Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I

Gestart door Blausee-Mitholz zaterdag 30 januari 2010, 00:30:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Voor mijn kamaraad ben ik zijn schaal N (1:160) lokomotieven aan het digitaliseren.
Nu is dit een 3 rail forum maar er zijn ook N-rijders hier dus misschien toch wel interessant om een verslagje van te maken.

Klinkt misschien raar als je dit draadje doorgelezen hebt maar de oudere modellen van Hobbytrain zijn makkelijk om te bouwen naar digitaal. Ik zou haast zeggen een fluitje van een cent. Wat ik eigenlijk wil zeggen, het is best wel veel werk maar het is goed te doen.


Het model waar het hier om gaat, de SBB Re 4/4 I in schaal 1:160


Laten we eerst eens goed bekijken hoe het model orgineel in elkaar zit. Hier is de kap eraf. Het chassis bestaat uit twee delen. Op elk deel staat spanning van de railstaaf. De twee delen zijn van elkaar geisoleerd.


De print gedemonteerd. We zien één motorpool welke kontakt maakt met de print.
De tweede motorpool ligt binnen tegen het chassis. We zien een grote onstoring condensator. Daar ben ik erg blij mee  8) Dat betekend dat er ruimte is in het chassis.


Het chassis gedemonteerd. Ja ja de lok gaat tot op de draad uit elkaar.


Tijd om te frezen  :P 8) Hier wordt in de tweede chassis helft de opening gefreesd voor de tweede motorpool potentiaal vrij te maken.


Orgineel was bij één motorpool een plakkertje geplaatst voor isolatie. Nu ga ik in beide chassis helften isolatie tape plakken om de motor 100% elektrisch gescheiden te houden van de chassishelften.



Wat is er nu gefreesd?
1- rode pijlen. Ruimte van de condensator iets ruimer gefreesd
2- blauwe pijl tweede motorpool vrijgemaakt van het chassis
3- gele pijlen. Een sleuf gefreest waar dioden komen te liggen voor het maken van interne massa (blauwe draad)


Alle niet nodige onderdelen van de print zijn hier verwijderd.


We houden de print maar eens letterlijk tegen het licht  :lol:
Bij de rode pijlen zijn gaatjes geboord, links voor de twee dioden rechts voor de tweede motorpool te creeren. Bij de blauwe pijlen zijn printsporen onderbroken.
Merk dus op dat rechts door een gaatje te boren en de printbaan te onderbreken een tweede gescheiden motorpool aansluiting op de print ontstaat.



Bij de gele pijlen zijn twee dioden IN4848 gesoldeerd. Deze vormen in de midden de interne massa voor de retour van de functie (frontverlichting). De decoder rechts onder is een Kuehn 025 en dus heeft standaard geen blauwe draad.
Bij de rode pijl is de tweede motorpool aansluiting gerealiseerd. Betreft een omgebogen printpen welke de motorpool zal raken. Bij de blauwe pijl zijn gaatjes geboord waardoor de decoder draden naar de bovenzijde worden geleid.


Decoder is gemonteerd en past in de ruimte waar eerder de condensator heeft gezeten.


De print gemonteerd en alles werkt naar behoren.

Zo bouwen we dus een schaal N lok om  :wink: :mrgreen:

Mvg, Johan

Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Wat een mooi verslag Johan, echt profi hoor. :D
Zelfs een kenner zou niet kunnen zien dat het hier een ombouw betreft.
Goed gereedschap is het halve werk, gaat hier zeker op.
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Ha die Johan.
Prachtig om zo'n ombouw voor spoor N te kunnen bekijken.
Nog minder ruimte dan bij H0, maar bijzonder fraai uitgevoerd! 8)
Volgende wordt een spoor Z locje ombouwen? :mrgreen:

Alvast veel succes!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Mijn mening is hou het bij 3 rail modellen op het 3rail forum
Of het ombouwen van 2 rail naar 3 rail, n-spoor is wel heel wat anders.
Maar het is wel interrresant om te zien hoor, knap werk.

Groet,


Erik
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Dus Erik, je laat de Minitrix rijders in de kou staan  :roll: Trix en dus ook Minitrix behoren tot het Märklin concern Matrix  noemen we dat ook wel
Schaal N is en blijft wat mij betreft welkom op dit forum want die horen er ook bij.

Als je het niet interessant voor jou vindt dat kijk ge gewoon niet.

@ AlbertJan, nee Z heeft hij niet dus hoef ik dat ook niet om te bouwen  :lol:
@ AD Thx

Mvg, Johan
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 januari 2010, 14:16:54
Dus Erik, je laat de Minitrix rijders in de kou staan  :roll: Trix en dus ook Minitrix behoren tot het Märklin concern Matrix  noemen we dat ook wel
Schaal N is en blijft wat mij betreft welkom op dit forum want die horen er ook bij.

Als je het niet interessant voor jou vindt dat kijk ge gewoon niet.

@ AlbertJan, nee Z heeft hij niet dus hoef ik dat ook niet om te bouwen  :lol:
@ AD Thx

Mvg, Johan

Het is puur mijn mening hoor....
Ik heb nog nooit een 3 rail n-spoor lok gezien, het heet toch 3rail forum en dat trix bij marklin hoort vind ik geen argument.
Start er anders eens een poll over wat medeforumers ervan vinden.
Ik vindt 3 rail is 3 rail (h0) en geen spoor N.
Wat volgt anders modelspoorgebouwen in spoor N deze kunnen weer bij de minitrix treinen???
Laten we het overzichtelijk houden.
Of maak er een modelspoor forum van (algemeen)

Het wil niet zeggen dat ik het niet interresant vind wat je doet hoor, maar om alles maar te plaatsen en de opmerking te plaatsen dat als je het niets vind je het maar niet moet lezen vind ik slap, zo kunnen we nog even....
Hou het 3-rail (het heet echt 3rail forum en geen marklin forum met al zijn zusterbedrijfjes toch?)
Dit is puur mijn mening, deze hoef je niet te delen met mij hoor.


Groet,


Erik
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Och Erik, dan zullen we je kennis even wat bij spijkeren, hier een filmpje van een N-Spoorbaan 3-rails.

http://video.aol.co.uk/video-detail/maqueta-ibertren-3n-ref-801/885413476

Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Citaat van: Sprinter op zaterdag 30 januari 2010, 18:09:25
Och Erik, dan zullen we je kennis even wat bij spijkeren, hier een filmpje van een N-Spoorbaan 3-rails.


Geinig zeg!
Is dit een bepaald merk of eigenbouw?
Ik heb het hier in Nederland nog nooit gezien.

groet,

Erik (die bij zijn standpunt blijft)
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Nu graag weer on-topic!

Mvg, Johan
Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
Citaat van: 100%erik op zondag 31 januari 2010, 11:54:18

Erik (die bij zijn standpunt blijft)

Prima Erik, maar kennelijk heeft de moderator daar een andere mening over.

@Johan,

Die diodes waren toch niet perse noodzakelijk. Immers tervoorkoming van het flikkeren van de verlichting is dat bij DCC niet echt noodzakelijk.


Re:Digitaal ombouw schaal 1:160 Hobbytrain SBB Re 4/4 I
@Wim, Bij Harry staat ook de Motorola mode bij zijn IB aan i.v.m. wisseldecoders. Die Fleischmann lok waar de onbekende decoder de geest gaf had de retour via de zwarte draad die decoderr had ook geen blauwe draad en had last van flakkerende verlichting. Vandaar hier de dioden ingebouwd.

Maar ehu Wim in had een andere terechte opmerking van je verwacht............

Mvg, Johan