogelijk om deze wagonnen door R1 te laten rijden. Want dan kan ik een stuurrijtuig kopen als die uit is. Dan komen de kleuren overeen met de loc. Het maakt mij niet uit dat het geen gezicht is door de bochten; dat hebben de 1:100 wagons ook. Ook heb ik de piko hondekop. Die is volgens mij wel precies 1:87. Deze komt wel door de bochten. Oké, die neus komt ook wat verder over de baan. Maar ik maak mij daar niet druk over.
Waar ik geen zin in heb is dat mijn benelux trein bij elke bocht ontspoort. Ik mag dan geen bocht naar rechts, en dan metteen naar links doen. Maar dat hoef ik ook niet.

In een andere topic, die al oud was zag ik dit:
Citaat van: mDDM op donderdag 04 september 2008, 23:44:18
Volgens de bijgevoegde handleiding zijn de 1:87 ICR rijtuigen van LSModels geschikt voor een minimum boogstraal van 358 mm. Echter indien een boog direct gevolgd wordt door een tegenboog, moet de boogstraal volgens deze handleiding minimaal 420 mm zijn.
Welke R(adius) is dat?

Dus de vraag:
Is het gewoon mogelijk om LS Models icr door de R1 bocht te laten rijden zonder ontsporing of schade omdat de rijtuigen tegen elkaar aan komen?

Ik hoor het hopelijk,
Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
420 mm is r2
dat zijn marklinrails 24230
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Een tegen bocht kan ik wel vermijden. Ik heb alleen maar R1. Dus ik vroeg mij vooral af wat dit is:
Citeerboogstraal van 358 mm
Is dat R1. Dan betekend het dat hij wel door R1 kan :D
Ik hoop het wel. Ik heb geen zin dat ik dure wagons koop en dan niet er mee kan rijden.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Remie, het is al vaker aangehaald.. het kan eigenlijk net niet!

Lees deze topics even...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10124.0

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=10053.msg157537#msg157537
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Wat Brigitte zegt kan ik bevestigen. Ontsporen doen de rijtuigen niet in R1 bogen noch op de meegebogen wissels of gewone wissels maar de rijtuigen raken elkaar wel bij R1 en R2 parallel (is ook duidelijk op de foto van Henk te zien).

Keuze is R1 eruit of 1:100 van M* nemen.

Gr, Ben.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Tja, dat is zeker balen. Ik denk dat ik dan voor de m* ga. Om nu alle sporen te verkopen en nieuwe te nemen heb ik ook geen zin in...
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Deze foto dus:

Maar met paralel wordt er bedoeld dat de sporen naats elkaar liggen toch? Het spoor waar 2 rijtuigen op de foto staan is R1, en het spoor waar maar 1 rijtuig op staat is dus R2. Ik heb niet zo vaak dat ik de bochten zo naast elkaar leg. (ik heb alleen maar R1 namelijk). En anders hou ik er rekening mee tijdens het rijden. Wat ik niet op de foto kan zie is of die rijruigen die achterelkaar staan in de binnen bocht, of die elkaar raken. Dat bedoel ik meer. Dat de ene trein de andere raakt zie ik zelf ook wel. Maar ik kan niet goed zien of de 2 rijtuigen achter elkaar, elkaar raken.
Zo niet, dan ga ik denk ik toch voor LS :oops:

Citaat van: mDDM op woensdag 08 oktober 2008, 10:12:22
Met C-rails heb ik de zelfde configuratie nagebouwd. De LSM ICR- rijtuigen blijken elkaar dan niet te raken. De spoorafstand is bij C-rails wat groter dan bij K-rails. Misschien maakt dat net het verschil. Ik heb het nog niet nagerekend.
Uit dit bericht blijkt dat het wel kan. Ik ga niet uit van 1 bericht. Maar als ik bevestiging krijg wordt het LS :D

Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Ik zal vanavond even een foto voor je maken met LSM rijtuigen op een R1 boog. Kun je zien of ze elkaar raken.

Als je geen parallelbogen R1 en R2 hebt is er wat dat betreft geen probleem.

Gr, Ben.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Onderstaand zie je LSM 1:87 ICR met Roco kortkoppeling en 3-rail wielen.

Van recht naar R1 boog:



In de R1 boog:



En aansluitend direct een R1 tegenboog:


De rijtuigen raken elkaar niet en worden niet uit de rail gedrukt. Ook de koppelingen gaan niet los. M.a.w. het gaat prima.

Mooi? Nee, maar dat vind ik ook van 1:100 in R1 bogen. :P

Gr, Ben.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: woutje op maandag 01 februari 2010, 20:13:12
Mooi? Nee, maar dat vind ik ook van 1:100 in R1 bogen. :P
Hallo Ben,
Heel erg bedankt voor de foto's Ik zie dat het prima gaat. Ik kan alles goed zien. Ik sluit mij helemaal er bij aan dat het niet mooi is. Maar dat is 1:100 ook niet. Dus zo veel verschil is het niet. Ik denk, nadat ik deze foto's heb gezien, dat ik voor LS Models ga.
Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: Remie op dinsdag 02 februari 2010, 07:33:06Ik denk, nadat ik deze foto's heb gezien, dat ik voor LS Models ga.

Goeie keuze. 8)
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Ik heb wel gehoord dat ze niet meer goed te krijgen zijn. Hopen dat ik op houten nog wat zie ofzo. En anders, er kwamen toch ook nieuwe. Of niet? In ieder geval komen ze wel. Het is nu wel mooi dat de kleuren goed zijn, en dat ik een stuurrijtuig kan nemen. Misschien ga ik wel voor de nieuwe ns hispeed kleuren. Die kwamen toch ook? Want daar rijdt de 1100 nu mee volgens mij.
En zo te zien kan ik ook met de ls rijden door een tegen bocht. Maar als ik de ls models 1100 heb en er is geen icr op houten dan rijdt de 1100 tijdelijk met de ic+ totdat ik de benelux wel heb :D.
Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Set 44061 ICR A10 en ICR B10  Benelux rood/geel
(50 84 10-70 481-3)
(50 84 20-70 411-8)

Set 44062  ICR A4B6 en ICR B10  Benelux rood/geel
(50 84 30-70 072-6)
(50 84 20-70 403-5)
 
Set 44063  ICR BKD en ICR B10  Benelux rood/geel
(50 84 82-70 975-7)
(50 84 20-70 416-7)

44560  ICR Bs ~ Stuurstand  Benelux rood/geel, zonder airco


Set 44065  ICRm A10 en ICRm A10  rood/rose/wit
Hispeed, airco, Benelux verkeer (---)
 
Set 44066  ICRm B10 en ICRm B10  rood/rose/wit
Hispeed, airco, Benelux verkeer (---)
 
Set 44067  ICRm B10 en ICRm B10
rood/rose/wit, Hispeed, airco, Benelux verkeer (---)
 
44068  ICRm B10
rood/rose/wit, Hispeed, airco, Benelux verkeer (---) 

44564  ICR Bs ~ Stuurstand  rood/rose/wit
Hispeed, Benelux verkeer (---) 

De stuurstanden en de rijtuigen rood/rose/wit zijn er nog niet.

Gr, Ben.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: Remie op maandag 01 februari 2010, 17:28:33
Deze foto dus:


Op deze foto zie je eigenlijk geen R1 en R2 parallel, omdat er meegebogen wissels worden gebruikt die van zichzelf in feite R1 zijn, waarbij ook met R1 (2221) moet worden gecompenseerd (ook in de buitenboog). Dus de sporen liggen hier dichter bij elkaar dan als je een 'echte' R1 + R2 (2231) boog parallel zou leggen zonder meegebogen wissels.

Of het dan wel past weet ik niet (ik denk het wel eigenlijk).

Groetjes,
Kiezel :)
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Ik weet niet of deze rijtuigen nog volop te koop zijn, maar LS kennende niet. Dus daar ook maar metteen naar op zoek op houten. Dat wordt wel geld uitgeven... 100 euro voor 2 rijtuigen is wel veel :oops:. En dan nog een loc van 230. is 330. Ik ga denk ik eerst een 4 delige stam maken. loc+2 rijtuigen+ stuurstand (die later komt.)
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: kiezel op dinsdag 02 februari 2010, 09:54:23
Citaat van: Remie op maandag 01 februari 2010, 17:28:33
Deze foto dus:


Op deze foto zie je eigenlijk geen R1 en R2 parallel, omdat er meegebogen wissels worden gebruikt die van zichzelf in feite R1 zijn, waarbij ook met R1 (2221) moet worden gecompenseerd (ook in de buitenboog). Dus de sporen liggen hier dichter bij elkaar dan als je een 'echte' R1 + R2 (2231) boog parallel zou leggen zonder meegebogen wissels.

Of het dan wel past weet ik niet (ik denk het wel eigenlijk).

Groetjes,
Kiezel :)
Inderdaad is de R2 boog een boog die is samengesteld uit een 2221 (rechtsonder), een 2271L en een 2231 (rechtsboven). Het rijtuig waartegen de rijtuigen op de binnenboog botsen staat dus op de gunstigste positie van de boog (namelijk op een 2231). Het wordt op een andere positie in de buitenste boog alleen maar erger.


Citaat van: woutje op maandag 01 februari 2010, 20:13:12
...En aansluitend direct een R1 tegenboog:

Zie je de preisertjes van Albert-Jan al van het ene naar het andere rijtuig springen? :?

Groet,
Ronald
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Tuurlijk. Leuk spelletje toch voor de  preisertjes :lol:
Kijk, dat heb ik ook bij mijn 1:100 rijtuigen. Dus daar trek ik mij niks van aan. Je kan ook alles te serieus nemen :P. Tuurlijk wil ik zo veel mogelijk echt maken. Maar ik zit ook met ruimte.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Lid sinds: 2009

Schiedam

offline
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Het maakt blijkbaar nogal wat uit welke rails je gebruikt. Ik heb C-rails, en daar kunnen 1:87 rijtuigen elkaar prima passeren. Dit komt omdat de R2 boog in C-rails groter is dan de R2 boog in K-rails. Dat was voor mij één dan de redenen om over te stappen op C-rails. :D

K-rails R1: 360; R2: 424.6
C-rails R1: 360; R2: 437.5

Voor  de volledigheid heb ik net nog even op mijn testbaan geprobeerd: De 1184 (LSM) en de 1145(Roco) ieder met drie Benelux rijtuigen (LSM). Ik hou voldoende ruimte over bij een gewone R1/R2 180 graden bocht. Ook in de bocht met meegebogen wissels  is er voldoende ruimte. (binnenbocht 24130 - 24130 - 24671; buitenbocht 24672 - 24130- 24130 - 24077; tussen de wissels 24130)
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
En anders leg je de bochten wat verder uit elkaar. Ik heb toch geen vaste baan (een kleine module op de grond en daar bouw ik los omheen.
Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Ik ben voor de benelux kleuren gegaan. Wat zijn die mooi. Ik ga binnenkort nog naar Molenkamp om mijn wisselstroom wielen optehalen. Ik heb ze al kortgekoppeld met m* kortkoppelingen. Maar nu heb ik het zelfde probleem als de koploper. Zelf erger. Ze gaan niet zo goed omhoog... Met 2 rijtuigen lukt het nog wel. Maar met 4 krijg je meer problemen. De standaard koppelingen zijn tien keer niks. Dan staan de rijtuigen zo ver uit elkaar. Dan moeten de AJ poppetjes zelfs op de rechte stukken springen... Wat mooi, die rubbere randen, volgens mij vouwblaggen of zo iets veren mee. Waar is dat voor eigenlijk?

Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Hallo iedereen,
Die wielen die ik nog ga ophalen horen toch gratis te zijn? Ik bedoel, op de beurs heb ik ze daar gekocht. Ik ga ze nog halen. Maar het verwisselen is toch gratis service. En ik merk dat het toch wel vaker ontspoort. :?

Gr,
Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: Remie op woensdag 24 februari 2010, 18:02:28
Die wielen die ik nog ga ophalen horen toch gratis te zijn?

Nee, LSM heeft GEEN gratis omruilservice voor wisselstroomwielen. Je zult de Piko wielen die je nodig hebt, moet kopen.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
of je soldeert een draadje tussen de as en het wiel? of gewoon een drupje soldeer voor contact,zou moeten kunnen als je voorzichtig bent...
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: Brigitte op woensdag 24 februari 2010, 21:38:21
Citaat van: Remie op woensdag 24 februari 2010, 18:02:28
Die wielen die ik nog ga ophalen horen toch gratis te zijn?

Nee, LSM heeft GEEN gratis omruilservice voor wisselstroomwielen. Je zult de Piko wielen die je nodig hebt, moet kopen.

Hallo Remie,

Ik heb deze wielen eronder, past perfect ?0,75 p/stk. Volgende week moet ik weer wielen bestellen. Als ik voor je mee moet bestellen laat het maar weten, spaart je verzendkosten. Stuur me een PB uiterlijk dit weekend.

Je 2-rail wielen zet je te koop op BNLS, daar is wel vraag naar.

Je kunt ook met de bestaande wielen blijven rijden maar dan moet je even de wielafstand aanpassen.

Als Molenkamp ze gratis ruilt is dat natuurlijk helemaal mooi maar ik betwijfel of ze dat doen.

Gr, Ben.
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Dat is bale. Zulke dure rijtuigen en je moet nog de wielen betalen ook. Maarja, het is niet anders. Ik heb het gevoel dat die gelijkstroom wielen sneller ontsporen, klopt dat? Ik zal vandaag en morgen nog Molenkamp proberen te bereiken. Dan vraag ik of het gratis is. En anders zal ik het wel bij jou vragen Ben :D. Maar dan moet ik toch ook verzend kosten betalen? :P

Gr,
Remie
Re:LS Models ICR door R1 (precies 1:87)
Citaat van: Remie op donderdag 25 februari 2010, 09:49:31
En anders zal ik het wel bij jou vragen Ben :D. Maar dan moet ik toch ook verzend kosten betalen? :P

Twee postzegels en die schenk ik je wel.

Maar je kunt eerst proberen of het op 14 mm zetten van je 2-rail wielen helpt. Die staan nu op 14,3 mm. Kan net het verschil maken in de ontsporingen.

Gr, Ben.
Re:LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?
Citaat van: spoorman op donderdag 25 februari 2010, 19:56:49
Twee postzegels en die schenk ik je wel.

Maar je kunt eerst proberen of het op 14 mm zetten van je 2-rail wielen helpt. Die staan nu op 14,3 mm. Kan net het verschil maken in de ontsporingen.

Gr, Ben.
Heel erg bedankt voor de postzegels :lol: Maar wat bedoel je met van 14,3mm naar 14mm zetten. Zijn er 2 gaatjes waar je de assen in kan doen ofzo? Want die flensen kan je niet veranderen lijkt mij.

Remie
Re:LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?
Beste Remie,

Er is een hele topic hier op het forum geweest over zgn. wielpersen om wielen op de juiste afstand
te brengen en een uitleg over de hoe en waarom.
Als ik de aantal posten zie onder U naam kan ik niet goed begrijpen dat je daar niets over gelezen heb.
Een medeforummer heeft zulk gereedschap gemaakt en te koop aangeboden voor de leden van
het forum.
Even zoeken onder wielpersen.

Mvg

Olivier
Re:LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?
Hoi,

hier kan je ze bestellen,

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20791.0

groetjes Sander
Re:LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?
Dan kan ik beter allemaal nieuwe wielen kopen. Dat is nog goedkoper ook.

Remie
Re:LS Models ICR Ontsporen de rijtuigen ook meer met gelijkstroom wielen?
Citaat van: Olivier77 op vrijdag 26 februari 2010, 01:06:20
Als ik de aantal posten zie onder U naam kan ik niet goed begrijpen dat je daar niets over gelezen heb.
Een medeforummer heeft zulk gereedschap gemaakt en te koop aangeboden voor de leden van
het forum.
Even zoeken onder wielpersen.
Dat ik veel berichten heb hoeft nog niet te betekenen dat ik veel geld heb. IK heb niet eens genoeg geld om een nieuwe decoder voor mijn kapote plan V t kopen. Laatstaan een nieuwe wielpers. Ik kan nog net 16 wielen à 0,75 euro kopen. Maar dan ben ik echt door mijn geld heen. Hendrik heeft op eurospoor een mehano container wagon gekocht. Harlaar heeft daar gratis de wielen van verwisseld. Dus ik ga even kijken of hun het gratis willen doen...

Remie