Voor mijn kamaraad ben ik zijn schaal N (1:160) lokomotieven aan het digitaliseren.
Nu is dit een 3 rail forum maar er zijn ook N-rijders hier dus misschien toch wel interessant om een verslagje van te maken.
Klinkt misschien raar als je dit draadje doorgelezen hebt maar de oudere modellen van Hobbytrain zijn makkelijk om te bouwen naar digitaal. Ik zou haast zeggen een fluitje van een cent. Wat ik eigenlijk wil zeggen, het is best wel veel werk maar het is goed te doen.
Het model waar het hier om gaat, de SBB Re 4/4 I in schaal 1:160
Laten we eerst eens goed bekijken hoe het model orgineel in elkaar zit. Hier is de kap eraf. Het chassis bestaat uit twee delen. Op elk deel staat spanning van de railstaaf. De twee delen zijn van elkaar geisoleerd.
De print gedemonteerd. We zien één motorpool welke kontakt maakt met de print.
De tweede motorpool ligt binnen tegen het chassis. We zien een grote onstoring condensator. Daar ben ik erg blij mee
Dat betekend dat er ruimte is in het chassis.
Het chassis gedemonteerd. Ja ja de lok gaat tot op de draad uit elkaar.
Tijd om te frezen
Hier wordt in de tweede chassis helft de opening gefreesd voor de tweede motorpool potentiaal vrij te maken.
Orgineel was bij één motorpool een plakkertje geplaatst voor isolatie. Nu ga ik in beide chassis helften isolatie tape plakken om de motor 100% elektrisch gescheiden te houden van de chassishelften.
Wat is er nu gefreesd?
1- rode pijlen. Ruimte van de condensator iets ruimer gefreesd
2- blauwe pijl tweede motorpool vrijgemaakt van het chassis
3- gele pijlen. Een sleuf gefreest waar dioden komen te liggen voor het maken van interne massa (blauwe draad)
Alle niet nodige onderdelen van de print zijn hier verwijderd.
We houden de print maar eens letterlijk tegen het licht
Bij de rode pijlen zijn gaatjes geboord, links voor de twee dioden rechts voor de tweede motorpool te creeren. Bij de blauwe pijlen zijn printsporen onderbroken.
Merk dus op dat rechts door een gaatje te boren en de printbaan te onderbreken een tweede gescheiden motorpool aansluiting op de print ontstaat.
Bij de gele pijlen zijn twee dioden IN4848 gesoldeerd. Deze vormen in de midden de interne massa voor de retour van de functie (frontverlichting). De decoder rechts onder is een Kuehn 025 en dus heeft standaard
geen blauwe draad.
Bij de rode pijl is de tweede motorpool aansluiting gerealiseerd. Betreft een omgebogen printpen welke de motorpool zal raken. Bij de blauwe pijl zijn gaatjes geboord waardoor de decoder draden naar de bovenzijde worden geleid.
Decoder is gemonteerd en past in de ruimte waar eerder de condensator heeft gezeten.
De print gemonteerd en alles werkt naar behoren.
Zo bouwen we dus een schaal N lok om
Mvg, Johan