Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

2 vraagjes over lilliput en trix

Gestart door main-unit woensdag 10 februari 2010, 12:56:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 vraagjes over lilliput en trix
goedemiddag
ik heb 2 vraagjes

is een lilliput om te bouwen naar wisselstroom zodat hij kan rijden op n c rail baan?
het gaat hierbij om de MaK loc seehafen kiel van liliput,L112410
wat komt hier nou allemaal bij kijken als ik dit zou willen ( laten ) doen?

en trix,dit is een submerk van marklin? kun je dat dus gewoon kopen en op c rails zetten zonder problemen? qua wisselstroom en wagons?

alvast bedankt,ik ben nog een leek :P

groeten,sebastiaan
Re:2 vraagjes over lilliput en trix
De lok van Lilliput is een lok met een gelijkstroommotor, die kun je niet op een wisselstroombaan laten rijden, ook al zou je de stroomafname veranderen. Marklin werkt met een sleper, de Liliiputlok neemt stroom af van de linker en rechter spoorstaaf.

Voor Trix geldt hetzelfde: is 2 rail gelijkstroom en Marklin is 3-rail wisselstroom.

Mocht je willen overstappen op digitaal: dan is er geen onderscheid meer tussen gelijkstroom en wisselstroom. Loks dienen dan voorzien te zijn van een decoder. Daarnaast zul je de stroomafname moeten aanpassen: sleper eronder.

Gr, Ben.
Re:2 vraagjes over lilliput en trix
mmm ok dan zie ik af van de koop,ik rij nu delta,maar denk dat ik dan een stap te snel ga

voor de geintresseerden,er staat nu op marktplaats een liliput MaK te koop voor 50 euro,nieuw in doos

iig heel erg bedankt voor je uitleg :)

groeten,
Sebastiaan